پس از هفده سال، فورد F150 لایتنینگ دوباره بازگشته است اما این بار تفاوت بسیار مهمی نسبت به نسلهای قبلی لایتنینگ دارد ولی یک چیز هنوز تغییری نکرده است و آن اینکه F150 لایتنینگ هنوز هم پیکاپ بسیار سریعی است. این لایتنینگ جدید بجای اینکه مثل نسلهای قبلی یک پیکاپ پرفورمنس خیابانی باشد، یک پیکاپ الکتریکی همهجارو است که حداکثر ۵۶۳ اسب بخار قدرت دارد و چهارچرخ محرک است. این خودرو همچنین قویترین F150 تاریخ محسوب میشود و ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. این یعنی F150 لایتنینگ در بین سریعترین پیکاپهای تاریخ قرار میگیرد. به همین دلیل، در ادامه مروری خواهیم داشت بر شش پیکاپ سریع از گذشتهٔ نهچندان دور که لایتنینگ جدید در شتاب کاملاً میتواند با آنها رقابت کند.
فورد F150 لایتنینگ سال ۲۰۰۱
شتاب: ۵.۵ ثانیه
مطمئناً در ابتدا همه F150 لایتنینگ جدید را با نسل قبلی مقایسه میکنند. این پیکاپ اسپرت به یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز بود که ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و پیکاپ را ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. البته در لایتنینگ قدیمی کشش مشکل بزرگی بود زیرا نیروی موتور صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشد و برای لانچ خوب به رانندهٔ ماهری نیاز داشت اما در لایتنینگ جدید هرگز چنین مشکلی وجود ندارد.
فورد F150 رپتور سال ۲۰۲۱
شتاب: ۵.۵ ثانیه
یکی دیگر از مقایسههای آشکار لایتنینگ جدید با برادرش، رپتور آفرودی خواهد بود. تا زمانی که این دو پیکاپ به تپههای شنی نرسند، لایتنینگ بهراحتی میتواند رپتور را مغلوب کند زیرا برادر بنزینی برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۵.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. البته زمانی که رپتور R با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ معرفی شود، این شرایط تغییر بزرگی خواهد کرد.
دوج رم SRT-10 سال ۲۰۰۴
شتاب: ۵.۳ ثانیه
رم SRT-10 با پیشرانهٔ وایپر که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، پاسخ دوج به نسل دوم F150 لایتنینگ بود. این پیکاپ قدرتمند با دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشد اما نیرو صرفاً به چرخهای عقب انتقال میافت و به همین دلیل، رم SRT-10 نمیتوانست زودتر از ۵.۳ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این پیکاپ قدرتمند اما در یک جادهٔ باز، با دستیابی به سرعت ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت، رکورد سرعت پیکاپها را شکست.
شورلت SSR سال ۲۰۰۵
شتاب: ۵.۱ ثانیه
مسلماً شورلت SSR با طراحی رترو، عجیبترین تعریف از یک پیکاپ محسوب میشود اما این خودرو هنوز هم یک قسمت بار در عقب خود داشت. در دو سال آخر عمر کوتاه این خودرو، پیشرانهٔ قویتری ۶ لیتری V8 کوروت در سینهٔ آن قرار گرفت که با گیربکس دستی حداکثر ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ اما با همهٔ اینها، SSR هم نتوانست از محدود شتاب ۵ ثانیه خارج شود و بنابراین یک پیروزی دیگر نصیب لایتنینگ الکتریکی میشود.
رم TRX سال ۲۰۲۱
شتاب: ۴.۵ ثانیه
شاید انتظار داشتید فورد لایتنینگ در اینجا دیگر بازندهٔ میدان باشد اما رم بهطور رسمی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر TRX را ۴.۵ ثانیه اعلام کرده است که باید همسطح پیکاپ الکتریکی فورد باشد. البته تاکنون دیدهایم که این هیولای ۷۰۲ اسب بخاری هلکت، بسیاری از خودروهایی که باید سریعتر باشند را مغلوب کرده است؛ بنابراین برای نتیجهگیری باید تا زمانی که لایتنینگ و TRX روی پیست درگ بروند صبر کنیم.
جیامسی سایکلون سال ۱۹۹۱
شتاب: ۴.۳ ثانیه
این پیکاپ اسپرت کوچک هماکنون سیساله است اما اگر خریداران لایتنینگ جدید در خیابان با آن مواجه شدند باید مراقب باشند زیرا سایکلون با پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک، شتابی در حد لایتنینگ دارد. البته فورد هنوز عدد دقیق شتاب پیکاپ الکتریکی خود را اعلام نکرده اما اگر عدد نهایی همان ۴.۵ ثانیه باشد، سایکلون سریعتر خواهد بود هرچند که اختلاف آن بسیار جزئی است.
رقبای الکتریکی
ما در اینجا فورد F150 لایتنینگ را صرفاً با پیکاپهای بنزینی مقایسه کردهایم اما رقبای الکتریکی بسیار میتوانند سریعتر باشند. بله لایتنینگ پیکاپ سریعی است اما جیامسی ادعا میکند که هامر EV ظرف تنها ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. ریویان هم برای شتاب پیکاپ R1T همین عدد را اعلام کرده درحالیکه تسلا در مورد نسخهٔ سه موتورهٔ سایبرتراک ادعای جسورانهٔ ۲.۹ ثانیه دارد؛ بنابراین همهٔ این پیکاپها با اختلاف زیادی سریعتر از لایتنینگ خواهند بود اما متأسفانه هنوز هیچکدام از آنها روی خط تولید نرفتهاند. البته ریویان R1T ماه آینده به بازار خواهد آمد و پس از آنهم تا پایان سال شاهد عرضهٔ هامر خواهیم بود اما زمان عرضهٔ سایبرتراک هنوز یک معما است زیرا فروش این پیکاپ عجیب قرار است تا پایان امسال آغاز شود اما هنوز نسخهٔ تولیدی آنرا ندیدهایم.
محمد رستمی نژاد
۴ خرداد ۱۴۰۰از همه بیشتر اون دوج رم SRT-10 سال ۲۰۰۴ دلمو برد ..سلیقه آمریکایی.
چه صدایی داشته باشه خدا.
بعدش اون شورلت SSR سال ۲۰۰۵ که خیلی زیباست .نمیدونم چرا وقتی دیدمش یاد هادسون هورنت در سری انمیشن ماشین ها افتادم.
لامصب از بس صدا سیما پخشش کرده کسی نیست که ندیده باشَش??
parsa_ashgh.mashine
۴ خرداد ۱۴۰۰به نظر منم دوج رم هم 2004 هم 2021 واقعا باید خیلی خفن باشن خیلی هر دوشون دلربا هستند .
من از فورد f150 لایتنینگ هم خوشم میاد ولی به نظرم ریویان و هامر گزینه های بهتری هستند مخصوصا هامر ❤❤??????
ولی واقعا از شورولت خوشم نیومد ولی قوانین ایرودینامیکو رعایت کرده تو وانت!!
parsa_ashgh.mashine
۴ خرداد ۱۴۰۰راست میگی ??????
F22RAPTOR
۴ خرداد ۱۴۰۰نامگذاریشون شبیه لاکهید مارتینه
اف22رپتور
اف35لایتنینگ
بسیار زیبا
parsa_ashgh.mashine
۴ خرداد ۱۴۰۰اره خیلی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ خرداد ۱۴۰۰عجب نکتهای! ایول…
Mad.z.Max
۶ خرداد ۱۴۰۰لاکهید مارتین محبوب ترین کمپانی تو دل منه، توی تاریخش هم حتما میدونی که ارتباط جالبی با ایران داشته..
امیر
۴ خرداد ۱۴۰۰دیگه اینو با TRX مقایسه نکنید.
فقط یه سوال آیا شورولت هم ماشینی مثل SRT_10 و لایتنینگ قدیمی بیرون داد ؟ لطفا جواب بدید.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ خرداد ۱۴۰۰اون ssr رو ندیدی؟
Amirreza
۴ خرداد ۱۴۰۰مقایسه برقی و الکتریکی درست نیست ولی عپلکرد فورد در مورد اف ۱۵۰ برقی واقعا تحسین برانگیزه
parsa_ashgh.mashine
۴ خرداد ۱۴۰۰اره منم موافقم چرا اخه من اصلا رم تی ار ایکس رو به لایتنینگ نمیدم و فکر نمی کنم رقیب باشن
ایران
۴ خرداد ۱۴۰۰همشون پیکاپای خوبی هستن ولی من خودم رو trx رو بیشتر از همه دوست دارم
محمد امین
۴ خرداد ۱۴۰۰Trx srt10 2004 و GMC سایکلون که خدا هست و روی پلتفرم شورولت s10 هست و همچنین فورد رپتور f150 2021 از بهترین های این مقاله آن
SF90 STRADALE
۴ خرداد ۱۴۰۰دو پادشاه در یک اقلیم
همه فن حریف و گردن کلفت
خدایِ سرعت ، قدرت و جذابیت
?? F_150 Raptor vs TRX ??
محمد مختاری آذر
۴ خرداد ۱۴۰۰جی ام سی با 280 اسب بخار شتاب 4.3 ثانیه عجب مهندسی واقعا عالی هستش
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ خرداد ۱۴۰۰اونوقت معذرت یه روانی به اسم جوکر اینجا میاد میگه ۱۰۰۰اسب آمریکا ۲۰۰اسب بخار اروپا نمیشه!
زیزیگولو
۴ خرداد ۱۴۰۰صنعت خودروسازی یکی از مهمترین بخشای تولیدای صنعتی هر کشوری هستش و هر کشوری تولیدای بهتری داره صادراتو اقتصاد بهتریم داره درست مثل ماشینا و پیکاپای آمریکایی که جزو بهترینای جهان هستن و یکی از عوامل رشد اقتصادی آمریکا هستن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ خرداد ۱۴۰۰اگه تاریخچه پیکاپ های آمریکایی رو خونده باشی آقای زیزیگولو همش توی مطلب اینو تکرار میکنن چون آمریکا در حال توسعه بود و نیاز به ماشین های کاری داشتن از پیکاپ ها استفاده میکردن که بخاطر نوع زندگیشون هنوز هم پیکاپ ها پرطرفدارترین ماشین های بازارشون هستن…
الکی نیست فورد سالی یه میلیون F-150میفروشه!
زیزیگولو
۴ خرداد ۱۴۰۰آبتین درست برعکس ایران!!!! نیسان زامیاد ظاهراً تبدیل به یه ماشین ابدی تو صنایع خودروسازی ایران شده و یکی از ابزارای مشهور کشتار تو شهرا و جاده های ایران هستشو ایمنی خیلی پایینیم داره و حداکثر توانشم بین 90 تا 100 اسب بخار هستش!!!! البته این موجود ابدی واسه ادامه حیات خودش تو ایران با تغییر چهره و تغییر اسم به پادرا و با قیمتی بیشتر تولید میشه و به دست ملّت غیور همیشه در صحنه میرسه!!!!!
mm.y@rlou
۴ خرداد ۱۴۰۰پیک آپ های فورد قدرت امنیت سرعت آفرود لذت بخش ظاهر زیبا وقابل اطمینان بودن والبته باید بگم رام تیرکس هم خیلی قابل احترامه چون رپتور رو واقعا به چالشی همه جانبه دعوت کرد باید دید رپتورrکی میاد
TaimazTRX
۴ خرداد ۱۴۰۰همونطور که در توضیحات رپتور گفته شد شاید f150 lightning در جاده اسفالت بتونه پا به پای TRX بیاد اما در آفرود و خاکی پادشاهی TRX تثبیت شده است.
به شخصه ظاهر لایتنینگ رو اصلا دوست ندارم.
یکمی واسه یه تراک زیادی زرق و برق داره با اون همه چراغ !
زمانی که ۱۰-۹ سالم بود یک ماکت F150 لایتنینگ ۲۰۰۱ داشتم یادش بخیر حتی این ماشین توی fast and furious 1 هم جچند تا صحنه کوتاه حضور داشت.
به شخصه برای یک تراک اولین موردی که نیاز خریداران رو رفع میکنه بی دردسر بودن و همجا رو بودن اون هست.
آیا یک نفر با یک ماشین برقی میتونه هرجا بره؟
آیا خیالش از بابت ایستاگاههای شارژ در همه جا راحته؟
آیا خیالش از بابت خرابی ناشی تردد از مسیر های آفرود علارقم تبلیغات فراوان ۱۰۰٪ راحته؟
محمد مختاری آذر
۴ خرداد ۱۴۰۰پدال لطفا خبر بنتلی بنتایگا اس جدید رو بزار ممنون
مهدی
۴ خرداد ۱۴۰۰من یه چند نکته رو اینجا بگم
1_ ماشاالله لایتنینگ 2001
2_ من اگه بخوام فورد F150 بگیرم قطعا رپتور 2021 رو میگیرم چون یه اسطوره ی به تمام معناست و خیلی هم قشنگ هست
3_ دوج 2004 خیلی پیکاپ دوست داشتنی هست جوری که قابل توصیف نیست
4_ شورولت خیلی عجیب بود انگار عقب یه خودرو کوپه رو برداشته بودی به جاش محفظه ی بار گذاشتی ؛ ظاهرش هم اصلا خوب نیست
5_ جی ام سی خیلی تعجب اور بود یه پیکاپ که برای سال 1991 هست اونقدر شتابش خوب هست
6_ چطور یه پیکاپ که به نظرم پیکاپ نیست ( سایبرتراک ) شتابش به اندازه یه سوپر اسپرت هست حتی از بعضی سوپر اسپرت ها کمتر ؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۴ خرداد ۱۴۰۰بخدا همش دروغه تسلا بعضی چیزارو زیادی گنده میکنه همین پروپاگاندا هم باعث میشه به یه جایی برسه وگرنه الان همه فهمیدن تسلا کشک هم نیست و بیشتر از نصف درآمد شرکت تسلا ناشی از پول ریختن ایلان الکل به شرکتش هست،حالا با هرچی که باشه…
مهدی
۴ خرداد ۱۴۰۰منم دقیقا منظورم این بود که نمیشه
با عقل جور در نمیاد
راستی اون ایلان الکل هم خیلی خوب بود
محمد امین
۴ خرداد ۱۴۰۰اصلا شما فرض کن حقیقته، آیا حاضرید همچنین ماشینی رو بخرید ،از نظر طراحی میگم ، تسلا خواسته که ماشین هارو با اعداد جذاب کنه ،ولی اگر به خاطر داشته باشید citroen ds که با قیمت های سر سام آوری فروخته میشه، یک دهم اینم سریع نیست اما زبانی در طراحی داره که اون رو جزو زیباترین ماشین های دنیا قرار میده و هر کس با دیدنش و رانندگی باهاش لذت میبره و حتما عاشقش میشه و شخصیتی که یه f150 رپتور داره واقعا هیچ کدوم از این پیکاپ های جدید الکتریکی ندارن، البته لایتنینگ واقعا خیلی خوبه ،انگار بنزینیه
امیر
۵ خرداد ۱۴۰۰رم تیرکس به راحتی زیر ۴ زده و حتی رکورد ۳.۷ هم داره
بی رقیبه!!