سال ۲۰۲۱ سال پیکاپهای الکتریکی خواهد بود زیرا در این سال جیامسی پیکاپ هامر EV را به بازار عرضه میکند و تسلا تولید سایبرتراک را آغاز میکند درحالیکه زودتر از آنها یعنی در نیمهٔ دوم سال جاری ریویان R1T هم راهی بازار خواهد شد. هرچند فعلاً اطلاعات کمی از هامر EV میدانیم اما بد نیست بهطور اجمالی آنرا با دو رقیب دیگر مقایسه کنیم. بزرگترین ویژگی این خودرو خروجی حیرتانگیز ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵۷۴ نیوتن متر گشتاور قوای محرکهٔ آن است که اعداد بسیار بزرگی هستند اما هنوز نمیدانیم که این تنها نسخهٔ هامر EV خواهد بود یا نسخههای ضعیفتری هم برای آن ارائه خواهد شد.
قویترین نسخهٔ ریویان ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد که هرچند در برابر اعداد هامر ناچیز به نظر میرسند اما باید توجه داشت که این اعداد طبق اندازهگیریهای سنتی اعلام شدهاند و کل گشتاوری که R1T به زمین منتقل میکند ۱۴ هزار نیوتن متر است. هرچند این عدد هنوز هم از هامر کمتر است اما احتمالاً گشتاور دیوانهواری که توسط جیامسی اعلام شده هم طبق همین اندازهگیری بوده است؛ اما دو نسخهٔ ضعیفتر از R1T هم وجود دارد که نسخهٔ پایهٔ آن ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور و نسخهٔ دوربرد ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. مجموع گشتاوری که نسخهٔ پایه به زمین منتقل میکند نیز ۷ هزار نیوتن متر و نسخهٔ دوربرد ۱۴ هزار نیوتن متر اعلام شده است.
سایبرتراک هم مثل R1T در سه نسخهٔ مختلف شامل تک موتورهٔ محرک عقب، دو موتورهٔ چهارچرخ محرک و سه موتورهٔ چهارچرخ محرک عرضه میشود. به گفتهٔ تسلا، بالاترین نسخهٔ سایبرتراک یعنی مدل سه موتوره در کمتر از ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که این یعنی میتواند هامر و ریویان (در سریعترین نسخه) که برای این کار به ۳ ثانیه زمان نیاز دارند را مغلوب کند. از لحاظ بُرد هم به نظر میرسد سایبرتراک پیروز میدان باشد زیرا نسخهٔ سه موتورهٔ آن میتواند با هر بار شارژ بیش از ۸۰۰ کیلومتر را طی کند درحالیکه این عدد در دو نسخهٔ پایینتر به ترتیب ۴۸۰ و ۴۰۰ کیلومتر است. از سوی دیگر، بُرد سه نسخهٔ R1T هم به ترتیب بیش از ۳۷۰، ۴۸۰ و ۶۵۰ کیلومتر اعلام شده است؛ اما سؤال بزرگ در مورد بُرد هامر است که فعلاً هیچ عدد رسمی برای آن اعلام نشده اما میتوان انتظار داشت که بتواند با هر بار شارژ حداقل ۵۰۰ کیلومتر را طی کند.
یکی دیگر از ویژگیهای نامعلوم هامر قیمت است که البته گمانهزنیهایی در مورد ۹۰ هزار دلار وجود دارد ولی هرگز نمیتوان آنرا قطعی دانست. در مورد سایبرتراک اما این مشکل وجود ندارد زیرا تسلا قیمت نسخهٔ پایهٔ آنرا ۳۹,۹۰۰ دلار، نسخهٔ دو موتور ۴۹,۹۰۰ دلار و نسخهٔ سه موتوره را ۶۹,۹۰۰ دلار اعلام کرده است. این در حالی است که R1T بسیار گرانتر خواهد بود زیرا گفته شده قیمت نسخهٔ میانی آن از ۶۹ هزار دلار شروع میشود و در نسخهٔ بالایی به ۱۰۰ هزار دلار میرسد. البته انتظار میرود قیمتگذاری دقیق این پیکاپ اواخر امسال مشخص شود. درهرحال این فقط یک مقایسهٔ کوتاه و اجمالی بین سه پیکاپ الکتریکی آینده بود اما در این عرضه مدعیان دیگری مثل فورد F150 الکتریکی و بولینگر B2 هم حضور خواهند داشت و همچنین تازهواردهایی مثل کارما، فیسکر و لُردستون نیز به آنها خواهند پیوست.
s.h
۱۳ بهمن ۱۳۹۸دوستان کسی داستان این گشتاورایی که این خودرو سازا اعلام میکنند میدونه ؟؟ 15000 و 10000 که معمولانم خودور های هارت و پورتی امریکایی اعلام میکنند !! چیه ؟؟؟ بابا قوی ترین وسیله نقلیه جهان اف هاش 750 حدودا 3550 یا 3750 نیوتون متر داره با موتور یک تقریبا یک تنی دیزل اخه مگه 4 ارمیچر که هر کدوم خدا وکیلی از دینام کولرم کوچیکتره هر چقدرم پیشرفته ( که بازم 4 تا ارمیجره ) چقدر گشتاور تولید میکنه ؟؟ احتمالا 10000 تای تسلا هم همینه اگر این اعداد واقعی اعلام شند نه فضایی الکتریکی ها حالا حالا ها نمیتونند تو شتاب و سرعت از هیبریدی هایی مثل کونیک زگ یا درون سوز هایی مثل اون و بوگاتی برنده شند ولی بازم اعداد اعلامی ریماک قابل هضم تره !!
بابا موتورای جنگنده های مدرن له اون عظمت و اینکه اسم جت رو یدکک میکشند انقدر به زور تولید میکنند
15000 نیوتون متر یعنی اینکه تقریبا اگر شاسی دوام بیاره حداقل پنج هزار تن بار بکشه !!!!!!!! ببینید دوستان خدام بخواد نمیتونه بکشه
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۸دوست عزیز این گشتاور سر چرخهاست نه گشتاور الکتروموتورها در متن هم اشاره کوچک و غیر مستقیمی بهش شده(برای مثال گشتاور داج چلنجر دیمون 2018 هم در چرخها 14/000 نیوتون متر هست) یا مثلا اسپارک owl که تا الان قدرتمندترین خودرو ساخته شده در دنیا هست و خودرویی تمام الکتریکی هست 2012 اسب بخار قدرت و 2000 نیوتون متر گشتاور داره و قطعا اگر هامر گشتاور 15/500 نیوتون متری(در الکتروموتورها نه سر چرخها) داشته باشه که نداره قطعا مشکلاتی در هندلینگ و کنترل خودرو به وجود خواهد آمد پس چنین گشتاوری برای این خودرو غیر منطقی است ولی احتمالا تسلا رودستر گشتاور 10/000 نیوتون متری در الکتروموتورها داشته باشه البته گفتم احتمالا(چون برای این کار هیچ شرکتی پیشروتر از تسلا نیست و این شرکت همیشه بهترین و خارق العاده ترین خودروها رو از همه لحاظ ساخته و همیشه غیر ممکن رو ممکن کرده و همه رو متعجب کرده و حتی پرفورمنس،مشخصات و عملکرد خودروهاش از اونی که مردم انتظار دارند هم خیلی بیشتره و رسیدن به چنین گشتاوری در الکتروموتورها سیستم خنک کننده و مصرف انرژِی زیادی رو میطلبه و برای ماشینی مثل رودستر منطقی به نظر میرسه چون این ماشین یک هایپرکاره و برای استفاده روزمره و طی کردن ماهانه هزار کیلومتر ساخته نشده و تولیدش هم سالانه 10/000 دستگاه هست)
Elmiraj
۱۳ بهمن ۱۳۹۸طبق محاسباتی که یوتیوبر معروف Jason fenske برای داج دیمن انجام داده ، در بهترین حالت ممکن پیکاپ هامر ۱۱۸۰ نیوتون متر گشتاور خواهد داشت …
.
(( قضیه تسلا رودستر با اینا فرق داره و با هیچکدام از محاسبات و فرضیاتی که تاکنون براش شده مطابقت نداره ))
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۸خیلی ممنون بابت پاسخ کامل،علمی و دقیقتون که با توضیحات کامل داده شد.
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۸میشه لطفا گشتاور و قدرت cybertruck هم بفرمایید.
Elmiraj
۱۳ بهمن ۱۳۹۸CyberTruck از همان الکتروموتور های سری plaid خواهد بود و Motortrend احتمال میده که مدل tri-motor بیش از ۸۰۰ اسب بخار و ۱۳۶۰ نیوتون متر قدرت داشته باشه .
محمد علی فردین
۱۳ بهمن ۱۳۹۸اون اخر خط اخر کامنتت فقط
OMID
۱۳ بهمن ۱۳۹۸زیاد ادبیاتتون مناسب نیست ((هارت و پورتی)):/
جالبه پدال هم اینجور دیدگاه هارو باهاشون کاری نداره
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۸هارت و پورت نیست،اینها حقیقت است و بعضی اوقات باید گفته بشه.بعدش مگه دیدگاهمون چشه که پدال منتشرش نکنه؟(جز کدوم یک از موارد گفته شده در پایین هست؟؟!!)
لطفاً از نوشتن بهصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمیشوند. برای تغییر آواتار خود میتوانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
فری
۱۳ بهمن ۱۳۹۸با این قیمتها فروش نمی روند بازار از دست می دهند
HR3
۱۳ بهمن ۱۳۹۸فک کنم تو طراحی تسلا سایبرتراک استفاده از خط کش الزامی بوده
انگار دادیش یه درب و پنجره ساز آلمنیوم کار درستش کرده
خدایی با استفاده از برند و رسانه و جهت گیری سیاسی ذهنتون رو تغییر ندن این طراحی هیچ قشنگ نیست
meysam
۱۳ بهمن ۱۳۹۸کلا با کامنتت خیلی موافقم بخصوص با خط سوم. تسلا رو دوست دارم بخاطر ساختار شکن بودنش اما سایبرتراک خدایی خیلی بیریخته عکس یکی مونده به آخر خودش گویای همه چیزه.
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۸احتمالا هفته آینده تسلا یک نمونه model s plaid رو در اختیار مجله Motor Trend قرار میده تا اون رو با پورشه تایکان توربو s مقایسه بکنه(تسلا مدل s در سال 2017 در تست مجله Motor Trend به 0-60 مایل 2.28 هم رسیده بود و اینکه این نکته رو باید در نظر بگیریم که model s plaid از لاستیک های پهن تر و بزرگتری نسبت به تایکان برخورداره) .چند روز پیش توییتی منتشر شده بود در این رابطه که تسلا مدل s و x با دریافت پک باتری 120kwh به برد 805 کیلومتر برای مدل s و 644 کیلومتر برای مدل x دست پیدا میکنه!!!!(اگر واقعا این خبر درست باشه شاهد خودروهای فوق العاده ای خواهیم بود)
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۸اگر به سایر خودروهای شرکت تسلا نگاه کنید میبینید که طراحی های بسیار زیبا و خوبی دارند(مدل3 و y، کامیون semi و رودستر طراحی های جدیدتری دارند ولی مدل s و x طراحی قدیمی تری دارند(طراحی مربوط به سال 2012) که اونها هم در سال 2022 با عرضه نسل جدید طراحی بهتر و جدیدتری رو دریافت میکنند)شاید طراحی سایبرتراک عجیب باشه ولی این چند دلیل داره
1-طراحی شیب دار عقب سایبرتراک شرایط مناسبی را برای استفاده از پنل خورشیدی فراهم میکنه و گفته میشه سایبرتراک در روز میتونه 48،24 یا 64 کیلومتر از طریق پنل خورشیدی پشتش دریافت بکنه(میزان مسافت طی شده در آمریکا روزانه 48 کیلومتر است)و حتی گفته میشه ممکنه سایبرتراک به جای برد 800 کیلومتری زمان رونمایی برد 1000 کیلومتری داشته باشه!!!
2-استفاده از این آلیاژ سخت و محکم 3mm برای بدنه،شرایط را برای شکل دادن بدنه سخت میکنه و اگر بخواهیم به بدنه شکل بیشتری بدهیم هزینه تولید افزایش و روی فروش خودرو تاثیر میگذارد.(پیکاپ ها به این دلیل که ازشون به عنوان خودرو باری استفاده میشه و روزانه مسافت زیادی را طی میکنند باید ماشین هایی سرسخت و با استهلاک پایین باشند عین سایبرتراک)
3-این پیکاپ برای سطح مریخ ساخته شده و ازش به عنوان مریخ نورد هم یاد میشه.طراحی این خودرو آینده نگرانه است و در آینده بیشتر این ماشین را درک خواهیم کرد.اگر طراحی این ماشین مثل سایر پیکاپ ها بود این پیکاپ فروش خوبی را در آمریکا تجربه نمیکرد چون شرکت های زیادی اقدام به عرضه پیکاپ در بازار رقابتی آمریکا که رقابت در این سگمنت(پیکاپ ها) بسیار رقابتی و سخته کردند و موفق هم نبودند پس این طراحی باید انقلابی و متفاوت از سایر پیکاپ ها باشه.
Farzad
۱۳ بهمن ۱۳۹۸اگه من میلیاردر بودم اولین کاری که میکردم این بود : یه سایبر تراک
میخریدم شایدم چندتا ، بعد با آر پی جی همشونو منهدم میکردم
بعد میزاشتم تو فضای مجازی ? یا شایدم با هلی کوپتر از بالا پرتش میکردم پایین . خخخخخ
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۸elmiraj@
سیستم تعلیق مدل s و x،مدل 3 و Y،مدل s plaid و x plaid،سایبرتراک و رودستر از کدام نوع هستند؟سیستم تعلیق رودستر یا مدل های plaid،سیستم فنربندی خطی الکترومغناطیسی شرکت بوز که پیشرفته ترین سیستم تعلیقه هست؟
فکر کنم تسلا طراحی و تولید رینگ خودروهاشو هم خودش انجام میده درسته؟آلیاژ اونها از چیه و وزنشون حدودا چه قدر هست؟رینگ های خودروهای تسلا به خصوص رودستر و مدل های plaid جوری هست که وزن حداقل ،مقاومت و استحکام زیاد و بهترین تاثیر را روی ضریب درگ داشته باشه و مثلا مثل رینگ های بوگاتی که جوری طراحی شده که باعث خنک کنندگی حداکثری سیستم ترمز میشه هست؟
Elmiraj
۱۳ بهمن ۱۳۹۸سیستم تعلیق ماشین های کنونی تسلا یعنی model 3 ، model S و model X در جلو و عقب از نوع A-arm یا همان دوجناغی هست که در اکثر خودروهای مدرن امروزی مرسومه ( در این نوع سیستم توپی چرخ توسط دو بازوی Aشکل در بالا و پایین به شاسی ماشین وصل میشه ) این سیستم بدلیل تماس زیاد با شاسی و حمایت بیشتر از کمک فنر ها از استحکام و فرمان پذیری بهتری نسبت به همه سیستم های قبلی برخورداره .
Roadster و model S / X plaid هم مطمئنا از همین سیستم استفاده خواهند کرد ، اما از سیستم تعلیق CyberTruck و Semi اطلاعی در دست نیست .
.
.
رینگ های Model S/X & 3 از نوع آلمینیوم پروفیل هست که در اکثر خودروهای لوکس امروزی بکار میره و یک نوع ملخی هم داره به صورت پیشفرض در نسخه های performance ارائه میشه که باعث خنک کنندگی سیستم ترمز هم میشه .
بدنه و رینگ های Roadster بنابر شایعات احتمالا فیبرکربن خواهند بود .
reza
۱۳ بهمن ۱۳۹۸چرا تسلا در مدل هایی مثل رودستر و مدل s و x از سیستم های تعلیق خاص و نوین(که بهتر و پیشرفته ترند) مثل سیستم فنربندی خطی الکترومغناطیسی شرکت بوز که پیشرفته ترین سیستم تعلیقه،فنر بندی چند اتصاله(Multi-link Suspension) که بهترین سیستم تعلیق مستقله که تا کنون ساخته شده و در خودروهای فرمول یک استفاده میشه،فنربندی فروفلوید یا دمپرهای مجهز به سیال مگنتو رئولوژی یا یک سیستم تعلیق جدید و بهتر که خودش ابداع کرده باشه و جدید باشه استفاده نمیکنه؟که علاوه بر فراهم کردن آسایش حداکثری برای سرنشینان و کنترل بی نظیر خودرو به خصوص در سر پیچ ها و پیست استفاده نمیکنه؟مخصوصا برای رودستر و model s plaid(برای کنترل بهتر در سر پیچ ها و عملکرد بهتر در پیست)؟در حال حاضر خودرویی ساخته شده که از سیستم تعلیق بوز و Multi-link Suspension استفاده بکنه؟چند مورد نام ببرید.
الکتروموتورهای خودروهای تسلا به ازای هر کیلوگرم چند کیلووات انرژی تولید می کنند؟این نسبت(نسبت تولید انرژی به هر کیلوگرم وزن) مثلا 9 هست؟
reza
۱۴ بهمن ۱۳۹۸چون سیستم تعلیق بوز فوق العاده است.سیستم تعلیق خودروهای تسلا هم عین سایر ویژگی های ماشیناش عالی است؟؟(نرمی و راحتی سرنشین در ناهمواری ها،کنترل و هندلینگ خوب خصوصا در پیچ ها).میشه چند تا مثال از عملکرد سیستم تعلیق ماشین های تسلا بزنید.
reza
۱۴ بهمن ۱۳۹۸جدیدا هم اندازه این سیستم تعلیق(بوز) کاملا کوچک شده و خیلی بزرگتر از یک سیستم تعلیق استاندارد نیست و علاوه بر راحتی فوق العاده سرنشینان و کنترل و هندلینگ خودرو،برای خودروهای خودران هم خیلی مناسبه
بهزاد
۱۳ بهمن ۱۳۹۸رضا جان شما که ماشالله دنبال کننده ی بسیار خوبی هستید چطور از تامین کننده های این صنعت بی خبرید!
شما و برخی دوستان یکم یا خیلی بیشتر از یکم در مورد تسلا بزرگنمایی میکنید!؟
رینگ های تسلا کار شرکت اسپانیایی zanini و سیستم تعلیق هم دست پرورده شرکت آلمانی ThyssenKrupp هست البته ممکنه چند قطعه از سایر شرکت ها هم در اون باشه و در کل به غیر از الکتروموتور که تعدادی از اون در بخشی از تاسیسات GM ساخته میشه تسلا هیچ قطعه ای تولید نمیکنه و همگی ساخت تامین کننده ها هست.
reza
۱۴ بهمن ۱۳۹۸آدم که همه چیز رو نمیدونه و علم الان انقدر پیشرفت کرده و با سرعت زیاد در حال پیشرفته که آدم خیلی چیزهارو به شکل دقیق نمیدونه یا اصلا نمیدونه تامین کننده های این قطعات تسلا رو نمیدونستم و ممنون که راهنمایی کردید البته تسلا باتری،cpu و چیپ خودروهاش(که همین کار خودش فوق العاده سخته)،سیستم autopilot،ورق بدنه سایبرتراک و الکتروموتور خودروهاشو خودش تولید میکنه و با اینکه تعدادی از قطعه هاشو خودش تولید نمیکنه ولی پتنت های زیاد و فوق العاده ای رو برای بهتر کردن اونها ثبت کرده و همیشه سعی میکنه خودروهاشو بهبود بده و اونهارو به بهترین شکل بسازه همچنین هیچ یک از خودروسازان دنیا هیچ کدام از قطعاتشون رو خودشون تولید نمیکنند و همه توسط شرکت های دیگر تامین و سپس مونتاژ میشه و تسلا همین که تا این حد پیش رفته و این قطعات رو خودش ساخته قابل تقدیره.ببخشید سیستم ترمز خودروهای تسلا ساخت کدوم شرکته؟(چون گفته میشه توسط یکی از شرکت های تابعه تسلا طراحی میشه ولی تولیدش فکرکنم توسط شرکت های دیگه انجام میشه)
حسن
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ندیده هامر رو انتخاب می کنم