تست و بررسی فورد اسکیپ 2017
کوههای راکی کانادا ممکن است که مکان مناسب برای گذراندن تعطیلات نباشد: نه ساحلی وجود دارد، نه معماری مدرن و نه حتی موزهای در سطح جهانی و قطعاً هم این مکان به خاطر مسابقات درگ شناخته نشده است.
اما یکبار که در این مکان رانندگی کنید، زیبایی خیرهکنندهی کوههای در برف خفته شما را مجذوب خود خواهد کرد و با وجود حیوانات وحشی همچون خرسها با خود خواهید گفت که چرا مردم بیشتری به اینجا نمیآیند.
در همین حال، فورد اسکیپ هم ممکن است که انتخابی برجسته برای یک کراس اوور کامپکت نباشد. بیشتر مردم دوست دارند که بهسوی هوندا CR-V یا تویوتا راو 4 بروند اما یکبار که شما با اسکیپ 2017 رانندگی کنید، میفهمید که این خودرو حرفهای زیادی برای گفتن دارد، دقیقاً همانند کوههای راکی. خصوصاً اگر فقط خریدار محصولات داخلی باشید، فورد در صدر رقبای خود از جمله شورلت قرار دارد.
اسکیپ همیشه در سگمنت کراس اوورهای کامپکت پرفروشترین بوده و پس از فورد F-150 در رتبهی دوم پرفروشترین مدل فورد قرار میگیرد. این خودرو کمی از مد افتاده به نظر میرسید اما مدل 2017 سرانجام تکنولوژیهایی را دریافت کرد تا بیشازپیش در کورس رقابت بماند. تکنولوژی، ویژگی تعریفکنندهی اسکیپ است.
ظاهر جدید
بیرون خودرو، بزرگترین تغییر جلوپنجرهای جدید است که اسکیپ را شبیه فورد اِج کوچکتر میکند. این جلوپنجرهی بزرگ به اسکیپ نمایی عریضتر داده و هیبت بیشتری را در جادهها پیدا میکند. فورد میگوید که بهروزرسانیها ظاهر این خودرو را غیرقابل توقف کرده و درحالیکه این گفتهها اغراقی بزرگ است اما موافقیم که نمای خودرو تواناتر و زیباتر است. پکیج ظاهری اسپورت با تم سیاه به این قضیه کمک کرده است. چراغهای LED در دسترس باعث تازهتر شدن ظاهر خودرو گردیده و همچنین چراغهای تطبیق شونده نیز در دسترس هستند.
داخل خودرو تغییر زیادی را نمیبینیم. فورد با حذف اهرم ترمزدستی سنتی و استفاده از نسخهی الکترونیکی دست به معاملهی بزرگی زده است. این فضای آزاد در کنسول مرکزی برای قرار دادن اشیا مناسب است. یکی از این فضاها بهطور مخصوص برای نگهدارندهی گوشی طراحیشده و به پورتهای USB که میتوانند برای شارژ یا استفاده از اپل کارپلی و اندروید اتو استفاده شوند نزدیک است.
گوشیهای خیلی بزرگ نمیتوانند در این محفظه قرار بگیرند؛ مثلاً گلکسی نوت 4 ما در این مکان جای نگرفت و فکر نمیکنیم که آیفون 6 پلاس نیز جای بگیرد اما اکثر گوشیها به راحتی در این مکان قرار میگیرند. خوشبختانه فضاهای آزاد بسیار دیگری وجود دارد که شما میتوانید برای نگهداری گوشی بزرگتان استفاده کنید.
دیگر تغییر بزرگ داخل کابین، غربیلک فرمان جدید است که در دست احساس بهتری دارد و به گرمکن مجهز است. داشبورد خودرو طراحی واضح و دوستانهای دارد و دکمههای اشتباه در آن دیده نمیشود.
در داخل کابین همچنین اسکیپ ساکت و آرام بوده و اغلب نمیفهمیدیم که چقدر سریع میرانیم زیرا این کراس اوور در سرعتهای بالا بسیار نرم، ساکت و آرام بود.
پیشرانههای جدید، دینامیک رانندگی بهتر
اولین خبر بزرگ بهکارگیری دو پیشرانهی اکوبوست جدید است: نمونهی 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو و نمونهی 4 سیلندر 2 لیتری توربو. هر دو پیشرانه بهصورت استاندارد به تکنولوژی استارت/استاپ مجهز هستند و این یکی از بیآزارترین و یکپارچهترین سیستمهایی است که ما تجربه کردهایم. ما معمولاً این سیستمها را خاموش میکنیم زیرا بسیار دخالت کننده هستند اما سیستم استارت/استاپ اسکیپ بسیار آرام و نرم بوده و اصلاً باعث سررفتن حوصله نمیشود. این سیستم هوشمند باعث کاهش 4 تا 6 درصدی مصرف سوخت در ترافیکها شده و اگر خودرو در دماهای بسیار شدید باشد فعال نمیشود.
پیشرانهی 4 سیلندر 2.5 لیتری قبلی نیز در دسترس است اما این پیشرانهای نیست که واقعاً خواهانش باشید زیرا باعث ایجاد حالت سستی در اسکیپ میشود. پیشرانههای اکوبوست بسیار بهتر هستند. در راههای تک بانده ی کوهستانی، عبور از خودروهای کند بسیار سریع صورت میگیرد. پیشرانهی 1.5 لیتری توانایی تولید 179 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور را دارد درحالیکه پیشرانهی 2 لیتری 245 اسب بخار قدرت و 372 نیوتون متر گشتاور را در اختیار شما میگذارد. همهی پیشرانهها با گیربکسی 6 سرعته و اتوماتیک جفت شدهاند و در تریم های بالاتر امکان سفارش شیفتر ها نیز وجود دارد.
امکان انتخاب اسکیپ دیفرانسیل جلو وجود دارد اما اکثر مردم به گونهی چهارچرخ محرک علاقه نشان میدهند که شرایط جاده را در هر 16 میلیثانیه بررسی میکند. در مواقع ضروری این سیستم میتواند تا 100 درصد قدرت را به جلو یا عقب انتقال دهد. سیستم باعث ایجاد اطمینان و پایداری در خودرو میشود و خودرو هیچگاه در باران، برف و یا یخبندان کشش خود را از دست نمیدهد.
همهی این موارد از اسکیپ یک خودروی آشنا و قابل پیشبینی برای رانندگی میسازند. پارک کردن و مانور با خودرو آسان است و در طی دو روز رانندگی با این خودرو هیچ سورپرایز بدی رخ نداد. فرمان خودرو در اطراف شهر توزیع وزن خوبی دارد درحالیکه در بزرگراهها اندکی سبک احساس میشود. دربارهی دینامیک رانندگی خودرو نیز حرفی برای گفتن نیست. همهچیز طبق روالی است که شما از یک کراس اوور مدرن انتظار دارید.
تکنولوژی جدید جذبکنندهی اصلی است
در کنار پیشرانههای جدید، وجود بستهی کاملی از تکنولوژیهای دستیار راننده باعث اطمینان خاطر است. کروز کنترل تطبیق شونده، هشدار برخورد، ترمز اضطراری خودکار، دستیار پارک موازی و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط از جملهی این تکنولوژیها هستند.
همچنین ویژگی جدید SYNC3 با حمایت اپل کارپلی و اندروید اتو وجود دارد. SYNC Connect سیستم تله ماتیکی است که به راننده اجازه میدهد تا از اپلیکیشن فورد برای دسترسی تمام مدت به خودرو استفاده نماید. راننده با این اپلیکیشن میتواند خودرو را روشن نماید، میزان سوخت را بررسی کند، درهای خودرو را ببندد و بسیاری کارهای دیگر را انجام دهد. اسکیپ اولین خودروی فورد است که از این سیستم استفاده میکند و بعداً مدل فیوژن نیز از این سیستم استفاده خواهد کرد و تا 5 سال دیگر این سیستم رایگان خواهد بود.
قضاوت نهایی
فورد اسکیپ 2017 همهی آن چیزی را که از یک کراس اوور کامپکت میخواهید در اختیارتان میگذارد و ما این خودرو را راحت و مناسب یافتیم. با تجهیز شدن به پیشرانههای جدید و کارا، دینامیک رانندگی اسکیپ افزایش یافته و در تمامی جادهها به خوبی میتازد. حالا این خودرو همهی تکنولوژیهای جدید و نمای جذاب را یکجا دارد و به حق شایسته است تا یکی از پرفروشترینهای این سگمنت باشد.
نقاط قوت: ظاهر جدید، سیستم استارت/استاپ نرم، فراوانی تکنولوژیهای جدید در دسترس
نقاط ضعف: صندلی عقب کوچک، پیشرانهی پایهی بد
مشخصات فورد اسکیپ 2017
پیشرانه: 4 سیلندر 2.5 لیتری/ 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو/ 4 سیلندر 2 لیتری توربو
قدرت: 168 اسب بخار و 230 نیوتون متر گشتاور/ 179 اسب بخار و 240 نیوتون متر گشتاور/ 245 اسب بخار و 372 نیوتون متر گشتاور
گیربکس: 6 سرعته ی اتوماتیک
مصرف سوخت EPA: 10.7 شهر، 8.3 بزرگراه
قیمت: آغاز از 24245 دلار، بالاترین مدل 29745 دلار
منبع: autoguide