فورد فیستا ST یکی از خودروهایی بوده که هیجان زیادی را با قیمت مناسب در دسترس علاقهمندان قرار داده ولی حالا جای تعجب است که این فوکوس ST مجهز به پیشرانهی جدید ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی ۲۷۶ اسب بخاری با قیمت ۳۱۹۹۵ پوندی عرضه میشود. این بهایی گزاف برای چنین خودرویی است.
البته این به معنی دستیابی به نابترین عضو خانوادهی فوکوس است بنابراین بیایید برای یکلحظه قیمت این خودرو را فراموش کرده و روی تواناییهای آن تمرکز کنیم زیرا تکنولوژیهای زیادی را در پلتفرم C2 این خودرو خواهید یافت.
از جملهی این تکنولوژیها میتوان به سیستم ضد تأخیر هوشمندی اشاره کرد که توربو را به منظور بهبود پاسخ پدال گاز در حال گردش نگه میدارد. همچنین دامپرهای تطبیقی، دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی، لانچ کنترل و اکسل عقب چند اتصالی هم وجود دارند. البته نباید از گیربکس ۶ سرعته ی دستی با تعویضهای کوتاه و سیستم هماهنگی خودکار با دور پیشرانه غافل شد. در هر چهار گوشهی خودرو نیز لاستیکهای میشلین پایلوت اسپورت 4S قرار گرفتهاند تا چسبندگی این خودرو را افزایش دهند.
شاسی نیز دستخوش تغییر شده و فرمان خودرو نیز ۱۵ درصد سریعتر از فوکوس استاندارد است. همچنین موتور متفاوتی برای فرمان الکتریکی خودرو بکار رفته است. ارتفاع خودرو ۱۰ میلیمتر پایین آمده و دامپرها نیز در جلو و عقب ۲۰ و ۱۳ درصد سفت تر هستند. تمامی این موارد به معنی چابکی بالای فیستا ST و البته حس بلوغ و رضایت بیشتر است.
اشتباه نکنید! فوکوس هنوز هم سواری سفتی دارد. سواری اولیهی ما با این خودرو به مسیر تست نرم فورد محدود بود اما بخش ناهموار کوچکی از مسیر نشان داد که اگرچه کنترل و کیفیت سواری خودرو خوب است اما قطعاً روی پرفورمنس تمرکز داشته و این باعث سفتی سواری میشود.
فرمان سریعتر هم باعث شده فوکوس بسیار تیز حس شود و چسبندگی زیاد نیز مؤید این موضوع است. دیفرانسیل هم تا زمانی که بسیار خوشبین نباشید و سرعت بسیار زیادی در سر پیچها نداشته باشید خوب کار میکند. اگر سرعت در پیچها خیلی زیاد باشد شاهد تأثیر گشتاور پیشرانه روی فرمان و چرخ ها خواهید بود که بنا به گفتهی تیم مهندسی فورد، این از ویژگیهای فوکوس است.
شاسی خودرو کاملاً رضایتبخش بوده و خودرو به حدی تغییر جهت میدهد که کاملاً مناسب یک هاچبک داغ مدرن است. دامپرها نیز خودرو را تخت و پایدار نگه میدارند.
پیشرانه به اندازهی شاسی درگیر کننده نیست اما خوشبختانه مشکل خاصی ندارد. پیشرانهی ۲.۳ لیتری این خودرو حاصل تکامل نیروگاه قبلی فوکوس RS بوده و قدرت آن با کمی کاهش به ۲۷۶ اسب بخار رسیده است؛ اما هنوز هم با گشتاور ۴۲۰ نیوتون متری حرفهای زیادی برای گفتن دارد. اینجاست که پرفورمنس اصلی خودرو را ارائه میکند. بوست توربو در دور بالای ۱۸۰۰ کاملاً گیرا بوده و تکنولوژی ضد تأخیر هم به بهبود شتاب گیری کمک میکند.
کابین ST دارای قطعات مدل استاندارد است ولی صندلیهای اسپورت ریکارو حس بهتری را انتقال میدهند. تجهیزات زیادی هم وجود دارد که از جمله ی آنها میتوان به صفحه لمسی ۸ اینچی، ناوبری ماهوارهای، اپل کارپلی، اندروید اتو، چراغهای جلوی LED، دوربین دید عقب، کروز کنترل تطبیقی، سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن، صندلیها و غربیلک فرمان گرم شونده، ورود بدون کلید و تجهیزات ایمنی زیاد اشاره کرد.
فضای بار ۳۷۵ لیتری فوکوس ST کافی است اما زیاد نیست و فضای پای عقب آن نیز به اندازهی فوکوس استاندارد است. افرادی که به دنبال فضای بیشتر هستند باید فوکوس ST استیت را انتخاب کنید که فضای بار بیشتری از قبل دارد.
مشخصات فورد فوکوس ST 2.3 اکوبوست 280PS
- قیمت: 31995 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲.۳ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 276 اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
Mehdi
۳۰ تیر ۱۳۹۸شبیه هیوندای ولسترنیست؟
دانیال
۳۰ تیر ۱۳۹۸چرا، کاملا، موقع معرفیش منم همینو گفتم، اما دوستان دوست نداشتن قبول کنن که آمریکاییها کفگیرشون بدجور خورده ته دیگ
فورد که دیگه توی مدل های اقتصادیش رسما کپی کار هیوندای شده، میخواد خرج طراحی نکنه و از طرحهای موفق که کمپانیهای دیگه مخصوصا هیوندای هزینه و ریسکشو قبول کردن و جواب گرفتن استفاده کنه
پارسا
۳۱ تیر ۱۳۹۸هیچ ربطی نداره طراحی ماشینا تو کل دنیا داره به این سمت میره ، بخاطر این که کل فرهنگ دنیا داره به سمت یه فرهنگ واحد پیش میره.
تاثیرش تو طراحی ماشینا و کمتر شدن تمایز بین طراحی ماشینای ساخت کشورای مختلف اصلاً عجیب نیست
دانیال
۳۱ تیر ۱۳۹۸بله، من حواسم نبود که این موضوع هم توجیهش همون حرفایی گلوبالیستی کهنست، همون دهکده جهانی و اینا دیگه؟!
و البته هم همچین شباهتیو که شما گفتی و رو من بین برندهای دیگه نمیبینم مثل بنز و تویوتا و ب ام و و مزدا و نیسان و بقیه خودروسازها، شما ک دیدین بهتر بود مثل این دوستمون دقیقا مدل رو هم میگفتین که حرفتون مستند تر بشه.
Mostafa
۳۱ تیر ۱۳۹۸فراتر از انتظاره…
عالیه
نمیشه ااین ماشین رو ببینی و عاشقش نشی