ام وی ام MVMچریفونیکس

معرفی فونیکس آریزو 8، گزارش اختصاصی پدال از سدان لوکس چری

بزرگ، سریع و البته با کیفیت خوب!

شرکت مدیران خودرو و برند فونیکس قصد دارد به زودی سدان لوکس و بزرگ خود را با نام فونیکس آریزو ۸ به بازار عرضه کند. فونیکس آریزو ۸ به عنوان بزرگترین و جدیدترین سدان شرکت چری قرار است تا با حضور در بازار ایران جای خالی سدان‌های کره‌ای و ژاپنی را پر کند. با معرفی اختصاصی پدال از این محصول جذاب همراه باشید.

فونیکس آریزو ۸ به عنوان اولین سدان بزرگ چینی بازار ایران بزودی راهی جاده‌ها می‌شود. برند فونیکس و شرکت مدیران خودرو نسخه‌ای ویژه و اختصاصی از این خودرو را برای بازار ایران تدارک دیدند و قرار است تا آریزو ۸ بر خلاف بازار جهانی که با موتورهای ۱.۵ و ۱.۶ توربوشارژ عرضه می‌شود، در بازار کشورمان با موتور قدرتمند ۲ لیتری توربو GDI (مشابه تیگو ۸ پرو مکس) به فروش برسد.

سپر جلوی فونیکس آریزو 8

 

آریزو ۸، برگ برنده فونیکس در  کویر سدان‌های متوسط و بزرگ

با افزایش تمایل مشتریان در کشورهای مختلف دنیا به خرید خودروهای کراس‌اوور و شاسی بلند، بتدریج سدان‌های بزرگ و کهنه‌کار جای خود را به خودروهای هاچ‌بک و قد بلند دادند. در بازار کشور ما نیز این اتفاق به طور چشمگیری رخ داده؛ البته که مواردی همچون بسته بودن واردات و همچنین فعالیت ضعیف برندهای چینی در این کلاس از خودروها به حذف جدی‌تر سدان‌های بزرگ از بازار خودروهای صفر کیلومتر دامن زد.

نمای 45 درجه جلوی فونیکس آریزو 8

با این وجود خودروهای سدان سایز متوسط و بزرگ هنوز هم مشتریان پر و پا قرصی دارند؛ نرمی سواری و راحتی به مراتب بیشتر نسبت به شاسی بلندها باعث شده تا با وجود خلاء در این بخش از بازار خودرو هنوز هم طرفداران این دسته از خودروها به دنبال گزینه مطلوب خود در بازار کارکرده‌ها باشند.

نمای ظاهری آریزو ۸؛ جایی که بلوغ تدریجی چری را به خوبی نشان می‌دهد.

آریزو ۸ پس از برادران کوچکترش یعنی مدل‌های ۵، ۶ و ۷ در واقع چهارمین تجربه چری در طراحی سدان‌های نسل جدید خود بشمار می‌رود. مدل‌های قبلی آریزو همگی بر روی یک اتاق کوچک طراحی شده و تنها به دنبال ارائه یک محصول اقتصادی با ویژگی‌های بروز بودند. اینبار در آریزو ۸ چری به دنبال کشف مشتریان جدید تلاش کرده تا با ارائه محصولی بزرگ و البته زیبا شانس خود را در غیاب سایر همکاران چینی خود امتحان کند.

نمای جلوی فونیکس آریزو 8

در نمای جلویی آریزو ۸ شاهد جلو پنجره‌ای بزرگ هستیم که به شکل ایکس بوده و چری وعده داده تا در کنار جلو پنجره آبشاری، از این امضا نیز در سال‌های آینده بر روی محصولات خود استفاده کند. استفاده از نوار کرومی سرتاسری بر روی سپر خودرو و امتداد آن‌ها تا داخل چراغ ها علاوه بر لوکس بودن باعث می‌شود تا خودرو عریض بنظر برسد.

در بیان کلی نمای جلوی آریزو ۸ نسبت به برادران کوچکتر خود متفاوت بوده و چری متناسب با یک فضای جدید اقدام به طراحی این خودرو کرده است.

در نمای جانبی با اینکه تا حدی سادگی مشاهده می‌شود اما بهره‌گیری از خطوط تیز سبب شده تا از این زاویه آریزو ۸ به سایر محصولات خانواده آریزو شبیه باشد.

نمای جانبی فونیکس آریزو 8

شاید بتوان زیباترین و بی‌نقص ترین قسمت طراحی فونیکس آریزو ۸ را نمای عقب آن دانست؛ برخلاف سایر بخش‌ها که تا حدی بدور از جزئیات طراحی شده، طراحان چری برای قسمت پشتی خودرو سنگ تمام گذاشته و با ارائه ترکیبی لوکس و در عین حال اسپرت جذابیت محصول را دو چندان کردند. چراغ‌های یکپارچه و کشیده بر روی گلگیرها همراه با گرافیک و جزئیات فراوان در هنگام شب حس لوکس بودن را به خودرو می‌دهد. طراحی یکپارچه درب صندوق با شیشه عقب مثل هیوندای سوناتا نسل جدید در کنار حجم‌دهی به سپر عقب و اگزوزهای دوگانه فیک! باعث شده تا آریزو ۸ خشن و اسپرت نیز بنظر برسد.

مشخصات فنی فونیکس آریزو ۸

فونیکس آریزو ۸ در رده ابعادی C بزرگ و کلاس بدنه سدان متوسط نیمه لوکس دسته‌بندی می‌شود. طول، عرض و ارتفاع آریزو ۸ به ترتیب ۴۷۸۰، ۱۸۴۳، ۱۴۶۹ میلی‌متر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۷۹۰ میلی‌متر است. این ابعاد تا حد زیادی شبیه به پژو ۵۰۸ و تویوتا کمری (نمونه‌های موجود در بازار ایران) است. به لطف عرض و فاصله بین دو محور چری آریزو ۸ نسبت به سدان های قبلی این کمپانی، صندلی ردیف دوم برای سه سرنشین بزرگسال کاملا فضای مناسبی داشته و فضای زانو و پا نیز در این ردیف کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

این سدان نیمه بزرگ مجهز به پیشرانه توربو GDI (مشابه تیگو‌ ۸ پرو مکس) با حجم ۱۹۹۸ سی‌سی بوده که ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۱۷۵۰ ارائه می‌دهد. این قدرت از طریق جعبه‌دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در کمتر از ۸ ثانیه طی کند. موتور فونیکس آریزو ۸ مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۶، وزن خودرو ۱۴۷۱ کیلوگرم و حجم باک آن ۵۵ لیتر است.

موتور فونیکس آریزو 8

مشخصات ایمنی فونیکس آریزو ۸

سیستم تعلیق فونیکس آریزو ۸، در جلوی خودرو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق مولتی لینک می‌باشد. این خودرو در هر چهار چرخ مجهز به ترمز دیسکی بوده و ترمزهای آن مجهز به سامانه‌های: (BAS,ABS,EBD)، کنترل ایستایی در سربالایی (HHC)، قطع پدال گاز در هنگام ترمز گیری (BOS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA) و سیستم کنترل کشش (TCS) است.

هنوز به طور دقیق ویژگی‌های خودران فونیکس آریزو ۸ برای بازار ایران تعیین نشده چرا که با توجه به نصب موتور سفارشی ۲ لیتری، قیمت تمام شده بالاتری نسبت به حالت عادی داشته و امکان دارد که قدری از امکانات آن برای کنترل قیمت کم شود؛ اما در صورتی که این خودرو در فولترین حالت در ایران تولید شود امکانات ایمنی کاملی را خواهد داشت:

  • ۶ کیسه هوای ده نقطه‌ای (جلو، جانبی، پرده‌ای)
  • ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد
  • سنسور پارک ۳۶۰ درجه
  • سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA)
  • سیستم هشدار خروج از خط (LDW)
  • رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)
  • رادار هشدار باز شدن درب عقب (DOW)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)
  • سیستم کمکی کروز هوشمند (ICA)
  • سیستم نوربالا اتوماتیک (IHC)
  • رادار تصادف از جلو (FCW)
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • تابلو خوان

نمای داخلی، تجهیزات و امکانات رفاهی فونیکس آریزو ۸

در برخورد نزدیک با محصول جدید فونیکس شاهد هستیم انتقاداتی که در خصوص کیفیت چرم و پلاستیک محصولات این برند وجود داشت تا حد قابل قبولی بر طرف شده و آریزو ۸ با سطح کیفی بهتری نسبت به سایر محصولات مدیران خودرو عرضه خواهد شد.

در طراحی کابین آریزو ۸ پرو سعی شده تا با استفاده از المان‌های لوکس حس خوبی به سرنشین منتقل شود. استفاده از تزئینات چوبی در سرتاسر کابین و دستگیره‌ها و دکمه های طرح فلز ظاهر جذاب و پخته‌ای را برای خودرو ایجاد کرده است. چری در کابین آریزو ۸ از جدیدترین زبان طراحی خود استفاده کرده و با استفاده از فرمان جدید و نمایشگر یکپارچه بروز بودن را با طراحی کلاسیک کابین ترکیب کرده؛ رودری‌های خاص آریزو ۸ به سبک خودروهای آلمانی طراحی شده و جزئیات سنتی این بخش، طراحی آریزو ۸ را لوکس جلوه می‌دهد.

نمایشگر مالتی مدیا چری آریزو ۸ از اپل کار پلی و هواوی های کار پشتیبانی می کند. نمایشگرهای دیجیتالی آریزو ۸ روشنایی و گرافیک بالایی دارند و این نشان از پریمیوم بودن آریزو ۸ و لوکس تر بودن آن به نسبت سایر محصولات چری است. غربیلک فرمان سه شاخه آریزو ۸ طراحی زیبایی داشته و دکمه‌های کنترلی روی آن کیفیت خوبی دارند. فونیکس آریزو ۸ با سیستم صوتی سونی مجهز به ۸ اسپیکر به بازار عرضه می شود.

فونیکس آریزو ۸ در بحث امکانات رفاهی دست پر ظاهر شده و امکانات کاملی با توجه به رده قیمتی خود دارد:

  • سانروف پانورامیک
  • شارژر بی‌سیم تلفن همراه
  • سیستم ورود بدون کلید
  • چراغ‌های اتوماتیک و تمام ال ای دی جلو و عقب
  • صندلی‌های برقی ردیف جلو
  • گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
  • اهرم تعویض دنده الکترونیکی
  • صفحه کیلومتر (کلاستر) دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی یکپارچه با نمایشگر مرکزی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه یونیزاسیون و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
  • نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی همراه با ۸ اسپیکر حرفه‌ای سونی و درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • قابلیت تنظیم حالت رانندگی
  • فرمان برقی
  • شیفتر دنده پشت فرمان
  • پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع
  • نورپردازی داخلی
  • کروز کنترل
  • صندوق برقی عقب به همراه سنسور
  • سنسور باران

و…

رقبا و قیمت تقریبی فونیکس آریزو ۸

ازآنجایی‌که این خودرو در سگمنت محبوب و قدیمی سدان‌های نیمه لوکس متوسط قرار می‌گیرد، میتوان ادعا کرد که به جز تعدادی مدل دست دوم کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی فعلا رقیبی ندارد! مدیران خودرو وعده داده تا ۳-۴ ماه آینده آریزو ۸ به بازار عرضه شود. هر چند که تعدادی سدان‌ بزرگ چینی و وارداتی و البته بسیار گران در راه ایران هستند اما بایستی توجه داشت که همه این خودروها تا قبل از نیمه دوم سال به بازار عرضه نمی‌شوند و آریزو ۸ تنها گزینه خوش قیمت این رده در نیمه نخست سال است. پیش‌بینی می‌شود آریزو ۸ در محدوده قیمتی ۲ میلیارد تومان به بازار عرضه شود.

فونیکس آریزو 8

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱۲ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۵ دیدگاه‌ها

  1. صابر

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اخه وقتی کرمان موتور داره kmc j7 رو به اون‌خوشگلی میده ۱/۲۰۰ کی میاد اینو میخره ۲ تومن …

    موافقم 5
    مخالفم 30
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2900 ديدگاه)

      کرمان موتور j7 کوچک‌تر از آریزو ۸ هست

      موافقم 18
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا