فورد پوما یک کراس اوور شهری است که از پلتفرم بسط یافتهی سوپرمینی فیستا استفاده کرده و باید با خودرویی همچون رنو کپچر رقابت کند. این خودرو در نگاه اول ظاهر جذاب و دوستداشتنیای دارد اما وقتی از زاویهای دیگر به آن نگاه میکنید شاید نظرتان تا حدی عوض شود.
استایل دوقطبی که باعث ایجاد نظرات مختلفی میشود چیز بدی نیست. بسیاری از افراد نیسان جوک قبلی را خودرویی نامتناسب میدانستند اما همین خودرو به فروش بالایی دست یافت.
صرفنظر از آنچه درباره ظاهر پومای جدید فکر میکنید، این کراس اوور روی مباحث دیگری همچون راندمان و فضای کابین و بار تمرکز داشته است.
این خودرو از زمان عرضه فقط با پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری هیبریدی ملایم با قدرتهای ۱۲۳ یا ۱۵۳ اسب بخار در دسترس است. نباید نگران این موضوع بود زیرا سیستم هیبریدی ملایم فاقد کابل بوده و شما این خودرو را همانند محصولات دیزلی یا بنزینی معمولی مورداستفاده قرار میدهید.
سیستم بکار رفته در واقع یک آلترناتور پیشرفته است که انرژی اضافی ترمز گرفتن را در باتری لیتیومی-یونی ذخیره میکند. همین آلترناتور در مواقع لزوم از قدرت ذخیره شده برای ایجاد ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر در زمانی که خودرو میخواهد شروع به حرکت کند استفاده کرده و از فشار کاری پیشرانه درونسوز کم میکند.
این سیستم تنها ویژگیای نیست که برای کاهش مصرف سوخت پومای جدید نصب شده زیرا قوای محرکه اکوبوست جدید فورد در زمانی که نیاز نباشد یکی از سیلندرها را از مدار خارج میکند. نتیجه این کار رسیدن به آلایندگی دیاکسید کربن کمتر از ۱۰۰ گرم در هر کیلومتر است. مصرف سوخت خودرو نیز کاملاً رضایتبخش میباشد.
اواخر سال جاری هم یک پیشرانه دیزلی به این مجموعه اضافه خواهد شد. از نظر گیربکس نیز فعلاً نمونه ۶ سرعته دستی وجود داشته و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه هم در دسترس قرار میگیرد.
با توجه به اینکه قبلاً سواری فیستا را دوست داشتیم بنابراین امیدوار بودیم پومای جدید نیز بتواند سواری خوبی را به نمایش بگذارد.
خوشبختانه پوما از این نظر ما را ناامید نکرد. ما مدل ST-Line X را تست کردیم که بهصورت استاندارد از سیستم تعلیق اسپورتی سود میبرد. این سیستم تعلیق شامل تنظیمات میله پیچشی سفت تر در اکسل عقب و دامپرهای بازنگری شده و همچنین رینگهای ۱۸ اینچی بوده است؛ اما ارتفاع خودرو نسبت به مدلهای استاندارد تغییری نداشته است.
پوما حس پایداری و اعتمادبهنفسی را دارد و به نظر میرسد فقط فورد میتواند چنین حسی را در کلاس خودروهای میان رده خانوادگی ایجاد کند. در واقع خودرو بدون اینکه حس عصبی داشته باشد پیچها را پشت سر گذاشته و بدنه نیز تکان های زیادی ندارد. در حالت اسپورت رانندگی پاسخ پدال گاز تیزتر شده و فرمان سنگینتر میشود اما حقیقت این است که پوما در هر حالتی هیجانانگیز بوده و جذابتر از آن چیزی است که از یک شاسیبلند کوچک انتظار دارید. احتمالاً مدل پرفورمنس ST بسیار خوب خواهد بود.
سواری خودرو اگرچه به خوبی کنترل شده اما کمی سفت است و صدای لاستیکها نیز در سرعتهای بالا به گوش میرسد؛ اما با این وجود پوما حس راحتی و پایداری را منتقل میکند.
خبر خوبتر اینکه فرم کلی خودرو روی فضای داخلی آن تأثیر چندانی نگذاشته است. در عقب همچنان صندلیهایی با دسترسی نسبتاً آسان وجود داشته و محفظه بار ۴۵۶ لیتری نیز بیشتر از فورد فوکوس است.
فضای بار منعطف هم بوده و کنارههای مربعی آن به همراه کم صندوق قابل تنظیم باعث ایجاد فضای کاربردی زیادی میشود.
اما برسیم به بخش جلوی کابین که یک صفحه لمسی ۸ اینچی شامل اپل کارپلی و اندروید اتو را در خود جای داده است. این صفحهنمایش پاسخهای سریعی ندارد اما استفاده از آن راحت بوده و شارژ بیسیم گوشی و دو درگاه USB نیز تدارک دیده شده است.
راننده روی صندلی خود جایگاه برجستهای داشته و حس نشستن پشت فرمان آن بین یک هاچبک قدبلند و یک شاسیبلند واقعی خواهد بود. البته ستونهای A و خط شیشه بالا شاید باعث ایجاد نقاط کور شود. دوربین ۱۸۰ درجه در تمامی مدلهای فرست ادیشن وجود دارد. این دوربین بخشی از پکیج ۹۰۰ دلاری دستیار راننده است که شامل مواردی همچون کروز کنترل تطبیقی نیز میباشد.
حتی مدلهای پایه تیتانیوم هم از چراغها و برفپاککنهای خودکار، رینگهای ۱۷ اینچی، کروز کنترل، صندلی ماساژوردار، حسگرهای پارک عقب، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و ترمز اضطراری خودکار برخوردار هستند. البته اگر خواهان پشت آمپرهای دیجیتال و پکیج استایل ST باشید باید مدل ST-Line را انتخاب کنید. مدل فول ST-Line X نیز تنها تریمی است که با سیستم تهویه مطبوع خودکار و تریم چرم و سیستم تعلیق اسپورت عرضه میشود.
نسل جدید فورد پوما ظرفیت تکان دادن کلاس کراس اوورهای کامپکت را دارد. جدای از برخی متریال نه چندان خوب کابین، این خودرو بهترینها را ارائه کرده است. پوما سواری خوبی داشته و یکی از کاربردیترین خودروهای کلاس است. به نظر میرسد فورد با پوما به پیروزی دست یافته است.
مشخصات فورد پوما ۱.۰ EcoBoost (mHEV) 125PS ST-Line X
- قیمت: 23645 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 123 اسب بخار/۲۱۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 191 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
hamid
۲ بهمن ۱۳۹۸طراحیش تلفیقی هوشمندانه از کیا و هیوندایه
M سابق
۲ بهمن ۱۳۹۸وقتی اینجور چیزایی رو در باره صنعت خودروسازی میخونم احساس میکنم اونا سوار یه قطار سریع السیر دارن جلو میرن و ما کنار قطار پیاده وایسادیم و به پیشرفت اونا ذل زدیم
این سیستمی که نیروی اضافی ترمزو به صورت الکتریکی ذخیره میکنه زمانی که روی لافراری پادشاه هایپر اسپرت های تاریخ و نماد تکنولوژی بشر نصب شده بود توجه همه دنیا رو به خودش جلب کرد حالا هفت سال بعد (دقت کنید هفت نه هفتاد ) میتونین سیستمی مشابه رو روی یه همچین ماشین پیش پا افتاده ای پیدا کنین !
حالا بیایین پیشرفتای خودموونو با هفت سال پیش مقایسه کنیم بزرگترینشون تبدیل کردن پراید به وانت بوده !
واقعا راه چاره چیه ؟
محمد
۲ بهمن ۱۳۹۸ماساژور صندلی در تریم پایه ؟
حتی رلز رویس هم در تریم پایه این آپشنو نداره
ایمان
۳ بهمن ۱۳۹۸اسم LaFerrari رو بُردی رفتم تو فکر که چرا خبری از فراری نیست !!!!
ضمناً تعداد M های این سایت زیاد شده ولی شما همچنان اولین M سایتی
M سابق
۳ بهمن ۱۳۹۸ایمان جان تو سه سال گذشته من هر چی اسم داشتم ( مهدی و Mahdi و M و … ) از شانس ما هر هفته یه کاربر هم اسم پیدا شد فعلا داریم با این M سابق سر میکنیم خدا کنه این یکی دیگه نیاد
مهدی
۳ بهمن ۱۳۹۸اینکه منفی داده فکر کنم از مدیران ایرانخودرو بوده جا داره شناساییش کنیم و دستش برای اهاد ملت رو کنیم
MAHDI
۲ بهمن ۱۳۹۸طراحیش از کنار جالب هستش اما از جلو قلمبه شده و انگار داره باد میکنه که یهو بترکه. بیشتر بهش میاد محصول مشترک :: فورد، هیوندای و کیا باشه!!!
بی نام
۲ بهمن ۱۳۹۸طراحیش بیسته یکم موتورش ضعیفه مصرفش خوبی قشنگ میتونه بازار اروپا رو غصب کنه
مهدی
۳ بهمن ۱۳۹۸طراحی جلوش جالبه. هم المان هایی از محصولات کیا داره و همزمان یه ته چهره از فورد فیستا و فراری کالیفرنیا
زلیخا
۳ شهریور ۱۳۹۹من در آلمان زندگی میکنم پنج ساله اومدم و اهل افغانستان هستم . یک هفته است که خریدیم اینقدر اپشن داره که هر روز سورپرایز میشیم دیروز هم صندلی رو میتونستم مطابق با گودی کمرم تنظیم کنم واقعا ذوق زده شده بودم البته شوهرم تو شرکت خودرو سازی فورد کار میکنه و بهش شش هزار یورو تخفیف داده البته قیمتش سی و یک هزارو دویست و هشتاد یورو بود و بنا بر اپشنهاش قیمتش تغییر میکنه ماشین ما فول اپشن هست .نوش جونمون