بخش اروپایی فورد در حال تجربهٔ وضعیت دشواری است زیرا خریداران این منطقه در حال حرکت به سمت کراساوورها هستند درحالیکه این شرکت تنها سه کراساوور را در اروپا عرضه میکند که شامل مدلهای اکواسپرت، کوگا و اج میشود. این در حالی است که اکواسپرت و حتی مدل سالخوردهٔ کوگا در سهماههٔ دوم سال جاری رکورد فروش را در اروپا به ثبت رساندهاند. به همین دلیل، در پاسخ به تغییر سلیقهٔ خریداران، فورد ممکن است برخی از محصولات خود همچون امپیویهای C-Max، S-Max و گلکسی و همینطور سدان موندئو را بهطور کامل از اروپا حذف کند.
بهعنوانمثال، فروش مدل C-Max، یعنی یکی از محصولاتی که احتمال خاتمهٔ عرضهٔ آن در اروپا وجود دارد، در نیمهٔ اول سال جاری با ۱۸ درصد کاهش به ۳۱,۸۸۸ دستگاه رسیده است. از سوی دیگر، احتمال حذف سدان موندئو از بازار اروپا هم بسیار زیاد است زیرا این خودرو در اصل نسخهٔ اروپایی سدان فیوژن است و با توجه به اینکه فورد قصد دارد طی سالهای آینده به تولید سدانهای خود ازجمله مدل فیوژن پایان دهد، موندئو هم از بازار اروپا کنار خواهد رفت.
اما امپیویها و سدانها تنها مواردی نیستند که به فورد در اروپا آسیب زدهاند زیرا بریتانیا که بزرگترین بازار فورد در اروپا محسوب میشد با خروج از اتحادیهٔ اروپا ضربهای جدی به فورد وارد کرده است. پس از برگزیت، پوند بریتانیا ارزش خود را از دست داده که به گفتهٔ رئیس بخش بازارهای جهانی فورد آقای «جیم فارلی»، این موضع اوضاع فورد را در اروپا بدتر کرده است.
تحلیلگر بازار، آقای «یان فلچر» نیز در این رابطه به Automotive News گفته است:
«فورد نمیتواند صرفاً با بروز کردن محصولات فعلی خود به فعالیت در اروپا ادامه دهد. این شرکت قبلاً از بروز کردن محصولات قدیمی استفاده کرده و هنوز هم در رابطه با عدم سودآوری در اروپا نگران است. فورد یا باید قدمهای بزرگی بردارد یا وضعیت آن بدتر خواهد شد».
بنابراین فورد برای اطمینان از رسیدن به سودآوری در بازار اروپا به یک بازنگری کلی در استراتژی خود نیاز دارد که به نظر میرسد قصد دارد این کار را با حذف خودروهای سواری و صرفاً تمرکز روی کراساوورهایی در ابعاد مختلف انجام دهد. علاوه بر این، فورد به دنبال همکاریهایی با خودروسازان دیگر هم هست که یکی از آنها همکاری با گروه پژو-سیتروئن در بخش پیشرانهها است.
محسن صفری
۸ مرداد ۱۳۹۷آمریکا با خودرو های بی کیفیتش بازار اروپا را از دست خواهد داد