ام وی ام MVMتجربه و آزمایشچریخودروهای چینی

بررسی فونیکس تیگو 7 پرو: مشخصات،قیمت و تجربه رانندگی

آیا تیگو 7 پرو ارزش خرید دارد؟

نسل قبلی چری تیگو ۷ یکی از محصولات موفق چری در بازار خودروی کشورمان بود و برای ادامهٔ این موفقیت، مدیران خودرو در آبان سال ۱۴۰۰ برای اولین بار نسل دوم این خودرو را با نام تیگو ۷ پرو در ایران رونمایی کرد. این خودرو به همراه برادر بزرگ‌ترش تیگو ۸ پرو در کشورمان با برند جدید فونیکس عرضه می‌شود. مدیران خودرو فروش تیگو ۷ پرو را در اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۲۰۱ میلیون تومان آغاز کرد و بنابراین خودروی کاملاً جدیدی برای خریداران ایرانی محسوب می‌شود. حال در ادامه پشت فرمان این کراس‌اوور جدید چینی می‌نشینیم تا با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم.

طراحی ظاهری فونیکس تیگو ۷ پرو

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، طراحی تیگو ۷ پرو با نسخه قبلی خود کاملاً متفاوت است. طراحان سعی داشته‌اند ظاهری اسپرت و جوان‌پسند و درعین‌حال کمی لوکس و خانوادگی برای این خودرو طراحی کنند.

فونیکس تیگو ۷ پرو

بهترین قسمت طراحی این خودرو نمای جلویی آن است؛ جلوپنجره بزرگ با طرح کهکشانی بیش از هر چیز در این بخش خودنمایی می‌کند. چراغ‌های کشیده مستطیل شکل با گرافیک بسیار خوب کمک زیادی به جذابیت طراحی جلو کرده‌اند. دی‌لایت‌ها به طرز استادانه‌ای در طرفین سپر قرار گرفته‌اند و باعث شده‌اند طراحی قسمت جلو حال و هوای اسپرت و خشن به خود بگیرد.

فونیکس تیگو ۷ پرو

در نمای جانبی تیگو ۷ پرو دیگر آن‌چنان خبری از طراحی اسپرت و خشن نیست؛ اما بااین‌حال رینگ‌های ۱۰ پره ۱۸ اینچی و شیشه جانبی متصل به شیشه عقب باعث شده‌اند نمای جانبی چندان هم ساده به نظر نرسد. نمای پشتی این خودرو هماهنگی چندانی با قسمت جلوی آن ندارد.

فونیکس تیگو ۷ پرو

در عقب همه‌چیز ساده طراحی شده و دیگر خبری از خطوط تیز و جذاب طراحی نیست. چراغ‌های عقب مانند بیشتر خودروهای امروزی به‌هم‌پیوسته طراحی شده. درب صندوق کمی بزرگ اما بسیار خلوت است و به‌جز چراغ‌ها و نام خودرو هیچ چیز دیگری بر روی آن قرار ندارد. طراحی سپر عقب کمی شلوغ‌تر و جذاب‌تر از در صندوق است. در طرفین سپر خروجی اگزوز و شبرنگ دیده ‌می‌شود که یک نوار کرومی که در طول سپر کشیده شده آن‌ها را به هم وصل می‌کند.

کابین تیگو ۷ پرو

کابین تیگو ۷ پرو مانند اکثر خودروهای چینی امروزی بسیار زیبا و تقریباً بی‌نقص طراحی شده. نوار چرمی قرمز رنگ که بر روی رودری‌ها و داشبورد استفاده شده واقعاً حس خوبی به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. کیفیت متریال کابین در اکثر قسمت‌ها مناسب و قابل قبول است اما افت کیفیت (پوسته شدن) در قسمتی مانند دور فرمان در کارکرد ۳ هزار کیلومتر کاملاً مشهود است! چرم صندلی‌ها هنوز قرص و محکم‌اند و افت کیفیتی نداشته‌اند اما به نظر می‌رسد خیلی طول نکشد تا کیفیتشان را از دست بدهند.

کابین تیگو ۷ پرو

یکی از نکات مثبت کابین این خودرو استفاده از متریال نرم در اکثر قسمت‌های کابین است درصورتی‌که در کابین برخی خودروها مانند فونیکس fx یا آریزو ۶ پرو تقریباً تمام قسمت‌ها از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند. این نوع متریال باعث می‌شود تا کابین خودرو دیرتر به صدا بیافتد. ارگونومی صندلی‌ها، دید به اطراف و دسترسی به ادوات کابین بسیار مناسب هستند و در سفرهای طولانی باعث آزار سرنشینان نمی‌شوند. در کابین این خودرو مانند اکثر خودروهای امروزی در زیر کنسول اصلی و لیور دنده و… یک محفظه بزرگ برای قرار دادن اشیا تعبیه شده که برای سفرها بسیار کاربردی است.

کابین تیگو ۷ پرو

فضای کابین خودرو تیگو ۷ پرو مانند خودرویی مانند سانتافه بزرگ نیست اما برای خانواده‌های ۴ نفره با قد متوسط مناسب است. فضای صندوق عقب نیز به همین صورت است.

تجهیزات چری تیگو ۷ پرو

تجهیزات تیگو ۷ پرو در کشورمان شامل نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، سنسورهای نور و باران، ترمز پارک برقی، دستیار شروع حرکت در شیب‌ها، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل فشار باد تایرها، فرمان برقی، شارژر بی‌سیم، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، صندلی‌های برقی جلو با گرم‌کن و ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای می‌شود. این یعنی با خودروی نسبتاً مجهزی طرف هستیم که از بسیاری امکانات مدرن و امروزی بهره‌مند است.

هرچند فاصلهٔ محوری تیگو ۷ پرو نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته است اما بااین‌حال، صندلی‌های عقب خودرو کاملاً جادار هستند. در اینجا سرنشینان از فضای پای کافی برخوردارند و حتی وجود سقف پانوراما هم موجب محدودیت فضای سر نشده است. بااین‌حال، صندلی‌ها هنوز با ایده‌آل فاصله داشته و خیلی راحت نیستند. یکی از مشکلات این صندلی‌ها شیب زیاد پشتی غیرقابل‌تنظیم آن‌ها است که حسی نیمه خوابیده به سرنشینان می‌دهد. صندلی‌های جلو نیز یادآور نسل قبلی هستند اما به لطف ستون فرمان قابل تنظیم، راننده می‌تواند به‌راحتی موقعیت مناسب خود را پیدا کند هرچند که این کار به کمی زمان نیاز خواهد داشت.

از دیگر مشکلات داخلی تیگو ۷ پرو می‌توان به کنترل‌های لمسی ناخوشایند سیستم تهویه اشاره کرد که خیلی زود پر از جای اثرانگشت می‌شود. همچنین جعبه‌داشبورد هم فاقد چراغ است که برای خودرویی در این سطح کاملاً عجیب به نظر می‌رسد. در صندوق بار خودرو نیز قلابی برای ثابت نگه داشتن اشیاء وجود ندارد و هنگام خواباندن صندلی‌های عقب، فضای کاملاً مسطحی فراهم نمی‌شود. از سوی دیگر اما عایق سروصدا بهبود پیدا کرده و در سرعت‌های متوسط کابین کاملاً ساکتی را فراهم می‌کند. در مقابل راننده نیز صفحه آمپر دیجیتالی قرار گرفته که به‌راحتی قابل‌خواندن است. کیفیت تصاویر سیستم دید ۳۶۰ درجه نیز خوب است و نماهای مختلفی را نشان می‌دهد که در هنگام پارک کردن بسیار مفید خواهد بود.

پیشرانه و گیربکس چری تیگو ۷ پرو

در نسل جدید تیگو ۷ در چین با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود. موتور اول همان ۱.۵ لیتری توربوشارژ نسل قبلی است که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما موتور دوم یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری قوی‌تر با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. در کشورمان اما تیگو ۷ پرو با همان موتور ۱.۵ لیتری قبلی عرضه می‌شود که هیچ تغییری را تجربه نکرده اما حالا جای گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچهٔ قبلی را یک نمونهٔ CVT جدید با شبیه‌سازی ۹ سرعته گرفته است. این گیربکس جدید تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف سوخت خودرو داشته است تا جایی که در ترافیک مصرف از ۱۱ لیتر در صد کیلومتر فراتر نمی‌رود و در بزرگراه‌ها به کمتر از ۷ لیتر می‌رسد.تست‌های رانندگی متعددی که توسط کارشناسان خبره کشور بر روی این دو خودرو انجام شده نشان داده گیربکس CVT نسل جدید این خودرو برتری‌های بسیاری ازلحاظ استهلاک، دوام، کیفیت و… نسبت به گیربکس قدیمی دو کلاچه دارد.

مشخصات فنی فونیکس تیگو ۷ پرو

پیشرانه ۱.۵ لیتری I4 توربو
قدرت ۱۵۷ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته CVT
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت شهر ۱۰.۸ لیتر
مصرف سوخت جاده ۶.۶ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۸.۲ لیتر
طول ۴,۵۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۰۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۴۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
ظرفیت باک ۵۱ لیتر
حجم صندوق بار ۴۷۵ تا ۱۵۰۰ لیتر

تجربه رانندگی با تیگو ۷ پرو

تا به اینجای کار تقریباً تیگو ۷ پرو بی‌نقص عمل کرده اما در این قسمت قرار است تجربه رانندگی تقریباً ۸۰۰ کیلومتری خود را با این خودرو با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم در انتها یک نتیجه‌گیری درست و اصولی از این خودرو داشته باشیم.

تیگو ۷ پرو

موتور تیگو ۷ پرو بسیار نرم و آرام استارت می‌خورد. در حالت سکون کابین هیچ لرزشی ندارد و صدای موتور تقریباً شنیده نمی‌شود. فرمان خودرو در سرعت‌های پایین بسیار بسیار نرم است؛ به‌گونه‌ای که نیاز است چند دقیقه با آن وقت بگذرانید تا قلق‌اش دستتان بیاید! همان‌طور که انتظار می‌رود در سرعت‌های بالاتر فرمان به‌تدریج سفت و سفت‌تر می‌شود. با اینکه این امر بسیار دقیق و به‌موقع انجام می‌شود اما بنده به‌شخصه برای رانندگی خارج از شهر فرمان هیدرولیکی را ترجیح می‌دهم.

سیستم تعلیق تیگو ۷ پرو در چاله‌چوله‌های داخل شهر بسیار نرم عمل می‌کند اما به‌محض ورود به جاده و مواجه شدن با ناهمواری‌های بیشتر گاهی اوقات کوبش در کابین احساس می‌شود. البته زمانی که خودرو سنگین باشد اوضاع کمی بهتر می‌شود. عملکرد ترمزهای این خودرو نیز از بسیاری از رقیبان چینی و کره‌ای‌اش بهتر است. عایق‌بندی کابین حداکثر تا سرعت ۱۴۰ کیلومتر مناسب است اما بعد از آن صدای باد و جاده کمی آزاردهنده می‌شود.

شتاب و کشش تیگو ۷ پرو زمانی که خودرو خالی باشد و یک سرنشین داشته باشد واقعاً مناسب و خیره‌کننده (با توجه به کلاس و حجم موتور) است. اما زمانی که چهار نفر در خودرو نشسته و صندوق عقب هم پر باشد کافی است با یک سینه‌کشی مواجه شوید (با کولر روشن) تا متوجه قدرت محدود یک موتور ۱.۵ لیتری (حتی با توربوشارژر) شوید. گیربکس این خودرو مانند تمام Cvt های دیگر، در عمل هیچ دنده‌ای برای تعویض کردن ندارد اما برای القای حس بهتر به راننده می‌تواند به‌طور مصنوعی عمل تعویض دنده را انجام دهد. تعویض دنده مصنوعی در این خودرو به‌قدری خوب و بدون نقص انجام می‌شود که مالک تا قبل از در اختیار گذاشتن خودرو به ما، گمان می‌کرد گیربکس تیپ‌ترونیک بر روی خودرو نصب است!

در کاتالوگ خودرو حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر اعلام شده اما در تست‌هایی که ما انجام دادیم این خودرو توانست تا ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. البته تا سرعت حدود ۱۶۰ کیلومتر است که سرنشینان احساس امنیت می‌کنند و پس از آن عملاً خودرو بر روی هواست!

 

قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو در کارخانه و بازار

مدلمشخصاتقیمت کارخانهقیمت بازار
فونیکس تیگو ۷ پروپریمیوم۱,۷۳۰,۳۰۰,۰۰۰۱,۹۴۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس تیگو ۷ پروپلاگین هیبرید---۲,۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس تیگو ۷ پرو مکس---به زودی---

تاریخ به روز رسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۳

جمع‌بندی

تیگو ۷ پرو تا زمانی که صفر یا نهایتاً ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد واقعاً خودروی مناسب و کم نقص در رده قیمتی خود است اما کافیست یک یا دو سال از خودرو استفاده کرده و کارکرد آن را به صد هزار کیلومتر برسانید تا متوجه شوید هیچ وقت در این رده قیمتی نمی‌توانید هم‌زمان کیفیت و دوام را همراه با امکانات رفاهی و طراحی عالی داشته باشید!

فیدلیتی پرایم، دیگینتی پرایم یا حتی KMC K7 را می‌توان از رقیبان تیگو ۷ پرو برشمرد. البته تمام این خودروها در یک کلاس بدنه بزرگ‌تر نسبت به تیگو ۷ قرار می‌گیرند، اما تقریباً قیمتی یکسان با آن دارند.

در پایان از جناب آقای احمد کشاورز جهت صرف وقت و در اختیار گذاشتن خودروی‌شان به تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. M-SH

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من یه ولوو fh500 دارم که اکثر قطعات جانبی ماشین ساخت کشور چینه والان 6ساله این ماشین برند اروپا رو دارم وقطعات چینیش با اون فشار کاری تو جاده هنوز دارن کار میکنن متاسفانه ما ایرانیها دهن بین هستیم روزی ماشینهای کره ای اومدن تو کشور ما همه میگفتن ماشین فقط ژاپنی الان میگن ماشین فقط کره ای عزیزان کشورهای جهان اول مثل ژاپن یا آلمان یا آمریکاو…… دیگه توکار تولید ماشین نیستن چون براشون اسباب بازیه کارخونه های ماشین سازی رو یا واگذار کردن یا تحت لیسانس خودشون دادن به کشورهایی چون هند ترکیه چین وغیره شما فکر میکنید فولکس واگن پاساد یا تویوتا هیبریدی که الان وارد کشور ما شده آلمانی یا ژاپنیه نه همه قطعات ساخت ومونتاژ چینه چون نیروی کار ارزونه و به صرفه هست الان کشور امارات اکثر ماشینهایی که سوارن چینین تو کشورهای دیگه ماشین مثل گوشی موبایل چند سال استفاده میکنن بعد میرن یه ماشین نو میگیرن ولی تو کشور ما مردم دنبال یه ماشین 30 سال پیش که از خودشون مسن تره و فقط یه لوگو ازش مونده رو میخرن کمری 2008 یا بنز 2005 رو هیج کجایه دنیا دیگه سوار نمیشن مهندس طراحشم اگه بیاد ببینه خودش تعجب میکنه که اینجا هنوز دنبال این ماشینا هستن لطفا خودتون رو اصلاح کنید تا در سطح بین المللی بهمون نخندن و عقب مونده نگن

    موافقم 17
    مخالفم 6
    1. Ali

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (68 ديدگاه)

      با عرض معذرت اما احساس میکنم نویسنده با این ماشین مشکل داره و در متن هم کاملا مشاهده میشه،اول اینکه میخوام بدونم بر چه اساس و منطقی شما به این نتیجه رسیدید که تیگو ۷ پرو تا ۲۰ هزار کیلومتر خوبه؟!!!!
      یعنی دیگه اگر آشغال هم باشه نمیشه گفت تا ۲۰ هزار کیلومتر خوبه!!!واقعا برام سواله.مورد بعدی یه جای متن گفته شده این خودرو با سرعت ۱۶۰ کیلومتر عملا رو هواست!آیا شما این خودرو رو با لامبورگینی اوروس مقایسه کردید؟

      موافقم 9
      مخالفم 2
  2. ناشناس

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    پاراگراف ذیل عینا و مو به مو از یک مقاله قدیمی پدال کپی شده است.مقاله ای که درباره چری تیگو 7 نوشته شده بود و نویسنده آن اگر درست گفته باشم آقای نورایی بود،درج این پاراگراف کاملا ثابت می کند که امیر دهقان اصلا چری تیگو 7 پرو را خودش تست نکرده هست و یک کپی کار و دروغگو حرفه ای تمام عیار هست و ذره ای حس نیت ندارد.
    «تیگو ۷ پرو تا زمانی که صفر یا نهایتاً ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد واقعاً خودروی مناسب و کم نقص در رده قیمتی خود است اما کافیست یک یا دو سال از خودرو استفاده کرده و کارکرد آن را به صد هزار کیلومتر برسانید تا متوجه شوید هیچ وقت در این رده قیمتی نمی‌توانید هم‌زمان کیفیت و دوام را همراه با امکانات رفاهی و طراحی عالی داشته باشید!.»..

  3. Sobhan

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دارم واقعا راضی ام خصوصا نرمی ماشین،شتاب متوسط و در حد خودش خوبه،عایق بندی کابین خوبه و صدای ازاردهنده ای وارد ماشین‌نمیشه از لحاظ سطح امکاناتی هم خوبه.من راستش حوصله نداشتم بگردم ماشین دست دوم تمیز پیدا کنم و زیاد علاقه ای به دست دوم بودن ندارم چون دوست دارم اولین نفری باشم که سوار ماشین میشم و سراغ خرید دست دوم تو این رده نرفتم.در کل ماشین خوبیه.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. محمد شمسی

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من تازه تیگو۷ گرفتم یه موضوعی که دیدم رو میگم نمیدونم درستع یا نه
    وقتی ماشین رو توحالت درایو میزاری پات روی ترمزه یه لرزش خیلی کم توی فرمون یا قسمت جلو حس میشه و قتی پاتو بر میداری لرزش نداره تو حالتی که پا رو ترمز میزاری لرزش احساس میشه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا