مدت زیادی است این تفکر کلیشهای که پیکاپ تراک ها خشن و زمخت هستند به پایان رسیده است. البته که این طرز تفکر در آن زمانها غالب بود و برای سالیان سال تراک ها با میزان سختی خود سنجیده میشدند. میزان هوشمندی و سیستمهای پیچیده در این خودرو مهم نبود و تنها کاری که انجام میدادند برای افراد مهم جلوه میکرد.
اما حالا در سال ۲۰۱۶ هستیم و تراک سوپر دیوتی ۲۰۱۷ لیسانس خود را از دانشگاه فورد گرفته است. این یک تراک باهوش بوده و سرسختی آن یادآور روزهای قدیم است.
بله پیش از آنکه بپرسید باید گفت که تراکهای هیوی دیوتی جدید فورد هماکنون بدنهی آلومینیومی دارند. در حقیقت، کابین های این تراک ها با F-150 اشتراکاتی داشته و طراحی کابین و برخی از جزئیات آن از F-150 به خط تولید هیوی دیوتی انتقال یافته است.
در بحث یدک کشی میتوان گفت که در حالت مرسوم مدل F-450 میتواند تا ۹۵۲۵ کیلوگرم بار را یدک بکشد که با وجود چرخ پنجم حداکثر ظرفیت یدک کشی به ۱۴۷۴۲ کیلوگرم میرسد. این خودرو تنها بهصورت Crew cab قابل سفارش است. مدلهای F-250 و F-350 با چرخهای عقبی تکی در حال مرسوم ظرفیت یدک کشی ۸۱۶۵ کیلوگرمی را دارند. بهتر از همه اینکه فورد میگوید به لطف مهندسی هوشمندانه، حتی زمانی که حداکثر ظرفیت بار خودرو را به کار میگیرید نیازی به اتصالات توزیعکنندهی وزن نیست.
به لطف کابینی مشترک، هیوی دیوتی های فورد در سطحی برابر با F-150 هستند البته در برخی جزئیات تفاوتهایی وجود دارد. جعبهداشبورد خودرو بالاتر قرار گرفته و مکان ذخیرهای بیشتری را فراهم میکند همچنین زیر صندلی عقبی نیز فضای قابل قفل شدنی وجود دارد که میتواند اشیای طویل را در خود جای دهد.
یکی از ویژگیهای جالب کابین خودرو کاور نگهدارندهی لیوان است که به سرعت میتواند ظرفیت خود را از ۲ به ۴ در کنسول مرکزی افزایش دهد. شاید این مورد چندان بزرگی نباشد اما همین توجه به جزئیات است که جایگاهی بهتر را به سوپر دیوتی میبخشد.
دیگر مثال جالب از توجه به جزئیات در این خودرو دکمهای است که در دیوارهی محفظه خواب تعبیه شده و به شما اجازه میدهد تا در هنگام کار در شب چراغهای LED را روشن کنید. درحالیکه دیگر کمپانیها چراغهای خواب را پیشنهاد میدهند، اما هیچیک سوئیچی را برای استفاده از این لامپها قرار ندادهاند و باید برای روشن کردنشان به داخل کابین بروید.
احتمالاً سادهترین سیستم این تراک (حداقل در ظاهر) پیشرانهی آن است. خریداران مدلهای مختلف میتوانند پیشرانههای ۶.۷ لیتری توربودیزل و ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری بنزینی را سفارش دهند. پیشرانهی بنزینی دارای قدرت ۳۸۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۸۳ نیوتون متری میباشد درحالیکه این مقادیر در نسخهی دیزلی به ۴۴۰ اسب بخار و ۱۲۵۴ نیوتون متر میرسد.
هر دو پیشرانه به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل هستند که میتواند با استفاده از دکمههای کوچک کنترلی بهصورت دستی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
با پایین دادن شیفتر و شروع حرکت راننده میتواند به برخی از هوشمندترین سیستمهای موجود در بازار و کوهی از گشتاور دسترسی داشته باشد. در هنگام خالی بودن خودرو، سوپر دیوتی شتاب گیری سریعی دارد. پس از مقایسهای مستقیم با رقبای مطرح فورد، کاملاً واضح بود که فورد سریعتر است. حتی با وجود محمولههای سنگین نیز خودرو سرعت خوبی دارد و با فشردن پدال گاز به خوبی شتاب میگیرد.
این خودرو نه تنها سریع است بلکه راحت نیز میباشد. مخصوصاً در مدل F-250، سواری سوپر دیوتی قابل توجه است و به ندرت سفتتر از برادر کوچکتر حس میشود. غرشهای پیشرانهی دیزلی نیز در سطحی ایده آل قرار دارد و البته آزار دهنده نیست.
وقتی صحبت از تکنولوژی میشود سوپر دیوتی با سربلندی از این بخش بیرون میآید. در ابتدا ما سیستم فرمان تطبیقپذیر را داریم که با پیشرانه الکتریکی کوچکی کار میکند و باعث متغیر بودن نسبت فرمان میشود. معنی سخنمان این است که در سرعتهای پایین حرکت کم غربیلک به معنی چرخش بیشتر چرخها بوده و به شما اجازه میدهد تا عمل پارک کردن را راحتتر انجام دهید. از طرف دیگر در بزرگراهها این نسبت افزایش پیدا کرده و بنابراین فرمان اجازهی سفری راحت را به شما میدهد.
برخلاف F-150، سوپر دیوتی از فرمان هیدرولیک سود برده که این به احساس طبیعی فرمان منجر شده است. بالانس و توزیع وزن فرمان نیز خوب است و برخلاف سیستمهای فرمان الکترونیکی که میتوانند بسته به سرعت خودرو نرمی متفاوتی داشته باشد، توزیع وزن فرمان سوپر دیوتی در همهی سرعتها خوب است. این مورد برای سرعتهای بزرگراهی مهم است.
سیستم کروز کنترل تطبیقی فورد نیز خیلی خوب عمل میکند. این سیستم چیز جدیدی نیست اما یکپارچه کردن آن با ترمز تریلر، گیربکس و ترمز اگزوز قطعاً چیز شگفتانگیزی میباشد. با تنظیم کردن سرعت روی ۸۰ کیلومتر در ساعت خودرو به راحتی به راه خود ادامه داده و فاصلهی شما با خودروی جلویی را حفظ میکند.
دوربینها نیز بخش بزرگی از تکنولوژیهایی هستند که استفاده از سوپر دیوتی را آسانتر نمودهاند. دوربین نصب شده در دماغهی خودرو کمک میکند تا اشیای موجود در بخش جلویی را ببینید. در بخش عقبی دوربینی در بخش بالاتر نصب شده که دیدن چرخ پنجم را نیز میسر میکند.
البته که دوربین پشتی معمولی وجود دارد اما این سیستم هوشمندتر بوده و دوربین AUX نامیده میشود. این دوربین میتواند به تریلر وصل شود.
نه تنها سیستمهای موجود در سوپر دیوتی باعث میشوند که از وضعیت پشت سر خود کاملاً آگاه شوید بلکه سیستم پایش نقاط کور نیز وجود دارد که در صورت مساعد نبودن شرایط برای تعویض لاین رانندگی، به راننده اخطار میدهد. هماکنون سیستم نشاندهنده فشار باد لاستیک تریلر نیز موجود است. فورد واقعاً تمام تلاش خود را انجام داده تا حد امکان یدک کشی با این خودرو امری بیدغدغه باشد.
ما این شانس را داشتیم که تریلرهای مختلفی را به این خودرو وصل کنیم و عملکرد سوپر دیوتی را بسنجیم. در هر شرایطی این خودرو خوب عمل میکند و حتی با وجود بار زیاد نیز شتاب گیری خودرو قابلقبول است.
مدل پایهی F-250 XL بهای آغازی ۳۳۷۳۰ دلاری دارد درحالیکه انتخاب مدل F-450 پلاتینیم با تمام آپشن ها برایتان حدود ۸۵ هزار دلار آب میخورد. مدل پایهی F-350 نیز بهای ۳۷۷۰۰ دلاری دارد.
در بازار پیکاپ هیوی دیوتی دیگری با چنین ترکیبی از تکنولوژیهای پیشرفته وجود ندارد. این یک حقه یا شوخی نیست. زمانی که یک روز را در محل کار سپری میکنید، داشتن تراکی مانند فورد که کارا بوده و در هنگام رانندگی نیز اعتماد به نفس مضاعفی را ایجاد میکند و باعث میشود تا با انرژی بیشتری به کار خود بپردازید.
موارد مثبت: گشتاور زیاد، دوربینهای عالی، فرمان تطبیقپذیر
موارد منفی: بهای خودرو میتواند افزایش زیادی داشته باشد
منبع: autoguide
asa
۵ بهمن ۱۳۹۵مطمینم نویسنده هم نکته منفی پیدا نکرده الکی اینو نوشته جاش خالی نباشه .
من نمیگم چه ماشینی ، بلکه میگم اصلا چه چیزی رو میشناسید تو دنیا که از این f.450 سوپر دیوتی بهتر باشه .
واقعا نمیتونم نکات مثبتشو بگم چون همش مثبت و اگه بخوام تمامشو نام ببرم تا تک تک پیچ های این ماشین هم شاهکار و نکته مثبت هستند .
به شخصه اگه اینو داشتم خونه مفت هم میدادن نمیپذیرفتم . چه چیزی بهتر از این که توی عشق زندگیت یعنی ماشین و اسطوره زندگیت یک ماشین امریکایی و ارزوی زندگیت یعنی یکی از بهترین های امریکا زندگی کنی ؟
واقعا جلو عظمتش ادم فقط باید سر خم کنه .
همه دوستان چه امریکایی باز چه غیر امریکایی باز همه تعظیم کنید بر این خدای صنعت خودرو ……
ماسل
۶ بهمن ۱۳۹۵همون شما به جای بقیه هم تعظیم کردی کافیه
کسی که واقعا به ماشین آمریکایی علاقه داشته باشه میاد از مهندسی و موتور و افتخاراتش میگه
نه تعظیم و دست بوسی و پاچه خاری و …
ارادت
asa
۶ بهمن ۱۳۹۵ماسل جان من میتونم بیام از موتور و مهندسی ماشین های امریکایی صحبت کنم ولی تمام اطلاعات داخل خود مطلب هست و من هم ترجیح میدم اگه اطلاعات جدیدی ندارم که به دوستان بگم و باعث افزوده شدن به دانسته های قبلیشون بشه ، مثل خیلی از دوستان که الکی حرف میزنند من کامنتی مسخره و بی محتوا و بدون سندیت نزارم .
ضمن این که کسانی مثل اقا علی شوی نوا تخصصشون متور هست و فکر میکنم تا ایشون هستند حداقل من نمیتونم حرفی درباره موتور بزنم . حالا دیگه شمارو نمیدونم .
من تخصصم بیشتر روی طراحی خودرو هست و قبلا هم گفتم که طراحی هم میکنم ، پس طبیعی که ادم از اون چیزی که اطلاعات بیشتری داره حرف بزنه و به همین دلیل هم هست که محتوا اکثر کامنت های من مرتبط به ظاهر و طراحی خودرو هست .
ماسل جان دوست گلم من همون اول میتونستم بگم به تو هیچ ربطی نداره که من در باره چی حرف میزنم ولی سعی کردم با دلیل و مدرک های موجه قصد خودمو بیان کنم که سوتفاهم پیش نیاد .
من همین الان هم میتونم راجب مهندسی و موتور ماشین های امریکایی کامنت هایی بزارم که صحت نداشته باشه یا تکراری باشه و خیلی از افراد هم اونو باور می کنند ولی من نه عادت کردم و نه رازی میشم در زمینه ای که اطلاعاتم به سطح واقعا پیشرفته نرسیده چیزی بگم یا نظری بدم . از این بابت خیلی هم خوشحالم که مثل خیلی از این دوستان سایت نیستم که ندانسته هایم را دانسته جلوه بدم و در کاری که تخصصی به اون شکل ندارم با غرور تمام نظرات مسخره و بدرد نخور بدم .
ماسل جان بازم اگه سوالی داشتی من در خدمتم …..
(ali (CHEVY NOVA
۶ بهمن ۱۳۹۵فدای تو asa
دادا منم جلو رفقا درس پس میدم
تا وقتی داش نیما و شاهینus cars هستن من به خدا هیچ هستم
نت
۵ بهمن ۱۳۹۵حیف زیباترین و بهترین وانت جهان یعنی f150 که فورد میاد جلو پنجره رو وارد چراغ جلو میکنه و چراغ جلو شبیه c میشه که زشت میشه چراغ جلو.رینگ استیل قیافه ماشین رو زشت میکنه
power active
۵ بهمن ۱۳۹۵جلو پنجرش به نظرم خیلی جالبه .
Omid622
۵ بهمن ۱۳۹۵وانت یعنی فورد اف ۱۵۰ رپتور یا اف ۱۵۰ سوپر کرو ۲۰۱۷
Parker
۵ بهمن ۱۳۹۵زیباست.
غول وحشی.
بهنام طیبی
۵ بهمن ۱۳۹۵از جلو خیلی غول
كوروش
۵ بهمن ۱۳۹۵یعنی شوینده دوربین جلوش من رو دیوانه کرد الحق فوقالعاده است
حمیدرضا
۵ بهمن ۱۳۹۵من قیافه رم 3500 رو بیشتر میپسندم ولی این خودرو فوق العادست به اندازه یه تریلر قدرت بارکشی داره برای کارهای سنگین خیلی خوبه ولی بیشتر مناسب همون امریکای شمالی هست باقی کشورا انقدر خیابونا کوچیکن اینا نمیتونن اونجا تردد کنن
امیر.عارف
۵ بهمن ۱۳۹۵یه زمانی قانونی بود که ماشینهای تجاری و کار و مخصوصا دیزل از تعرفه خیلی پایین و حتی صفر میتوانند وارد شوند. ولی با قدرت مطلق خودروسازها این نوع قوانین هیچ وقت اجازه اجرا را ندارند
سیاوش
۵ بهمن ۱۳۹۵کسی از دوستان تجربه سوار شدن بر این فورد را داشته لطفا نظر خودشو بگه ممنون
ASA
۶ بهمن ۱۳۹۵فقط یک کلمه
درود بر فورد
GOD BLESS AMERICA
۶ بهمن ۱۳۹۵چند چیز در امر انتخاب موتور هنگام سفارش خودرو مهم است:
گشتاور ، گشتاور ، گشتاور ، گشتاور ، گشتاور و ……
دوستان من دیگه وقت ندارم ، خودتون امشب 1254 بار مینویسید (گشتاور) …!
faramarz
۶ بهمن ۱۳۹۵چه عظمتی
mohammad_FM 480
۳۰ مرداد ۱۳۹۶اووووف عجب چیزی شده
عشقه عشقه .
پیکاپ فقط سوپر دیوتی ،کامیونیه برای خودش لعنتی ??