تراکها بخش بزرگی از کمپانی جنرالموتورز هستند. پیکاپهای بزرگ شورولت و جیامسی همواره در میان پرفروشترینهای جنرالموتورز بودهاند و شاسیبلندهای بر پایه تراکهای بزرگ جیام، سرآمد این کلاس خودروهای بزرگ هستند. در همین حال، در بازار تراکها در امریکا، رقابت بسیار شدیدی در جریان است؛ جایی که فورد، کرایسلر و جنرالموتورز همواره در جهت بهبود کارآیی و مصرف سوخت در تلاشاند. در حاشیه برگزاری مراسم معرفی شاسیبلندهای بزرگ شورولت و جیامسی، مدیر تیم تراکهای جنرالموتورز از استراتژیهای این کمپانی در این زمینه سخن گفته است.
یک سیستم انتقال قدرت جدیدتمام پیکاپها و شاسیبلندهای بزرگ جنرالموتورز در حال حاضر از گیربکس اتوماتیک ۶ دنده استفاده میکنند. امّا باید انتظار داشت که در آیندهای نزدیک این گیربکسها تغییر کنند؛ چرا که جف لوک، رئیس بخش مهندسی تراکهای بزرگ و متوسط جنرالموتورز از عرضه گیربکسهای ۸ دنده و ۹ دنده اتوماتیک در آینده خبر داده است. سادهترین گزینه در دسترس، احتمالاً همان سیستم گیربکس ۸ دنده اتوماتیکی است که در کادیلاک CTS مدل ۲۰۱۴ و شورولت کوروت مدل ۲۰۱۵ به کار رفته است؛ با این حال، استفاده از چنین گیربکسی برایمقیاسهای بزرگ نظیر تراکها و شاسیبلندهای بزرگ نمیتواند چندان اقتصادی باشد. دیگر گیربکسهای مورد نظر جنرالموتورز، احتمالاً سیستمهای اتوماتیک ۹ و ۱۰ دندهای هستند که این کمپانی با همکاری فورد در حال توسعه آنهاست و برنامه استفاده از آنها برای سال ۲۰۱۷ است. از این گیربکسهای پیشرفته انتظار میرود تا مصرف سوخت بهینهتری داشته باشند و در نتیجه رقابت بهتری با تراکهایی مانند رام ۱۵۰۰ ایجاد شود. رام ۱۵۰۰ در حال حاضر سیستم گیربکس ۸ دنده اتوماتیک به همراه موتورهای V6، V8 و دیزل ارائه میدهد.
امکان استفاده از دیزلرام اولین شرکتی بود که از موتور دیزل برای پیکاپهای سبک استفاده کرد و آن را در رام ۱۵۰۰ اکودیزل به کار برد. لوک در این زمینه میگوید که استفاده از دیزل در نسخههای ۱۵۰۰ از سیلورادو و سیهرا، در دستور کار جنرالموتورز قرار گرفته است:
ما در حال بررسی بازار خودروهای دیزلی هستیم و همه گزینههای موجود را تحتنظر داریم.
شنیدههای تأیید نشده حاکی از آن است که موتور سبک دیزلی که به زودی توسط جنرالموتورز معرفی میشود، یک موتور ۴/۵ لیتری V8 است که برای رام دیزلی مصرف سوخت بسیار خوبی در حدود ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در بزرگراه داشته است. لوک این مسئله را تأیید میکند که مصرف بهینه سوخت تبدیل به یکی از مشخصههای مهم خودروها در این کلاس شده و از طرف دیگر مقررات مربوط به آلودگی، کمپانیها را از این لحاظ تحتفشار گذاشته است. لوک همچنین به امکان استفاده از تکنولوژی توقف-استارت و کاهش قابل ملاحظه وزن خودرو و دیگر تغییرات لازم برای بهبود وضعیت مصرف سوخت اشاره میکند.
اهمیت تریمهای سطح بالاوقتی جنرال موتورز در سال گذشته طراحی جدیدی از پیکاپهای شورولت سیلورادو و جیامسی سیهرا به بازار عرضه کرد، تریمهای سطح بالایی چون LTZ، هایکانتری، SLT و دینالی سهم زیادی از فروش تراکهای سبک را به خود اختصاص داد و این موضوع مسئولین کمپانی را شگفتزده کرد. تریمهای LTZ و هایکانتری (High Country) بیست و هفت درصد تمام سیلورادوهای فروخته شده در سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص دادهاند. مدلهای گرانقیمت جیامسی سیهرا SLT و دینالی نیز ۴۸ درصد فروش این دسته از تراکها را داشتهاند. با توجه به تقاضاهای مشابهی که در مورد تریمهای بالای مدلهای شاسیبلند ۲۰۱۵ نیز وجود داشته، جنرالموتورز امیدوار است تا همین میزان تقاضا برای تراکهای سنگین با تریمهای سطح بالا را حفظ کند. معرفی نسخه هایکانتری برای شورولت سیلورادو HD مدل ۲۰۱۵ نیز گامی در جهت همین استراتژی است.
شاسیبلندهای بزرگ کماکان با اهمیتبازار کراساورها مراحل رشد خود را طی میکند؛ امّا شورولت و جیامسی هیچ نشانهای از توقف برنامههایشان در رابطه با شاسیبلندهای بزرگ بر پایه تراکها، از خود بروز ندادهاند. جنرالموتورز سهم ۷۴ درصدی بازار از کلاس خودروهای بزرگ را در دست دارد و نمیتواند از این بخش بزرگ و وفادار بازار چشمپوشی کند. این تراکها سود زیادی را عاید کمپانی میکنند و جنرالموتورز در این زمینه بر روی آنها حساب ویژهای باز کرده است.
شاسیبلندهای جیامسی و شورولت پس از ورود به بازار، با فروش خوبی مواجه شدهاند. جیامسی یوکون در ماه آوریل ۲۰۱۴ بهترین رشد فروش را نسبت به سال گذشته داشت و ۳۷۳۳ دستگاه از این مدل فروخته شد؛ یعنی ۱۳۶/۷ درصد رشد در طی یک سال. شورولت سابربان نیز با رشدی ۳۱/۵ درصدی در این ماه، ۴۸۴۰ دستگاه به فروش رسید. تا ماه آوریل سال جاری میلادی، شورولت تاهو، شورولت سابربان، جیامسی یوکون و جیامسی یوکون XL، در مجموع ۵۳۴۶۰ دستگاه فروختهاند که کاملاً نسبت به کمپانی رقیب (فورد) که تاکنون ۱۲۴۵۳ دستگاه فروخته، برتری نشان میدهد. تراکهای متوسطی که در راهاندکلاس خودروهای تراک متوسط رشد قابلتوجهی از لحاظ فروش به خود ندیده است؛ امّا جنرالموتورز امیدوار است که با ورود مدلهای ۲۰۱۵ از شورولت کلرادو و جیامسی کانیون، این کلاس از تراکها را نیز به جنب و جوش بیندازد. معاون استراتژی تراکهای جنرالموتورز، ریک شیدت، در این باره اشاره میکند که به خاطر عمر ۱۰ ساله تراکهای متوسط با حضور خودروهایی مانند تویوتا تاکوما و نیسان فرونتیر، ورود مدلهای جدید جنرالموتورز در این کلاس، میتواند برای مشتریان بسیار جذاب باشد و نظر کسانی را که به خاطر تراکهای فولسایز یا دیگر شاسیبلندها، به این کلاس توجهی نمیکنند، دوباره به تراکهای متوسط جلب کند. جف لوک، رئیس بخش مهندسی تراکهای بزرگ و متوسط جنرالموتورز نیز میگوید که به دلیل اینکه رقبای سازنده تراک رام و فورد در این کلاس در حال حاضر رقابتی ندارند، کلرادو و کانیون میتوانند گزینهای مناسب برای مدلهای قدیمی داج داکوتا و فورد رنجر باشند.
شاهین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳از این کلرادو خیلی خوشم اومد،با وقار و مردونه طراحی شده.امیدوارم پس از کرایسلر،برنامه های جنرال موتورز هم جواب بده.البته توی طراحی هاش هم باید پیشرفت کنه.(فورد F150 طراحی بهتری داره به نظر من.)
رضا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳والا من از همشون خوشم اومد
اینارو که میبینم ماشینای دیگه واسم مثل اسباب بازی میشن!
e.scamp
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳شاهین نمیدونم رام 1500 رو از نزدیک دیدی یا نه من که 10 دقیقه گیج بودم تو ترافیک ایستاده بودیم تو تبریز 3 سال پیش اون وقت 206 معمولی داشتم یهو سر چارراه دیدم یه غول جلوم وایساده دیدم نوشته فورد اولش نمیدونستم چیه بعد 2 3 دقیقه که ترافیک حرکت نکرد فرمون رو پیچوند رفت رو جدول نصف ماشینش رو چمن نصف رو آسفالت گذاشت رفت همه هاج واج داشتن نیگا میکردن منم هنگ مطلق
شاهین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳نه متاسفانه ندیدم. اما یکی از با هیبت تریم ماشین هایی که دیدم هامر بوده.واقعا غولی بود واسه خودش.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
هامر ؟؟؟
هامر جوجست .
چندوقته پیش در خیابان سپه . نرسیده به میدان حر . سمت
چپ نمایندگی پارسخودرو دوتا وانت امریکایی اورده بود
، غول بودن . کوچیکش که 1.5 برابر نیسان بود ، فورد
اف 150 بود . اون یکی هم شورولت سیلورادو .
هرروز از جلو مغازش رد میشدم .
زیگما
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳استراتژی کاملی هست
من نمیدونم چرا اینقدر جی ام روی تراک های سایز متوسطش اطمینان داره؟ نیسان و تویوتا هم اخه رقیب براش دارن…..
احسان(احسان سابق)
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳با اینکه جنرال موتورز وانت های خودش رو بروز کرده عجیبه که فروششون داره تو امریکا برخلاف وF150 رم افت میکنه
زیگما
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳حرف شما اشتباه است
میزان فروش سیلورادو در سال 2012 برابر 418 هزار دستگاه
در سال 2013 شد 480 هزار تا!
میزان فروش سیرا در سال 2012 برابر 157 هزار تا
در سال 2013 شد 185 هزار تا
از انتشارات کذبیات بپرهیزید.
احسان(احسان سابق)
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳امار 4 ماهه اول 2014 رو در مقایسه با 2013 گفتم.گوگل هست سرچ کن بعد نظر بده کذبیات هست یا نه
زیگما
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ماه به ماه اهمیت نداره
باید سالیانه رو بررسی کرد
چه بسا در یک ماه به علت تخفیفی که میدن ممکنه فروش دو برابر بشه
یا ممکنه به خاطر یه تبلیغ تلویزیونی فروش کم و زیاد بشه
یا ممکنه در اون ماه به خاطر فراخوان، کل فروش حتی متوقف بشه
military
۱۴ فروردین ۱۳۹۴بسیاری ازر مدل های GM افزایش فروش داشتن
مهرداد
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳آمریکا همیشه تو تراک حرف اولو آخرو میزنه.
Ferya
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳فقط تو تراک ؟؟
خاوری مزراتی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳عاشقتم کلرادو…هم وانتت هم ایالتت
Metalhead
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳قاتلان بنزین
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز . »
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
وانت فقط امریکا .
البته همین الآن فولکس آماروک از گیربکس ۸ سرعته استفاده میکنه .
sadegh
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳از تاهو و کلُرادو خیلی خوشم اومد، هم شیکن، هم با ابهت
امین
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳اینا دیگه ته شاسی هستن. اون جی ام سی Yukon چیه دیگه، اهن اضافی گیر اورده بودن؟
امید
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا کارشون عالیه
mt amreh
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳به نظر من شورلت تاهو یک جیز دیگست
مصطفی فقط P1
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳فلسفه تراک یعنی تراکای امریکایی.
مصطفی فقط P1
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳اصلا وانتا برا حمل بارن اما تو امریکا برا آفرودن.
مصطفی فقط P1
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳بچه ها من یه اف150دیدم تو جاده که یه هو پیچید و رفت تو سنگا ام با این وجود از ماشینما سریع تر میرفت!
کروت
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳در بازار تراکها در امریکا، رقابت بسیار شدیدی در جریان است؛ جایی که فورد، کرایسلر و جنرالموتورز همواره در جهت بهبود کارآیی و مصرف سوخت در تلاشاند.
در بازار ایران، خودرو ساز ها برای افزایش قیمت بیشتر و تولید محصول بی کیفیت تر رقابت می کنند.
Un4given
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳اینام پیکاپ میزنن ما هم کپی های چینیشو میاریم. البته از حق نگذریم تولید داخل پراید وانت رو نباید از قلم انداخت .
شلبى
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳تراک و شاسى بلند فول سایز فقط امریکا، به عدد نوشته شده دقت کنید وانت ۴۵۰۰ سى سى ۸،۴ لیتر مصرفش
رضا
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳نقطه ضعف آمریکایی ها مصرف بالا بود که اونم رفع شد
feri
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳لگنین واسه خودشون وانت 4 نفره احمقانه ترین ماشین دنیاست همه هم به به چه چه می کنند آدم جو بگیره همینه دیگه داری بار می بری خانوادگی نمی ری که فوقش 2 نفری دیگه جای بار کم کردن که چی عقبیا باید پا نداشته باشن تا جا بشن
P.G
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳داداش شما اشتباه میکنى،وانت مزدا دو کابین نیست که عقبش کنسرو بشى،اندازه کامیون میمونن لامصبا،شما عقبش جا بنداز بخواب!!!
feri
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳هر چقدر هم بزرگ باشن باز تعلیق بار چند تنی برای 4 نفر آدم خیلی سفته تمام استخوانهات توی جاده ناهموار درد می گیره مگر اینکه اتاق یا صندلی ها تعلیق مجزا از بار داشته باشن مثل این کشنده ها که تعلیق اتاق از بار جداست
زیگما
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳اون ارتفاع زیادی که میبینید به خاطر همین سیستم تعلیقه!جای بازی زیاد داره می بینی یا نه؟
یعنی اگه 13 تن هم روش پیاده بشه باعث کم شدن ارتفاع میشه. تاثیر چندانی روی توانایی تعلیق نداره.
P.G
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳من f-150 و chevrolet avalanche رو از نزدیک دیدم،هر دوشون به خصوص f-150فنربندى فوق العاده اى داشتن و با اون جیزى که از وانت تو ذهنمون هست تفاوت داره،به علاوه این وانت ها سنکین هستن و همین باعث نرم تر شدنشون میشه
در ضمن شما راجب تنکى صندلى هاى عقب صحبت کردى نه خشکى ماشین:)))
P.G
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳بعد اون جند تنى که میکى مربوط به ظرفیت یدک کشى ماشین هست و قرار نیست جند تن رو بار یه وانت بکنن،بنابرین ربطى به فنربندى ماشین نداره و وزنش روى فنربندى ماشین نیست!
feri
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳با احترام به امریکایی باز ها فکر کنم من اشتباه کردم
ماهان
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ببین چقدر این تراک های امریکایی جون سختن که این داربستی ها و بتون ریز ها بعد 30 40 سال ازشون استفاده میکنن
رامین
۱۷ دی ۱۳۹۳خیلی عالیه———-واقعااین تراک های امریکایی بی نقص و بی عیب هستن….
payam454
۱۴ تیر ۱۳۹۴یه تراک امریکایی بخر باهاش کوه ، شنزار ، باتلاق ، مسافرت طولانی ، یدک کشی خلاصه همه کار باهاش کن اصلا نه نمیاره