در برخی مواقع، داشتن مهارت در یدککشی میتواند بسیار حیاتی باشد. جنرالموتورز اخیراً تکنیکهایی را برای یدککشی ارائه کرده که دانستن آنها خالی از لطف نیست و برخی از آنها واقعاً کاربردی هستند. از یک راننده تازهکار تا یک شخص باتجربه، همگی میتوانند از نکاتی که در ادامه میآید، به عنوان یک مرجع استفاده کنند.
فشار باد لاستیکها
فشار مناسب باد لاستیکها برای یک هندلینگ بهینه، داشتن کنترل خوب و مصرف سوخت بهتر در زمان کشیدن یک تریلر، امری اساسی است. البته این تنها مختص تایرهای وسیله نقلیهای نیست که تریلر را به دنبال خود میکشد، بلکه باید تایرهای تریلر را نیز بررسی کرد. همچنین نباید از حداکثر سرعت اعلامشده توسط خودروساز تجاوز شود.
تایر زاپاس
خودروی شما یک تایر زاپاس دارد، امّا تریلر شما چطور؟ یک تریلر تنها و بدون زاپاس میتواند در یک محدوده خارج از شهر شما را کاملاً زمینگیر کند. بنابراین اول از همه، به فکر تایر زاپاس برای تریلر باشید و مطمئن شوید که فشار باد در آن بهخوبی تنظیم شده باشد.
دید مناسب
موقعیت آینههای بغل برای شرایط عادی هستند و شاید برای زمانی که یک تریلر را به دنبال خود میکشید، چندان مناسب نباشند. بر این اساس، باید آینهها را بهگونه تنظیم کنید که در یک نگاه بتوانید عقب تریلر را ببینید. به این ترتیب، میتوانید در مواقعی مانند تعویض خط یا دور زدن، دید مناسبی از پشتسر و کنارههای تریلر داشته باشید. همچنین میتوانید اضافهکردن آینههای مخصوص یدککشی را به صورت موقت در نظر بگیرید. برای تراکهایی که مجهز به این آینهها هستند، میتوانید آنها را به سمت بیرون برگردانید تا دید وسیعتری داشته باشید و در همین حال، آینههای پایینی را به سمت تایرهای تریلر تنظیم کنید. به این ترتیب میتوانید در هنگام برخورد با موانع، بهتر تصمیم بگیرید.
توزیع بار
وقتی یک تریلر را بارگیری میکنید، بخش عمده وزن را در قسمت عقب آن قرار ندهید. این کار میتواند باعث نوسان و ناپایداری شود. توزیع وزن باید به گونهای باشد که حداقل ۱۰ درصد آن بر روی اتصال یدک باشد. میتوان به صورت منظم، بار را بررسی کرد تا از موقعیت مناسب آن مطمئن شد. همچنین بستها را در همین زمانها چک کنید تا از محکمبودن آنها اطمینان حاصل کنید.
پارک مناسب
برای حرکاتی که میخواهید انجام دهید، برنامه داشته باشید و محل مناسب پارکینگ را پیدا کنید تا بتونید به صورت مستقیم وارد شوید و نیازی به راهنمایی یا پیچیدن با زاویه تُند پیدا نکنید.
دنده عقب
ابتدا با قرار دادن دست بر روی قسمت پایین فرمان شروع کنید و از روی شانهتان نگاه به عقب نگاه کنید. دست خود را به سمت راست حرکت دهید تا تریلر نیز به سمت راست برود و اگر میخواهید به سمت چپ برود، دست خود را به سمت چپ حرکت دهید. اگر احساس کردید که تریلر میخواهد شیرجه بزند، به شکلی ساده، به طرف جلو حرکت کنید تا آن را در خط مستقیم قرار دهید. سپس دوباره کار خود را شروع کنید.
حرکت در پیچها
برای پیچهای تُند ۹۰ درجه مانند تقاطعها، قبل از اینکه بپیچید، وسیله نقلیه خود را اندکی به سمت داخل مسیر بکشید و سعی کنید که دایره عریضتری برای پیچیدن داشته باشید. این کار باعث میشود که تریلر نوسان کمتری داشته باشد و با موانع احتمالی در کناره جاده تماس پیدا نکند.
ترمزگیری مناسب
برخی از تریلرهای خاص نیاز به ترمزهای تریلر دارند. البته با این نوع تریلر نیز، وسیله نقلیه شما که بار زیادی را بر روی تریلر به دنبال خود میکشد، برای توقف کامل به فاصله بیشتری احتیاج پیدا میکند. بنابراین وقتی از آزادراه خارج میشوید، حتماً این موضوع را درنظر داشته باشید. همچنین باید یک فاصله اضافی نیز تا خودروی جلو حفظ کنید.
مقابله با پیچ و تاب تریلر
اگر تریلر به شروع به نوسان بیش از حدّ و یا «پیچ و تاب» در بزرگراه کرد، اول از همه، پای خود را از روی پدال بردارید تا مومنتوم را کاهش دهید. در این حالت، نه ترمز بگیرید و نه سرعت را اضافه کنید.
حرکت در سرازیری
برای کنترل بیشتر در مواقعی که از مسیرهای با شیب زیاد عبور میکنید، پای خود را از روی پدال گاز برداشته و تا زمانی که به مسیر با شیب زیاد میرسید، از سرعت خود بکاهید. اگر خودروی شما دارای حالت یدککشی و حمل بار است و یا ترمز موتور دیزل دارد، حتماً آن را فعال کنید. این کار باعث میشود که بدون کشش و بالارفتن بیش از حدّ دمای ترمزها، سرعت را کاهش دهید.
رضا
۱۲ خرداد ۱۳۹۴بیشتر به درد کسایی میخوره که تو امریکا و مخصوصا تگزاس زندگی میکنن….
اینطور زندگی عجب حالی میده…. تو امریکا
همه چیز و همه جا بزرگ!
ashkan
۱۲ خرداد ۱۳۹۴وانت آبی هم خیلی حال میده
خخخخخخ
کافر مقدس
۱۲ خرداد ۱۳۹۴در مورد آریسان صدق نمیکنه؟
احسان آرسنالی
۱۲ خرداد ۱۳۹۴حتما به درد من میخوره :-)
بابام تازه گی ها دنا خریده چند روز دست من بود ماشین رو اگه از دور موتور 2000(سرعتی که با وجود درگیر بودن گیربکس دور موتور بیاد پایین مثلا سرعت 65 واسه دنده 4 یا سرعت 40 واسه دنده 3) بیاری پایین باید بری دنده یک از اول شروع بکنی به حرکت اصلا کشش نداره تا قبل از این سمند نرونده بودم خیلی موتورش آشغاله تو دنده سه اگه دورموتور بیاد روی 1700 و یه کمی سربالا باشه گاز بدی خاموش میشه عوضش پرشیا elx مدل 86″خودم رو تو سربالای کامل تو دنده 3 میارم رو 1200 دور دوباره گاز میدم مثل فنر میپره جلو اگه همه ی سمند ef7 ها اینجوری باشه من نمیدونم ملت با کدوم عقل میرن اینا رو میخرن تازه اگه کولر بزنی باید با ماشین خدافظی کنی چون فقط تو کف میتونی باهاش راه بری سبقت هم که باس بیخیال بشی چون ممکنه بمیری از بس کشش داره تو جاده واسه سبقت همش میکشیدم دنده 3 کلا ماشین مزخرفی هستش فقط توش رو از آزرا 2006(اگه اشتباه نکنم) کپی زدن و یه کم نسبت به بقیه ویران خودرویی ها(از لحاظ جنس مصالح ساخت و کیفیت رنگ و تودوزی و اینا) با کیفیت تره
Hitler
۱۲ خرداد ۱۳۹۴جمله بندیت تو حلقم.یعنی به جز قسمتی که نمیتونستی سبقت بگیری ،بقیه رو نفهمیدم.
قبل تایید کامنت یه دور بخون ببین چی نوشتی برادر من.
کسانی که از من نفرت دارند،بیشتر از خودشان نفرت دارند،چرا که من انعکاسی از آن چیزی هستم که آنها میخواستند باشند.(کامیاب کبیر)
علی آقا
۹ آبان ۱۳۹۹آشنای ما یه پارس مدل ۹۷ دوگانه سوز داشت. یه بار من نشستم پشتش برای یک سفر کوتاه. تو سربالایی ماشین خاموش شد و رفت عقب!!!!! نزدیک بود تصادف کنیم. تو سربالایی اصلا کشش نداره. وقتی دور موتور کم میشه حتی اگر نیم کلاچ بگیری دور نمیگیره. اون پر استرس ترین سفری بود که تاحالا داشتم.
hussain
۱۲ خرداد ۱۳۹۴خیلی خوبه ولی تو ایران ،،،،،،،،، با وانت زامیا اخه مگه میشه ای کارارو کرد یا پراید وانت اینا خودشون پر از نوسانن اگه یدک کشی کنن دیگی چی میشه خدا میدونه تو ایران فکر کنم برا هایلوکس خوب باشه
hussain
۱۲ خرداد ۱۳۹۴جنرال موتور برای ماشینایی قوی و شاسی دار گفته نمی دونن که تو ایران با 405و پراید یدک کشی میکنن خلاقیت خیلی بالاست این جا
امره Emrah
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶بله
احمد باقری
۱۲ خرداد ۱۳۹۴نکات بسیار جالبی بود ولی آینه های دوگانه واقعا باحال بود.
احسان(احسان سابق)
۱۲ خرداد ۱۳۹۴از نظر دخترای دانشجوی امریکایی (طی تحقیقات بعمل اومده!) مردایی که سوار وانت و تراک میشن جذابیت بیشتری دارن و رده دوم واسه مردایی هست که بی ام و سوار میشن.
حالا هی ما هم واسه جلب توجه میریم با سمند و 206 دستی میکشیم!!
k-sh
۱۳ خرداد ۱۳۹۴مگه شما ماشینو برا جلب توجه دخترا میخری.پس معلومه که ماشین باز نیستی
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱۳ خرداد ۱۳۹۴تقسیم وزن بار تو اینا از همه چیز مهمتره
مورد های دیگه ای که گفته شد در بعضی شرایط مفیدند و بعضی شرایط خیلی تاثیر ندارند…اما تقسیم درست وزن همه جا به درد میخوره
navid
۱۳ خرداد ۱۳۹۴خداییش خیلی حیفه وانت درست حسابی تواین مملکت وجود نداره.
یه هالوکس هم که بود قیمتش سر به فلک داشت.
گمونم آخرش باید همه کوچ کنیم بریم منطقه آزاد که یکم حرصمون کم شه :(
amir
۵ مرداد ۱۳۹۴من یک شورولت دوکابینه خریدم ایا لوازم یدکی براش پیدا میشه
shahab
۲۳ شهریور ۱۳۹۴تراک فقط وفقط سایپا 151!!!!!