فورد

مرکوری ترن‌پایک کروزر 1956، کانسپت خیره‌کننده‌ای که به حراج گذاشته می‌شود

آفتاب مرکوری بیش از یک دهه پیش غروب کرد اما این شرکت در دوران فعالیت بیش از ۷۰ سالهٔ خود، خودروهای جذاب زیادی را به تولید رساند. یکی از این خودروها کانسپتی بنام XM ترن‌پایک کروزر (Turnpike Cruiser) است که توسط مرکوری طراحی و در ایتالیا توسط گیا ساخته شد. این خودرو در نمایشگاه‌های مختلفی مثل شیکاگو، کلیولند، دیترویت و نیویورک به نمایش درآمد و در مسابقهٔ دیتونا ۱۹۵۷ به‌عنوان خودروی ایمنی انجام‌وظیفه کرد.

این خودرو به لطف تزئینات کرومی فراوان و باله‌های مربوط به عصر جت، ظاهر بسیار چشمگیری داشت. در جلوی خودرو چراغ‌های گردی به چشم می‌خورند که داخل جلوپنجره فرو رفته‌اند. پشت این جلوپنجره هم در طرفین، چراغ‌های راهنما به شکل مخفی تعبیه شده‌اند. در پایین، در هر طرف دو غلاف مشابه موتورهای جت دیده می‌شود که از موتورهای بمب‌افکن بوئینگ B52 الهام گرفته بودند.

در پروفیل جانبی خودرو، خطوط کلاسیک و اتاقی مشابه کاناپی هواپیما جلب‌توجه می‌کنند اما ویژگی جالب‌تر در این قسمت، پانل‌های پروانه‌ای شیشه‌ای روی سقف است که با درها به‌طور خودکار باز و بسته می‌شوند تا به ورود و خروج کمک کنند. باله‌های عظیم مقعر سفیدرنگ با قاب کرومی، سر اگزوزهای جانبی، طراحی متمایز چراغ‌های عقب و نشان M ایستاده روی کاپوت هم از دیگر ویژگی‌های ظاهری این کانسپت چشمگیر آمریکایی هستند.

طراحی ماجراجویانه در کابین خودرو نیز ادامه یافته و در اینجا هم شاهد چهر صندلی مجزا هستیم که توسط کنسول‌های شناور از هم جدا شده‌اند. صندلی‌ها با روکش دورنگ پوشیده و با تریم فلزی تزئین شده‌اند درحالی‌که روی داشبورد مقعر خودرو هم یک ساعت آنالوگ و چهار آمپر برجسته که بازهم از جت‌ها الهام گرفته به چشم می‌خورد. ترن‌پایک کروزر روی شاسی فورد F250 مدل ۱۹۵۴ ساخته شده و به یک پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری V8 مجهز است که به یک گیربکس اتوماتیک متصل شده است.

این کانسپت منحصربه‌فرد قرار است اوایل سال آینده به حراج گذاشته شود. ترن‌پایک کروزر پس از نمایش در نمایشگاه‌های مختلف، فروخته و بین چند مالک دست‌به‌دست شده است تا اینکه درنهایت توسط مالک فعلی خریداری شد. وی بازسازی گسترده‌ای روی این خودرو انجام داده که شامل حدود ۶ هزار ساعت کار می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. SRT

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (624 ديدگاه)

    طراحیو
    کل صنعت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو فدای لاستیک‌هات.

    موافقم 63
    مخالفم 4
  2. امیرحسین

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    مدیران خودروسازی الان طلب مرگ کنن برای خودشون بی سوادای بی مصرف مال ۷۰ ساله پیش چقدر هنرمندانس زحمت اتومبیل دوست هارو زیاد کردن همش باید بگیم خوبه بده خوبه بده

    موافقم 31
    مخالفم 8
  3. Royal Driver UK 70

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    اووووووف چه کشتی باوقاری! ابهتو ببین!

    موافقم 36
    مخالفم 2
  4. meysam

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    انگار از آینده اومده

    موافقم 29
    مخالفم 2
  5. MASOUD 0099

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (424 ديدگاه)

    مثل چی زیباست چی بگم من ………..

    موافقم 20
    مخالفم 2
  6. Porsche 911

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    عشق بی پایان

    موافقم 19
    مخالفم 2
  7. Alan.r

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    ماشین های کلاسیک واقعا زیباتر بودن

    موافقم 24
    مخالفم 1
  8. viper2

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    در زیبایی چه بگوید انکه خود در زیبایی مثال است؟!

    موافقم 22
    مخالفم 1
  9. Hitman

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (501 ديدگاه)

    بعد آینده ما شده تسلا مدل Y
    تو رو یکی جلوی همچین آینده خودرو بگیره

    موافقم 22
    مخالفم 1
  10. A.A.S

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    کاش هیچوقت آینده نیاد

    موافقم 14
  11. مهردادکمال

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1986 ديدگاه)

    این قد زیباس ادم دلش نمیاد حتی جابجاش کنه من یکی که چند دقیقه به عکسا خیره شدم

  12. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (715 ديدگاه)

    عجب هویجی. بی شوخی خیلی طراحی خوبی داره

    موافقم 4
    مخالفم 2
  13. امیر

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    ماشین های کلاسیک طراحیشون عالیه
    این ماشین طراحیش فضایی خاص وغیرقابل توصیفه

  14. MAZDA

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (63 ديدگاه)

    این ماشین واقعا میشه گفت بی نظیر👌🏻
    طراحی،خطوط بدنه،داخل ماشین و… عالی کار شده.
    از بهترین طراحی‌های خودرو بود که تابحال دیده بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا