یک SUV با ساختار سنتی بدنه روی شاسی در دورانی که کراساوورها در حال حکمرانی هستند ممکن است مانند یک دایناسور به نظر برسد اما فورد میگوید زمانی که تعداد اعضای خانوادهها بیشتر میشود یا نیاز به یدککش پیدا میکنند، آنها هنوز هم به سمت SUVهای سنتی گرایش میابند. به همین دلیل است که فورد همچنان SUV فول سایز سنتی خود یعنی اکسپیدیشن را کنار نگذاشته و حالا نسل جدید آنرا با فضای داخلی بسیار زیاد، وزن سبکتر، ویژگیهای اتصالی مدرن و فناوریهای کمکراننده معرفی کرده است. نسل جدید این SUV فول سایز که نسل چهارم آن محسوب میشود مانند نسل جدید پیکآپ F150 به استفاده از بدنهٔ آلومینیومی روی آورده است اما وظایف خود را مثل همیشه انجام میدهد یعنی یک جعبهٔ بزرگ برای حمل هشت نفر و توانایی کشیدن یک قایق.
این SUV جعبهای شکل سنتی حالا در نسل جدید خود زیباتر از قبل شده است اما در طراحی بیرونی هنوز هم اشتراکات زیادی با اصلیترین رقیب خود یعنی شورلت تاهو دارد که ازجملهٔ آنها میتوان به خطوط تیز و استفاده از مقادیر زیادی کروم اشاره کرد. در نسل جدید اکسپیدیشن رینگهایی از سایز ۱۷ تا ۲۲ اینچی ارائه شدهاند درحالیکه بزرگترین رینگهای قابل سفارش برای نسل قبلی ۲۰ اینچی بودند. فورد همچنین در این نسل سر اگزوز و چرخ زاپاس را تا حد زیادی در زیر سپر عقب پنهان کرده است.
اکسپیدیشن در نسخهٔ استاندارد ۱۰ سانتیمتر کشیدهتر از قبل شده است درحالیکه فاصلهٔ محوری آن نیز ۷.۶ سانتیمتر رشد داشته است؛ اما نسخهٔ کشیدهٔ این خودرو که تا پیشازاین با نام اکسپیدیشن EL شناخته میشد، در نسل جدید به اکسپیدیشن Max تغییر نام داده و ۲.۵ سانتیمتر نیز کشیدهتر از قبل شده است اما فاصلهٔ محوری آن تغییر نداشته است؛ اما با وجود این رشد ابعاد، وزن اکسپیدیشن جدید تا ۱۳۵ کیلوگرم کمتر از قبل شده است. این مهم به لطف استفادهٔ گسترده از مواد پیشرفتهٔ سبکوزن مانند استفاده از آلومینیوم با مقاومت بالا در کل بدنه و طراحی مجدد فریم فولادی خودرو به دست آمده است درحالیکه فورد ادعا میکند که بدنهٔ نسل جدید حتی مستحکمتر از قبل شده است؛ بنابراین هرچند هنوز وزن رسمی نسل جدید اکسپیدیشن اعلام نشده است اما میتوان تخمین زد که وزن نسخهٔ استاندارد آن بین ۲۳۶۰ تا ۲۴۵۰ کیلوگرم و وزن نسخهٔ Max بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۸۰ کیلوگرم باشد که این وزن کمتر به معنای مصرف سوخت کمتر و عملکرد بهتر خواهد بود.
همانند نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل سوم اکسپیدیشن، در نسل چهارم هم تنها یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 بایتوربو اکوبوست ارائه شده است که بهصورت استاندارد به سامانهٔ توقف/حرکت مجهز است اما فورد هنوز هیچگونه آمار و ارقامی از خروجی این موتور منتشر نکرده است. بااینحال وعده داده شده که این خروجی بیشتر از ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور نسل قبلی خواهد بود. همچنین بجای گیربکس قدیمی شش سرعتهٔ اتوماتیک، در نسل جدید اکسپیدیشن گیربکس جدید ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک ارائه شده است که هماکنون در مدلهای F150 و موستانگ فیسلیفت در دسترس است. در اکسپیدیشن جدید همانند قبل میتوان از میان دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل یکی را انتخاب کرد که مدلهای 4WD مجهز به یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی شدهاند. بااینوجود ممکن است ارائهٔ تنها یک موتور شش سیلندر برای این SUV فول سایز به ضرر فورد تمام سود چراکه جنرال موتورز، شورلت تاهو و جیامسی یوکان را بهعنوان رقبای اصلی اکسپیدیشن با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 تنفس طبیعی عرضه میکند و برای دوج دورانگو نیز یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 همی تنفس طبیعی قابل سفارش است.
اما در بین اعداد و ارقامی که فورد در مورد نسل چهارم اکسپیدیشن هنوز اعلام نکرده است، ظرفیت کشش یا بکسل نیز وجود دارد. بااینحال انتظار میرود نسل جدید در این بخش نیز نسبت به ظرفیت کشش ۲.۹ تا ۴.۲ تنی نسل قبلی (بسته به تیپ و ترکیب خودرو) بهبود داشته باشد. اکسپیدیشن جدید در داخل هم بهطور قابلتوجهی دقیقتر از قبل شده و مهندسان فورد بهطور خاص در ارائهٔ فضای بیشتری برای قرار دادن تمامی اشیائی که امروزه در زندگی مدرن کاربرد دارند، تمرکز داشتهاند. درمجموع فورد میگوید که فضای قرار دادن اشیا در داخل نسل جدید اکسپیدیشن دو برابر بیشتر از نسل قبلی شده است. همچنین چند تریم داخلی مختلف ازجمله تریم چوب واقعی نیز برای این SUV غولپیکر آمریکایی ارائه شده است.
اکسپیدیشن در داخل میتواند تا هشت نفر را حمل کند اما میتوان بجای صندلیهای نیمکت مانند در ردیف سوم و آرایش هشتنفره، صندلیهای خلبانی مجزا را سفارش داد که در این صورت ظرفیت حمل خودرو به هفت نفر کاهش میابد. ردیف دوم و سوم صندلیها نیز با فشردن یک دکمه بهصورت الکتریکی جمع میشوند و فضای بار بسیار وسیع و مسطحی را در اختیار راننده قرار میدهند. همچنین صندلیهای ردیف دوم بهصورت کشویی جابجا میشوند و به همین دلیل امکان دسترسی به صندلیهای ردیف سوم بدون نیاز به برداشتن صندلی کودک فراهم شده است.
فورد مدیریت حمل بار و قرارگیری اشیا در صندوق بار اکسپیدیشن را نیز بهبود داده و آنرا مدیریت پیشرفتهٔ حمل بار نامیده است. این طراحی صندوق که میتوان آنرا نوعی قفسه دانست، ویژگیهای جالبی دارد بهگونهای که میتوان کف صندوق بار را کاملاً مسطح نمود و سپس در میانهٔ صندوق نیز یک طبقه قرار داد. بدین ترتیب با باز کردن شیشهٔ عقب خودرو که بهصورت مجزا از درِ صندوق بازمیگردد میتوان بهراحتی به طبقهٔ دوم صندوق بار دسترسی پیدا کرد. یکی دیگر از نوآوریهای اکسپیدیشن جدید این است که میتوان با آن یک درخت کریسمس را حمل کرد! بله واقعاً فورد این مثال را نام برده است. در اکثر کراساوورها و SUVها، ریلهای روی سقف تقریباً ارتفاع یکسانی با سطح سقف خودرو دارند و به همین دلیل نمیتوان روی آنها چیزی قرار داد؛ اما ریلهای سقفی اکسپیدیشن کمی ارتفاع بیشتری از سطح سقف دارند و بدین ترتیب میتوان اجسام مختلف را روی آنها قرار داده و حمل کرد.
نسل جدید فورد اکسپیدیشن ۲۰۱۸ در تیپهای XLT، لیمتید و پلاتینوم عرضه خواهد شد درحالیکه فناوریها و تجهیزات رفاهی زیادی در لیست آپشنهای آن وجود دارد که تعدادی از آنها عبارتاند از شش پورت USB، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با دو نمایشگر، شارژ بیسیم گوشیهای موبایل، اینترنت وای فای با بُرد ۱۵ متر (برای زمانی که با خودرو به پارک رفتهاید و هنوز هم میخواهید ایمیلهای خود را چک کنید)، چراغهای LED جلو و عقب، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Sync 3 با نمایشگر ۸ اینچی لمسی و پشتیبانی از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل، چهار خروجی برق ۱۲ ولت، یک خروجی برق ۱۱۰ ولت، سیستم صوتی B&O با ۱۲ بلندگو، سقف پانوراما، سردکن صندلیها، سیستم دوربین ۳۶۰ درجه و درِ صندوق بار اتوماتیک. تکنولوژیهای ایمنی اکسپیدیشن جدید نیز شامل کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت، سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط، سامانهٔ تشخیص نقاط کور، سیستم کمک پارک فعال و ترمز خودکار پیش از برخورد میشود. بدین ترتیب فورد ادعا کرده است تکنولوژیهای کمکرانندهٔ نسل جدید اکسپیدیشن بیشتر از تمامی SUVهای فول سایز بازار است.
هرچند هنوز باید برای اعلام بسیاری از اعداد و ارقام مربوط به نسل چهارم فورد اکسپیدیشن مانند حجم فضای بار، خروجی پیشرانه، مصرف سوخت و ظرفیت بکسل منتظر بمانیم اما به نظر میرسد نسل جدید این SUV فول سایز بتواند همچنان جایگاه خود را در بازار حفظ کرده و انتخاب مناسبی در سگمنت خود باشد. قرار است فروش نسل جدید اکسپیدیشن از پاییز امسال آغاز گردد.
Ali.usa
۲۱ بهمن ۱۳۹۵خییییییلی عالی .آرزو دارم داشته باشمش??????
فقط انگلستان
۲۱ بهمن ۱۳۹۵نسل جدید فورد اکسپیدیشن و کادیلاک اسکالید = لایک
نسل جدید تویوتا لندکروزر و لکسوس LX570 = دیسلایک
reza
۲۱ بهمن ۱۳۹۵منتظر لینکلنیم که بر پایش ساخته می شه…رقیب خطرناکی برای اسکالید خواهد بود…
alpha
۲۱ بهمن ۱۳۹۵آره .
لینکلن نویگیتور.
اگه مثل کانسپتش باشه بی نظیر میشه.
Nima
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ماشیناى فورد خیلى عظمت دارن
اون از وانتا و اینم از اس یو وى ها
alpha
۲۱ بهمن ۱۳۹۵تو رو خدا نگاش کن ???
اینجور ماشینی خوبی ، با این همه قدرت و کیفیت ، فقط 50/000 دلار. ???
vahid 956
۲۱ بهمن ۱۳۹۵همین چند وقت پیش بود که گفتم چرا فورد در طراحی از پیکاپ های موفق خودش الگو نمیگیره که الان میبینم محقق شد عالیه
اما هر وقت فکر داشتن این ماشین غول پیکر رو میکنم میبینم تو ایران کاربردی نیست با این خیابونای تنگ و نبودن جاپارک.
sajjad
۲۱ بهمن ۱۳۹۵آخرین باری که اینقدر حال کردم مال معرفی فورد GT بود
.
پرچم فورد حسابی رفت بالا
مجید
۲۱ بهمن ۱۳۹۵واقعا چه قدر عالی و کامله!آدم اینو داشته باشه دیگه خونه میخواد چیکار!!!!!واقعا کف کردم!
Shahin uscars
۲۱ بهمن ۱۳۹۵واقعا مفته یا این تواناییها و خدمات???
us army
۲۱ بهمن ۱۳۹۵امید وارم هرچه زودتر جیپ واگنیر ساخته بشه بلاخره پدر suv هایه لوگس و پیل پیکره.لینکلن چه شود دیگه
فقط انگلستان
۲۱ بهمن ۱۳۹۵خداییش خیلی قشنگه من که خیلی خیلی ازش خوشم اومد
الان بعضی ها فقط به فکر اینن که یه ایرادی ازش بگیرن نمی دونم چرا بعضی از کاربرای پدال عادت کردن همیشه به فکر ایراد گرفتن باشن ولی غافل از اینکه ایرادهاشون فقط به درد خودشون می خوره فکر می کنن با ایراد گرفتن ها حاله کسانی که طرفدار اون ماشین هستن رو می گیرن و باعث می شن طرفدارای اون ماشین از اون ماشین زده می شن و دیگه دوسش نخواهند داشت ولی نمی دونن با این کار علاقه طرف مقابل رو به اون خودرو بیشتر می کنن پس دیگه بیاید هممون این ایراد گرفتن ها رو تموم کنیم یه آتشبس همه طرفه از هممون .
تمدن عرب
۲۱ بهمن ۱۳۹۵پیشرفت خودروسازهای امریکایی قابل تحسینه.
خدانکنه پرزیدنت ترامپ باعث جلوگیری پیشرفت خودروسازهای امریکایی بشه
علی
۲۲ بهمن ۱۳۹۵نسخه قدیمی کمی زشت بود ولی این نسخه زیبا طراحی شده و فورد برای اولین بار سیستم شارژ بی سیم موبایل را در این شاسی بلند استفاده میکند
TRX
۲۲ بهمن ۱۳۹۵ما خانواده ی بزرگی داریم همیشه دو برابر سایز خانوادمون با خودمون وسیله میبریم تو مسافرتها این سبک ماشین ها واقعا لازمه !! شاید خیلیا که کراس اور میخرن صرفا واسه بحث مد اینجور ماشینها رو میخرن ، اما اگر در کنا ماشین هایی مثل توسان و جک و حتی سانتافه اسپرت ماشین های توی اون رنج قیمت ولی با این سبک (suvواقعی) بود اون زمان تفاوت سلیقه ی مردم مشخص میشد!
خودم به شخصه اصلا موافق کراس اور ها نیستم چون هم هندلینگ پایینی دارن هم مصرف زیاد حتی زیبا هم نیست
ولی عاشق وانت های عظیم و جثه ای مثل رم و اف 150 هستم
اکسپیدیشن و اسکالاد و این جمله suv ها لازمه ی زندگی هستن در مقابل با حذف گروه کراس اور ها چیزی از نیاز انسان به رانندگی کم نمیشه!
Chrysler
۲۲ بهمن ۱۳۹۵در کل فوردو بیشتر از جنرال موتورز دوس دارم ولی تو این رده از ماشینای جی ام بیشتر خوشم میاد