فورد سرانجام رسماً از کوچکترین پیکاپ خود یعنی ماوریک پردهبرداری کرده است. این خودرو بهعنوان فرزند جدید خانوادهٔ پیکاپهای فورد، با ۵,۰۷۲ میلیمتر طول و ۱,۷۱۵ میلیمتر ارتفاع، ۲۸۲ میلیمتر کوتاهتر و ۵۳ میلیمتر کمارتفاعتر از رنجر است که تا پیشازاین کوچکترین پیکاپ فورد محسوب میشد. به اعتقاد فورد، ماوریک خریدارانی که به دنبال خودرویی کاربردیتر هستند و حتی کسانی که قبلاً پیکاپ نداشتهاند مثل خریداران کراساوورها و هاچبکها را به سمت خود جذب خواهد کرد.
یکی از نقاط قوت ماوریک، تجهیز آن به قوای محرکهٔ هیبریدی بهصورت استاندارد در تیپ پایه است. این قوای محرکه مثل اسکیپ هیبریدی، از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی بنزینی با ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور و یک موتور الکتریکی ۱۲۶ اسب بخاری تشکیل شده و مجموعاً ۱۹۱ اسب بخار قدرت را به یک گیربکس CVT تحویل میدهد. البته این نسخهٔ هیبریدی صرفاً بهصورت محرک جلو عرضه میشود که شاید ناامیدکننده باشد اما مصرف سوخت تنها ۵.۸ لیتری آن در هر صد کیلومتر در شهر برای خریداران خوشایند خواهد بود. ماوریک هیبریدی با یک باک سوخت میتواند تا ۸۰۰ کیلومتر را طی کند، تا حداکثر ۶۸۰ کیلوگرم بار حمل کند و تا ۹۰۰ کیلوگرم را بکسل کند.
اما کسانی که توانایی بیشتری میخواهند میتوانند سراغ موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بروند که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل میشود. این موتور هم بهصورت محرک جلو ارائه میشود اما سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش خواهد بود. ماوریک با این موتور در صورت تجهیز به پکیج سفارشی 4K Tow میتواند تا ۱۸۰۰ کیلوگرم را بکسل کند.
برخلاف رقیب اصلی ماوریک در بازار یعنی هیوندای سانتا کروز که بهوضوح در طراحی وامدار توسان است، ماوریک استایل سنتیتری دارد. در جلوی خودرو، نوار عریضی در میان جلوپنجره و چراغهای LED با طرح C شکل گیرهای، تا حدودی F150 را تداعی میکند. در عقب نیز چراغهای عمودی بزرگ شباهتهایی به چراغهای رنجر دارند. فورد برای این پیکاپ یک پکیج آفرود سفارشی بنام FX4 را هم ارائه میکند که برای نسخههای مجهز به موتور اکوبوست و سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش خواهد بود. این پکیج لاستیکهای بزرگتر، فاصلهٔ کمی بیشتر از سطح زمین، صفحات محافظ زیر بدنه، سیستم کنترل پایین آمدن از شیبها و دو حالت آفرود در انتخابگر حالات رانندگی را شامل میشود.
ماوریک از قسمت بار ۱۳۷ سانتیمتری سود میبرد که مملو از راهحلهای کاربردی و هوشمندانه است. ازجملهٔ این ویژگیها میتوان به چهار حلقهٔ D شکل، دربازکن نوشابه و یک خروجی برق ۱۱۰ ولت اشاره کرد. علاوه بر این، درب قسمت بار هم بهصورت چندمنظوره طراحی شده و میتواند هنگام باز شدن کمی بالاتر قرار گیرد و امکان قرار دادن اشیاء طویل بهصورت صاف در قسمت بار را فراهم کند.
در داخل ماوریک یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی با اپل کارپلی و اندروید اتو تعبیه شده است. در اینجا همچنین سیستم FordPass Connect ارائه میشود که امکان خاموش یا روشن کردن خودرو، قفل یا باز کردن درها و پیدا کردن خودرو را از طریق گوشی هوشمند را فراهم کرده و مودم اینترنت وای فای با قابلیت اتصال حداکثر ۱۰ دستگاه را ارائه میکند. هرچند در کابین ماوریک بهطور گستردهای از پلاستیک خشک استفاده شده تا قیمت پایین نگه داشته شود اما سطوح منحصربهفردی بهخوبی این پلاستیکها را پنهان کرده و فضای دلپذیری را برای سرنشینان فراهم نموده است.
علاوه بر این، در داخل خودرو فضاهای هوشمندانهای برای قرار دادن اشیاء مختلف تعبیه شده است که ازجملهٔ آنها میتوان به نگهدارندههای لیوان روی درها که میتوانند بطریهای یک لیتری را بهصورت ایستاده در خود جای دهند، جیب درها که امکان قرار دادن تبلت یا نوتبوک را فراهم میکنند و یک سطل بزرگ زیرا صندلی عقب برای وسایل بزرگتر اشاره کرد.
قیمت فورد ماوریک از تنها ۱۹,۹۹۵ دلار برای تیپ پایهٔ XL آغاز میشود که با توجه به تجهیزات ایمنی استاندارد، پیشرانهٔ هیبریدی و ظرفیت بار، رقم بسیار مناسبی به نظر میرسد. در تیپ XLT با قیمت ۲۲,۲۸۰ دلار، کروز کنترل، رینگهای آلیاژی، آینههای جانبی برقی و… به تجهیزات خودرو اضافه میشود درحالیکه تیپ لاریات با قیمت پایهٔ ۲۵,۴۹۰ دلار هم از تریم چرمی، نورپردازی داخلی، غربیلک فرمان چرمی، پنجرهٔ کشویی عقب برقی و پورتهای USB در عقب برخوردار است. برای هر سهٔ این تیپها پیشرانهٔ ۲ لیتری اکوبوست با قیمت ۱,۰۸۵ دلار قابل سفارش است و سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ۲,۲۲۰ دلار هزینه دارد.
قیمت گرانترین تیپ ماوریک یعنی لاریات با سفارش پیشرانهٔ دو لیتری توربو، سامانهٔ چهارچرخ محرک، پکیج ۸۰۰ دلاری FX4 و پکیج ۷۴۵ دلاری 4K Two به حدود ۳۰ هزار دلار میرسد که تنها کمی از قیمت پایهٔ تویوتا تاکوما بیشتر بوده و هنوز هم برای یک خودروی روزمرهٔ ماجراجویی و کاربردی بسیار قابلتوجه است. فورد ماوریک پاییز امسال راهی بازار میشود و هماکنون رزرو خرید آن آغاز شده است.
میثم
۱۹ خرداد ۱۴۰۰خیلی خوشم اومد
بخصوص پیشرانه هیبریدی و اون فضاهای ذخیره سازی هوشمندانه کابین
Reza
۱۹ خرداد ۱۴۰۰خوشم اومد
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۰به اصل طراحی که دقت کنید ، چیزی نداره ، سادست ، اما دلنشینه !
خوشم اومد !
ارزانهای آنها برای ما در میاد لاکچری !
پس لاکچری آنها چه برایمان در میآید !
Amirreza
۱۹ خرداد ۱۴۰۰لاکچری های آنها برامون میشه هواپیما سوپر لوکسای اونا برامون میشه کشتی ۷۰۰ طبقه تفریحی در وسط دریای مدیترانه همراه با وزش ملایم باد همرا با امکاناتی مثل سالن برای شکار حیوانات ، سالن ماهیگیری ، بولینگ ، کشتار گاه ، نمایشگاه خودرو ، موزه لوور فرانسه تو کشتی ، باغ وحشی از نادر ترین گونه های روی زمین و ……. 😂
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰کار آمریکایی ها همینه،همیشه سعی میکنن عناصر خاصی توی ماشین به کار ببرن تا طراحی خوبی درست بشه،درعین حال ساده هم هست،عین موستانگ و یا این ماوریک….
فورد
۱۹ خرداد ۱۴۰۰قیمتش عالیههه
yazdan mopar
۱۹ خرداد ۱۴۰۰تنها ایرادش از نظر من فقط دیفرانسیل جلو بودنشه وگرنه بقیه چیزاش خوبه قیمتش هم خوبه
- A M I R -
۱۹ خرداد ۱۴۰۰اومدم که از طراحیش تا مشخصات فنیش رو ایراد بگیرم، تا رسیدم به قیمت ۲۱ هزار دلاریش.
واقعا انتظاری نمیشه داشت، به نظرم سهم قابل توجهی از بازارو میتونه مال خودش کنه با این قیمت.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰خب وقتی میگه کوچک ترین و ارزانترین پیکاپ فورد،خب نمیشه انتظار یه رپتور رو ازش داشت، تازه این وانت کوچیکه فورده که بالای ۵متر طول داره!!!!
net
۱۹ خرداد ۱۴۰۰چراغ جلو و جلوپنجره بد هست
امیر
۱۹ خرداد ۱۴۰۰من هیچ ایرادی نمی تونم از این ماشین بگیرم.
و فکر می کنم سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر براش انتخاب کرد بهتره.
mm.y@rlou
۱۹ خرداد ۱۴۰۰این خودرو کار بردی اقتصادی هوشمندانه و بسیار خوش قیمت با یه بازار یابی عالی میترکونه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰👌
Angus_812
۱۹ خرداد ۱۴۰۰نمیدونم چرا باهاش یاد ماشینای سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ افتادم
یه طراحی های خاص و جذابی آمریکا و اروپاییا داشتن
اینم مثه بقیه ماشینای فورد حرفی نمیزاره دیگه
تفاوت یه خودروساز بی ادعا و قدرتمند
و خودرو ساز تو خالی و پر مدعا اینجا مشخص میشه
فورد برای این خیلی تبلیغ و سر صدایی نکرد و خیلی ریلکس این هیولای کوچولو رو معرفی کرد
ولی هیوندای برای سانتا کروز کلی تبلیغ و بوق کرنا
اخرش دیدیم جز نسخه وانت توسان چیزی دیگه نداره
کافر مقدس
۱۹ خرداد ۱۴۰۰یک سری وانت ها هستن در آمریکا که در کلاس *لایت تراک * ن همون لایت وانت خودمون . قرار نیست با اینا باره یک سیلورادو رو حمل کنن
ولی بازهم به عنوان لایت قدرت حمل بار ش فوق العاده ست
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۹ خرداد ۱۴۰۰“فوقالعاده” ست؟!
مقصود مقایسه بین دو خودرو نیست، ولی آریسان ایران خودرو هم 600 کیلو ظرفیت حمل بار داره.
Amir Machine
۱۹ خرداد ۱۴۰۰دلیل ظرفیت بار 600 کیلویی آریسان میتونه وزن بسیار کمتر خود ماشین نسبت به ماوریک، تک کابین بودن و دیفرانسیل عقب بودنش باشه که باعث میشه با قدرت بسیار کمتر موتور، بتونه ظرفیتی تقریباً همسطح ماوریک داشته باشه
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۹ خرداد ۱۴۰۰درسته وزن کمتری داره ولی اگه یه نسبت قدرت به وزن ساده هم که بگیرید ماوریک همچنان برتری بسیاری نسبت به آریسان داره. در عین حال از نظر ابعاد و اندازه هم کوچک تر از فورده و تو کلاس پایین تری قرار میگیره.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰آریسان ایران خودرو قبل اینکه ۶۰۰کیلو بکشه جای بارش از جاش درمیاد!
BenzSLR
۱۹ خرداد ۱۴۰۰نسبت به قیمتش عالیه و برا ایران هم خیلی خوبه cvt ها دیگه مثل قدیم نیستن و خوب شدن فقط ایرادش پلاستیک خشکه که اونم با سطوح نرم پوشوندن و تا حدودی این عیبم بر طرف میشه ولی در کل عالیه
محمد مختاری آذر
۱۹ خرداد ۱۴۰۰واقعا میتونه فروش خیلی خوبی داشته باشه ولی یک مقدار کابین داخلی می تونست بهتر باشه
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۹ خرداد ۱۴۰۰گیربکس cvt، دیفرانسیل جلو، پیکاپ!
Amir Machine
۱۹ خرداد ۱۴۰۰اول باید در نظر داشت که فورد این ماوریک رو بعنوان یه ماشین خانوادگی برای جلب نظر خریدارای کراساوور و هاچبک در نظر گرفته نه یه وانت تمام عیار، پس نسخه هیبریدی دیفرانسیل جلو برای کسایی که بار سنگین حمل نمیکنن میتونه مناسب باشه
ولی با 3300 دلار میشه موتور توربو با گیربکس هشت دنده اتوماتیک و دو دیفرانسیل رو سفارش داد که اصلاً رقم زیادی نیست اما تواناییهای ماشین رو خیلی بهتر میکنه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰خب این یه وانت کوچیکه برای اونها،مثل پراید ما،نباید انتظار یه F-150 رو ازش داشت، درحد خودش عالیه،قیمتشم بسیار عالی…
R@m!n
۱۹ خرداد ۱۴۰۰F-150 در انتظارته :)
از هر ماشین باید انتظار معقول و در حد توانش داشت
افشار
۱۹ خرداد ۱۴۰۰مثل اینکه بعضی خودرو ها مهره مار دارن که این قدر در نظر مردم دوست داشتنی می شوند !!! اما خارج از شوخی مردم فورد رو به دلیل قابلیهای بالا و ظاهرش دوست دارن
Sina10
۱۹ خرداد ۱۴۰۰عالی و کاربردی بعلاوه قیمت مناسب و کابین خوب
مصرف سوخت خیلی عالی
حیدر حسن پور
۱۹ خرداد ۱۴۰۰هم طراحیش خوب از کار در اومده هم موتورش نسبت به قیمتش خوبه هم امکانات رفاهی و ایمنی ماشین نسبت به ۱۹۰۰۰ دلار عالیه
درکل پیکاپ های آمریکایی و فورد خیلی خوبن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰آمریکایی ها متخصص پیکاپ ها هستن مگه میشه وانتاشون بد دربیاد….
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰یه وانت اقتصادی،مناسب خونواده با فاصله محوری مناسب و میزان بکسل عالی، یه وانت دم دستی خیلی خوبیه تازه قیمتشم خیلی عالیه…
Ali
۱۹ خرداد ۱۴۰۰تنها چیزی که اهمیت داره دوامه باید دید از این لحاظ چیکار میکنه
حشمت
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ساتا کروز که معرفی شد همه گفتن این چیه و به چه دردی میخوری
فورد که تو همون کلاس با قدرت و مشخصات تقریبا برابر معرفی میشه ، همه ازش تعریف میکنن 😐
Amir Machine
۱۹ خرداد ۱۴۰۰دلیلش اینه که فورد از زمانی که موسس هیوندای هنوز به دنیا نیومده بود تا الان داره وانت میسازه و اصول و قواعد وانت سازی رو از هر شرکتی تو دنیا بهتر بلده
اما هیوندای اومده یه جای بار به عقب توسان اضافه کرده و به خیال خودش وانت ساخته!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰درود 👌
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ خرداد ۱۴۰۰خدایی شما سانتاکروز رو به این ترجیح میدی؟ فورد از همون مدل تی شروع به ساخت وانت و کامیون کرد اونوقت این وانت رو با یه کراس اوور پیکاپ شده مقایسه میکنی؟
بویی از منطق نبردی شما….
حسین+دهمرد
۱۹ خرداد ۱۴۰۰همه چی داشت خوب پیش میرفت تا رسید به cvt