لینکلن قصد توسعهٔ خودرویی الکتریکی را بر اساس پلتفرم ریویان داشت اما چندی پیش این برند لوکس آمریکایی اعلام کرد که این خودرو به دلیل وضعیت بحرانی کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا ساخته نخواهد شد. این خبر ناراحتکنندهای است زیرا یک لینکلن تمام الکتریکی با ۷۵۵ اسب بخار قدرت احتمالی میتوانست خودروی بسیار جذابی باشد؛ اما این اولین باری نیست که خودروساز بزرگی برنامهای برای تولید خودرویی را اعلام کرده و بعداً آنرا لغو نموده است. کمی بیش از یک دهه پیش رکود اقتصادی بزرگ موجب شد تعدادی از خودروسازان دوباره در مورد برنامههای خود فکر کنند که این امر به مرگ تعدادی از محصولات جدید آیندهٔ آنها انجامید. در ادامهٔ این مطلب یادی کردهایم از دو نمونه از این خودروها که قربانی بحران شدند.
پونتیاک G8 اسپرت تراک
در سال ۲۰۰۸ پونتیاک پیکاپ G8 اسپرت تراک را معرفی و اعلام کرد که این خودرو اواخر سال ۲۰۰۹ به نمایندگیهای فروش میرسد. این پیکاپ اما در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ هولدن کومودور یوت بود. G8 اسپرت تراک پیکاپی تک کابین با دماغهای تهاجمی بود که قسمت بار آن ۱,۸۷۸ میلیمتر و ظرفیت بار آن ۱۲۰۰ لیتر بود. زیر کاپوت این پیکاپ اسپرت یک موتور ۶ لیتری V8 قرار گرفته بود که ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد و G8 اسپرت تراک را ظرف تنها ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند؛ اما به دلیل بحران اقتصادی آن زمان، جنرال موتورز در اوایل سال ۲۰۰۹ برند پونتیاک را تعطیل کرد و درنتیجه G8 اسپرت تراک هرگزی نتوانست رنگ نمایندگیهای فروش را ببیند.
جگوار C-X75
هرچند پونتیاک اسپرت تراک خودروی جذابی بود اما شناختهشدهترین خودرویی که قربانی رکورد بزرگ شد، جگوار C-X75 بود. این هایپراسپرت در سال ۲۰۱۰ به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد جگوار در قالب یک کانسپت معرفی شد و سازندهٔ بریتانیایی برنامهٔ تولید آنرا در می سال ۲۰۱۱ تأیید کرد. جگوار برای توسعهٔ هرچه بهتر این هایپرکار، با ویلیامز همکاری کرد تا اولین محصول خود با شاسی مونوکوک کامپوزیت کربنی را تولید کند. C-X75 که وعده داده بود از XJ220 بهتر خواهد بود، به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی مجهز شده بود که از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ و سوپرشارژ با ۵۱۰ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۳۹۰ اسب بخار تشکیل شده بود که مجموع خروجی سیستم را به ۸۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور میرساند. این نیرو به هر چهارچرخ منتقل میشد.
جگوار مشخصات دقیق C-X75 را اعلام نکرد اما اعلام نمود که میتواند در کمتر از شش ثانیه از صفر به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این هایپرکار پلاگینهیبریدی همچنین میتوانست حدود ۶۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند؛ اما درنهایت درحالیکه پروژهٔ توسعهٔ C-X75 پیشرفت خوبی داشت اما جگوار در سال ۲۰۱۲ به دلیل وضعیت اقتصاد جهانی تصمیم به کنار گذاشتن این پروژه گرفت. بااینحال تعداد محدودی از پروتوتایپهای این ماشین ساخته شد و در سال ۲۰۱۵ نیز در فیلم اسپکتر جیمز باند حضور یافت.
محمدحسین پورکیوان
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹لینکلن ریویان حیف بود
ارش
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹حیف از این جاگوار که تولید نشد یه های پر کار تمام عیار بود .
محسن
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹کمتر از ۶ ثانیه از صفر به سیصد؟! محاله. شیرون در ۱۳/۱ ثانیه و رگرا در ۱۰/۹ ثانیه به ۳۰۰ تا میرسن اونموقع چجوری این در ۶ میرسه به سیصد
محسن
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹حالا درستش کردین
دانیال_Surrey،England
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹(( اما اعلام نمود که میتواند در کمتر از شش ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد))
اینو اشتباه زدید،در واقع خود سایتی هم که به عنوان منبع گذاشته اشتباه زده که قابل تامله.
0تا 160 کیلومتر رو زیر 6 ثاینه میره نه 100.
0 تا 100 زیر 6 ثانیه برای ماشین های دهه ی 50 تا 60 هم زیاد بوده!!
..
ولی مشخصاتش قشنگ پشم ریزون بوده.
Malt hill
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹از موتور ۱۶۰۰ این همه قدرت در آوردن کار هرکسی نیست.
car lover
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹جگ چقد خاستنیه
تو جیمز باند اسپکتر فک کنم همین ماشین بود دیگه درسته؟
سینا BMW
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹پونتیاک G8 من رو یاد هولدن انداخت. مخصوصا این مدل که خیلی شبیه هولدنLSV مالو شده ، البته در واقع هولدن شبیه پونتیاکه ، فکر کنم اون مدل هولدن بر اساس پونتیاک ساخته شده.
البته CX85 با الگو گیری XJ220 ساخته شده بود و احتمالا رقیب P1 و لافراری و ۹۱۸ میشد ولی نشد.
Aran Milan
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹من طرفدار ماشینهای امریکایی هستم ولی اینو قبول دارم هرجا آلمانیا رو یه خودروساز ورشکسته دست گذاشتن نجاتش دادن همین جگوار هم باید بیفته دست آلمانیا
آریا ماشین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹یه رقیب خوب برای p1 ، لافراری و ۹۱۸ تولید نشد