خودروهای سنگینفورد

کِشندهٔ جدید فورد F-Max، کامیون بین‌المللی سال 2019

فورد اتوسان (Ford Otosan) شرکتی است که در سال ۱۹۵۹ با مشارکت فورد به‌عنوان پشتیبان فنی و شرکت ترکیه‌ای کوچ هولدینگ به‌عنوان سرمایه‌گذار در ترکیه تأسیس شد و تا به امروز به تولید ون‌های تجاری و کامیون‌های فورد در این کشور می‌پردازد. این شرکت که بزرگ‌ترین پایگاه تولید وسایل نقلیهٔ تجاری فورد در اروپا محسوب می‌شود، در نمایشگاه وسایل نقلیهٔ تجاری IAA هانوفر امسال، کِشندهٔ کاملاً جدیدی بنام F-Max را معرفی کرده است. F-Max که نام خود را از سری F افسانه‌ای فورد گرفته است، معیار جدیدی را در بخش کِشنده‌ها تعیین نموده و نام خود را در بین برندهای جهانی پیشرو در زمینهٔ وسایل نقلیهٔ تجاری سنگین مطرح کرده است.

مدیرعامل فورد اتوسان آقای «حیدر یِنیگون» ضمن ستودن موفقیت شصت‌سالهٔ این شرکت، F-Max را نقطهٔ عطفی در تاریخ وسایل نقلیهٔ سنگین و تجاری فورد دانسته است. وی در ادامه گفته است:

«فورد اتوسان چهارمین همکاری موفقیت‌آمیز فورد در سراسر دنیا محسوب می‌شود. امروز ما در ۳۳ بازار مختلف فعال هستیم و خدمات پس از فروش را در ۱۴۲ نقطهٔ مختلف به شبکه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ارائه می‌کنیم. هدف ما افزایش حضور به ۵۱ بازار تا سال ۲۰۲۰ است».

وی در مورد F-Max نیز گفته است:

«ما کِشندهٔ جدید خود را طبق اصول راحتی، قدرت، کارایی و تکنولوژی فورد توسعه داده‌ایم و برای اطمینان از اینکه طراحی کِشنده بیشترین عمل‌گرایی و کارایی را تضمین کند، ما هر قسمت و هر جزء آن‌را بارها و بارها بررسی کرده‌ایم».

کابینی راحت‌تر از خانه

F-Max از کابینی راحت و لوکس با طراحی مدرن و رویکرد راننده محور برخوردار است. طراحی داشبورد آن که به سبک کاکپیت هواپیما شکل گرفته، تمامی قسمت‌ها و کنترلرها را در دسترس راننده قرار داده است و به‌منظور افزایش لذت رانندگی حتی به جزئیات کوچک هم توجه شده است. علاوه بر این، کابین F-Max با ۲.۵ عرض و کف کاملاً مسطحی که تا سقف ۲.۱۶ متر فاصله دارد، بسیار جادار است. در کابین این کِشنده همچنین محفظه‌هایی برای قرار دادن اشیاء مشابه هواپیما و همین‌طور یک تخت تاشو نوآورانهٔ ۹۰ درجه هم تعبیه شده است. بعلاوه، به لطف صدای کم پیشرانه و استفاده از مواد عایق صدا، F-Max از لحاظ سکوت و آرامش داخلی، بهترین کِشنده در کلاس خود محسوب می‌شود. تجهیزات و ویژگی‌هایی چون امکان کنترل نورپردازی داخلی هم از قسمت تختخواب و هم از قسمت راننده، سیستم کنترل تهویهٔ اتوماتیک و قابلیت تنظیم غربیلک فرمان، کابین F-Max را بسیار راحت ساخته‌اند درحالی‌که صندلی راننده با قابلیت تنظیم ۲۶ سانتیمتری، طراحی ارگونومیک و روکش پارچه‌ای با کیفیت بالا، بیشترین راحتی را در این کلاس فراهم کرده است.

قوای محرکهٔ کارا و کم‌مصرف

فورد F-Max به یک پیشرانهٔ ۱۳ لیتری عملکرد بالا مجهز شده که ۵۰۰ اسب بخار قدرت، ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۴۰۰ کیلووات قدرت ترمز تولید می‌کند. این پیشرانه که از یک توربوشارژر هندسه متغیر سود می‌برد، در کنار طراحی آئرودینامیکی کاملاً جدید کِشنده، موجب کاهش ۶ درصدی مصرف سوخت نسبت به مدل‌های قبلی شده است. این موتور به مدتی بیش از پنج سال توسط ۵۰۰ مهندس فورد اتوسان طراحی و آزمایش شده است. این آزمایش‌ها با استفاده از ۲۳۳ پروتوتایپ در یازده کشور مختلف در چهار قاره صورت گرفته است. درکل این پیشرانه ۱۵,۵۰۰ ساعت تست‌های آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و در بیش از ۴.۸ میلیون کیلومتر مورد آزمایش‌های جاده‌ای قرار گرفته است؛ بنابراین به ادعای فورد، این موتور حداکثر عملکرد و حداقل مصرف سوخت را در هر شرایط جاده‌ای ارائه می‌کند. انتقال نیروی این پیشرانه نیز توسط یک گیربکس ۱۲ سرعتهٔ اتوماتیک ZF با حالات مختلفی مثل Eco صورت می‌گیرد که به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.

 

تکنولوژی‌های پیشرو

در F-Max هزینه‌های نگهداری تا ۷ درصد کاهش یافته و فواصل بین سرویس آن بیشتر شده که این ویژگی هزینه‌های کلی مالکیت کِشنده را پایین می‌آورد. فورد این کِشندهٔ جدید خود را به تکنولوژی انقلابی ConnecTruck هم مجهز کرده که مزایای فراوانی را ارائه می‌کند. این تکنولوژی راننده را قادر می‌سازد که با کِشندهٔ خود ارتباط برقرار کند و با استفاده از نرم‌افزار، امکان نظارت از راه دور بر وسیله را هم فراهم می‌کند. این تکنولوژی همچنین با نقشهٔ توپوگرافی هم همراه شده که به F-Max کمک می‌کند تا شرایط جاده را تجزیه‌وتحلیل کند. این ویژگی، کارایی کِشنده را بهبود بخشیده و مصرف سوخت آن‌را تا ۴ درصد کاهش می‌دهد.

F-Max به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده هم مجهز شده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی‌ها، هشدار خروج از خط، سیستم محدودیت سرعت قابل تنظیم و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری اشاره کرد. این سیستم‌ها در جاده‌ها بسیار کاربردی و ارزشمند هستند. در صفحه آمپر این کِشندهٔ پیشرفتهٔ آمریکایی نیز یک صفحه‌نمایش ۸ اینچی TFT رنگی تعبیه شده است که همه‌چیز از فشار باد تایرها گرفته تا وضعیت دمایی را مقابل راننده به نمایش درمی‌آورد. علاوه بر این، یک نمایشگر لمسی ۷.۲ اینچی هم برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده که به اتصال بلوتوث و کارپلی اپل مجهز است.

انتخاب به‌عنوان کامیون بین‌المللی سال ۲۰۱۹

کِشندهٔ جدید فورد F-Max در اولین نمایش جهانی خود در نمایشگاه وسایل نقلیهٔ تجاری IAA، جایزهٔ ارزشمند و معتبر کامیون بین‌المللی سال ۲۰۱۹ را به دست آورده است. هیئت‌داوران رقابت کامیون بین‌المللی سال از روزنامه‌نگاران برجسته و حرفه‌ای از ۲۳ کشور اروپایی مختلف تشکیل شده است که این داوران ارزیابی‌های دقیقی را برای انتخاب کامیون بین‌المللی سال ۲۰۱۹ انجام داده‌اند. F-Max پس از گذراندن آزمایشات جاده‌ای در دسته‌های مختلف و قرار گرفتن تحت بررسی‌های دقیق در معیارهای کلیدی نظیر نوآوری‌های تکنولوژیکی، راحتی، ایمنی، توانایی‌های رانندگی، مصرف سوخت و هزینهٔ کلی مالکیت، بالاترین امتیاز را کسب نموده و با مغلوب ساختن رقبای سرسخت خود، برندهٔ جایزهٔ کامیون بین‌المللی سال ۲۰۱۹ شد.

جایزهٔ کامیون بین‌المللی سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه وسایل نقلیهٔ تجاری IAA توسط رئیس هیئت‌داوران رقابت کامیون بین‌المللی سال آقای «Gianenrico Griffini» به رئیس شرکت فورد اتوسان آقای «حیدر یِنیگون» اهدا شد. این جایزه موفقیت بزرگی برای کِشندهٔ جدید F-Max محسوب می‌شود. آقای ینیگون دراین‌باره گفته است:

«پیروزی در رقابت کامیون بین‌المللی سال گام بسیار مهمی به سمت آیندهٔ ما است. من از تمام کارکنانمان به خاطر تلاش‌هایشان که منجر به کسب این جایزهٔ معتبر گردید تشکر می‌کنم».

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Cadillac

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    خیلی شبیه نسل قبلی اف هاش شده

  2. حمیدرضا

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    فورد در ترکیه سالهاست کشنده های سبک میسازه و انصافا خیلی بهتر از کشنده های ارزان قیمت تره چینی هندی و روسی هست درسته که از رقبای اروپاییش یکم عقب تره ولی با ساخت این مدل نشون داد امریکایی ها همیشه در ساخت خودرو میتونن خودی نشون بدن

  3. (Ali (Chevy nova

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (7385 ديدگاه)

    فورد همچنان در اوج

    موافقم 10
    مخالفم 1
  4. Elmiraj

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    ای کاش فرم چراغ ها و ورودی هواش همانند پیکاپ های سری F طراحی می شد ، اینجوری بیشتر به FH های ولوو شباهت داره تا فورد !

    موافقم 6
    مخالفم 1
  5. نیما

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (345 ديدگاه)

    دیگه نشد از رو ولوو اسکی برناااا

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. ا.سد.مرتضی

      ۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (111 ديدگاه)

      بلاخره همه دوست دارن شبیه جناب fh باشن حتی رقیب میلیمتری و هم وطن اسکانیا

      موافقم 4
      مخالفم 3
  6. net

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3399 ديدگاه)

    اسکانیا قشنگه.طراحی داخلی از اسکانیا کپی کرده

    موافقم 1
    مخالفم 5
  7. Sajjad

    ۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1868 ديدگاه)

    کامیون بدون دماغه امریکایی اصلا تو کتم نمیره

    موافقم 4
    مخالفم 2
  8. دوچرخه سوار

    ۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (182 ديدگاه)

    روی FH مارک فورد چسبوندن.
    ولی در کل شروع خوبیه .

  9. " swedish arrogant tiger"

    ۱۱ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    اول که کاور پست رو دیدم فکر کردم راجب اف هاشه که تیترش رو خوندم??.
    به قول دوستمون اف هاشه دیگه همه دوست دارن شبیهش باشن

    موافقم 4
    مخالفم 6
  10. M

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو ایران هم آقای عماد احمد یوسفی جز داورای کامیون سال انتخاب شده اما اسمی ازش نیس

  11. علی اکبر

    ۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصالت کامیون های آمریکایی را میشه تو این ماشین دید .چرا دروغ میگین از رو ولوو ساخته شده،با این حرفا خودتون را متقاعد نکنین. باشد تا به امریکایی ایمان بیاورید. زنده باد فورد امریکا.???

    موافقم 12
    مخالفم 3
  12. حسام

    ۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرم ترکیه شریک تجاری خوبی برای ایران هست و به جای واردات کامیون های روسی و چینی کامیون های BMC و FORD ترکیه رو وارد کنند بهتره ، حتی سری قدیمی BMC بهتر از هوو و دنگ فنگ هست ، ولی متسفانه سیستم حمل و نقل ما قربانی سیاست هامون شده و باعث شده که الان هوو سوار بشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا