شیب نزولی حجم موتورها تبدیل به یکی از عناصر مهم صنعت خودروی امروز شده است؛ ولی در همین وضعیت نیز، حجم ۹۹۹ سیسی برای یک موتور میتواند اندکی زیادهروی به حساب آید. ولی در همین حال، فیستا با موتور کوچک سه سیلندر توربوی در شتابگیری عملکردی شگفتانگیز دارد. فورد فوکوس ۲۰۱۲ ویژه اروپا را درنظر بگیرید که از همین موتور استفاده میکند و البته حدود ۱۳۰ کیلوگرم از فیستا سنگینتر است. فوکوس ۱.0L اکوبوست برای مدل سال ۲۰۱۵ به صورت پنج در هاچبک و چهار در سدان ارائه میشود. فوکوس یا فیستا، تفاوتی در قیمتی که موتور سه سیلندر اکوبوست اضافه میکند، ایجاد نخواهد کرد.
این نسخه اکوبوست از کوچکترین خودروی فورد نباید با فیستا ST اشتباه گرفته شود. ایده استفاده از موتور یک لیتری، داشتن عملکرد بالا همراه با مصرف بهینه سوخت است. فیستا ۱.0L اکوبوست تنها از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میکند. در شتاب، همانطور که گقته شد، اکوبوست عملکردی قابلاحترام دارد. این خودرو در مدت ۸/۳ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت یکچهارم مایل را در زمان ۱۶/۷ ثانیه و با سرعت نهایی ۱۳۵/۲ کیلومتر بر ساعت میپیماید. ترکیب یک وزن متعادل با دسترسی سریع به نقطه پیک گشتاور و قدرت مناسب باعث میشود تا فیستا در جاده قدرتمند و باوقار ظاهر شود. فیستای اکوبوست در زمینه تخمینهای سازمان حفاظت محیطزیست امریکا نیز وضعیت قابلتوجهی دارد. ۷/۳۵ لیتر در شهر و ۵/۲۳ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر آن را تبدیل به بهترین خودروی غیرهیبریدی در زمینه مصرف سوخت کرده است. این در حالی است که هوندا فیت ۲۰۱۳ مصرف سوختی به اندازه ۸/۴ لیتر در شهر و ۶/۷۲ لیتر در جاده داشته است. در هوندا فیت ۲۰۱۴ خبری از مدل با موتور بنزینی نبود، ولی در مدل ۲۰۱۵ که بهتازگی معرفی شده، سیستم تغییر سرعت پیوسته به کار رفته و تخمین مصرف سوختی برابر ۷/۱۳ لیتر در شهر و ۵/۷۴ لیتر در جاده برای هوندا فیت غیرهیبریدی ایجاد کرده است. در تستی که برای فیستا ۱.0L اکوبوست در دنیای واقعی انجام دادیم، مصرف سوخت ۷/۳۵ لیتر مشاهده شد. اگر پدالهای سمت راست فعالیت کمتر داشته باشند، این مصرف سوخت احتمالاً بهتر میشود. موتور جدید سه سیلندر به لطف مهندسی هوشمندانه خود، لرزشهای معمول موتورهای سه سیلندر را ندارد. فورد با اضافه کردن وزن فلایویل و حذف میلههای چرخش معکوس که قدرت موتور را کاهش میدهند، باعث شده تا دور موتور آزادانه انجام گیرد. با این که فیستا ۱.0L اندکی نسبت به نسل قبل هوندا فیت چالاکتر است، ولی در زمینه چسبندگی و راحتی سواری عقبتر است. تایرهای هانکوک اپتیمو (۱۸۵/۶۰-۱۵) علیرغم جداره لاستیک بلند و ترکیب لاستیک با مقاومت کم در برابر لغزش، بهتر از چیزی که انتظار میرود، چسبندگی ایجاد میکنند (۰.83g). ولی این وضعیت با حرکات بدنه در واکنشهای سریع و پیچیدنها تغییر پیدا میکند. البته این هزینهای است که باید برای داشتن یک خودرو با کیفیت سواری مناسب (هوندا فیت) باید پرداخت کنید. این تایر همچنین باعث شدهاند تا فیستا اکوبوست مسافت توقف ۵۴/۵۶ متر در ترمز از ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت داشته باشد که عملکرد بدی برای خودرویی در این کلاس به حساب نمیآید. سیستم فرمان الکتریکی فیستا نیز عملکردی فوقالعاده دادرو کاملاً دقیق و سریع عمل میکند. البته فورد فیستا ۱.0L هرگز در مسابقات سرعت شرکت نمیکند، ولی در سرعتهای بالای عملکرد بسیار خوبی در جاده دارد. این خودرو با اطمینان کامل به سرعت از پیچها گذر میکند و راننده حس کنترل کامل بر آن دارد.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۵ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۱۸۷۸۵ دلار (قیمت پایه: ۱۷۹۰۰ دلار)
- نوع موتور: DOHC 12-valve inline-3با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۹۹۹ سیسی.
- قدرت: ۱۲۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۰۰/۶ نیوتنمتر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۵ دنده دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها:۲/۴۹ متر.
- طول ماشین: ۳/۹۷ متر.
- عرض: ۱/۷۲ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۹ متر.
- وزن کلی: ۱۱۷۶ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت:۸/۳ ثانیه.
- صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۲ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۹/۲ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۵/۱۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۵۶ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۷/۳۵ لیتر در شهر و ۵/۲۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: ۷/۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
شاهین
۲۱ خرداد ۱۳۹۳حجم موتور:999 سی سی
قدرت تولیدی:123 اسب بخار
من دیگه هیچی نمیگم…
زیگما
۲۱ خرداد ۱۳۹۳خیلی خوبه
کی موافقه پراید (فورد فستیوا) رو با مدل سدان فیستا جایگزین کنند؟
شاهین
۲۱ خرداد ۱۳۹۳اتفاقا زیگما جون داشتم به همینی که الان گفتی فکر میکردم.واقعا خیلی خوب میشد اگه اونجوری میشد.شتابش از زانتیا هم بیشتره!
مصطفی فقط جاپن
۲۱ خرداد ۱۳۹۳همین طوری که نمی شه موتورشو عوض کرد.
شاهین
۲۱ خرداد ۱۳۹۳موتور چیو عوض کرد؟! منظورمون اینه کلا جایگزین بشه.
امید
۲۱ خرداد ۱۳۹۳یعنی چی منظورت اینه که فورد فستیوا جایگزین پراید بشه؟
Ehsan
۲۲ خرداد ۱۳۹۳فورد فستیوا خود پرایده
زیگما
۲۲ خرداد ۱۳۹۳ببخشید پشت فرمون بودم، برعکس نوشتم…..منظور این بود که تولید پراید رو متوقف کنن و فیستا رو جایگزینش کنن.
امید
۲۲ خرداد ۱۳۹۳اری موافقیم
من
۲۱ خرداد ۱۳۹۳موتور سه سیلندر چه فرقی با بقیه داره؟؟
شاهین
۲۱ خرداد ۱۳۹۳داداش یه سر به لینک زیر بزن به دردت میخوره:
http://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/65785-car-four-cylinder-engine-three-cylinder-engine.html
sadegh
۲۱ خرداد ۱۳۹۳داداش، از لحاظ لنگ انداختن میلنگ هاشون، دهانه ها به ترتیب لنگ میندازن، مث 4 سیلندر رو بیشتر پیستونای هم زمان ندارن،همینطور موتورهای کم حجم تر و کم مصرف تری هستن، ولی یه مشکلی که دارن، اینه که لرزش زیادی نسبت به بقیه دارن، که گویا فورد اون رو حل کرده
من
۲۱ خرداد ۱۳۹۳من که نفهمیدم چرا لرزش اضافی دارن باید برم تحقیق کنم.
sadegh
۲۱ خرداد ۱۳۹۳میدونی، احتمالا به خاطر سبک بودن موتوره، که ضربه ی پیستون ها باعث لرزش میشه، برای همینم هست که وزن فلاویل رو زیاد کردن، تا موتور بیشتر به پایین زور بیاره و لرزشای موتور کمتر بشه
Masoud AMG
۲۲ خرداد ۱۳۹۳سلام
دوست عزیز در ساختار موتور های احتراق داخلی افزایش تعداد سیلندر با لرزش موتور و اندازه فلایویل رابطه ی عکس دارد. افزایش تعداد سیلندر = موتور آرام تر و لرزش کمتر و فلایویل کوچکتر .موتور با تعداد سیلندر بیشتر دارای تعداد بیشتری لنگ ثابت و متحرک بر روی میل لنگ می باشد و علاوه بر این سیکل کاری مثلا یک موتور 6 سیلنر یکنواخت تر از موتور 4 سیلندر می باشد اینها دلیل لرزش بیشتر موتور های کوچک است .
فلایویل
به عنوان یک ذخیره کننده گشتاور زاویه ای به کار می رود و اندازه فلایویل یا همان چرخ طیار بستگی به تعداد سیلندرهای موتور و نوع و اندازه موتور دارد و متغیر میباشد بدین ترتین که هرچه تعدا سیلندرها بیشتر باشد (در حالیکه حجم جابجایی کل در موتور با یکدیگر مساوی باشد)، فلایویل میتواند اندازه کوچکتر داشته باشد.
(حجم جابجایی کل برای یک موتور عبارتست از حجم جابجایی یک سیلندر ضربدر تعداد سیلندرهای آن موتور). این بدان علت است که فواصل میان احتراقها کمتر میشود. و در نتیجه نیروهای وارده بر میل لنگ بصورت یکنواختتر اعمال میگردد و وظیفه فلایویل به عنوان یک ذخیره کننده انرژی کاهش مییابد.
mahdi
۲۱ خرداد ۱۳۹۳درود
کلا بحث خودرو داغه
مثل جام جهانی
امروز داشتم برمیگشتم به خونه دوتا بچه داشتن بازی میکردن یکی به اون یکی گفت چطوری دوگانه سوز
انوقت من
بچه کمتر از 5 سال
فرهنگ مصرف
دوگانه سوز
توربو
تنفس غیر طبیعی
فکر کنم فردا که برگردم خونه توضیح کامل تنفس غیر طبیعی رو بگه
برا خودشون یه پا پدالند
دوستان هرکس سوال داره تعارف نکنه بگه من فردا از این دوتا بچه بپرسم
زمان ما ته تهش که میرفتیم توی قضیه فکرمون این بودیم روغن نباتی به زنجیر چرخ دوچرخمون بزنیم بهتره یا روغن چرخ خیاطی
تازه یکی از بچه روغن ترمز اورده بود
جلل خالق یعنی ما علم و تکنولوژی رو ترکوندیم رفت پی کارش
عجب دوره زمونه ای شده
ایکاش میپرسیدم ال پی جی بهتره یا سی ان جی
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
Ehsan
۲۱ خرداد ۱۳۹۳ال پی جی بهتره یا سی ان جی ؟
هیچکدام ال ان جی از هر دو اینها بهتره و دیگه عیب های سی ان جی رو نداره
mahdi
۲۱ خرداد ۱۳۹۳درود احسان جان
به نظرم همون بنزین (البته نه بنزینی که در ایران تولید میشه) بهتره
چون جوابگوی نیازهای خودروی ایده آل هست و تفکری که ما در مورد موتور و نحوه کارکرد موتور داریم
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
Ehsan
۲۱ خرداد ۱۳۹۳البته هیچی جای بنزین رو نمیتونه بگیره
ولی در سوخت گاز ال ان جی بهترینه ولی قیمت بالایی داره
sadegh
۲۱ خرداد ۱۳۹۳مهدی جان، گفتی روغن چرخ خیاطی، من رو بردی به قدیما،
توی خونمون دیگه روغن خیاطی رو میخواستن درجه بندی کنن، که اگه یه موقه کم میشد، بیان سراغم!!! آخه منم بی جنبه بودم، دیگه کم مونده بود چرخم رو با روغن چرخ خیاطی بشورم!!
شاهین
۲۱ خرداد ۱۳۹۳ولی فکر کنم مهدی جان منظور اون بچه از دوگانه سوز ماشین نبوده! ولی اینو واقعا باید قبول کرد که بچه های الان خیلی به روز هستن.ما نهایت دل خوشیمون این بود که بریم وایسیم جلو پنکه صدا دربیاریم کیف کنیم!!! :)
sadegh
۲۱ خرداد ۱۳۹۳شاهین، من دیگه کارم از صدا درآوردن گذشته بود، هی انگشت میکردم تو پنکه!! جوری که یکمی نوک ناخنم به باله ها گیر کنه، آخه خیلی صداش رو دوست داشتم، با سرعت زیادی تق تق میکرد!! البته هنوز این عادتمو ترک نکردم، اگه دوست داشتی امتحان کن، مشتری میشی :)
فقط یادت باشه از پشت پنکه این کارو نکنی، وگرنه دیگه به هیچ کسی نمیتونی آدرس بدی!!! ;)
mahdi
۲۱ خرداد ۱۳۹۳درود شاهین جان
درمورد دلخوشی کودکیمون حق با شماست
اما فکر کنم بچه در مورد ماشین صحبت میکنند
والا به قول معروف الان بچه 5 ساله براتون ویندوز عوض میکنه که حالشو ببری
نه ویندوز 8
ویندوز اکس پی اونم بدون دستکاری
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
شاهین
۲۱ خرداد ۱۳۹۳حق با شماست مهدی جان.واقعا بچگی ماها خیلی ساده بود.سقف آرزومون یه دوچرخه بود.هیچ موقع یادم نمیره واسه خریدن یه دوچرخه 3 شبانه روز بی وقفه گریه کردم! هعی یادش بخیر…
Sadjad97
۲۱ خرداد ۱۳۹۳واقعاً که یادش بخیر، الآن بعضی از بچه های 2 – 3 ساله دور از چشم والدینشون میرن برای خودشون پیام صوتی از طریق برنامه های اجتماعی موبایل میفرستن.
mahdi
۲۱ خرداد ۱۳۹۳درود شاهین جان
همینطوره که شما میگید
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
شلبى
۲۲ خرداد ۱۳۹۳بچگیه ما اون موقع یه دوچرخه بود، اون توپ هاى پلاستیکى هم خیلى خوب بودن ، یه سریشون اسمشون توپ امید بود یادتون هست، دوتاشو میگرفتیم دونه اى پنجاه تومن یکیشو لایى میکردیم که توپ سنگین شه و سوراخ نشه، اونوقت باهاش فوتبال بازى میکردیم،ب همین سادگى، الان خیلى کم میبینم بچه هاى الان تو کوچه فوتبال بازى کنن.
mahdi
۲۱ خرداد ۱۳۹۳درود صادق جان
اون موقع (کودکی) واقعا زیبا بود
شاید خیلی چیزها رو نداشتیم اما دلمون به آینده خوش بود
غمی نبود
خودت تا آخرش رو بخون
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
sadegh
۲۱ خرداد ۱۳۹۳مهدی، واقعا حرفتو قبول دارم، امروز تعریف کودکی با گذشته خیلی فرق کرده!
ROLLS R R ROYCE
۲۱ خرداد ۱۳۹۳این فورد فیستاها برای خانم هاست!!!!!!!!!
تو ایران بیاد میشه سدان خانوادگی!!
بااینکه هاچ بکه!!!!!!!!!
میلاد
۲۱ خرداد ۱۳۹۳سوال:
چرا رینگ فولادی به جای آلومینیومی باید آپشن محسوب بشه؟
مگه چرخ هر چه سبک تر باشه مصرف سوخت پایین تر نیست؟
خاوری مزراتی
۲۱ خرداد ۱۳۹۳ماشین خوبیه..حرف زیگما هم یه آرزوه..ما کجا ماشین آمریکایی کجا
…
کلا اینروزا میام پدال کیف میکنم
میشنم و صحبت بچه هارو میخونم
دمتون گرم
Germany & Japan
۲۱ خرداد ۱۳۹۳فورد شورش رو در اورده ، جلو پنجرش عین آستون ماریتنه خدایی
شلبى
۲۱ خرداد ۱۳۹۳این سیستم اکوبوست فورد واقعا عالیه و یک حرکت رو ب جلوى خیلى خوب هست، جالب مشخصات فنیه این خودرو و سیستم هست که خیلى خوبِ
Alpha
۲۱ خرداد ۱۳۹۳من 0-100 این ماشین رو دیدم واقعا آدم باورش نمیشه 1 لیتر حجم موتورشه !
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۱ خرداد ۱۳۹۳درود .
بچه ها ایا من درست میبینم ؟؟؟
قبول دارید یذره جلو داشبورد های ماشین امریکایی ها شبیه جلو داشبورد
هیوندای شده ؟؟؟
مخصوصا دریچه های هوا .
sadegh
۲۱ خرداد ۱۳۹۳میلاد دریچه های بغل که کپی ال90ـه، ولی وسطیا رو باهات هستم، کلا وسط داشبوردش خیلی شبیهِ
محمدم در مورد جلو پنجرش راست میگه، خیلی شبیه آستون شده!!
فورد چش شده؟؟
زیگما
۲۲ خرداد ۱۳۹۳عزیزان نادانسته در مورد فورد قضاوت نکنید
این که چرا طراحی های فورد شبیه استونه، بر میگرده به زمانی که فورد صاحب استون مارتین بود و به عنوان صاحب این شرکت حق داشت از قابلیت هاش از جمله طراحی استفاده کنه
ولی استون مارتین رو فورد فروخت ولی میراث زبان طراحی جدید فورد باقی موند
این موضوع هم بر میگرده به سال ها پیش و نمیشه گفت از روی هیوندای اسکی رفتن و موضوع کاملا بر عکسه
در مورد فضای داخلی هم شاهین جان حقیقت رو گفتن
soroush
۲۲ خرداد ۱۳۹۳هنوزم 15 درصد سهامش مال فورده .
شاهین
۲۱ خرداد ۱۳۹۳فکر کنم اولین بار فورد داشبوردشو اینجوری زد.دوباره اگه اشتباه نکنم اولین خودروی هیوندای که داشبوردش شبیه این بود،سوناتای نسل قبل بود.من که فکر میکنم هیوندای شبیه فورد میزنه!
Sadjad97
۲۱ خرداد ۱۳۹۳دقیقاً
امید
۲۱ خرداد ۱۳۹۳اره اتفاقا منم یاد هیوندای افتادم وقتی دریچه هوارو دیدم تو فورد ترانزیتم یه چنین حسی داشتم که شبیحه طراحی هیوندای شده
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود .
سروش جان ما قضاوتی نکردیم ، فقط گفتیم شبیه شده .
نگفتیم کپی کرده . چون ازین موضوعی که شما گفتی خبر
نداشتیم .
soroush
۲۲ خرداد ۱۳۹۳با سلام .
تو این یک مورد ما تفاهم نداریم.
یعنی واقعا فکر می کنین طراحای فورد تاحالا جلو داشبورد هیوندایو دیدن ؟
یه نگاه به ماشینای چند سال پیش فورد بندازین ببینین بعد .فورد فیستا از
2008 تا الان داخلش این شکلیه . برین داخل ماشینای هیوندای زمان 2008
ببینین من که یاد ماشین حسابم میوفتم .
حالا الان 10 نفر اینجا کامنت میزارن شباهتای این ماشینو با 10 مدل ماشینی
که کلا تو ایران وجود داره مقایسه می کنن . مثلا یکیش اینه که آینه وسطش
شبیه پیکان جوانانه :)) هیوندا برندش تقلید هونداست . مارکشم هوندای
چپول شدس .
soroush
۲۲ خرداد ۱۳۹۳آقا میلاد من نمیخواستم شمارو مخاطب قرار بدم کلی گفتم من خیلی وقته از طرفدارای شما هستم فقط کامنت نمیزاشتم . پاینده باشین .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود .
من نوکرتم داداش . شما منت سر ما میذاری . کوچیکتم .
رضا
۲۱ خرداد ۱۳۹۳فیستا با اینکه کوچیکتره ولی طراحیش از فوکوس بهتره
امید
۲۱ خرداد ۱۳۹۳مصرف سوختش با حجم موتورش وقدرتش با روان ادم بازی میکنه خدا چرا ما دستمون نباید برسه به فرمون یه خودرو درست وحسابی باز میان میگن مصرف سوخت بالاست با اشغالای مونتاژی که تو 100 کیلومتر تو شهر بالای 12 میسوزونه اونم با 100 خربخار میخاستین ملت چطوری مصرف کنن خیلی باهوشین
amir-bmw
۲۱ خرداد ۱۳۹۳کاش وارد میشد با این قیمت یعنی در حده 315 هم نیس؟
چ طراحی داخلی چ خارجی چ موتور و …
ESI
۲۲ خرداد ۱۳۹۳فقط سکوت
کریمی
۲۲ خرداد ۱۳۹۳حرف بچگی زدین فک میکردم بچگی فقط من واسه دوچرخه یه هفته گریه میکردم
اخخخ یادش بخیر دوچرخه فوتبالدستی فوتبال تو کچه کارتن فوتبالیستا.
این چند ساله چندتا ماشینهای خوبم عوض کردم یک هزارم اون دوچرخه بهم حال نمیده. اصلا هیچی حال نمیده. حیف این زندگی.
احمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۳سلام به دوستان پدالی
این فیستا و برادر بزرگش فوکوس در زمره ی بهترین هاچ بکهای بازار هستن
البته در کنار فولکس پولو و گلف
راستی سایت زیر رو ببینید و لذت ببرید ( علی الخصوص آقا میلاد ) :
http://www.boba-motoring.de
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۲ خرداد ۱۳۹۳درود . دست گلت درد نکنه . ممنون که به فکر بچه ها هستی .
Just 323
۲۲ خرداد ۱۳۹۳واقعا عالیه حیف که نمیشه …
محمدعلی
۲۴ خرداد ۱۳۹۳داخل همچین خودرویی به نظرم باید بهتر میشد آخه انگار طراحی کابین خامه،حس اسپرت یاهرچیزیو نمیده و مثل ام وی ام های چین شده که واقعا حالم ازشون به هم میخوره ایران باید بره ازونجا ماشین بیاره چون کارخونه های داخل نمیتونن خودروبسازن و فقط قیمتارو ببرن تا آسمون،من نمیبخشمشون