چند سالی است که به دیدن مغلوب شدن خودروهای درونسوز قدرتمند توسط مدلهای الکتریکی در مسابقات درگ عادت کردهایم اما آیا این برتری خودروهای الکتریکی به دنیای پیکاپها هم کشیده شده است؟ جدیدترین ویدئوی Hagerty که سریعترین پیکاپهای دنیا را در برابر هم قرار داده است قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد. سه پیکاپی که در این درگ حضور دارند ریویان R1T، رم TRX و فورد رپتور هستند که هم روی کاغذ و هم در پیست تفاوتهای بزرگی باهم دارند.
هرچند در هر سه پیکاپ نیرو به هر چهارچرخ منتقل میشود اما ریویان با ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۰ نیوتن متر گشتاور، با اختلاف قابلتوجهی از دو رقیب دیگر قویتر است. در رتبهٔ دوم، رم TRX با نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار میگیرد که ۷۰۲ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. رپتور هم با موتور V6 توئین توربوی خود که تنها ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد در انتهای صف قرار میگیرد. حتی ۵۵۶ کیلوگرم وزن سبکتر رپتور نسبت به ریویان ۳۲۵۴ کیلوگرمی هم برای جبران این کمبود قدرت کافی نیست.
بنابراین پیروزی ریویان در درگ اول هرگز عجیب نیست. این پیکاپ الکتریکی قدرتمند ظرف ۱۱.۶ ثانیه مسافت ۴۰۰ متر را طی میکند و پس از آن، رم با ۱۲.۲ ثانیه دوم میشود. رپتور نیز با تایم ۱۴.۲ ثانیه، یک سال نوری از دو رقیب دیگر عقب میافتد. اختلاف ریویان و رپتور در این درگ آنقدر زیاد است که مردان هاگرتی تصمیم میگیرند یک تریلر با یک جیامسی سایکلون روی آن را به R1T متصل کرده و درگ دیگری برگزار کنند. سایکلون یک ماسل پیکاپ متعلق به دههٔ ۹۰ است که زمانی سریعترین پیکاپ دنیا بود.
ریویان حتی با وجود این تریلر سنگین که حدود ۲.۷ تن وزن دارد هم موفق میشود رپتور را مغلوب کند. پس از این، سایکلون از تریلر پایین میآید تا با نیروی خودش در برابر فورد قرار گیرد. زیر کاپوت این پیکاپ کلاسیک یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 توربو قرار دارد که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد شاید خیلی چشمگیر به نظر نرسند اما جیامسی با همین قدرت موفق میشود رپتور را شکست دهد. این پیرمرد آمریکایی ۴۰۰ متر را در ۱۳.۳ ثانیه طی میکند که نزدیک به یک ثانیه از رپتور سریعتر است.
مقایسه مشخصات فنی
ریویان R1T | رم TRX | فورد رپتور | جیامسی سایکلون | |
پیشرانه | الکتریکی چهار موتوره | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو | ۴.۳ لیتری V6 توربو |
قدرت | ۸۳۵ اسب بخار | ۷۰۲ اسب بخار | ۴۵۰ اسب بخار | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۳۰ نیوتن متر | ۸۸۰ نیوتن متر | ۶۹۰ نیوتن متر | ۴۷۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۸ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۴ سرعته اتوماتیک |
محورمحرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۳۲۵۴ کیلوگرم | ۳۱۱۴ کیلوگرم | ۲۶۹۷ کیلوگرم | ۱۶۳۳ کیلوگرم |
قیمت | ۹۴,۴۰۰ دلار | ۹۱,۷۲۵ دلار | ۸۲,۰۸۰ دلار | ۲۵,۹۷۰ دلار (زمان تولید) |
محمد امین
۱۱ فروردین ۱۴۰۱یکمی کوچیک نبست ریویان نسبت به رپتور و رم …
ولی جی ام سایکلون چه حقی بود ، آخه ۴۰۰ متر ۱۳.۳ رو آسفالت اون برای یه ماشین قدیمی … بی نظیره واقعا معادلش باید طلا بدن
در ضمن پیکاب ها عمومآ برای کارکردن زیاد شرایط سخت و افرود و … ساخته شدن .. به نظرم فورد رپتور بهترین گزینه برای این کار هست
امیر
۱۱ فروردین ۱۴۰۱فقط نعره تیرکس
یه محصول همه چی تمام!
Hamid
۱۱ فروردین ۱۴۰۱درگ بدون اون دختر خوشگله که پرچم میزنه لطفی نداره
ماکسیمیلیان
۱۱ فروردین ۱۴۰۱متأسفم.
جامعه به کجا کشیده شده است!
افسوس باید خورد…
شاهرخ
۱۱ فروردین ۱۴۰۱ماکسیملیان تورو به همون خدایی که میپرستی برو بمیر
Clean energy (صیانت!)
۱۱ فروردین ۱۴۰۱این دیگه چه حرفی بود😑
AMIN (M.A.S)
۱۱ فروردین ۱۴۰۱تفاوت نرخ گشتاور ریویان با رم به اندازه یه دوج چلنجرSXT هست
فوری بودن گشتاور خیلی به ریویان کمک کردتا تو صفر تا صد جلو بزنه چون توی یک چهارم مایل یک دهم ثانیه عقب تر از صفر تا صد (نسبت به رم ) بود
کاش یه رول ریسم میذاشتن
اما مهم نیست
رم و فورد هنوزم کارای یه پیکاپو خیلی خیلی بهتر از ریویان انجام میدن و این مهم تره
بین پیکاپای پرفورمنس هنوزم TRX پادشاهه
اما صد حیف که دیگه پیکاپایی مثل اون سایکلون، فورد SVT لایتنینگ و بهترین پیکاپ این کلاس یعنی رمSRT-10 با موتور وایپرV10 رو نداریم
رم SRT-10 سالهاست که سریعترین پیکاپ کارخونه ایه دنیاس با حدود250KPH
کارایی پیکاپ هارو که ندارن ولی خیلی جذاب بودن به نظرم
Philipp
۱۱ فروردین ۱۴۰۱البته به سایز پیکاپ ها کم توجهی شده بود
رم و رپتور فول سایز هستند ریوان میان سایز
و این کلی تاثیر داره
Clean energy (صیانت!)
۱۱ فروردین ۱۴۰۱من هنوزم نمیتونم دل از اون فورد رپتور بکنم…
چرا تو انقد خوبی
چندتا ماشین تو قلبم جای دارن
یکیش پورشه ۹۱۱ جی تی دو آرسه
و یکیشم این فورد رپتور
نمیتونم هیچ ماشینیو بهشون ترجیح بدم😍
ماکسیمیلیان
۱۱ فروردین ۱۴۰۱درود بر شما! احسنت! مرحبا! عالی👌🏻!
Clean energy (صیانت!)
۱۱ فروردین ۱۴۰۱👍
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۱ فروردین ۱۴۰۱اینجاست که جادوی انجین همی رو میشه دید.حتی میتونه بهترین وی6 دنیا رو پودر کنه.خوبه همی داج قدیمیه اگر جدید بود چی میشد.انجینهای همی مخصوصا هلکت ثابت کردن که هیچ جایگزینی ندارن و فقط نیروگاه برقی میتونه آینده رو ازسون تحویل بگیره.پدال راستی افتضاه مازراتی mc20رو نمیزاری
mohamadreza83
۱۱ فروردین ۱۴۰۱««پدال راستی افتضاه مازراتی mc20رو نمیزاری»»
حیف اون همه پول و سرمایه که صرف توسعه بخش های مختلف یه پروژه و محصول از قبل شکست خورده و به حاشیه رونده شده ای مثل mc20 شد …
GMA
۱۱ فروردین ۱۴۰۱اینجور درگ ها خیلی چرته، به جای این باید یه مسابقه آفرود برگزار میشد، الان مفهوم این چیه؟!
M.Kkarimi
۱۱ فروردین ۱۴۰۱حق !
Jdm باز
۱۱ فروردین ۱۴۰۱اقا این درگ ها هیچیو مشخص نمیکنن
یه وانت برای مصارف کاری هستش نه اینکه بری باهاش درگ بندازی
قابلیت بکسل و ظرفیت حمل بار و افرود رو باید مقایسه کرد
در ضمن سایز ریویان از اینا کمتره و میان سایزه در حالی که رم و رپتور فول سایز هستن
بزودی raptor r میاد و رقیب مستقیم trx میشه
مهردادکمال
۱۱ فروردین ۱۴۰۱فقط عکس اخر!!! کلا ماشینها نسل به نسل بزرگتر و سنگینتر میشن مثلا سایز یه سدان خانوادگی به اندازه یک سدان فول سایز دهه هشتاد هست این موضوع توی پیکاپ ها خیلی مشهودتره! اگر سایبرتراک با اون اندازه وحشتناکی که تو. نمونه پروتوتایپش بیاد این وانتای غول پیکر جلوش کم میارن
مهردادکمال
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ریویان حتی اگر تو 5ثانیه چهارصد مترم بزنه رپتور و رم رو بهش ترجیح میدم
صدای نعره و رخ خوفش یه دنیا ارزششونه