درآمد و سود جنرال موتورز طی سهماههٔ سوم سال جاری فوقالعاده بوده است. طی یک بیانیهٔ مطبوعاتی گفته شده که درآمد این خودروساز آمریکایی با ۶.۴ درصد افزایش نسبت به سهماههٔ سوم سال ۲۰۱۷، به ۳۵.۸ میلیارد دلار رسیده است. سود خالص جنرال موتورز از این درآمد نیز ۲.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. علت عمدهٔ این افزایش درآمد و سود، فروش بسیار بالای کراساوورها و پیکاپهای جنرال موتورز بوده است؛ بنابراین درحالیکه رقیب مستقیم این غول خودروسازی دیترویتی یعنی فورد با مشکلات مختلفی دستوپنجه نرم میکند، اوضاع جنرال موتورز بسیار خوب به نظر میرسد.
جنرال موتورز طی سهماههٔ سوم سال جاری حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایالاتمتحده به فروش رسانده است که میانگین قیمت این خودروها با ۸۰۰ دلار افزایش، به ۳۶ هزار دلار رسیده و رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت رسانده است. این میانگین قیمت تقریباً ۴ هزار دلار بیشتر از میانگین قیمتی کل صنعت خودروسازی است. بخشی از این افزایش میانگین به خاطر فروش قدرتمند کراساوورها، اسیوویها و پیکاپها بوده است. بهعنوانمثال، فروش شورلت تاهو، سابربن و جیامسی یوکان طی مدت سپری شده از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است. علاوه بر این، شورلت کلرادو و جیامسی یوکان هم در سهماههٔ سوم امسال بهترین فروش را از سال ۲۰۰۴ تجربه کردهاند. این در حالی است که به گفتهٔ جنرال موتورز، فروش نسخههای گرانقیمت شورلت سیلورادو و جیامسی سییرا نیز از انتظارات فراتر رفته است.
اما درحالیکه هماکنون اوضاع مالی، سود و فروش جنرال موتورز کاملاً خوب بوده و مشکلی ندارد، خبری از سوی این شرکت اعلام شده که کاملاً تعجبآور به نظر میرسد. به گزارش دیترویت نیوز، جنرال موتورز در نظر دارد کارکنانی با سابقهٔ بیش از دوازده سال کار را بازخرید کرده و به پرداخت حقوق آنها خاتمه دهد. این طرح شامل ۱۸ هزار کارگر از مجموع ۵۰ هزار کارگر جنرال موتورز در آمریکای شمالی میشود. این یعنی بیش از یکسوم کارکنان جنرال موتورز در آمریکای شمالی مشمول این طرح خواهند بود. البته این طرح فعلاً بهصورت داوطلبانه اجرا میشود. طبق گزارش دیترویت نیوز، هدف جنرال موتورز از این طرح تعدیل نیرو، کاهش و صرفهجویی در هزینهها است.
کارکنان باید تا ۱۹ نوامبر تصمیم بگیرند که آیا این طرح بازخرید را قبول میکنند یا میخواهند به فعالیت خود در جنرال موتورز ادامه دهند. فعلاً هیچ برنامهای برای اخراج کارگران اعلام نشده است اما به نظر میرسد اگر تعداد داوطلبان این طرح به حدنصاب نرسد جنرال موتورز میتواند کارگران خود را اخراج کند. بااینحال هنوز هیچچیز قطعی نیست و پسازآنکه برنامهٔ بازخرید در ۱۹ نوامبر به پایان رسید، جنرال موتورز وضعیت و شرایط را دوباره ارزیابی میکند؛ اما اعلام چنین طرحی مطمئناً موجب نگرانی بسیاری از کارکنان این خودروساز آمریکایی خواهد شد.
واقعاً دلیل این اقدام جنرال موتورز مشخص نیست. برخی میگویند هرچند سود این شرکت افزایش داشته اما فروش آن وضعیت مناسبی ندارد؛ یعنی صرفاً حاشیهٔ سود بالاتر رفته و جنرال موتورز با فروش هر دستگاه خودرو سود بیشتری کسب میکند اما میزان کلی فروش آن پایین است. هرچند این کاهش فروش پایدار نیست و همچنین امسال تمامی خودروسازان در ایالاتمتحده با افت فروش مواجه شدهاند اما برخی این موضوع را مقدمهای بر رکود بزرگ دیگری میدانند؛ بنابراین جنرال موتورز دلیل محکمی برای نگرانی از آینده دارد و شاید به همین خاطر است که میخواهد از هماکنون هزینههای خود را کاهش دهد؛ اما بااینحال تعدیل نیروی کار با وجود سود ۲.۵ میلیارد دلاری بسیار عجیب به نظر میرسد.
حسین وی
۱۲ آبان ۱۳۹۷واسه منی که از مدیریت و اقتصاد سر در نمیارم این کار طمع سود بیشتر نشون میده
ولی خب بچه های مدیریت و اقتصاد احتمالا دلیلی میدونن برای اینکار
(Ali (Chevy nova
۱۲ آبان ۱۳۹۷گفتم خبرهاى خوبى توراهه
بازهم هست خبر خوب
ماشالاه جى ام
صعودت تو سود رو تبرىک مىگم
منتظر خبراهاى طوفانى بعدى هستم
حسین
۱۳ آبان ۱۳۹۷خبرهای کارخونه زدن جنرال موتور و تسلا و غیره تو چین و هند و اروپا و برزیل دلیلشه
مدیرعامل جنرال موتور گفته بود اگه این وضعی که ترامپ شروع کرده ادامه پیدا کنه مجبور میشن خط تولیدو ببرن کشورای دیگه
ولی خداییش به ترامپی که همش سه چهار میلیارد دلار پول داره نگین مخ اقتصاد
وارن بافت با ۶۴ میلیارد دارای مخالف ترامپه و گفته به ضرر این کارای ترامپ خیلی خیلی بیشتره تا سودش
نوید جهرمی
۱۵ آبان ۱۳۹۷منم دلیلشو نمیدونم. فقط حدس میزنم برای رکود احتمالی 2020 دارن خودشونو آماده میکنن.
Genius
۱۲ آبان ۱۳۹۷این هم گوشه ای از نتایج اقدامات سرسختانه دونالد ترامپ در راستای تحقق شعار First America
big & small block engine
۱۲ آبان ۱۳۹۷درود بر کهنه کار خودروسازى جنرال موتورز
همچىن سودى رو بعد 2008 تا الان ثبت نکرده بود
بازار الان فقط وانت مىخواد و شاسى بلند
حسین ف
۱۳ آبان ۱۳۹۷تا کمر جلوشون خم شو
تا وقتی یاد نگیریم برا پولی که میدیم کارخونه و فروشنده باید جلومون خم بشه وضعمون همینه
فرقیم نمیکنه کارخونه ایرانی باشه یا خارجی
همین سایپا این چیزا رو دیده الان پیش فروش کرده میگه تحویل نمیدیم
محمد حسین
۱۲ آبان ۱۳۹۷این تعداد نفرات تعدیل ، روند تولید رو مختل نمی کنه ؟
بهرحال این آدما که الان بیکار تو کارخونه های جنرال موتورز راه نمیرن که بود و نبودشون فرقی نکنه !
حسین
۱۳ آبان ۱۳۹۷جنرال موتور گفته بود چندتا از خط تولیدا رو میبره کشورای دیگه
تسلام کارای ساخت یه کارخونه ی خیلی بزرگتر تو چینو شروع کرده
در واقع تولیداتو میبرن چین برا بازار چین. مثلا اگه تا قبل ترامپ سالی پنجاه هزار ماشین برا بازار چین تولید میکردن الان این پنجاه هزار تا رو تو خود چین تولید میکنن
وارن بافت با ۶۴ میلیارد دلار سرمایه این چیزا رو دید گفت ترامپ یه شارلاتان و دروغگو هست. بعد یه عده تو ایران به ترامپ با ۴ میلیارد دلار سرمایه لقبایی مثل تاجر قرن باهوشترین تاجر و غیره دادن