موستانگ بهقدری معروف و مشهور است که کمتر کسی میتواند قدرت و نفوذ آن را در صنعت بیکران خودرو نادیده بگیرد. جدیدترین اثری که در موزه مخترعین ملی آمریکا (NIHF) قرارگرفته است، ۵۰ سال تلاش و زحمت بیوقفه مهندسین فورد را به تصویر میکشد.
این اثر در حقیقت نیمی از یک موستانگ ۱۹۶۵ را در کنار نیمی از یک موستانگ ۲۰۱۵ قرار داده است تا تفاوت این تفاوت ۵۰ ساله را بهتر درک کنیم. این نمایش هنری نمایانگر اهمیت این برند در آمریکا، انحصار آن در ایالاتمتحده و نحوه تکامل و پیشرفت آن در این مدت ۵۰ ساله است. این تصویر به ما ثابت میکند که موستانگ در بسیاری از موارد هنوز اصالت خود را حفظ کرده است.
فورد خاطرنشان کرد که هیچ خودرویی در سبک و هیبت موستانگ اصلی (اولین موستانگ تولیدی) تا زمان موفقیت آن در بازار فروش، تولید نشده بود و درواقع فروش خوب این خودرو بود که رقیبان را بهسوی ساخت این سبک از خودروها سوق داد. فورد توانست در ۱۸ ماه اول عرضه موستانگ، بیش از یکمیلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.
آقای کریس دانوفسکی در جریان رونمایی از این اثر در موزه گفت:
همهچیز درباره طراحی و تولید اولین موستانگ خیلی سریع رخ داد. یک طراحی بدیع که برای اولین بار ثبت اختراع شد و نظیر آن در تاریخ موجود نبود. حال به مدل ۲۰۱۵ موستانگ بنگرید. این خودرو از ۳۶ طراحی انحصاری و ثبتشده بهره میبرد و این یعنی هنوز هم این برند خاص است. همچنین این خودرو در موارد کاربردی نیز از انحصارها و تکنولوژیهای ثبتشدهای استفاده میکند. ازجمله در ساختار کیسههای هوا، تماس خودکار با پلیس در مواقع لازم و بسیاری از تکنولوژِیهای دیگر.
اگرچه فورد در ثبت اختراع طراحی موستانگ کمی کند پیش رفت؛ اما این طراحی ترکیب یا بهتر بگوییم کپیبرداری از طرحهای دیگر خودروسازان نبود. اگر دیروز موستانگ با اسپیکرهای صندلی عقب، سقف کانورتیبل و همچنین خاموش کردن خودکار چراغراهنما پس از پیچیدن و برگرداندن فرمان(که در آن دوران آپشن حیرتانگیزی بود!) شناخته میشد؛ امروز هم با اولین کیسه هوای مخصوص زانو، سیستم الکترونیکی تشخیص لاین، کنترل از راه دور و بسیاری از موارد دیگر شناخته میشود.
این اثر نمایشی از سوی کمپانی «کلاسیک دیزاین کانسپتس» (Classic Design Concepts) بهصورت سفارشی برای فورد ساختهشده است. کمپانی CDC یک کمپانی حرفهای درزمینهٔ تیونینگ خودرو است. این کمپانی یک موستانگ ۱۹۶۵ را با دنده، کنسول و سیستم رادیویی را در کنار یک موستانگ ۲۰۱۵ راست فرمان با دنده، کنسول و سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار داده است. البته فقط ۶۰ درصد از طول هر خودرو کنار هم قرارگرفته است. بدین معنا که صندوقعقب و بهطورکلی بخش عقبی خودروها حذفشده است.
تمامی بازدیدکنندگان میتوانند از نزدیک هر دو خودرو را لمس کنند و تمام موارد گنجاندهشده را در این دو خودرو مقایسه کنند. از صندلیها و چرخها گرفته تا رادیو، پنجره و آینهها هر دو خودرو. مهمتر از همه اینکه شما میتوانید صدای موتور V8 موستانگ اصلی را با صدای موتور هشت سیلندر موستانگ ۲۰۱۵ مقایسه کنید.
علاوه بر این، موزه NIHF میزبان اثر هنری دیگر نیز هست که نشاندهنده تأسیس کمپانی فورد توسط آقای هنری فورد است. فورد به خاطر ثبت رسمی موستانگ بهعنوان یک اختراع آمریکایی و همچنین فعالیت ۲۰ ساله در کمپین مخترعین این موزه، از مشترکان رسمی و سهیم در موزه به شمار میرود. این موزه در ایالت ویرجینیا آمریکا واقعشده است.
منبع: motortrend
REZA
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵در رده بندی خودروهای زیر دویست میلیون تو ایران هیچ خودرویی هیجان انگیز تر از موستانگ نیست-خدایی وقتی پشتش میشینی و گاز میدی دیگه دلت نمیخواد گاز رو ول کنی
سامان اذری
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵من کامارو رو بیشتر از ماستنگ دوس دارم
سوار هردوتاشونم شدم حتی مدل RS کامارو از ماستنگ 6 سیلندر که هردو یه حجم موتور دارن سریع تر میره
ss
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵فقط دوج چلنجر
REZA
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵مدل های 6سیلندر کامارو و موستانگ در عمل شتابشون یکیه.کامارو ظاهرش خوشگله اتاقش زشته.موستانگ ظاهرش نسبت به کامارو زشته ولی اتاقش خیلی خوبتره
Lord Cezar
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵عاشق نسل جدیدشم . خیلی زیبا و اسپرت شده . در کنار اصالت شاهد یک تکامل بی نظیر هستیم.
درود بر هنری فورد .
asa
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا 50 سال تاریخ پر افتخارو داره به دوش میکشه. ماستنگ یک دونست اونم واسه ی نمونست . دوستان توجه داشته باشید که طی این همه سال اگه کسی ماستنگو نشناسه میتونه بگه این گذشته همین ماشینه . این یعنی اصالت که ماشین همیشه در حال تغییر باشه و کاملا قابل تشخیص با نصل پیشین خود باشه . نه مثل پورش که هر چند سال مثل پراید یک سپری چیدمان داخل چراغی رو عوض میکنه بعد میگه ببینین هیچ تغییری با قبلنکرده پس اصیله .
Das Beste Oder Nichts
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵هر کسی یک نظری داره. فکر کنم چون پورشه 911 چراغاش هنوز دایره ای مونده به نظر شما طرحش هیچ تغییری نکرده. اگه دو نسل مختلف 911 رو از نزدیک (تاکید میکنم از نزدیک نه عکسش) ببینین و مقایسه کنین پی به اشتباهتون میبرین. لطفا هیچ وقت هیچ وقت اصلا و ابدا در هیچ زمینه ای سایپا مرو با یک برند خارجی قایسه نفرمایین اونم پورشه . من رو برند خاصی تعصب ندارم . پورشه هم ندارم. ولی در مورد 911 زود قضاوت نکنین.
USA & JAPAN
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵عاشق اون مدل 1965 ام لامصبو هر چه قدر تیون کنی بازم جا داره
بهنام طیبی
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ای جان قربون اصالت خوشگلت بشم که موفق و حرفه ای کارکردی
احمد باقری
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی باحال درست کرده.
Nima
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵یکى از دوستان بود جنسیس رو بهتر از ماستنگ میدونست!!
داداشم کجایى؟ داداش؟؟؟!!!!
متن رو بخونى فرق ماستنگ رو با جنسیس میفهمى.
آمار فروش ماستنگ هم به عنوان پرفروش ترین خودرو اسپرت بیانگر همین هست که ماستنگ اصلا قابل مقایسه با جنسیس نیست که سال 2015 فقط 8 تا دونه بله فقط ۸ دونه توى آمریکا فروخته??
ali
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵خودش فهمیده چه اشتباه بزرگی کرده دیگه نیومد
رقیب موستانگ فقط از خود امریکاییاس وبقیه همینطوری هستن
گوشه و کنار واسه خودشون جنسیس هم بره غاز بچرونه بهتره
هر ماشین بی هویتی که نمیتونه با 50سال افتخار و قدمت
موستانگ روبرو شه وگر نه سنگ رو سنگ بند نمیشه
رسول
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵به چه چیزایی افتخار میکنن شما ها اگر فروشنده بودین از سایپا و ایران خودرو درس میگرفتین :
405 رو داریم با 25 سال بدون تغییر
206 رو با 15 سال بدون تغییر
پراید – سمند – پیکان – که …
ali
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵یه چیز بگم در مورد عظمت موستانگ
به وحشتناکترین شکل ممکن ساپورت قطعات میشه همین حالا از هر چیش
که فکر کنید و همه ساخت خود امریکاس منظورم مدل پاییناش هستا و یکی
از مهم تریناش بدنه کامل مدل 1967 موستانگه که همین الان میتونید
تهیه کنید تا چیزهای کوچیکترش رو
حالا بگید کدوم ماشین مثل موستانگ اینطوری جایگاش؟
ali
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵به جا دیسلایک دادن یه مدل از کمپانی مورد علاقت که کلاسیک هم
باشه و مثل موستانگ ساپورت لوازم شه رو کن (مثل اتاق کامل 1967)
زورتون رو خرج دیسلایک دادن من نکنید که واقعیت هست در غیر این
صورت خلافش رو ثابت کن
javad
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵من خودم فورد موستانگ دارم ازش خیلی راضیم
Xman
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ارادت خاصی به موستانگ کلاسیک دارم!