خودروسازان در طول دههها تلاش سعی کردند تا بهترین راه را برای آگاهسازی راننده از اطلاعات مسیر و خطرات پیشرویشان پیدا کنند. هدف ابتدایی استفاده از نمایشگرها هم در برخی از قسمتهای خودرو، کاهش حواسپرتی راننده و بهینهشدن تجربه کاربری سرنشینان بود اما این مورد هم با مشکلات متعدد روبهرو شد. در این میان و با وجود اینکه سیستم نمایشگر روی شیشه راننده (HUD) کارایی خوب خود را اثبات کرده است اما همچنان بهعنوان یک آپشن از آن استفاده میشود.
شرکت فورد اخیرا از پروژه حدیدش بهعنوان «چراغهای با وضوح بالا» رونمایی کرد که از مسیر جاده بهعنوان یک نمایشگر عظیم استفاده میکند و نمادهای گوناگون را روی سطح جاده به راننده نشان میدهد؛ این نمادها میتوانند هشدارهایی درباره یخزدگی سطح جاده باشند که بهشکل علامت دانه برف در نمایشگر خودروها نمایش داده میشود. چراغهای فورد میتوانند با ترسیم دو خط در روبهروی راننده، عرض خودرو را به او گوشزد کرده و عبورومرور از مکانهای تنگ را راحتتر کنند.
مرسدسبنز در سال ۲۰۱۸ از فناوری به نام «چراغ دیجیتال» پردهبرداری کرد که برای نخستینبار در سدان لوکس کلاس S استفاده شد و کاربردی شبیه به چراغ وضوح بالا فورد داشت. در این سیستم، هر چراغ یک تراشه را درون خود جای داده است که در ارتباط با یک میلیون زیرآینه در چراغ کار میکند. واحد منطق این سیستم اطلاعات جزئی را با استفاده از حسگرهای خارجی خودرو از پیرامون خودرو دریافت میکرد و آن را به الگوریتمها تحویل میداد.
نرمافزار هم با استفاده از دادههای بهدستآمده به محاسبه میزان روشنایی هر دو میلیون پیکسل تصویر خروجی چراغهای کلاس S میپرداخت. این فناوری هماکنون در مدلهای دیگر چون EQS و سدان کلاس C نیز دردسترس خریداران قرار گرفته است. چراغ دیجیتالی مرسدسبنز شامل ۱.۳ میلیون ریزآینه برای بازتاب نور و ایجاد تصویر روی سطح جاده میشود.
شرکت آئودی هم در سال ۲۰۲۰ از یک فناوری مشابه رونمایی کرد که با استفاده از ۱.۳ میلیون ریزآینه در هر چراغ، تصاویر را روی جاده به نمایش درمیآورد.
این شرکت چندین سال پیش پروژهای به نام «چراغهای پرتو ماتریکسی» را بههمراه پروتوتایپ «سوآرم» معرفی کرد که از یک نمایشگر بزرگ اولد برای نمایش تغییرات سرعت خودرو و جهت چرخش آن استفاده میکرد. این آئودی با بهرهگیری از یک دیوید لیزری در چراغ مهشکن، واژه «توقف» را بهشکل بزرگ روی سطح جاده نمایش میدهد تا در شرایط جوی برفی یا مهآلود، رانندههای دیگر از توقف آن مطلع شوند.
مجموعهای به نام «اورسام-کانتیننتال» که حاصل همکاری دو تامینکننده بزرگ در صنعت خودرو محسوب میشود در سال ۲۰۱۹ از فناوری چراغهای «Smartrix-HD» خود رونمایی کرد که بر پایه LEDهای «Eviyos» توسعه یافته بود و ۲۶.۵ هزار پیکسل تولید میکرد. این محصول الگوهای نوری منظم که توسط چراغهای ماتریکسی ساخته میشوند را هم ارائه میکرد. فناوری پشت پرده ساخت چراغهای با وضوح بالا و انتشار تصاویر روی سطح جاده هم مشابه محصولات همین مجموعه است.
از آنجا که این فناوری روزبهروز گسترش یپدا میکند شرکتهایی چون فورد با پایینآوردن قیمت تولید، از آن در محصولات متنوع خود استفاده خواهند کرد. هدف آن است که از این فناوری نهتنها برای هشدار به راننده مبدا بلکه آگاهسازی سایر رانندهها و عابرین پیاده مسیر نیز استفاده شود و برای نمونه آنها را از لغزندگی سطح جاده باخبر کند.
این فناوری نیز مانند سایر اکتاشافات و اختراعات قرن اخیر دو جنبه دارد: یکی بهبود زندگی انسانها و دیگر افزایش فروش شرکتها. همه بهخوبی میدانند که تفاوت میان این دو به اندازه یک تار مو است و فروشندگان بهراحتی از موقعیت سوءاستفاده میکنند.
از سوالهای مهمی که در راستای فراگیری این فناوری باید از خود پرسید این است که آیا استفاده از چراغهای پروژکتوری باعث ایجاد محیطی شلوغ و مملو از علائم در مسیرهای پرتردد نمیشود؟! آیا این فناوری آلودگی تصویری برای رهگذرها و سایر رانندگان ایجاد نمیکند؟ آیا میتوان مالک و پخشکننده هر تصویر را در میان سایر خودروها شناخت؟ اگر دو تصویر از دو خودروی مختلف روی یکدیگر بیافتند چه خواهد شد؟ آیا این تداخلها بهجای افزایش هشیاری باعث خستگی، سردرگمی و حواسپرتی راننده و تصادفات بیشتر نخواهد شد؟!
PRPR
۲۳ شهریور ۱۴۰۱بنظرم تکنولوژی جالبی نیست چون میشه همون اطلاعات رو روی صفحه کیلومتر نشون داد .
Alan.r
۲۳ شهریور ۱۴۰۱به نظر من باعث حواس پرتی میشه هداپ دیسپلی همین کار رو میکنه ولی بدون ایجاد حواس پرتی برای سایر راننده ها
مردیم از خوشی
۲۳ شهریور ۱۴۰۱بعضی هاشون بهتره با سیستم صوتی جایگزین بشند مخصوصا اونا که مربوط به خود راننده هست تا حواس دیگران پرت نشه واینکه سیستم صوتی کلا بهتره چون مهمترین حس هنگام رانندگی بینایی هست که نباید به چیزی دیگه ای مشغول بشه
بی خیال اسم
۲۳ شهریور ۱۴۰۱کلا هرچیزی در کنار خوبی هاش بدی هایی هم داره