جنرال موتورز چند وقتی است با شرکتهای چینی SAIC و Wuling سرمایهگذاری مشترکی کرده و بهصورت جوینت ونچر، شرکتی را بنام بائوجون (Baojun) تأسیس کردهاند که سهم جنرال موتورز از آن ۴۳ درصد است. این شرکت که محصول همکاری SAIC-GM-Wuling است به ساخت خودروهایی صرفاً مخصوص بازار چین میپردازد. بائوجون در ابتدا کار خود را با عرضهٔ دوو ماتیز با نام بائوجون Lechi در چین آغاز کرد اما اولین محصول اصلی و انحصاری این شرکت، سدان کامپکت ۶۳۰ بود. نکتهٔ جالب در مورد بائوجون، شباهت لوگوی آن به لوگوی ایرانخودرو است اما مسئله به همینجا ختم نمیشود چراکه اولین محصول انحصاری این شرکت یعنی سدان ۶۳۰ در نمای عقب هم شباهت زیادی به رانا دارد تا جایی که برخی معتقدند بائوجون در طراحی ۶۳۰ از رانا کپیبرداری کرده است!
اما بپردازیم به موضوع اصلی این مطلب. جنرال موتورز در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۶ چین جدیدترین محصول خود برای بازار چین را بهعنوان کراساووری کوچک با نام بائوجون ۵۱۰ رونمایی کرده است. خودرویی که به نظر میرسد در حد و اندازهٔ اوپل/واکسهال موکا و یا بیوک انکور باشد. بااینحال جنرال موتورز نگفته است که بائوجون ۵۱۰ با خودروهای مذکور اشتراکاتی دارد یا نه. ۵۱۰ در سبد محصولات بائوجون زیر کراساوور بزرگتر ۵۶۰ قرار میگیرد.
در قسمت جلویی این خودرو شاهد جلوپنجرهای بزرگ و چراغهای باریک و کشیدهای هستیم درحالیکه قسمتهای زیرین آن نیز با پوشش پلاستیکی پوشیده شد که به همراه فاصله از سطح زمین زیاد نشانگر پتانسیل خارج جادهای ۵۱۰ است. طراحی جلویی این خودرو برای برند بائوجون بسیار تهاجمی به نظر میرسد اما نمیتوان شباهت آن با فیات تورو و یا جیپ چروکی انکار کرد.
در داخل خودرو نیز از متریال پریمیومی مانند چرم و تریم فلزی برای داشبورد، صندلیها و رو دریها استفاده شده است. در بالای داشبورد هم یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی جهت ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نصب شده است و برای خودرو تجهیزاتی چون تهویهٔ اتوماتیک، کروز کنترل و فرمان چندمنظوره ارائه شده است. صفحه آمپر آن نیمه آنالوگ/نیمه دیجیتال است ولی فرمان کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر میرسد. بااینحال تریم نارنجیرنگ داخلی ۵۱۰ جذاب است.
طول، عرض و ارتفاع بائوجون ۵۱۰ به ترتیب ۴.۲۲، ۱.۷۴ و ۱.۶۰ متر بوده و فاصلهٔ بین دو محور آن برابر با ۲.۵۵ متر است. نیروی موردنیاز این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور تأمین میشود که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. علاوه بر این، نسخهٔ توربوی همین پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هم در آینده برای ۵۱۰ ارائه خواهد شد.
بائوجون ۵۱۰ کراساوور نسبتاً ارزانقیمتی است بهگونهای که انتظار میرود قیمتی حدود ۶۵ هزار یوآن (۹۴۰۰ دلار) تا ۸۰ هزار یوآن (۱۱۶۰۰ دلار) داشته باشد که میتواند موفقیت آنرا در یکی از رقابتیترین بخشهای بازار خودروی چین تضمین کند. بائوجون ۵۱۰ میتوان رقیبی برای فورد اکواسپرت در بازار چین باشد.
[دانلود ویدئو]
Mehdi TuRbO
۳ آذر ۱۳۹۵پس نگو ایران کپی کار منتاژکار خودروی ملی ???
آریا
۳ آذر ۱۳۹۵واقعا به این میگن کپی
هم لوگوش قشنگتره هم نمای عقبش خیلی از رانا سرتره
ولی باورش واسه من سخته شرکتی که حاصل همکاری GM ,و سایک موتوره بخواد از رو رانا و لوگو ایرانخردو کپی کنه
amin
۳ آذر ۱۳۹۵کاری به چینی یا کره ای یا ژاپنی یا هیچی ندارم.فقط ببینید شرکتی که انقدر ضعیف بوده که از رانا کپی میکرده ظرف چندسال از کجا به کجا رسیده.این 510 رو من بسیار بسیار خوشم اومد چه طراحی خارجی چه دیزاین داخل.واقعا فکر میکنم بی انصافیه اگه از طراحیش ایراد گرفته بشه.واقعا باید به حال خودمون و خودرو سازی و صنعتمون تاسف بخوریم که با وجود اینهمه منابع و پول سرشار نفت و گاز وضعیتمون اینجوریه و حتی عراق جنگ زده هم دیگه خودروهای ایرانی رو نمیپذیره.
اللهم العن قوم الظالمین
Mehdi TuRbO
۳ آذر ۱۳۹۵نمیخوام انتقاد کنم اما خداییش بازم از طراحیش میشه فهمید چینیه نمیدونم چرا نسبت به طراحی چینیا ی حسی دارم حس خوبی نیست اگ توی این ماشین میشستم میفهمیدم چینیه نگاه کنید چقد طراحی کیلومترو فرمانش شبیه تیگو ۵ طراحی داخلی ایکس ۳۳ جدیدارا ک اصن نگو میدونم ۲۰۶ تکراری شده و افتضاح تو کیفیت اما حداقل طراحی داخلیش به دل ادم میشینه ابته بقیشون مزخرفه کلن تو رنج ۴۰ تا ۱۰۰ ی خودرو پیدا نمیشه ک هم طراحی داخلی درستی داشته باشه هم خارجی هم کیفیت هم ایمنی باید از ی کودومش کلن بگذری در حالی ک تو خارج میتونی با ۶۰ تومن ی ماشین شاسی بلند با تمامی امکانات بگیری … واقعن متاسفم همش منتظریم ببینیم چین چ ماشین جدیدی میده اونم کافیه فقط دوسال داشته باشی بعدش حالت از هر چی چینیه بهم میخوره چ تو فروشش چ کیفیت.
امپراتور لامبورگینی
۳ آذر ۱۳۹۵مهدی توربو
با شما موافقم شدید
nima
۳ آذر ۱۳۹۵اتفاقا به نظر بنده اگر به آرم خودرو نگاه نکنیم اصلا نمیشه فهمید چینیه.فضای داخلیش هم اتفاقا واقعا خوب طراحی شده .واقعا پیشرفتشون حیرت انگیزه.به حال خودمون تاسف میخورم
كوروش
۳ آذر ۱۳۹۵یعنی جنرال موتورز از رانا کپی کرده !!!!!!!
ارمش هم شبیه
Amir amini
۳ آذر ۱۳۹۵این بهترین ماشین برای مونتاژ تو ایران خودرو اصلا احتیاج نیست کاری بکنن حتی ارمشم احتیاج نیست عوض کنن وارد کن بده تو بازار
بنتلی
۳ آذر ۱۳۹۵دوستان عزیز ایرانخودرو در طراحی رانا از بائوجون 630کپی کرده…چون بائوجون قبل تر از رانا معرفی شده!
بنتلی
۳ آذر ۱۳۹۵طراحی پشتش یکم از نیسان کیکس الگو گرفته…ب نظرم طراحی و امکانات خوبی داره و با این قیمت ارزش خرید خییلی بالایی داره…از طرفی همکاری جنرال موتورز میتونه تضمین خوبی برا کیفیت این خودرو باشه مخصوصا نسبت ب بعضی کراس اوور های چینی ک دارن تو ایران تولید میشن…
ASA
۳ آذر ۱۳۹۵به این جور مواقع باید بگی پنچری ذهنی
رانا از رو ۲۰۶، بائوجون از رانا
حميد
۳ آذر ۱۳۹۵باید بریم بگردیم ببینیم ایران خودرو از کی کپی کرده احتمالا چینی هم از همون کپی کرده
میلاد
۴ آذر ۱۳۹۵من تاجایی که میدونم و قبلا خوندم رانا محصولی بوود که درسال ۸۲ با همکاری شرکتهای المانی طراحی شده بوود و بنا بود جز اولین خودروهای هیبریدی دنیا باشه که متاسفانه اصلامعلوم چی شد و حالا اصلا ازش چی داره تولید میشه .سال ۸۲ کجا الان کجا.خیلی خودروهای دیگه هم تولید نشد مثله سمند کوپه که الان نمونش داخل کارخانه ایران خودرو سالهاست داره خاک میخوره یا بعدا طراحی سمند شاسی بلند تو دستور کاربود که انجام نشد.
حالا از مارک خودرو بگذریم.فقط نشستیم گفتیم خودروهای چینی بی کیفیتن .خداییش الان اوونا رو با خودمون مقایسه کنیم.مهم پیشرفت کردن درهرکاریه که اوونا درست دارن پیش میرن.
حمید ع
۲۹ مرداد ۱۳۹۶رانا از محصولات فیات الگو برداری کرده.فیات linea…طراحاش ایتالیایی بودن..اینو تو ی مقاله مجله ماشین چند سال قبل خونوم.