شلبیفورد

۱۰ نکته از موتور V-8 موستانگ در فورد شلبی GT350

موتور ۵/۲ لیتری V-8 موجود در فورد شلبی GT350 موستانگ مدل ۲۰۱۶ یک موتور کاملاً جدید است. این موتور با حجمی برابر ۵۱۶۳ سانتی‌متر مکعب در دور موتور ۷۵۰۰، قدرتی برابر ۵۲۶ اسب‌بخار تولید می‌کند و حداکثر گشتاور آن در دور موتور ۴۷۵۰ تا ۸۲۵۰ دور بر دقیقه برابر ۵۸۱ نیوتن‌متر است. در نتیجه، این موتور بالاترین دور موتورهای V-8 فورد و بیشترین خروجی بین موتورهای تنفس طبیعی این کمپانی را دارد.

Ford Shelby GT350 Mustang
Ford Shelby GT350 Mustang
البته این قدرت کمتر از خروجی موتور ۴/۵ لیتری V-8 فراری است، ولی از گشتاور بالاتری برخوردار است. موتور V-8 فراری دارای قدرت ۵۶۲ اسب‌بخار در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه و ۵۳۹ نیوتن‌متر در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه است. البته مسلماً فورد به دنبال ساخت یک رقیب جدی برای یک ۴۵۸ نبوده است، بلکه هدف ساخت آماده‌ترین موستانگ برای حضور در پیست مسابقه بوده است. بنابراین طراحی و مهندسی این موتور V-8 را از ابتدا در «آلن پارک» میشیگان امریکا شروع کرده و توجه اندکی به افزایش اسب‌بخار آن داشته است. در ادامه ۱۰ نکته از این پیشرانه خارق‌العاده و جدید «فورد پرفورمنس» را مرور می‌کنیم.

2016-ford-shelby-gt350-mustang-engine-shot
۱) طراحی متفاوت میل‌لنگ
طراحی این میل‌لنگ تخت است، ولی در همین حال، سه نوع طراحی برای میل‌لنگ‌های تخت وجود دارد. اگر یک میل‌لنگ را بر روی یک میز بگذارید، دسته پیستون‌ها می‌توانند به حالت «بالا-پایین-پایین-بالا» (مشابه موتور فراری و بسیاری از میل‌لنگ‌های موتورهای چهار سیلندر)، «بالا-بالا-پایین-پایین» یا «بالا-پایین-بالا-پایین» قرار داشته باشند. فورد برای طراحی میل‌لنگ، تمام این سه نوع طراحی را مورد تحلیل گسترده کامپیوتری قرار داده است و قبل از نتیجه‌گیری در مورد بهترین حالت، دو نمونه اولیه نیز تهیه کرده است. بهترین حالت به صورت بالا-پایین-بالا-پایین یا UDUD برای این موتور تنفس طبیعی به دست آمده است. یکی از عوامل تعیین‌کننده در طراحی میل‌لنگ تخت، تولید حداکثر جریان هوا بوده است که در عین حال، باعث بهینه‌سازی جریان گاز اگزوز نیز می‌شود؛ زیرا در این حالت، هیچگاه دو سیلندر در یک طرف در حالت انفجار ندارید که زاویه ۹۰ درجه میل‌لنگ با یکدیگر داشته باشند. این موضوع باعث ایجاد ترافیک شدیدی در خروجی اگزوز می‌شود؛ مگر آن که لوله‌های خروجی در فاصله‌ای دور از موتور متصل کرده باشید که در این حالت، استفاده از کاتالیست تقریباً‌ غیرممکن می‌شود. در همین حال، فراری هر کدام از بخش‌های کناری موتور را به عنوان یک موتور جداگانه I-4 با فضای مکش مخصوص به خودش درنظر می‌گیرد. بنابراین طراحی بالا-پایین-پایین-بالا یا UDDU برای فراری مؤثرتر واقع می‌شود. این در حالی است که فورد یک فضای مکش بزرگ برای کل موتور دارد و بنابراین، طراحی UDUD میل‌لنگ شرایط بهتری برای جریان هوا ایجاد خواهد کرد.

۲) ایجاد حداکثر جریان هوا
جریان هوا یکی از جهت‌گیری‌های اصلی تیم توسعه این موتور بوده است. اگر یک مولکول هوا را درنظر بگیریم، این مولکول از طریق یک المان بزرگ تمیزکننده هوا وارد می‌شود و در یک مجرای ۸۷ میلی‌متری جریان می‌یابد. سپس وارد مانیفولد مکش که قبلاً به آن اشاره شد، می‌شود. این مانیفلود دارای مجراهای طولانی مشابه موتور ۵ لیتری V-8 است که البته سطح مقطع بسیار بزرگتری دارند. همچنین این مجراها از پره‌هایی استفاده می‌کنند که باعث افزایش حالت گردابه‌ای و در نتیجه بهینه‌سازی بیشتر در سرعت‌های کم خودرو می‌شود. مقصد بعدی مولکول‌های هوا، محفظه احتراق است که از طریق سوپاپ‌ها به آن وارد می‌شوند. قطر سوپاپ‌ها در این موتور به میزان قابل‌توجهی ضخیم‌تر است و در کمال تعجب می‌توانند تا ۱۴ میلی‌متر حرکت داشته باشند. این دامنه حرکت برای موتوری که برای وضعیت ایمن در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه همراه با لیفترهای هیدرولیکی طراحی شده است، واقعاً زیاد است. ویژگی «پایین‌آمدنِ نرم» در بادامک‌ها باعث شده تا از نویز اضافی در موتور جلوگیری شود و همچنین در دور موتورهای نزدیک به خط قرمز، سوپاپ‌ها اندکی بیشتر باز می‌شوند و شرایط برای تنفس موتور بهتر از قبل می‌گردد. طراحی سرسیلندرها همگام با محفظه احتراق و پورت‌ها به گونه‌ای بوده که از وزن کلی آنها نسبت به موتور ۵ لیتری قبلی، ۶ درصد کاسته شده است. ۳) این موتور در کنار موتور ۵ لیتری ساخته می‌شود.
ابعاد مشابه باعث شده‌اند که این موتور بتواند در کنار موتورهای ۵ لیتری در «ویندسور» اونتاریو ساخته شود. در عین حال، برای انطباق با شرایط سوپاپ‌های بزرگ و با تنفس آزاد موتور جدید، با بهر‌ه‌گیری از تکنولوژی پلاسمایی بوش سیلندر به جای بوش‌های آهنی، محفظه سیلندر ۹۴ میلی‌متر افزایش یافته است.

2016-ford-shelby-gt350-mustang-v-8-engine
۴) میل‌لنگ سوراخ‌هایی به قطر لوله یک تفنگ دارد.
میل‌لنگ در بخش‌های وزنه‌های تعادل خود، سوراخ‌های بزرگی دارد که با کمک آنها، جریان هوای آزادانه‌تری بین دو محفظه جلو و دو محفظه عقب برقرار می‌شود و در نتیجه، از میزان نیروی مکش کاسته می‌شود. در همین حال، این حفره‌ها باعث کاهش وزن میل‌لنگ نیز می‌‌شوند و در موتور جدید، اینرسی میل‌لنگ به‌ اندازه ۱۵ درصد از میل‌لنگ موتور ۵ لیتری کمتر است. این ویژگی باعث می‌شود که شرایط برای افزایش دور موتور راحت‌تر شود.

2016-ford-shelby-gt350-mustang-v-8-engine
۵) تراشکاری ویژه سیلندرها برای کاهش بیشتر اصطکاک
تراش سیلندرها به شیوه deck-plane، شامل استفاده از سطحی می‌شود که شرایط سرسیلندر را برای قرار‌گیری نهایی سیلندرها شبیه‌سازی می‌کند. این کار باعث ایجاد شکل کامل‌تر استوانه‌ای در سیلندرها شده که در نهایت منجره به کاهش تنش رینگ‌های پیستون و همین‌طور اصطکاک داخلی سیلندر می‌شود؛ چیزی که معمولاً‌ حدود ۲۰ درصد اصطکاک داخلی کل یک موتور را ایجاد می‌کند.

2016 Ford Mustang Shelby GT350R
۲۰۱۶ Ford Mustang Shelby GT350R
۶) استفاده از یک کارتل کمپوزیت
در این طراحی جدید یک دریچه کمپوزیت که منحرف‌کننده روغن، لوله برداشت و محفظه هوادهی را در بر می‌گیرد، ظرفیت روغن را به اندازه ۲ کوارت یا ۱/۸۹ لیتر افزایش داده و در همین حال، ۲۰ درصد نسبت به موتور ۵ لیتری وزن کمتری دارد. ۷) کمترین فشار اگزوز یک موستانگ با داشتن شرایط قانونی حضور در جاده‌ها
اگر دوباره به سراغ مولکول هوای خودمان برگردیم، به جایی می‌رسیم که با سوخت پورت انژکتورها ترکیب شده، نسبت فشردگی ۱۲:۱ پیدا کرده (افزایش نسبت به مقدار ۱۱:۱ در موتور ۵ لیتری) و سپس با یک جرقه نسبتاً پیشرفته برای یک نرخ آهسته سوختن، آتش گرفته است. در نظر داشته باشید که مقاومت در برابر حرکت در این موتور، فوق‌العاده کم است. سپس گاز خروجی از موتور توسط سوپاپ‌های اگزوز که آنها هم همان ابعاد بزرگ را دارند و تا ۱۴ میلی‌متر نیز باز می‌شوند، به بیرون هدایت می‌شود. این گاز به مانیفولد سر سیلندر که به صورت TIG دستی جوش داده شده، جریان می‌یابد. مانیفلود سرسیلندر از یک طراحی «چهار به سه به یک» بهره می‌برد. البته استفاده از طراحی «چهار-دو-یک» ایده‌آل خواهد بود؛ ولی طراحی سیستم فرمان، مهندسان فورد را مجبور به انجام چنین کاری کرده است.
Ford Shelby GT350 Mustang
Ford Shelby GT350 Mustang
۸) توسعه این موتور تنها ۳ سال به طول انجامیده است.
ابزارهای کامپیوتری مهندسی شرایطی را فراهم کرده‌اند که این موتور در زمان نسبتاً کوتاهی توسعه داده شود و در اولین نمونه‌های فیزیکی خود که در طول یک هفته تولید شده بودند، قدرتی به اندازه ۵۰۰ اسب‌بخار تولید کند. طبیعتاً این موتور از گارانتی ۵ ساله یا ۶۰ هزار مایل فورد بهره‌مند خواهد شد.
Shelby GT350 mustang cold weather test
Shelby GT350 mustang cold weather test
۹) انژکتور مستقیم ندارد.
آدام کریستین (Adam Christian) متخصص مکش-احتراق-اگزوز در این رابطه توضیح می‌دهد که در حالی که انژکتور مستقیم یک عنصر کلید برای موتورهای دارای توربوشارژر است، ولی باعث اضافه‌شدن هزینه، وزن، نویز و پیچیدگی می‌شود. در همین حال، امکان اضافه‌کردن نسبت فشردگی برای بهره‌گیری کامل از تکنولوژی خنک‌کننده سیلندر، می‌تواند بر بسیاری از فاکتورهای دیگر تأثیر بگذارد. موتور ۵/۲ لیتری با تنظیمات کنونی فشار حداکثر ۱۴ ایجاد می‌کند و قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر ۵۲۶ اسب‌بخار و ۵۸۱ نیوتن‌متر دارد و به نظر نیازی به صرف هزینه و نیروی اضافی ندارد.
Ford Shelby GT350 Mustang
Ford Shelby GT350 Mustang
۱۰) موتوری که در F-150 استفاده نخواهد شد
از «آدام کریستین» در مورد راه پیدا کردن این موتور به تراک‌های پیکاپ نیز سؤال شد که وی در این باره به قدرت اندک این موتور در بازه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دور بر دقیقه اشاره کرد؛ بازه‌ای از دور موتور که صاحبان پیکاپ‌ها معمولاً‌ بیشتر وقت رانندگی خود را در آن می‌گذرانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    من کاماروی جدیدو بیشتر از موستانگ دوست دارم به نظرم از لحاظ قیافه ای خیلی قشنگ تر از موستانگ هست

    1. mahdi-GM

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (38 ديدگاه)

      حق با شماست محمد جان…
      من طراحی و چراغای جلوی موستانگ سری قبل رو بیشتر از این دوست دارم

      1. محمد

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (135 ديدگاه)

        دقیقا منم همچین حسی دارم، از موستانگ های نسل قبل بیشتر خوشم میاد تا این موستانگ.

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (810 ديدگاه)

        بله دقیقاٌ بنده هم چنین نظری دارم البته از نام کاربریم انتظار دیگه ای هم نمیره!
        اما همیشه گفتم بازم میگم واقعاٌ ماستنگ و کامارو هر کدوم دنیایی از زیبایی ها هستن مهم سلیقه ی فرد هست که در هر کس به طور متفاوتی بروز پیدا میکنه.

        1. شلبى

          ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (705 ديدگاه)

          همیشه از سادگى و کارامدیه ماشیناى امریکایى خیلى خوشم اومده،اکثر ماشیناشون همینطورن
          و دوستان در مورد این نسل از موستانگ خیلى بهتر ازنسل قبل شده در خیلى از جهات،مثلا یکیش طراحى داخلى،داخلش اصلا قابل مقایسه با نسل قبل نیست،یا موارد دیگه مثل هندلینگ و پایدارى،به هر حال هر کسى نظرى داره ولى من این مدل موستانگو بیشتر دوست دارم
          در مورد انتخاب بین این و کامارو هم همونطور که دوستان گفتن تا حد زیادى سلیقه ایه و نسل جدید کامارو هم واقعا عالیه و فکر میکنم یکى از سخت ترین انتخاباى خودرویى باشه و حرف اخر رو سلیقه در این انتخاب میزنه

        2. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

          ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          موافقم شلبی جان
          جذبه این موستانگ واقعا بیشتره
          در کل خیلی به دل من یکی میشینه
          منم که طرفدار سرسخت ماستانگ و شلبی :-)

        3. Pourya

          ۱ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (26 ديدگاه)

          اره خیلی طراحیش نازه تو راست میگی با اون دریچهای کولر بخاری
          کی اونجا نصب میکنه اخه بااون مانیتور وسطش افتضاحه

    2. آندره آ آنیلی

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (158 ديدگاه)

      دوستان یه سوال بی ربط.تو قسمت قیمت روز خودرو ها تو همین پدال مزدا 3 صدوسی میلیون تومن! دارم دیوونه میشم.مگه الان چیزی به نام مزدا صفر هست تو ایران؟ مدل های جدید که وارد نمیشن؟ اگه مدل های دو سه سال پیشه 130 میلیون مگه کسی میخره ماشین از مد افتاده رو؟

      1. علیرضا

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (593 ديدگاه)

        بله. مزدا 3 صفر هم توی بازار و هم توی انبار کارخونه موجوده و اخیرا بعضی از نمایندگی های گروه بهمن برای مزدا 3 آگهی دادن.

        1. آندره آ آنیلی

          ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (158 ديدگاه)

          منظور شما از صفر مدل 2015 و 2014 هستش یا مدل های قدیمی؟

    3. سامورایی

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (182 ديدگاه)

      یک موی موستانگ به صد تا کامارو می ارزه

      1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (810 ديدگاه)

        همیشه ی خدا این کامنتای مملوء از تعصب بین طرفدارای خودرو تو پدال بوده و تنها باعث میشه آدم زده بشه.
        خب دوست عزیز بفرمایید ماستنگ رو بیشتر دوست دارم.ولله بنده هم که طرفدار کامارو هستم از وقتی که اومدم تو پدال این چنین طرفداری متعصبانه ای از کامارو نکردم.
        به امید روزی که همگی با هم فاتحه ی این قبیل کامنت هارو بخونیم. :(

  2. رضا

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    وای خدا دیوونش شدم
    من شلبی وی8 میخوووووااااااامممممممممممممممممممممممممم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. armin

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من که هیچی نفهمیدم .. شما رو نمیدونم ..
    مثلا :”میل‌لنگ در بخش‌های وزنه‌های تعادل خود، سوراخ‌های بزرگی دارد که با کمک آنها، جریان هوای آزادانه‌تری بین دو محفظه جلو و دو محفظه عقب برقرار می‌شود و در نتیجه، از میزان نیروی مکش کاسته می‌شود.”
    یعنی چی ؟ میل لنگ و جریان هوا ؟ کدوم دو محفظه ؟

  4. مهراب

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    با این تکنولوژی و سادگی و با این قدرت زیاد یاد موتورهای 30 سال قبلشون افتادم اوناهم در زمان خودشون ساده و بدن پیچیدگی پر توان بودن
    عشقه ماشین امریکا

  5. AHMADREZA BMW

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    کامارو بهتره

  6. احمد باقری

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا قیافه پرابهتی داره.

  7. شنتیا فراریه

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    موستانگ عاشقشم .

  8. کافر مقدس

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)
    1. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      Carbon fiber؟!؟!؟!

  9. bardia

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (181 ديدگاه)

    نوشته گشتاورش از 458 بیشتره خوب بخاطره حجمه بیشتره دیگه
    ولی اگه با 540 نیوتن متر هوراکان مقایسش کنین بهتر بود

    هم هوراکان هم این موستانگ 5.2 لیتر حجم دارن که گشتاوره موستانگ بیشتره !

    1. فریا

      ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (684 ديدگاه)

      حجمش بیشتره ولی دور موتورش پایین تر . قشری که این ماشین رو میخرن ، هزینه تعمیرات موتورهای دور موتور بالا مثل هوراکان و 458 رو نمیتونن afford کنن .

  10. vahid

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خیلی زیباست……….فقط موستانگ شلبی

  11. محسن

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    آخرش آمریکاییه! یعنی موتورش نمیتونه با آلمانی یا ایتالیایی رقابت کنه

  12. صادق

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آشغالی بیش نیس!!!!!!!
    اوج قدرت و اقتدار…غول درنده صنعت خودرو به عرصه میدان می آید………….پراید +hp
    مجهز به سیستم ترمز و کاهش سرعت
    مجهز به سیستم بالا بر برقی شیشه
    افزایش سی سانتی طول آنتن رادیو
    موتور تقویت شده +hp سوپر توربو شارژر
    بدنه فیبر حلبی
    مجهز به سیستم خودکار مرگ آنی
    مجهز به سیستم کشتار جمعی هم زمان(سفارشی)
    بدنه انعطاف پذیر
    برف پاک کن سه سرعته
    سیستم آب پاش برف پاک کن(سفارشی)

    طراحی زیبا

    تنها با 25000000 تومان
    من که دیونش شدم همین فردا دارم میرم یدونه بخرم
    دوستان ب شما هم پیشنهاد میکنم بجای اینکه صد میلیون بدین جای ی تیکه آشغال آهن پاره، با همین پول میتونید چهار تا پراید بخرید.
    اینجوری از تولید داخل هم حمایت کردین ….. ثواب داره بخدا

  13. ژانوالژان

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که یک پراید دارم مدل صبا ۸۸ خیلی خوبه نسبت به موستانگ تازه قیمت پرایدم رفته بالا شده ۴۲میلیون ولی موستانگ چی تو کشورشون اصلا قیمتش بالا نمیره تازه سال به سال یه مدل جدید میزنن با یک موتور متفاوت که میزنه تو سر قبلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا