هولدن کومودور یکی از مشهورترین خودروهای استرالیا است. این ماشین توسط شعبهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن تولید شده و پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۸ بازمیگردد. از آن زمان تاکنون، کومودور در نسلها و نسخههای مختلفی در حال تولید بوده است. این خودرو هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در سال ۲۰۰۶ با کد VE معرفی شد. این نسل از کومودور که روی پلتفرم زتا جنرال موتورز ساخته شده است، در سال ۲۰۱۳ مورد فیسلیفت قرار گرفته و با کد VF به بازار آمد. سپس از سال ۲۰۱۴ نیز این خودرو تحت نام شورولت SS در ایالاتمتحده هم عرضه شد؛ بنابراین شورلت SS در اصل همان هولدن کومودور VF است که توسط هولدن در استرالیا تولید شده و به ایالاتمتحده صادر میشد.
اما چند وقت پیش خبر رسید که جنرال موتورز قصد دارد تأسیسات تولید خودروی خود در استرالیا را تعطیل کند و به همین دلیل تولید هولدن کومودور نیز امسال پس از چندین دهه برای همیشه خاتمه یافت. همچنین معلوم شد که جنرال موتورز تصمیم گرفته نسل جدید اوپل اینسیگنیا را بهعنوان نسل پنجم هولدن کومودور بهصورت وارداتی در استرالیا عرضه کند. بدین ترتیب کارخانجات تولیدی جنرال موتورز در استرالیا بهطور کامل در حال تعطیل شدن است. به همین دلیل حالا آخرین دستگاه شورلت SS نیز توسط هولدن در آدلاید استرالیا تولید شده و راهی ایالاتمتحده شد تا خط تولید کومودور و نسخهٔ آمریکاییاش شورلت SS کاملاً تعطیل گردد.
آخرین SS به رنگ مشکی بوده و به گیربکس شش سرعتهٔ دستی مجهز است. به مناسبت گرامیداشت تولید آخرین دستگاه این خودرو، کارکنان مرکز تولید هولدن در آدلاید این شورلت SS را امضا کردند. این کار به درخواست مالک آمریکایی آخرین شورلت SS صورت گرفته است. در طول مدتزمان تولید این سدان در استرالیا، هولدن درمجموع ۱۲,۹۵۳ دستگاه شورلت SS را برای بازار ایالاتمتحده تولید نمود. همچنین زیرمجموعهٔ استرالیایی جنرال موتورز تعداد ۷۳۰۵ دستگاه شورلت کاپریس پلیس را هم برای پلیس آمریکا تولید کرده است.
اما قبل از عرضهٔ شورلت SS در ایالاتمتحده، هولدن کومودور بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ تحت نام پونتیاک G8 در آمریکا عرضه میشد و در این مدت هولدن حدود ۴۱ دستگاه پونتیاک G8 نیز برای بازار ایالاتمتحده تولید نمود. علاوه بر این، کوپهٔ هولدن مونارو نیز بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ بهعنوان نسل جدید پونتیاک GTO در آمریکا عرضه شد که تعداد ۳۱,۵۰۰ دستگاه از این خودرو هم توسط هولدن به تولید رسید.
(ali(CHEVY NOVA
۷ خرداد ۱۳۹۶خدانگهدارت شورولت ss
رفتى پىش اجداد پرافتخارت
رفتى پىش بلر 1963
رفتى پىش بلىزر 1969
درسته که دىگه تولىد نمىشى اما اىنو بدون جات تو قلب طرفدارهات هست
ماشىنهاى امریکاى جاشون تو قلب طرفداراشون هست براى ابد
(وقتى پشت فرمون امریکاى مىشىنى زندگى دیگه برات مفهوم گذشته رو نداره )
(ali(CHEVY NOVA
۷ خرداد ۱۳۹۶دوستان امریکاى بازم به احترام شورولت اس اس امروز مىخوام در مورد ىه هىولاى واقعى باهاتون صحبت کنم
(Dodge hemi dart 1968)
دوج سال 68 مثل همیشه تصمىم گرفت ىه درگستر واقعى رو معرفى کنه
دوج بخاطر اینکه ىه درگستر ساز قهار بوده و هست در اون سال ازش توقع زیادى مىرفت که براى فصل تازه مسابقات ىه چىز جدید معرفى کنه
دوج سرىع دست بکار شد و دارت رو براى اىن منظور انتخاب کرد
دوج موتور 426 همى رو براى اىن فرزند خلفش تدارک دىد. مشخصات فنى اىن موتور به شرح زیر هست
7000 سى سى حجم موتور.مجهز به 2 عدد کاربراتور 4 دهنه هولى که جمعا 8 دهنه کاربرات مىشد.گىربکس دستى و…….
دوج براى سبک کردن وزن این مدل حتى شىشه ها رو هم بصورت طلق ساخت تا سبک تر بشن
موتور 426 که در امرىکا به فىل معروف هست بخاطر بزرگىش اونقدر حجىم بود که جاىى براى باطرى تو محفظه کاپوت نمونده بود و دوج باطرى اىن ماشىن رو در صندوق جاىگذارى کرد
قدرت اىن ماشىن تا550 اسب تخمىن زده شده و از مدلهاى بود که براى دوج افتخارات متعددى رو در مسابقات درگ بدست اورد
mojtabaaston
۷ خرداد ۱۳۹۶واقعا خنده داره
فکر کنم بالای 500 هزار دستگاه از این ماشین تولید شده اما ما حتی یه دونه هم پلاک ملی توی ایران نداریم