SA-40 که سال گذشته به مناسبت چهلسالگی سالین معرفی شد، یکی از زیباترین نسخههای نسل ششم موستانگ است که آنطور که باید موردتوجه قرار نگرفت.
برای بسیاری از علاقهمندان، نام سالین مترادف با سوپرکار S7 است که در سال ۲۰۰۰ با الهام از مکلارن F1 معرفی شد اما این تیونر کالیفرنیایی سابقهای بسیار طولانی در ساخت خودروهای چشمگیر دارد. این شرکت که در سال ۱۹۸۳ توسط رانندهٔ سابق مسابقه «استیو سالین» تأسیس شد، کار خود را با تقویت موستانگهای فاکس بادی و شرکت در مسابقات مختلف اتومبیلرانی آغاز کرد. در عرض تنها چند سال، موستانگهای سالین در سراسر آمریکا مشهور شدند و علاوه بر موفقیت در پیست، بهعنوان تهاجمیترین نسخههای موستانگ فاکس بادی (نسل سوم) در دسترس عموم قرار گرفتند. طی سالها و دهههای بعدی نیز سالین همچنان به ساخت نسخههای بسیار قدرتمند از هر نسل موستانگ ادامه داد.
ارتقاء پلتفرم S550
در دسامبر ۲۰۱۳، فورد نسل ششم موستانگ را با کد S550 معرفی کرد. طراحی مدرن این خودرو همچنان به پیشینیان خود وفادار بود و مهمتر اینکه زیر کاپوت از جدیدترین نسخهٔ موتور V8 کایوت بهره میبرد. در طول عمر نسل ششم موستانگ، چندین نسخهٔ پرفورمنس چشمگیر ارائه شد که بدون شک جذابترین آنها شلبی GT500 با موتور ۵.۲ لیتری سوپرشارژ پردتور و ۷۵۰ اسب بخار قدرت بود اما از نظر سالین، حتی این هم کافی به نظر نمیرسید.
جشن چهلسالگی به سبک سالین
در سال ۲۰۲۳ درحالیکه نسل ششم موستانگ به پایان عمر خود رسیده بود، سالین بهعنوان بخشی از برنامههای ویژهٔ چهلمین سالگرد تأسیس خود، از یک موستانگ ویژه و تولید محدود بنام SA-40 اسپیداستر رونمایی کرد. این خودرو بر پایهٔ مدل S302 بلک لیبل ساخته شده بود که قویترین موستانگ ساخت سالین محسوب میشد. SA-40 ترکیبی از تکنولوژیها برگرفته از مسابقه با طراحی روباز چشمگیری بود که مرز بین ماسل کار و سوپرکار را محو کرد. این رودستر ویژه که فقط با رنگ زرد خاصی ارائه میشد، مثل مدل S302، در ظاهر ارتقاءهایی مثل تجهیز کاپوت، جلوپنجره، سپرها، رکابهای جانبی و اسپویلر عقب اختصاصی سالین را تجربه کرده بود. اکثر این قطعات از فیبر کربن ساخته شده بودند.
بااینحال، چشمگیرترین ویژگی ظاهری SA-40 کاوری کربنی بود که این موستانگ روباز را به یک اسپیداستر دونفرهٔ واقعی تبدیل میکرد. جالبتر اینکه کاور مذکور قابل برداشتن بود و صندلیهای عقب که حذف نشده بودند را قابلاستفاده میکرد. در جلو نیز شاهد همان طراحی استاندارد موستانگ بودیم که صرفاً با تودوزی چرمی ویژهٔ آلکانترا، دوخت زردرنگ و تریمهای اختصاصی سالین تزئین شده بود.
نیروگاه V8 سوپرشارژ
این ظاهر جذاب و تهاجمی، با نسخهای بشدت تقویتشده از پیشرانهٔ کایوت همراه بود که از مدل پرچمدار S302 بلک لیبل سالین گرفته شده بود. خروجی این موتور به لطف یک سوپرشارژر، اینترکولر، انژکتورهای جریان بالا و اگزوز اختصاصی، به ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۱۵ نیوتن متر گشتاور رسید که حتی از موتور پردتور GT500 هم بیشتر بود. برای کنترل چنین قدرت عظیمی، مهندسان سالین سیستم تعلیق را هم با کمکفنرهای سفارشی و آنتیرول بارهای قویتر اصلاح کردند. قدرت توقف ماشین هم با دیسکهای ترمز ۱۳.۹ اینچی و لنتهای سالین ارتقاء پیدا کرد. علاوه بر این، یک پکیج ترمز سفارشی با دیسکهای ۱۵ اینچی و کالیپرهای شش پیستونه هم قابل انتخاب بود که پشت رینگهای ۲۰ اینچی اختصاصی سالین با لاستیکهای کانتیننتال قرار میگرفتند.
کلاسیک آینده
سالین اعلام کرد که تنها ۱۰ دستگاه از SA-40 تولید خواهد کرد. همچنین ازآنجاییکه این خودرو آخرین مدل بر اساس نسل ششم موستانگ محسوب میشد، میتوانست به خودرویی بهیادماندنی تبدیل شود. بااینحال، SA-20 خیلی زود تحتالشعاع معرفی نسل هفتم موستانگ و همینطور نسخهٔ بعدی خود سالین یعنی S302 قرار گرفت. البته قطعاً دارک هورس، GTD و حتی S302 جدید خود سالین همگی موستانگهای فوقالعادهای هستند اما SA-40 آنطور که واقعاً سزاوار بود موردتوجه قرار نگرفت. این خودرو با قیمت ۱۴۲ هزار دلار توسط سالین به فروش میرسید درحالیکه چندی پیش یکی از ۱۰ نمونهٔ آن با قیمت ۱۳۸ هزار دلار برای فروش گذاشته شده بود.
(Ali(chevynova
۱ مرداد ۱۴۰۳ماشالاه کوپه اسپرت شماره ۱ دنیا با فروش رتبه اولی
ماشالاه موستانگ باس ۴۲۹ مدل ۱۹۶۹ با ۳۷۵ اسب قدرت
ماشالاه موستانگ مکوان ۱۹۷۱ با موتور ۳۵۱ کلیولند
Mohsen68
۱ مرداد ۱۴۰۳سلام علی
خوبی داداش؟
من دیروز دیدم توی کامنتای آخر فروش خودرو یه بحث شده بود که یکم دوستان کم لطفی داشتن به شما
من خواستم از طرف خودم بگم اگر صحبتی هست بین من و شما فقط جنبه شوخی و فان داره و راستش اصلا بنظر من درست نیست بحث از این بخواد فراتر بره
به هم احترام بذاریم لطفا دوستان
شما دیروز نوشتی “دوستان خوبی مثل شما…”
خواستم بگم هزار تا آهن سرد فدای یه لبخند گرمت رفیق 👋
SMS
۱ مرداد ۱۴۰۳تو جلوش یه سری تناسبات رو مثل چراغ ها با کاپوت و… رعایت نکرده ولی زیباست
reza342
۲ مرداد ۱۴۰۳دهه نودی هستی پسر گل؟
Mohsen68
۲ مرداد ۱۴۰۳مال هر دهه ای باشه به شما ارتباطی نداره، خوبه همین بالا گفتم به هم احترام بذارید 😐
Mehdi TuRbO
۴ مرداد ۱۴۰۳تین کابین فورد خیلی جذاب تر کابین جدیدش اصلا این کابین فوق العاده است بر عکس کابین جدیدش
𝐀𝐥𝐢
۱ مرداد ۱۴۰۳خیلی خفن و زیباست
فقط انگلستان
۱ مرداد ۱۴۰۳تو سریال دختران آفتاب ترکیه از یه قسمتش به بعد یه موستانگ زرد رنگ وجود داشت که تاثیر بالایی به بیشتر شدن علاقم به موستانگ داشت
موستانگ طراحیش خیلی دلنشینه.
محی
۱ مرداد ۱۴۰۳اقای اشتری
لطفا یه فکری به حال این اقای ایشالا ماشالا بکنین،هر بار میاییم کامنت بخونیم دو تا چیز بفهمیم،باید ماشالا ماشالا بخونیم،بابا رسما ترول هست،اعصابمون خورد شد به خدا
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳ترول چیه دیگه
داره از ماشین مورد علاقه اش تعریف میکنه
اصلا به بقیه کاری نداره
زیزیگولو
۱ مرداد ۱۴۰۳دوج چارجر که رسماً موتور V8 خودشو به خاک سپرد ………….. ولی خوشبختانه هنوز یکی از بهترین ماشینای عضلانی آمریکا به موتورای الکتریکی آلوده نشده تا علاقه مندا هنوزم بتونن از صدای زیبا و خالص موتور V8 و اگزوزش لذت ببرن 👌
Taha Ayoobi
۱ مرداد ۱۴۰۳چه خوشگله
𝙈𝙐𝙎𝙏𝘼𝙉𝙂
۲ مرداد ۱۴۰۳واقعا جذاب ای کاش به تعداد کم تولید نشه
DinosaurDana
۲ مرداد ۱۴۰۳شما هم کامارو میبینید؟
(تبدیل شوندگان)
گات
۴ مرداد ۱۴۰۳بد نیست ولی پژو ۴۰۷ بهتره