نسخهٔ برقی فونیکس FX به یک موتور الکتریکی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت در جلو مجهز است و شعاع حرکتی آن چیزی بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود.
همچنین بخوانید: تجربه سواری نسخه برقی فونیکس FX: اومادا E5
مدیران خودرو در نمایشگاه شیراز رسماً نسخهٔ برقی فونیکس FX را معرفی کرده است. این اولین خودرو تمام الکتریکی برند فونیکس محسوب میشود. فونیکس FX بنزینی زمانی که اولین بار در سال ۱۴۰۱ وارد بازار ایران شد، به لطف طراحی چشمگیر موردتوجه قرار گرفت و حالا که بحث تولید و عرضهٔ خودروهای الکتریکی در کشورمان جدی شده، مدیران خودرو مونتاژ نسخهٔ برقی فونیکس FX را در برنامهٔ خود قرار داده است. این خودرو که در اصل اومودا E5 نام دارد، اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۳ در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد. علاوه بر کشورمان، این کراساوور الکتریکی قرار است بهزودی در بازار بریتانیا هم عرضه شود.
در فونیکس FX الکتریکی هرچند همچنان چراغهای جلوی دوقسمتی باقیمانده است اما با حذف جلوپنجره و بازطراحی دماغه، شاهد نمای کاملاً متفاوتی هستیم. در این قسمت، دیلایتهای باریک بالا توسط یک نوار مشکیرنگ به هم متصل شدهاند که روی آن نوشتهٔ FOWNIX نقش بسته است. در طرفین دماغه همان چراغهای جلوی نسخهٔ بنزینی را میبینیم اما خبری از جلوپنجره نیست و بجای آن درگاه شارژ تعبیه شده است. در قسمت جانبی خودرو نیز شاهد رینگهای جدیدی با طراحی آیرودینامیک هستیم درحالیکه در عقب سر اگزوزهای تزئینی روی سپر حذف شدهاند.
در داخل خودرو نیز هرچند در نگاه اول همان فضای نسخهٔ بنزینی را میبینیم ولی با کمی دقت میتوان متوجه تغییراتی شد. هرچند صفحه آمپر و نمایشگر مرکزی همچنان به هم پیوسته هستند اما طرح داشبورد و رو دریها تغییر کرده و بین صندلیها هم شاهد کنسول مرکزی جدیدی هستیم که روی آن خبری از شیفتر نیست و کاملاً خلوت و ساده به نظر میرسد. علاوه بر این، نمایشگرهای مذکور هم حالا به شکل خمیده درآمدهاند. در این خودرو مثل همتای بنزینی امکاناتی مثل کروز کنترل تطبیقی، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلیهای جلو، سانروف، سقف پانوراما و… هم ارائه میشود.
فونیکس FX برقی از یک موتور الکتریکی در جلو استفاده میکند که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین از نسخهٔ بنزینی با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو قویتر است. به لطف این نیرو، کراساوور الکتریکی چری ظرف ۷.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. انرژی موردنیاز موتور الکتریکی خودرو هم توسط یک پکیج باطری ۶۱ کیلووات ساعتی تأمین میشود که با هر بار شارژ کامل بسته به معیارهای مختلف آزمایش امکان پیمایش مسافتی بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را فراهم میکند. مدیران خودرو هنوز حرفی از قیمت یا زمان عرضهٔ فونیکس FX نزده است اما اصلیترین رقیب آن را در بازار کشورمان باید لاماری ایما برقی بدانیم که آنهم در همین نمایشگاه شیراز رونمای شده است.
View this post on Instagram
بیست و یکمین نمایشگاه خودرو شیراز از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای این شهر میزبان علاقهمندان است.
علی جردن
۲۲ خرداد ۱۴۰۳چینیا چقد کابینای خوشگلی میسازن
جوانان
۲۲ خرداد ۱۴۰۳یاد کابین دنا جوانان افتادم
۲۳ خرداد ۱۴۰۳چقدر زشته
هایما هم باید رونمایی کنن
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۳رفتم شیراز و امروز در محل نمایشگاه بین المللی که در شهرک گلستان شیراز هستش بودم …….. همه خودروها چینی بودن که از بین همه اونها تیگو۸ و فونیکسfx و لاماری جدید نسبت به بقیه طراحی زیباتری داشتن البته یه کوپه برقیِ دو درب چینی هم بود که رخ خوبی داشت ولی چون خیلی دورش شلوغ و پلوغ بود منم زیاد پیگیرش نشدم ……… فقط دو مدل ماشین وارداتی که چینی نبودن تو نمایشگاه بود : اوپل کورسا و میتسوبیشی اوتلندر که از نظر من تنها بدرد بخورهای نمایشگاه همین دوتا بودن
علی جردن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳زیزی راستشو بگو اوتلندر پیش ایکستریم VX حرفی برا گفتن داره ؟؟؟؟؟
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۳اکستریم هم مثل بقیه چنیها هیچی نیست و درست مثل جواهرات با روکش طلا فقط ظاهر داره و اینجور که نمایندگیهای حاضر تو نمایشگاه میگفتن این دو مدل اکستریم که اینجا رونمایی شدن احتمالاً قراره از دو یا سه هفته آینده با قیمتی در حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومن تو نمایندگیهای مدیران خودرو در سراسر کشور عرضه بشه …….. شاید اوتلندر در مقابل چینیها آپشنای کمتری داشته باشه ولی تو بخش دوام و استهلاک و از همه مهمتر تو بخش ایمنی اوتلندر مثل همه ماشینای ژاپنی دست پری داره و تازه قابلیت آفرود رو هم بهش اضاف کن
دیجی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳چرا ماشین های برقی رینگ های زشتی دارن
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دیجی جان این سوال رو باید از شرکتای سازنده چینی بپرسی
یک ایرانی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دوست داری مثل افغانستان یاعراق باشی ولی ماشینهای آنچنانی تو کشورتون باشه،لااقل چینیها صداقتشون بیشتر از فرانسویهایی است که داریم ۴۰ سال باهاشون کار میکنیم ولی هنوز ۲۰۷ سال بوق رو تولید میکنیم
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۳یک ایرانی … دوست داری مثل امارات و قطر و کویت و عمان و عربستان سئودی باشیم و ماشینای آنچنانی هم تو کشورمون باشه؟؟
گاس فرینگ
۲۳ خرداد ۱۴۰۳بر خلاف لاماری مدل برقیش به لحاظ جذابیت ظاهری کم از مدل بنزینی نداره
محمد
۲۳ خرداد ۱۴۰۳احساس می کنم دولت اینا رو مجبور کرده که محصولات بهتر بیارند و از خانواده x22 بکشند بیرون چون فروش ریرا و آریا و سایپا سیلک تهدید می شه.
در کل خداروشکر من احساس می کنم یک پیشرفت نسبت به قبل تحریم ها داشتیم ولی در همه دنیا پیشرفت اتفاق می افتد ولی کشوری که تحریم می شود نباید پیشرفت کند و این یعنی تحریم ها آنطور که انتظار می رفت پیش نرفت و این به لطف چین است.