دومین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه هاچبکهای سابکامپکت اختصاص یافته است که در دوئل قبلی آن فولکسواگن پولو و سئات ایبیزا در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۹۶۰ رأی به ثبت رسیده است که پولو توانست با دریافت ۷۸۶ عدد از آنها و کسب ۸۲ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالیکه ایبیزا موفق به کسب تنها ۱۷۴ رأی شده است. حال امروز در دوازدهمین و آخرین دوئل گروه هاچبکهای سابکامپکت، فورد فییستا به مصاف امجی ۳ رفته است.
آئودی A1 | آلفارومئو میتو | فورد فییستا | امجی ۳ |
آئودی A1 | ؟ | ||
پژو ۲۰۸ | سوزوکی بالنو | رنو کلیو | هوندا فیت |
پژو ۲۰۸ | رنو کلیو | ||
تویوتا یاریس | فیات آرگو | فولکسواگن پولو | سئات ایبیزا |
تویوتا یاریس | فولکسواگن پولو | ||
نیسان میکرا | اشکودا فابیا | مزدا ۲ | اوپل کورسا |
نیسان میکرا | مزدا ۲ | ||
مینی کوپر | دیاس ۳ | کیا ریو | شورلت سونیک |
مینی کوپر | کیا ریو | ||
سوزوکی سوئیفت | سیتروئن C3 | هیوندای i20 | میتسوبیشی میراژ |
سیتروئن C3 | هیوندای i20 |
فورد فییستا
فییستا یک هاچبک سابکامپکت است که نسل نخست آن برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ توسط فورد معرفی گردید و به یکی از پرفروشترین محصولات این شرکت تبدیل شد بهنحویکه از سال ۱۹۷۶ تاکنون بیش از ۱۶ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. نسل نخست این ماشین که صرفاً در یک نسخهٔ هاچبک سهدر ساخته میشد تا سال ۱۹۷۶ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد و بدین ترتیب طی سالهای بعد نسلهای بعدی فییستا یکی پس از دیگری معرفی شدند درحالیکه در طول این روند نسخههای هاچبک پنجدر و سدان نیز به خانوادهٔ این ماشین اضافه شدند. فییستا اما هماکنون در نسا هفتم خود قرار دارد که برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۶ رونمایی گردید. این نسل از فییستا که مثل گذشته در سه نسخهٔ هاچبک سهدر هاچبک پنجدر و سدان به تولید میرسد، بر اساس پلتفرم جهانی B فورد ساخته شده که با خودروهایی چون فورد اکواسپرت و فورد کا مشترک است. در این نسل فورد برای اولین بار نسخهٔ کراساوور مانندی را هم به خانوادهٔ فییستا اضافه کرده که اکتیو نام دارد. این هاچبک سابکامپکت آمریکایی با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. موتور بنزینی پایه یک نمونهٔ ۱.۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است که در دو سطح قدرت مختلف عرضه میگردد. موتور بنزینی بعدی اما از نوع ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی توربوشارژ اکوبوست است که این موتور هم در سه سطح قدرت مختلف ارائه میشود. با در این دوئل به جهت نزدیکی با رقیب بریتانیایی، ضعیفترین نسخه از پیشرانهٔ ۱ لیتری اکوبوست فییستا را انتخاب کردهایم که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قویترین موتور این ماشین نیز یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ اکوبوست با ۲۰۰ اسب بخار قدرت است که در نسخهٔ اسپرت ST ارائه میشود. فورد فییستا سال گذشته در بازار اروپا بیش از ۲۵۵ هزار دستگاه فروش داشته است.
امجی ۳
شرکت بریتانیایی رورو که از سال ۱۹۸۶ مالکیت شرکت امجی را در اختیار گرفته بود، در سال ۲۰۰۳ هاچبک سابکامپکتی بنام Streetwise را معرفی نمود. سپس تولید این خودرو دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۵ که گروه امجی روور ورشکست شد متوقف گردید؛ اما پسازاینکه شرکت چینی سایک موتور گروه امجی روور را خریداری کرد، در سال ۲۰۰۸ تولید نسخهٔ ریبج شدهٔ روور Streetwise را با نام امجی ۳ آغاز نمود و بدین ترتیب این هاچبک بریتانیایی پس از سه سال وقفه دوباره روی خط تولید رفت؛ اما در این سری، امجی ۳ یا در اصل همان روور Streetwise صرفاً در بازار داخلی چین عرضه شد و به کشورهای دیگری صادر نگردید. سپس در نمایشگاه پکن ۲۰۱۰ امجی هاچبک سابکامپکت کانسپتی را با نام Zero رونمایی کرد که در اصل پیشنمایش نسل دوم امجی ۳ محسوب میشد. چندی بعد نهایتاً در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۰ نسخهٔ تولیدی این خودرو رسماً معرفی گردید و فروش آن از بهار ۲۰۱۱ در بازار چین آغاز شد. البته نسل دوم امجی ۳ برخلاف نسل اول به بازارهای اروپایی هم راه پیدا کرد و همچنین در کشورمان هم توسط مدیا موتور عرضه گردید. امجی این هاچبک سابکامپکت را با دو موتور مختلف به بازار عرضه میکند که هردو از نوع بنزینی چهار سیلندر تنفس طبیعی هستند. موتور اول از نوع ۱.۳ لیتری و دومی ۱.۴ لیتری است که ما برای این دوئل موتور قدرتمندتر امجی ۳ را انتخاب کردهایم. این موتور ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای انتقال آن به چرخهای جلو دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و پنج سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. نسل دوم امجی ۳ بهتازگی فیسلیفتی را هم تجربه کرده که طی آن در دماغهٔ خودرو تغییرات نسبتاً زیادی اعمال شده اما در بخش عقبی تغییرات چندانی صورت نگرفته است. در این فیسلیفت طراحی نمای جلویی امجی ۳ مطابق زبان طراحی جدید امجی شکل گرفته است. امجی ۳ سال گذشته در بازار اروپا حدود ۳ هزار دستگاه فروش داشته است.
مقایسه مشخصات فنی
فورد فییستا | امجی ۳ | |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار | ۱۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۰ نیوتن متر | ۱۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۵ ثانیه | ۱۱.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۳ لیتر (ترکیبی) | ۶.۰ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۹۷ گرم/کیلومتر | ۱۳۶ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۴۲ لیتر | ۴۵ لیتر |
وزن | ۱۰۸۸ کیلوگرم | ۱۱۵۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۰۴ متر | ۴.۰۲ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۹ متر | ۲.۵۲ متر |
حجم صندوق بار | ۳۰۳ لیتر | ۲۸۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۳,۱۶۵ پوند | ۸,۷۰۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9977503]
Turbo
۱۹ فروردین ۱۳۹۷ام جی چه ارزونه
CNA
۲۰ فروردین ۱۳۹۷بدون گمرک و بقیه میشه ۴۹ میلیون??
میگیم ۵۰
F۲۲RAPTOR
۱۹ فروردین ۱۳۹۷فورد فیستا
از موتور ظاهر تولید آلایندگی همه چیز سر تر
Genius
۱۹ فروردین ۱۳۹۷کی باورش میشه سایپا پراید نواده فورد فستیواست!!!!
راستی عزیز دل آواتاری که گذاشتی ته تهش به F-5 Tiger میخوره نه F-22 Raptor
F۲۲RAPTOR
۱۹ فروردین ۱۳۹۷از اون نظر اره ،البته اف۱۴
ولی اواتارم اونجوری که شمابرداشت کردی نیست
A4
۱۹ فروردین ۱۳۹۷طراحی فورد واقعا جذاب و دلنشینه. جز اولین شرکتهایی بود که از این نوع جلوپنجره استفاده کرد . هرچند از قیمت بسیار مناسب ام جی هم نمیتوان به راحتی گذشت.
Amin
۱۹ فروردین ۱۳۹۷ام جی با مشخصات تقریبا مشابه قیمت خیلی پایینتری داره و توجیه اقتصادیش بیشتره
Genius
۱۹ فروردین ۱۳۹۷ایکاش اقلا همین برند ام.جی بروز وارد ایران میشد نه اینکه یه سری مدل3 اش اومد و متوقف شد.هرچند با دلار 5400 تومانی تا کمتر از یکسال دیگه خرید پراید صفر هم برای شصت درصد مردم ایران رویایی در دوردست میشه…
حمیدرضا
۱۹ فروردین ۱۳۹۷با این که قیمت فورد خیلی بیشتر هست ولی به نظر میاد از نظر مالیات و مصرف سوخت هزینه کمتری رو به مالک تحمیل میکنه ولی ممکنه هزینه نگهداری موتور کمی بیش تر از ام جی باشه به هر حال توربو هست از اون طرف نمایندگی های فورد خیلی زیاده ولی ام جی فکر نکنم
البته هزینه نگهداری برای انگلستان عرض کردم و قصد شبیه سازی باکشور خودم ندارم
me84
۱۹ فروردین ۱۳۹۷.
ام جی رو بخاطر قیمت مناسبش انتخاب کردم
َحامد
۱۹ فروردین ۱۳۹۷ام جی 3 ماشین بی نظیری است.. دست کم در ایران توی رده خودش ، رقیب نداره..
علی
۱۹ فروردین ۱۳۹۷فورد فیستا را که در ایران ندیدیم ولی ام جی سه را همش از دارندگانش تعریف شنیدیم. ماشین استخوان داری است. رانندگی نکردم باهاش ولی توی مسافرت با یکی از دوستان در ماشینش نشستم و فوق العاده بود وخصوصا هندلینگ و پخش صدای بلندگوها
شتاب خیلی خوبی هم داشت و توش بی صدا بود
پرهام
۲۰ فروردین ۱۳۹۷من تو انتخاب زدم فورد به خاطر پرفورمنس بهتر ولی قیمت ام جی کل معادله رو میتونه تغییر بده
mmv
۲۸ فروردین ۱۳۹۷واسه اونایی که تجربه سوار شدن تو ام جی سه یا این تیپ ماشینارو ندارن بگم که بار اول که بشینین توش از فضای خیلی زیادش شوکه میشین . نظرم ام جی
keyvan
۲۹ فروردین ۱۳۹۷MG3عالیه به صرفه