بعضی انتخابها واقعاً عجیبوغریباند مثلاً، چه کسی سوزوکی X90 جدید را سفارش میدهد؟ و یا چه کسی برای دیدن فیلم پاول بلارت: پلیس مرکز خرید ۲ به سینما میرود؟ اما ما نمیتوانیم این مصرفکنندهها را به خاطر انتخابشان محکوم کنیم چراکه هرکسی میتواند بابت چیزی که میخواهد بهایی بپردازد یا بهعبارتدیگر هرکسی میتواند آزادانه و شجاعانه زندگی کند.
زمانی که این خودرو را بررسی میکردیم یک سؤال در ذهنمان نقش میبست، چه کسانی شاسیبلند کراس اور فورد با دو ردیف صندلی را سفارش میدهند؟ این خودرو در کلاس فراموششدهای بین اسکالاد کامپکت و مینی ون اکسپلورر قرارگرفته است، این کلاس عجیب نه بهاندازهی کلاس اسکالاد اسپرت و جسورانه است و نه بهاندازهی اکسپلورر کاربردی. شاید ندیده گرفتن این کلاس کار بهتری بود، اما این بررسی هدفهای این طرح را روشن میکند. پلت فرم جدید، موتور جدیدمدل ۲۰۱۵ که دوباره طراحیشده، طرحی کاملاً جدید دارد و دیگر با پلت فرم قدیمی مزدا (خودروساز ژاپنی همکار فورد) نقطه اشتراکی ندارد. با اینکه این طراحی جدید در طراحیهای قبل این کمپانی محدودشده است این خودرو همچنان طراحی ظریفی دارد. حالا این خودرو با استخوانبندی CD4 حدود ۹.۹ سانتیمتر درازتر از نسل قبلی به نظر میرسد، لازم به ذکر است که فورد قبلاً این استخوانبندی را در فورد فیوژن بکار برده بود. باوجود ساختار و موتور توربوی دوقلوی جدید، این خودرو با وزنی ۲۰۱۴ کیلوگرمی نزدیک به ۱۰ کیلوگرم سبکتر از نسل پیشین است.
اما همچنان این خودرو سنگین به نظر میرسد بطوریکه همین وزن باعث محدود شدن شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت شده است. البته این خودرو باوجود موتوری قدرتمند در ۵.۶ ثانیهاین آزمون را پشت سر میگذارد و در آزمون یکچهارم مایل زمانی ۱۴.۲ ثانیهای و سرعتی ۱۵۷ کیلومتر بر ساعتی را ثبت میکند. موتور ۲.۷ لیتری توربوی دوقلوی این خودرو باوجود صدای کم، نیرویی ۳۱۵ اسب بخاری تولید میکند. توربوی این خودرو هم بینقص عمل میکند و بدون هیچ تأخیری قدرت را انتقال میدهد. این موتور همچنین در دور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، ۴۷۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اج اسپرت که خودروی سریعی محسوب میشود در تمام دندهها هم شتاب عجیبی دارد. آرامش در عین قدرت
موتور قدرتمند این خودرو هم باعث نشده که صدای بلندی وارد کابین شود و در حالت تخت گاز تنها ۷۴ دسیبل صدا وارد کابین خودرو میشود. لاستیکهای بزرگ ۲۶۵/40R-21 پیرلی این خودرو هم به شدت کمصدا هستند و در مقابل باد کاملاً مؤثر عمل میکنند. در سرعت ثابت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت صدایی ۶۹ دسیبلی وارد کابین میشود اما صدایی که شنیده میشود درست بهاندازهی صدای مرسدس بنز کلاس S، آرام است. دربهای جلوی خودرو شما را به سمت صندلیهای چرم و تزئینات میکرو فیبری خودرو میکشاند. صندلیهای عقب هم فضایی قابلقبول دارد و در پشت این صندلیها، فضای بار ۳۹.۲ فوت مکعبی قرار دارد. برای استفاده از پنل های ابزار این خودرو نیازی به مطالعه کتابچه راهنمای آن ندارید زیرا این پنل ها بسیار ساده و جذاب طراحیشدهاند. کاربردهای سیستمهای بکار رفته در خودرو بسیار وسیع است و در کابین کنترلهای رادیو، وضعیت آبوهوا و دکمههای گرمکن صندلی به چشم میآید. صفحهنمایش لمسی این خودرو با سیستم هوشمند MyFord همراه شده است. یکی از ایرادات اساسی این سیستم دکمههای اضافی آن است که باعث سردرگمی در استفاده میشود. البته این سیستم کارایی نسبتاً خوبی دارد. کادیلاک در معرفی CUE، سیستم هوشمند جدید Sync3 فورد (که بر اساس QNX طراحیشده) را جایگزین این سیستم قدیمیکرده است. فرمان نازک اج در تضاد با ظاهر اسپرت خودرو است اما عملکرد و روانی این فرمان باعث شده که کنترل این خودروی سنگینوزن راحتتر باشد. در مورد سیستم تعلیق و سواری مناسب این خودرو صحبتهای زیادی وجود دارد اما فورد این خودرو را بهگونهای طراحی کرده که حرکات و تکانهای خودرو تحت کنترل باشد. با سرعت مطمئن، فرمان پذیری مناسب و هندلیگ ایمن اج یک خودروی تمامعیار به نظر میرسد اما اج دوست ندارد که در دایرهی محدودیت گرفتار شود و ترجیح میدهد در خیابانها و بزرگراهها به چالش کشیده شود، بهعبارتدیگر اج با روشن شدن چراغ سبز در پشت خط چراغراهنما حاضر به رقابت با تمام خودروهاست.
اج در مدل پایه قیمتی ۳۰ هزار دلاری دارد، اگرچه مدل اسپرت شش سیلندر توربوی دوقلو این خودرو با سیستم انتقال قدرت AWD قیمتی ۴۰۴۹۰ دلاری دارد. با ۳۷۰۰ دلار دیگر این خودرو به پکیج 401A تجهیز میشود. این پکیج قابلیتهای جدیدی مثل مسیریابی، مانیتور نقاط کور، هشدار خروج از لاین، صندلیهای جلوی گرم و خنک شونده، صندلیهای عقب گرم شونده، درب برقی صندوقعقب، سیستم کمکی پارک، حسگر هوشمند برفپاککن و استارت از راه دور با ریموت را به خودرو اضافه میکند. (خودرویی که در این بررسی استفاده شد علاوه بر این پکیج، دارای رینگهای ۲۱ اینچی و ایربگ های کمربندی عقب بود که به ترتیب ۹۹۵ و ۱۹۵ دلار به قیمت خودرو اضافه میکرد.) اج با این قیمت با طراحی بهینه و متناسب خود هم در میان خودروهای برتر این کلاس قرار میگیرد و هم در کلاس خودروهای لوکس. دلیل اصلی ثبت اعداد و ارقام شگفتانگیز در بخش قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت، نه توربوی دوقلو بلکه مجموعهی پیشرانه بوده است. بهطوری که زیر کاپوت این خودرو موتوری بهمراتب بهتر از کراس اور های لوکسی مثل لکسس RX350، اینفینیتی QX50 و QX70 و کادیلاک SRX دیده میشود.
AHMADREZA
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ازش خوشم میاد ولی انتخاب من نیست مبارک صاحبانش
Alizeus
۱۹ مرداد ۱۳۹۴نه تو رو خدا بیا انتخاب کن! :D
آمریکایی، اسپرت، با ابهت و همچنین بقول نویسنده ” لوکس، بهینه و قدرتمند با قیمتی پایین…” از نظر من کاش چراخ های عقبش قرمز میشد کلا..
سجاد
۱۹ مرداد ۱۳۹۴تو منطقه آزاد خیلی طرفدار داره . . .
نسبت به کیفیت و ابهتش قیمت پایینی داره .
Hitler
۱۹ مرداد ۱۳۹۴این خودرو از پرفروش ترین های منطقه آزاد ارس هست(البته نسل قبلیش)
من عاشق ورزش هستم،خصوصا آنهایی که انرژی چندانی نمی طلبند.مانند دوش گرفتن یا خوابیدن(کامیاب کبیر)
Hitler
۱۹ مرداد ۱۳۹۴اون دیسلایکایی که میدین بخاطر اینه ما منطقه آزادیم و شما نیستین؟آقا معترضین برین به نهادش معترض باشین با دیس دادن به یه کامنت چی رو میخواین ثابت کنین؟
ممکن است یک میلیون نفر یک چیز اشتباه را تایید کنند،ولی تایید آنها دلیل بر درستی قضیه نیس(برتراند راسل)
آرمااااان
۱۹ مرداد ۱۳۹۴حرف نداره اگه یه نگاه به مناطق ازاد ارس و کیش بندازین میبینین که خیلی تو این مناطق فروش داره
ولی چرا جلوش سبیه اینه؟؟؟
http://www.pedal.ir/%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C/%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%84%DB%8C%D9%81%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%81%D9%87/
amin
۱۹ مرداد ۱۳۹۴تورو خدا اینو دیگه بررسی نکنید وقتی این ماشین تو ایران نمیاد دیونه می شم جدا از همه چی خیلی خوشگل
ارشیا.فقط ژاپن.فقط اینفینیتی.
۱۹ مرداد ۱۳۹۴نیسا ن مورانو کاملا سره
E 36
۱۹ مرداد ۱۳۹۴خیلی عالیه ، خوش تیپ! قابلیت فنی بالا ، قیمت مناسب ، یه ماشین خوب یعنی همین
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ممنون آقای نیک سیرت
اما واقعاً خرید اج جای سوال نداره و چون طرفداراش کم نیستن.
ضمن اینکه فیلم Mall cop 2 هم فیلم بدی نبود خوب بود.نمیشه قضاوت کرد.
HILUX
۱۹ مرداد ۱۳۹۴الان همکاری فورد و مزدا چطوریه؟؟؟کسی میدونه؟؟؟
آرمااااان
۱۹ مرداد ۱۳۹۴قرار بود با مزدا یه برند جدید رو تو چین راه اندازی کنن،بعدشم الان سی ساله که مزدا و فورد با هم همکاری دارن حتی تو یه کارخونه هم فورد میساختن هم مزدا که دیگه مزدا جمع کرده رفته ازون کارخونه
Lamborghini SESTO-ELEMENTO
۱۹ مرداد ۱۳۹۴من که این رو به کره ای ها ترجیح میدم.????
ZIPPO
۱۹ مرداد ۱۳۹۴فقط سانتافه 2016 فول اپشن
Msv
۱۹ مرداد ۱۳۹۴این ماشین طرفدار های کمی نداره.
توی کیش واقعا تعدادش زیاد بود خیلی سر تر از سانتافه هستش.
وحید
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ابهتش خوبه
ابراهام لینکلن
۱۹ مرداد ۱۳۹۴مورانو روبه این ترجیح میدم اول ژاپن بعدامریکا
910
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ماشین خوبیه. امکانات مناسب با قیمت عالی.
سامان از تبریز
۱۹ مرداد ۱۳۹۴فورد اج تو ایران هم طرفدارهای زیادی داره
و همیشه تو مناطق ازاد یکی از پرفروشها محسوب میشه
ebi
۱۹ مرداد ۱۳۹۴a special colour
احسان
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ما یه مدل 2012 تو کیش کرایه کردیم موتورش 3500 بود شتاب فوق العاده بود..سرعتشم رو 190 قفل کرده بود صاحبش..فقط آپشن زیاد نداشت..البته فولش نبود
مهیار (Only Germany)
۲۰ مرداد ۱۳۹۴سلام
فورد اج واقعا یه ماشین خشن و خوش ساخته…
من به شخصه خیلی دوسش دارم… به عنوان ی ماشین زیر ۱۵۰ میلیون، وااااااقعا با ارزشه…
شاسی
۲۰ مرداد ۱۳۹۴ای بابا تو ایران نیس دیگه چیکار کنیم؟ خب همون سانتافه رو میخریم
ولی خداییش عجب ماشینیه. طراحی بیست. موتور بیست. برند بیست. امکانات بیست. ابهت و کلاس بیست. قدرت و شتاب مخصوصا اونجا که گفته شد پشت چراغ قرمز اماده کل انداختن در لحظه سبز شدن چراغ با هر خودروییه خیلی عالی و بیست. قیمتتتت بیست.
دیگه خوش بحال اونی که میتونه این ماشینو بخره هر کجا چه منطقه ازاد چه خارج… و اگه اینو نخره ***
علی
۲۰ مرداد ۱۳۹۴من تا به حال 3 تا از نسل قبلشو داشتم و دارم آبی و سفید و مشکی و یه اج اسپورت سفید(فول)
ولی 3 تاشون مدل بیسیک و پایه بودن که وارد منطقه ازاد میشه و سقف فلز و سوییچی و صندلی پارچس ولی با این حال طرفدارای زیادی داره چون وقتی باهاش رانندگی می کنید اصلن به فکر اپشن و ایناش نیستید چون واقعا لذت بخشه
Ram
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ممنون از اطلاعات مفیدتون
من یه مشکی اسپورتشو دارم که تمام لمسی هست
شتابو که دوستان گفتن آدمو میخکوب میکنه به صندل
تو لحظه تعویض دنده مکث نداره که هیچ یه جهش به جلو هم داره
در مورد بدنش یه بار یه تصادف از بغل داشتم که سواری از بغل زد طرف چراغو سپرو کلگیرش داغون شد ولی این چهار سانت از گلگیرش کمی تو رفت و رنگشم نرفت…. ضخامت ورقش در حد ضخامت تانکره اگه سانتافه بود ورقش جر میخورد
نکته آخر اینکه هیچوقت جنس امریکا رو با آسیا مقایسه نکنیم