با توجه به اینکه نسل جدید شورلت کلرادو، فورد رنجر و تویوتا تاکوما تقریباً همزمان معرفی شده است، مقایسهای بین ویژگیها و مشخصات آنها ترتیب دادهایم.
شاید این مشیت الهی بوده که کل بخش پیکاپهای میان سایز بازار آمریکا بهیکباره نونوار شده است. این بخش برای مدتی طولانی پر از مدلهای سالخورده و فرتوت بود اما شورلت کلرادو، فورد رنجر و تویوتا تاکوما تقریباً همزمان همگی وارد نسل جدید خود شدهاند؛ بنابراین، وقت آن رسیده که این سه پیکاپ جدید را بهصف کرده و مشخصات آنها را باهم مقایسه کنیم.
قوای محرکه
تاکوما پایه با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه میشود که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل میشود. در تیپهای بالاتر خروجی پیشرانه به ۲۷۸ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتن متر افزایش پیدا میکند اما در صورت انتخاب گیربکس دستی این ارقام به ۲۷۰ اسب بخار و ۴۲۰ نیوتن متر کاهش خواهند داشت. علاوه بر این، یک نسخهٔ هیبریدی هم برای تاکوما ارائه میشود که قوای محرکه آن از ترکیب همان پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده و ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخهٔ آفرودی TRD Pro بهصورت استاندارد به این پیشرانهٔ هیبریدی مجهز است.
شورلت کلرادو با یک پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه میشود که ابتدا در سینهٔ سیلورادو ۱۵۰۰ قرار گرفت و در اینجا در سه سطح قدرت قابل انتخاب خواهد بود. نسخهٔ پایهٔ این موتور ۲۳۷ اسب بخار قدرت و ۳۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد، در نسخهٔ میانی ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و در بالاترین نسخه که در مدل آفرودی ZR2 بهصورت استاندارد و در دیگر مدلها بهصورت سفارشی ارائه میشود، قدرت بدون تغییر است اما گشتاور به ۵۸۳ نیوتن متر افزایش پیدا میکند. انتقال نیروی هر سه نسخهٔ این موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
فورد رنجر غیر از رپتور با دو پیشرانه ارائه میشود. موتور پایه از نوع ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور است درحالیکه موتور ۲.۷ لیتری V6 توربو ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور را به راننده هدیه میدهد. رنجر رپتور هم با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو ارائه میشود که با ۴۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۳ نیوتن متر گشتاور، از دو رقیب آفرودی خود قویتر است. نیروی هر سه پیشرانه نیز توسط یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک انتقال پیدا میکند.
پیشرانه | قدرت | گشتاور | |
کلرادو | ۲.۷ لیتری I4 توربو | ۲۳۷ اسب بخار | ۳۵۱ نیوتن متر |
کلرادو | ۲.۷ لیتری I4 توربو | ۳۱۰ اسب بخار | ۵۳۰ نیوتن متر |
کلرادو ZR2 | ۲.۷ لیتری I4 توربو | ۳۱۰ اسب بخار | ۵۸۳ نیوتن متر |
رنجر | ۲.۳ لیتری I4 توربو | ۲۷۰ اسب بخار | ۴۲۰ نیوتن متر |
رنجر | ۲.۷ لیتری V6 توربو | ۳۱۵ اسب بخار | ۵۴۲ نیوتن متر |
رنجر رپتور | ۳.۰ لیتری V6 توربو | ۴۰۵ اسب بخار | ۵۸۳ نیوتن متر |
تاکوما | ۲.۴ لیتری I4 توربو | ۲۲۸ اسب بخار | ۳۳۰ نیوتن متر |
تاکوما | ۲.۴ لیتری I4 توربو | ۲۷۸ اسب بخار | ۴۳۰ نیوتن متر |
تاکوما TRD | ۲.۴ لیتری I4 هیبریدی | ۳۲۶ اسب بخار | ۶۳۰ نیوتن متر |
حمل بار و یدک کشی
تمام تیپهای شورلت کلرادو غیر از ZR2 میتوانند تا ۳۵۰۰ کیلوگرم را یدک بکشند درحالیکه ظرفیت حمل بار در تیپهای WT و LT برابر با ۷۶۵ کیلوگرم و در تیپ Z71 و تریل باس ۷۲۰ کیلوگرم خواهد بود. نسخهٔ آفرودی ZR2 اما تواناییهای حمل بار کمتری دارد زیرا ظرفیت یدک کشی آن تنها ۲۷۲۰ کیلوگرم و ظرفیت بار آن ۵۲۰ کیلوگرم است. همین داستان در مورد رنجر هم وجود دارد. نسخههای محرک عقب و چهارچرخ محرک این پیکاپ هردو میتوانند تا ۳۴۰۰ کیلوگرم را یدک بکشند اما ظرفیت بار در نسخهٔ محرک عقب ۸۲۰ کیلوگرم و نسخهٔ چهارچرخ محرک ۷۷۵ کیلوگرم است. ظرفیت یدک کشی و حمل بار رنجر رپتور هم به ترتیب ۲۵۰۰ کیلوگرم و ۶۴۰ کیلوگرم است. تویوتا اما فعلاً ظرفیت بار نسخههای بنزینی نسل جدید تاکوما را اعلام نکرده و صرفاً میدانیم که نسخهٔ هیبریدی میتواند تا ۲۷۲۰ کیلوگرم را بکسل و ۷۷۵ کیلوگرم را حمل کند. ظرفیت یدک کشی نسخهٔ بنزینی قویتر ۲۷۸ اسب بخاری هم ۲۹۵۰ کیلوگرم اعلام شده است.
ظرفیت بار | ظرفیت یدک کشی | |
کلرادو WT و LT | ۷۶۵ کیلوگرم | ۳۵۰۰ کیلوگرم |
کلرادو Z71 و تریل باس | ۷۲۰ کیلوگرم | ۳۵۰۰ کیلوگرم |
کلرادو ZR2 | ۵۲۰ کیلوگرم | ۲۷۲۰ کیلوگرم |
رنجر ۴×۲ | ۸۲۰ کیلوگرم | ۳۴۰۰ کیلوگرم |
رنجر ۴×۴ | ۷۷۵ کیلوگرم | ۳۴۰۰ کیلوگرم |
رنجر رپتور | ۶۴۰ کیلوگرم | ۲۵۰۰ کیلوگرم |
تاکوما بنزینی | ؟ | ۲۹۵۰ کیلوگرم |
تاکوما هیبریدی | ۷۷۵ کیلوگرم | ۲۷۲۰ کیلوگرم |
داخل و تکنولوژی
تیپهای پایینی تاکوما با یک صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۸ اینچی ارائه میشوند درحالیکه در تیپهای بالاتر این نمایشگرها به ترتیب با نمونههای ۱۲.۳ اینچی و ۱۴ اینچی جایگزین میشوند. در کابین این پیکاپ ژاپنی کنترلهای فیزیکی هم جذاب و هم منطقی هستند و صندلیها و متریال داشبورد نیز جذاب به نظر میرسند. نسخهٔ TRD Pro هم با صندلیهای منحصربهفرد ایزومتریک عرضه میشود که جذبکنندهٔ ضربه هستند.
در رنجر پایه صفحه آمپر دیجیتالی ۸ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۰.۱ اینچی هستند اما در تیپهای بالاتر هردو به نمونههای ۱۲.۴ اینچی افزایش پیدا میکنند. بااینحال، نمایشگر مرکزی بزرگ با فرم عمودی، توسط کنترلهای فیزیکی کمتری از آنچه ما دوست داریم احاطه شده است. از سوی دیگر اما کابین پیکاپ میان سایز جدید فورد در جلو و عقب بهاندازهٔ کافی جادار است.
برخلاف دو رقیب قبلی، تمام تیپهای کلرادو بهصورت استاندارد با نمایشگر لمسی اطلاعاتی-سرگرمی ۱۱.۳ اینچی ارائه میشوند. در اینجا بیشتر کنترلها منطقی هستند اما چند مورد عجیب به چشم میخورد مثل کنترل چراغهای جلو که فقط از طریق نمایشگر لمسی صورت میگیرد. کابین کلرادو در جلو جادار است اما در عقب فضای پای کمتری از چیزی که انتظار میرود دارد. همچنین متریال داخلی این پیکاپ هم خیلی چشمگیر به نظر نمیرسد اما در ZR2 شرایط بهتری دارند.
آفرود
برای بررسی آفرود این پیکاپها سراغ نسخههایی میرویم که برای این کار ساخته شدهاند یعنی رپتور، ZR2 و TRD Pro که همگی از سامانهٔ چهارچرخ محرک با گیربکس کمکی ضریب سنگین و صفحات محافظ زیرین بهره میبرند. کلرادو و رنجر هردو به قفل دیفرانسیل جلو و عقب مجهز هستند درحالیکه تاکوما فقط یک قفل دیفرانسیل عقب دارد. بااینحال، این پیکاپ ژاپنی از آنتیرول قابل قطع کردن بهره میبرد که دو رقیب آمریکایی فاقد آن هستند. با قطع کردن آنتیرول بار انعطافپذیری تعلیق تا ۱۰ درصد بهتر میشود. فاصله از زمین و زوایای آفرودی پیکاپها را هم در جدول زیر مقایسه میکنیم.
کلرادو ZR2 | رنجر رپتور | تاکوما TRD Pro | |
فاصله از زمین | ۲۷۲ میلیمتر | ۲۷۲ میلیمتر | ۲۷۹ میلیمتر |
زاویهٔ حمله | ۳۸.۳ درجه | ۳۳.۰ درجه | ۳۳.۸ درجه |
زاویهٔ فرار | ۲۵.۱ درجه | ۲۶.۴ درجه | ۲۵.۷ درجه |
زاویهٔ شکست | ۲۴.۶ درجه | ۲۴.۲ درجه | ۲۳.۵ درجه |
قیمت
قیمت نسل جدید کلرادو در مدل پایهٔ محرک عقب از ۳۰,۶۹۵ دلار آغاز میشود درحالیکه قیمت پایهٔ رنجر ۳۵,۷۵۵ دلار خواهد بود. پرچمدار خانوادهٔ کلرادو یعنی ZR2 با قیمت ۴۸,۲۹۵ دلار به فروش میرسد که بسیار از رنجر رپتور با قیمت ۵۸,۵۵۵ دلار ارزانتر است. اختلاف قیمت ۱۰ هزار دلاری بین این دو پیکاپ آفرودی رقم چشمگیری است. قیمت تاکومای جدید اما هنوز اعلام نشده است ولی برای مقایسه، نسخهٔ TRD Pro نسل قبلی ۴۹,۸۹۰ دلار قیمت دارد و در نسل جدید قطعاً شاهد افزایش قیمت خواهیم بود که آن را به رنجر رپتور نزدیک میکند. درنتیجه، کلرادو ZR2 از هردو رقیب خود با اختلاف قابلتوجهی ارزانتر خواهد بود.
R/T
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جالب بود
net
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ای کاش در این رنجر ۲۰۲۲ از چراغ باریک جلو و جلوپنجره زیبا نسل قبلی استفاده شده بود. چراغ جلو c شکل و جلوپنجره این رنجر ۲۰۲۲ بد هست
R/T
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲هر سه خوبن
AMIN JAFARI
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲رپتور
.MOSTAFA.
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲هر ۳ تا شون عالی هستن
واقعا به نظر خودم انتخاب سخته
Camaro ZL1 427
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کلرادو
Alan.r
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظر من تاکوما و رنجر تو یه سطحن و انتخابشون بسته به سلیقه خریدار داره ولی شورولت به اندازه دو رقیب دیگه انتظارات رو برآورده نمیکنه
HKS
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چند تا چیز دیگه
هر سه تا تایر ۳۳ اینچ آل ترین دارن
رنجر و تاکوما از شاک های ۲.۵ اینچی تنظیم شونده فاکس استفاده میکنن و شوی از شاک های DSSV که یه پله پایین تره
رنجر و تاکوما از تعلیق عقب ۴ اتصالی استفاده میکنن ولی شوی همچنان از فنر شمشی
رنجر و تاکوما اتصالات تعلیق فورج کاری شده و محکم تر از تریم های پایه دارن
و ….
HKS
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲تو آفرود رنجر و تاکوما تقریبا برابرن … بعضی جاها تاکوما بهتره و بعضی جاها رنجر .
ولی شورولت یه سطح پایین تره چون نسل جدیدش در اصل یه فیس لیفت سنگین روی فریم قدیمی هست با موتوری که از سیلورادو اومده. شورولت تجربه کمتری هم نسبت به تویوتا و فورد تو ساخت ماشین آفرود داره .
IMAN1199
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲هنوز تاکوما آزمایش و مقایسه نشده شما نتیجه نهایی رو میگی صد بار گفتیم یه چیزی رو قطعی نگید و از روی اون نتیجه گیری نکنید
تو نسخه های آفرودی فورد رنجر یعنی نسخه رپتور تا الان رنجر رپتور بهترین بوده
از الان به بعد هم وضعیت فقط در مقایسهی های تخصصی مشخص میشه اونم نه تو یک مقایسه بلکه باید از زوایای مختلف و در مقایسه های مختلف و مقایسه در عمل باشه
HKS
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲من بر اساس اطلاعات و شواهد موجود نتیجه گیری کردم که کاملا منطقی و واقع گرایانه بود و دلیلی برای این جبهه گیری نمیبینم مثل بعضیا که نام نمیبرم! مدام نمیام دیکته کنم آمریکا اروپا فلان هستن و بقیه بدن
IMAN1199
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خوبه که منطقی گفتی و قبول داری که نظر متعصبانه نادرسته
ولی همین اطلاعات و شواهد موجود هم هنوز در اون حد نیست که نتیجه خیلی دقیقی داشته باشند برای همین گفتیم
R@min
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چیزی که خانواده رپتور از رقباش جدا می کنه صرفا تعلیق نیست که اون هم تفاوت داره به طور خیلی خیلی خلاصه سیستم رپتورها Live valve هست و اختصاصی فورد. تاکوما و تاندرا سیستم IFP (سیستم پیستون شناور داخلی) که رو نسل قبل F-150 رپتور هست. این دو سیستم توسط یه کمپانی ساخته شده اما دو سطح متفاوت هستن. پلتفرم TNGA GA-F که هم در تاندرا و سکویا استفاده شده هم نباید فراموش کرد و عملکرد ضعیف و پر محدودیتش رو تو تاندرا و سکویا دیدیم. نسل جدید موتورهای کم حجم تویوتا هم خروجی خوبی ندارن و مجبور به استفاده از هیبرید شدن. باید دید تاکوما جدید چطوره !!! من باشم همه جوره تاکوما فعلی رو به نسل جدید ترجیح میدم.
ترکیب شاسی بسیار بهتر و منعطف تر محصولات فورد نسبت به همه رقبا اضافه گیربکس 10 سرعته و البته موتور اکوبوست چیزی هست که رنجر رپتور رو تو یه لیگ دیگه قرار میده.
IMAN1199
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲درود بر تو رامین
منظور منم همین بود
با اینکه این نسل جدید تاکوما پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته
ولی مقایسه صرفا به دیدن مشخصات فنی نیست
متغیر های مختلفی برای مقایسه هست که به ظاهر در مشخصات فنی اولیه قابل دیدن نیستن
فورد رنجر رپتور هم که در این چند سال اخیر تو نسخه های آفرودی این کلاس برتری واضحی داشته این برتری تو فول سایز ها خیلی بیشتر هم شده و میشه با این وجود در عمل بطور کلی باید مقایسه های بیشتری ببینیم
HKS
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شاک های تاکوما مدل QS3 هستن که که مثل لایو ولو رپتور تنظیم شونده هستن تنها تفاوت اینه که رپتور با تعویض مود های رانندگی شاک ها تنظیم میشن و برای تاکوما سوییچ دستی داره
مال رپتور پیشرفته تر هست و حرفی نیست.
در مورد ایرادات هم وقتی یه ماشینی کاملا از نو طراحی میشه طبیعی هست در یکی دو سال اول مشکل داشته باشه همین فورد برانکو که جدید بود کم مشکل نداشت اما بخوایم منصف باشیم ایرادات پلتفرم و موتور های جدید تویوتا خیلی کمتر از فورد و شوی بوده بگذریم که من ندیدم کسی بگه پلتفرم جدید تراک های تویوتا بده! استاندار دوگانه داشتن چیز خوبی نیست عزیز
IMAN1199
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲درسته کسی نمیگه تاکوما بده تو این نسل جدیدش خیلی بهتر از قبلی شده
ولی واقعا رنجر رپتور از لحاظ پکیج آفرودی و پیشرفته تر بودن تا الان واقعا یه سرو و گردن بالاتر از رقبا بوده و هنوزم تا خلافش اثبات نشه همین برتری رو داره
تو نسخه های عادی هم تاکوما محبوبیت و فروش مناسبی داشته
ولی منم مثل رامین حدس میزنم فورد رنجر رپتور هنوزم تو نسخه های مخصوص آفرودی این کلاس یعنی رنجر رپتور هنوز میتونه برتری رو داشته باشه ولی بازم حتما باید مقایسه ها و بررسی های مختلف رو ببینیم
R@min
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲نه اتفاقا استاندارد دو گانه ای دوست عزیز اصولا تو این چند ساله از همون خط اول می فهمم کی با اطلاعات حرف می زنه و کی پرت و پلا می بافه شما جز دسته اولی و برای همینم ریپلای زدم. راجب تولید نسل جدید کاملا درسته حرفت و هر برندی این مشکل رو داشته و داره و خواهد داشت. مشکلات پلتفرم و موتور تراک های تویوتا به احتمال خیلی زیاد برطرف میشه اما ما در مورد حال صحبت می کنیم که خب اصلا اون چیزی که از برند 1 دنیا تو فروش و کلی سرمایه و … انتظار میره نبوده حداقل تا الان آینده رو کسی نمی دونه.
IMAN1199
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا درست گفتی رامین جان اینجا هم خوب گفتی همین مورد رو به دوستمون HKS گفتیم خودش هم متوجه این موضوع شد به نظر من مشکلاتی هم که داره حل میشه اینم درسته
HKS
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲لطف داری عزیز
چند ساله کامنتا رو میخونم و چیزای زیادی یاد گرفتم از شما
صبر میکنیم تا بررسی هر سه از چندین منبع بیاد خودم به شخصه خیلی مشتاق دیدن رقابت این سه تا هستم .
ARMAN سابق
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲انتخابم رنجر به دلیل داشتن موتور V6 و فیس جذاب تر از نظر من
Behi
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲تاکوما واقعاً زیباست هم داخل و هم خارجش، برخلاف خودروهای عادی تویوتا خودروهای آفرودی و پیکاپهاشون واقعاً طراحی داخلی و خارجی چشم نوازی دارن
داوود
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲برای پیکاپ صفحه ی نمایش تاکوما از بزرگی تو ذوق میزنه و امکان آسیب پزیریش هم زیادتره
shayandn
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲1.تاکوما
2.کلرادو
3 رنجر
تاکوما که عالیه.تنها نقصش قفل دیف جلو هست
بین کلرادو و رنجر هم با وجود قدرت بیشتر رنجر کلرادو طراحی داخلی و بیرون و ظرفیت یدککشی بهتری داره
IMAN1199
۱ خرداد ۱۴۰۲۱.فورد رنجر
۲.شورلت کلرادو
۳.تویوتا تاکوما
تاکوما که بعد از اینهاست نقص آنچنانی نداره تو این نسل جدیدش هم نسبت به قبلی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و با شرکتهای امریکایی و استرالیا یی برای قطعات و طراحی و تکنولوژی ها همکاری زیادی داشته مثلا در سیستم تعلیق و صندلی های ایزومتریک و.. و هر مشکلی هم داشته باشه حل میشه
رنجر و کلرادو هم علاوه بر برتری کلی قدرت و ظرفیت یدک کشی بیشتری دارند
mobin
۴ خرداد ۱۴۰۲1کلرادو
2رنجر
3تاکوما
از نظر طراحی ترتیب بندی کردم
حسین کاظمی
۶ خرداد ۱۴۰۲کیفیت مهمه که اونم توی ماشینای آمریکایی هست