فورد سرانجام رسماً نسل جدید کراساوور فول سایز اکسپلورر را رونمایی کرده است. نسل جدید این خودرو روی پلتفرمی دیفرانسیل عقب ساخته شده و از توانایی، راحتی و فضای داخلی بیشتری نسبت به قبل برخوردار است؛ اما اکسپلورر جدید در مقایسه با نزدیکترین رقبای خود چگونه خواهد بود؟ البته این کلاس بزرگی است که در آن خودروهای زیادی حضور دارند اما امکان مقایسهٔ همهٔ آنها با اکسپلورر وجود ندارد. به همین دلیل تعداد رقبا در این مقایسه به چهار خودرو شامل دوج دورانگو، هوندا پایلوت و سوبارو ایسنت محدود شدند. البته دلایلی هم برای این انتخابها وجود دارد. دورانگو مانند اکسپلورر جدید روی پلتفرم دیفرانسیل عقب ساخته شده، پایلوت یکی از پرفروشترین خودروهای این کلاس است و ایسنت نیز جدیدترین کراساووری محسوب میشود که پای به این کلاس گذاشته است.
قوای محرکه
درحالیکه دورانگو و پایلوت از پیشرانههای شش سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکنند، اکسپلورر و ایسنت زیر کاپوت خود موتورهای چهار سیلندر توربو دارند. هرچند پیشرانهٔ سوبارو گشتاور معقولی را ارائه میکند اما کمترین قدرت گروه را دارد. از سوی دیگر، موتور چهار سیلندر اکسپلورر در بین این چهار خودرو بیشترین قدرت را تولید میکند و پیشرانهٔ تنفس طبیعی V6 دورانگو نیز با اختلافی جزئی در پس هموطن خود قرار میگیرد. در همین حال، گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اکسپلورر نیز بیشترین دنده را در این گروه دارد. دورانگو و اکسپلورر در حالت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب ارائه میشوند و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آنها قابل سفارش است درحالیکه پایلوت برعکس بوده و در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو ارائه میشود. ایسنت اما مانند تمامی محصولات سوبارو بهصورت استاندارد در همهٔ تیپها به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است.
فورد اکسپلورر | دوج دورانگو | هوندا پایلوت | سوبارو ایسنت | |
پیشرانهٔ پایه | ۲.۳ لیتری I4 | ۳.۶ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 | ۲.۴ لیتری H4 |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار | ۲۹۵ اسب بخار | ۲۸۰ اسب بخار | ۲۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر | ۳۵۵ نیوتن متر | ۳۷۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک | CVT |
پلتفرم | دیفرانسیل عقب | دیفرانسیل عقب | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
چهارچرخ محرک | قابل سفارش | قابل سفارش | قابل سفارش | استاندارد |
برخلاف پایلوت و ایسنت، اکسپلورر و دورانگو با پیشرانههای قدرتمندتر و جذابتری هم ارائه میشوند. دورانگو همانند یک خودروی عضلانی، با پیشرانهٔ سنتی V8 تنفس طبیعی عرضه میشود و هنوز قربانی رویهٔ کوچکسازی پیشرانهها و استفاده از توربوشارژرها نشده است. پیشرانهٔ این خودرو که از نوع ۵.۷ لیتری است، ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. اکسپلورر اما در نقطهٔ مقابل حریف هموطن خود قرار دارد و برای ارائهٔ قدرت بیشتر، از پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده کرده است که ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به لطف حجم کمتر پیشرانه، احتمالاً اکسپلورر مصرف سوخت کمتری نسبت به دورانگو دارد؛ اما این دو کراساوور آمریکایی در نسخههای اسپرت SRT و ST با پیشرانههایی حتی قویتر از این هم ارائه میشوند که در این مقایسه از بررسی آنها صرفنظر کردهایم.
فورد اکسپلورر | دوج دورانگو | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 | ۵.۷ لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | ۳۶۵ اسب بخار | ۳۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۱۵ نیوتن متر | ۵۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
ظرفیت بار و بکسل
در کراساوورهای فول سایز، ظرفیت و توانایی یدک کشی یا بکسل اهمیت زیادی دارد. نسل جدید اکسپلورر به لطف پلتفرم دیفرانسیل عقب خود، پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته و ظرفیت بکسل آن با پیشرانهٔ پایهٔ چهار سیلندر به ۲۴۰۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است؛ اما بااینحال اکسپلورر از این لحاظ هنوز هم در پس دورانگو قرار میگیرد زیرا این قلدر آمریکایی ظرفیت کشش ۲۸۰۰ کیلوگرم را دارد که ۴۰۰ کیلوگرم بیشتر از کراساوور فورد است! پایلوت و ایسنت هم هردو با ظرفیت بکسل ۲۲۷۰ کیلوگرم، در برابر رقبای آمریکایی حرفی برای گفتن ندارند. دورانگو با پیشرانهٔ همی V8 نیز با ظرفیت یدک کشی ۳۳۶۰ کیلوگرم، برتری قاطعی بر اکسپلورر شش سیلندر با ظرفیت تنها ۲۵۴۰ کیلوگرم دارد و قهرمان یدک کشی گروه لقب میگیرد.
اما هرچند اکسپلورر در بخش یدک کشی مغلوب دورانگو میشود، در بخش ظرفیت صندوق بار نهتنها دورانگو بلکه دو رقیب ژاپنی را هم پشت سر گذاشته است. در کراساوور جدید فورد با خواباندن صندلیهای ردیف سوم و دوم، فضای باری برابر با ۲۴۸۵ لیتر فراهم میگردد که ۱۱۰ لیتر از پایلوت، ۷۵ لیتر از دورانگو و ۳۵ لیتر از ایسنت بیشتر است. البته اکسپلورر در بخش قیمت نیز از هر سه رقیب بالاتر قرار میگیرد زیرا با قیمت پایهٔ ۳۲,۷۶۵ دلار، حتی از ایسنت که بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه میشود هم گرانتر است.
فورد اکسپلورر | دوج دورانگو | هوندا پایلوت | سوبارو ایسنت | |
ظرفیت بکسل | ۲۴۰۰ کیلوگرم | ۲۸۰۰ کیلوگرم | ۲۲۷۰ کیلوگرم | ۲۲۷۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۴۸۵ لیتر | ۲۴۱۰ لیتر | ۲۳۷۵ لیتر | ۲۴۵۰ لیتر |
قیمت پایه | ۳۲,۷۶۵ دلار | ۲۹,۹۹۵ دلار | ۳۱,۴۵۰ دلار | ۳۱,۹۹۵ دلار |
منبع: Motor1
Amir Machine
۲۲ دی ۱۳۹۷هر چهارتا ماشینهای شایستهای هستن ولی من بازم دورانگو رو ترجیح میدم
دورانگو با اینکه 9 سال از عمرش میگذره هنوز هم جذاب و پرفروشه
کهنه نمیشه این ماشین انگار
یانکی
۲۲ دی ۱۳۹۷دیونه داجم
حسن
۲۲ دی ۱۳۹۷تنها رقیب اکسپلورر دورانگو هستش و گرند چروکی
هر 3 هم پرفروش و محبوبن
sina7
۲۲ دی ۱۳۹۷من الان نگاه کردم دیدم یه 2011 تمیزشو میشه با 8هزار دلار خرید یعنی به عبارتی 80 میلیون
اصن بگیم 50 میلیون هم بکشن روش بشه 130 تا بازم هزار برابر ارزش خریدش از ایکس22 و جیلی و جک و ساندرو و هزار تا کوفت و زهرمار دیگه بهتره
فقط میتونم بگم حیف
Mahdi
۲۲ دی ۱۳۹۷نمیشه فورد اکسپلورر راچه از لحاظ فنی ویاطراحی انتخاب نکرد
(ali (chevy nova
۲۲ دی ۱۳۹۷عکسهاش رو دیشب داشتم میدیدم
بسیار عالی کارکرده فورد
الکی نیست پرفروش ترین تو کلاس خودشه
البته من منتظره برانکو هستم که قراره به خاک و خون بکشه رقباش رو
(ali (chevy nova
۲۲ دی ۱۳۹۷راستی به رفقای امریکایی باز هم اول شدن دوباره موستانگ رو در کلاس کوپه های اسپرت دنیا و همینطور دوم و سوم شدن چارجر و چلنجر و رتبه چهارم شدن کامار رو تبریک میگم
big & small block engine
۲۲ دی ۱۳۹۷عالی این ماشین
دمش گرم فورد
نوید جهرمی
۲۲ دی ۱۳۹۷چطور میتونن اینا رو با این قیمت پایه بدن؟ میانگین قیمتی تقریبا 32500 دلار. با دلار 11700تومنی تقریبا میشه 380 میلیون. ما هم با چینی ها دلمون خوش بشه.
ما هیچ. ما نگاه
ali a
۲۲ دی ۱۳۹۷پیشرانه کوچکتر با توربو استهلاک بیشتر و صدای بیشتری داره..مصرف سوختش هم یا برابره یا ناچیز کمتره.. خودم 6 سیلندر و کاملا ترجیح میدم… انتخابم هم بین این ماشینا هوندا پایلوت هست…
..::Majidio Lamborghini::..
۲۲ دی ۱۳۹۷سوبارو Ascent انتخاب منه. داغه داغه. محصول 2019.
یه جورایی میانگینی از ویزگی های خوب هر چهار تا ماشینه.
دورنگو خیلی قدیمی شده – هر چند هنوزم جذابه – اما همون دورنگویه دو هزار و دهه.
از مشکلات کیفیتی زیادی هم رنج میبره و تا الان 4 نوبت فراخوان داشته به دلایل مختلف.
امیر
۲۳ دی ۱۳۹۷بازم برند محبوب امریکایی و همچنین برند محبوب من داره اینجا خودنمایی میکنه
مشخصه ک دوج برتری داره به همشون حتی با رقیب های بزرگتر از خودش سرجنگ داره و گاها پیروزه! (مقالش تو همین پدال بود)
اما فورد هم عالی عمل کرده مث همیشه
کابین سوباره واقعا عالیه نسبت به بقیه
حمیدرضا
۲۳ دی ۱۳۹۷خرید فورد در هر صورت توجیه پذیره خصوصا در امریکا این مدلم شاید گرون تر باشه ولی مدل چهارسیلندرش بازم توجیه بیشتری داره