جنرال موتورزهفته نامه

5 تصور غلط درباره خودروهای برقی از زبان مدیرعامل جنرال موتورز

«مارک رئوس»، مدیرعامل جنرال موتورز، در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌ها به سوء برداشت‌های موجود درباره خودروهای برقی اشاره کرد. این مدیر بالارده آمریکایی در مصاحبه‌اش با رسانه «اینسایدر» به مسیر آینده شرکت تحت مدیریتش اشاره کرد و افزود که جنرال موتورز در آینده به خودروسازی تماما برقی تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل GM معتقد است که خودروهای درون‌سوز و برقی امکان تعامل و همزیستی با یکدیگر را دارند. او نهایتا پیشنهاد می‌دهد که با بهبود فناوری موجود در باتری‌های خودرو، می‌توان از فشار حاضر روی شبکه برقی ملی کشورهای دارای زیرساخت شارژ خودرو کاست.

رئوس در این مصاحبه می‌گوید که با ورود خودروهای برقی به بازار اتوموبیل، خواه‌وناخواه تصورات اشتباهی درباره نحوه درآمدزایی و سوددهی خودروسازان برقی و حذف مدل‌های درون‌سوز از چرخه بازار به وجود آمده است.

او افزود که GM درحال یافتن راهی برای تبدیل‌شدن به پرچمدار بازار خودروهای برقی است پس در این راستا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده تا حتما تک‌تک مدل‌هایش را برقی کند. رئوس نوید آینده‌ای بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار کربن صفر را نیز داد. او اما اعتقاد دارد که برخی از ابهامات پیش‌آمده پیرامون عملکرد جنرال موتورز، به‌خاطر رقابت این مجموعه با شرکت‌های پیش‌گامی چون تسلا، ریویان و لوسید ایجاد شده که نهایتا به سردرگمی متخصصان و مردم عادی ختم شده است.

پریوس هیبرید

شرکت‌ها برای رسیدن به مرحله تولید خودروهای برقی نیازی به ساخت مدل‌های هیبریدی ندارد

برخی از خودروسازان برای ترک خودروخای درون‌سوز و ورود به بازار مدل‌های برقی یک توقف کوتاه داشته‌اند. برای نمونه می‌توان به تویوتا اشاره کرد که درکنار سرمایه‌گذاری روی مدل‌های برقی آینده، همچنان روی نسخه‌های هیبریدی خودروهایش نیز حساب ویژه‌ای باز می‌کند. همین مسئله از نظر رئوس باعث ایجاد یک گمانه‌‎زنی نادرست در صنعت شده است. او درعین اشاره به سودآوری GM از مدل‌های برقی‌اش تا سال ۲۰۲۵، این‌گونه توضیح می‌دهد:

ما تصمیمی برای سرمایه‌گذاری روی هیبریدها نداریم.

جنرال موتورز در سال ۲۰۱۹ به تولید آخرین خودروی هیبریدی‌اش یعنی شورولت ولت پایان داد.

اگر به برخی از شرکت‌های دیگر که قصد تولیدخودروهای برقی را دارند نگاهی بیاندازید، تصویر سودآوری نسبتا متفاوتی را خواهید دید.

تیم‌های توسعه‌دهنده خودروهای برقی و درون‌سوز می‌توانند درکنار یکدیگر کار کنند

رئوس روی میز کاری خود در دفتر مرکزی جنرال موتورز، یک پایه تزئینی دارد که روی آن، عبارت «همزیستی» حک شده است. این همزیستی به همزیستی‌های نژادی، مذهبی یا… اشاره ندارد بلکه درباره هماهنگی موتورهای احتراق‌داخلی و اجزای باتری سخن می‌گوید که درحقیقت، همان رویکرد GM برای استفاده از مهندسانش به شمار می‌رود.

راه‌حل ما همین است. مردم جلو و عقب می‌روند.

یکی از رقبای اصلی جنرال‌ موتورز یعنی فورد تصمیم گرفته تا تجارت ساخت خودروهای برقی‌اش را از تولید مدل‌های درون‌سوز جدا کند و برای آن‌ها دپارتمان‌های مخصوص خود را درنظر بگیرد؛ بنابراین ساخت نمونه‌های برقی و درون‌سوز به‌صورت همزمان و مستقل از یکدیگر توسعه خواهند یافت تا بقای فورد را تضمین کنند.

خودروهای برقی باعث افزایش بار روی شبکه برق‌رسانی نخواهند شد

بسیاری افراد نگران‌اند که زیرساخت‌های کهنه برقی پاسخگوی نیاز شارژ باتری خودروهای EV نخواهند بود.

رئوس می‌گوید که GM و سایر تولیدکنندگان هم‌اکنون درحال کار روی این مسئله هستند تا آن را با استفاده از ذخیره انرژی و فناوری اشتراک‌گذاری انرژی از وسیله‌نقلیه به شبکه مرتفع سازند. جنرال موتورز در همین راستا یک دپارتمان جدید را موسوم‌به «GM Energy» بنیان نهاده است. وظیفه دپارتمان یادشده طراحی و ساخت محصولی است که بتواند انرژی بلااستفاده را از وسایل‌نقلیه دریافت کند و در ساعات اوج مصرف، به‌منظور کاهش بار بر شبکه برق به آن تزریق کند.

مردم می‌گویند که اوه! امکان ندارد شبکه برق‌رسانی یارای پشتیبانی از خودروهای برقی را داشته باشد. نه… این درست نیست.

تجربه شارژ خودرو با تجربه رانندگی آن یکی نیست

رئوس می‌گوید که وقتی راننده‌ها، خودروهای برقی‌شان را بر پایه تجربه شارژ شدنش قضاوت می‌کنند، متحیر می‌شود. او با اذعان به این حقیقت که زیرساخت موردنیاز برای شارژ راه زیادی را در پیش دارد می‌گوید که جنرال موتورز مدل‌های الکتریکی‌اش را به‌گونه تولید کرده که بتوانند همانند مدل‌های درون‌سوز خود را از یک مرکز شارژ به‌راحتی به مرکز شارژ بعدی برسانند.

او افزود که جنرال موتورز از طریق ارتباط و همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه شارژ و سایر ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، درحال کار روی بهبود تجربه شارژ است تا راننده‌ها به‌جای تمرکز روی این مورد، به تجربه رانندگی خودرو توجه کنند که حاصل تلاش مهندسان این شرکت است؛ خودروهایی چون کادیلاک لیریک و جمس هامر EV.

همه این‌ها درحال اتفاق افتادن است اما آیا بی‌نقص محسوب می‌شود؟ نه!

کادیلاک لیریک

تثبیت و ادغام صنعت شارژ به نفع راننده‌ها خواهد بود

با داغ‌تر شدن بازار خودروهای برقی و صنعت شارژ این محصولات تازه، استارتاپ‌های زیادی در چند سال گذشته با دشواری مواجه شده‌اند. افزایش تمایل شرکت‌های بزرگ برای مالکیت این شرکت‌ها و ادغام با یکدیگر، تعداد فعالان این حوزه را کاهش می‌دهد اما رئوس معتقد است که این مسئله لزوما به چیز بدی به شمار نمی‌رود:

گمان نمی‌کنم که این حرکت ناسالمی باشد. هرکسی که نمی‌تواند به‌راحتی در این زمینه درآمدزایی کند.

به همین دلیل است به نظر من که همکاری‌ها خیلی خیلی خوب هستند. کسانی که این سازوکار را درک می‌کنند و سرمایه خود را در جای درست قرار می‌دهند مسلما سود خواهند کرد.

نظر شما درباره صحبت‌های رئوس چیست؟ آیا واقعا ادغام شرکت‌های کوچک و تشکیل ابرشرکت‌های مسلط‌تر به نفع خریداران است؟ آیا جنرال موتورز با این اقدامات و با شعار تبدیل‌شدن به پرچمدار تولید خودروهای برقی، قصد ایجاد انحصار در بازار دارد؟! آیا این مجموعه بزرگ به واسطه همکاری خود با شرکت‌های پشتیبان تولید خودروهای برقی، توان رقابتی جانانه با بزرگان این حوزه را دارد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    چه شرکت های تازه تأسیس رشد کنند ، چه شرکت ها باهم ادغام بشن مطمئنا ۲۰۳۵ که اکثر کشور ها فقط اجازه فروش ماشین های برقی و هیدروژنی رو میدن اینقدر این ماشین ها تکامل پیدا کردن که دلمون واسه ۹۰ درصد ماشین های فعلی تنگ نمیشه ، الان یه سری که تجربشون از ماشین برقی اسباب بازی هایی هست که باتری قلمی میخورد میان میگن جنرال موتورز نمی‌فهمه و درکی از ماشین و سیستم انرژی نداره

    موافقم 37
    مخالفم 17
    1. کیانوش

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (826 ديدگاه)

      چجنرال موتورز میفهمه اما اینکه میاد از هیبریدی ها بد میگه به دلیل ناکارامدی هیب یدی ها نیست بلکه میخواد کمکا یشون رو تو دو دنه اخیر ماله کشی کنه اگه هیبریدی ها بی اثر بود الان شرکتای اروپایی نمیومدن تو اکثر محصچلاتشون ازی سیستم نیبریدی خفیف ۴۸ ولت استفاده کنن یعنی حتی ی انجین برقی بیست اسب بخاری هم کنار انجین بنزینی باشن میتونه تو کاهش الایندگی اون یشرانه اثر گذار باشه چه برسه به اینکه پلتکین هیبریدی باشه
      ،در ضمن جنرال موتور میفهمه اما مدیرش حتما ی تخته اش کمه که میاد میگه ما حودروی برقیمون رو جوری میسازم که ازاینایستگاه شارژ تا ایستگاه شارژ بعدی به راحتی برسه ؟!؟!نکنه بقیه برقی هارو رو مردم بکسل میکنن یاکولشون میگیرن تا ایستگاه شارژ بعدی اصلا میگن تسلا عا رو همیشه سوار کامیون میکنن میبرن ایستگاه شارژ
      این حرفهای سطح پایین ازمدیر ی شرکت عزیم صنعتی خیلی بعیده. میشد از مدیر سایپا انتظار داشاما جنرالموتور

      موافقم 9
      مخالفم 17
    2. ممد ژانگولر

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4150 ديدگاه)

      دم رئیس جنرال موتور گرم با صداقت تمام حرف حقیقتو زد و یک سیلی زد تو گوش پروژه شکست خورده هیبریدی که تویوتا روش تاکیید داشته
      👏🏆👏

      موافقم 17
      مخالفم 24
      1. HamiD

        ۱۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (2464 ديدگاه)

        همش حرف هست چقدر دور میگیری دادا …
        چ تویوتا چ جی ام ورشکست بشن نه من ضرر میکنم نه تو پس اینقدر حرص نخور

        موافقم 13
        مخالفم 4
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      به نظر من که مدیرعامل جنرال‌موتورز چیزی نمیفهمه و اگر نه اگر میفهمید اول باید با کاربران فهمیده‌ی پدال مشورت میگرفت و سپس تِز میداد !!!

      اونایی که تو اروپا در بیزینسشون دارند شکست میخورند بخاطر گرانی برق بیان اینجا جواب بدن آینده برای برقی‌هاست یا هیدروژنی‌ها در صورتی که نمیگویند همین تولید برق خودش نیاز شدید به سوخت فسیلی داره که یه غیر متخصص ساده هم این رو میدونه !

      این مدیر عامل و تمام مدیرعاملان فقط از یک چیز به شدت ترس برداشته‌اند و آن هم سرمایه‌گذاری‌های کلانی هست که در بخش برقی شدن خودردهاشون کردند که اگر به شکست ختم بشه یعنی یک تیر و دو شکست از بابِ اینکه هم پولشون رفته هم رقابت را به شرکت‌هایی باخته‌اند که روزگاری در هر کلاس مختلف خودرویی برای رقابت داشتند !!!

      موافقم 12
      مخالفم 9
  2. علی جردن

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    من ۲۰ سال پیش یک موتور اسکوتر برقی داشتم وقتی شارژ باطریش نصف می شد قدرت و شتاب موتور هم نصف می شد اما بعدش یک موتور بنزینی خریدم وقتی توی باکش اندازه نصف لیوان بنزین بود باز هم تا آخرین قطره بنزین با نهایت قدرت کار می کرد و فرقی نداشت تو باک بنزین کم باشه یا زیاد.. اما میزان سرعت و قدرت موتور برقی با میزان شارژ باطری رابطه = مستقیم داشت همون ذهنیت باعث شده در مورد خودروهای برقی هم اینفکرو بکنم اما چون تجربه رانندگی با خودروی برقی ندارم نمی تونم در این مورد قضاوت کنم

    موافقم 39
    مخالفم 9
    1. کیانوش

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (826 ديدگاه)

      عزیزم باتریت پر هم باشه وقتی از کل قدرت انجینت برقی استفاده کنی به یک چهارم برد اعلامی شرکت هم نمی رسی ،پس میشهازهمه قدرت استفاده کرد اگه شرکت خودش انجین رو محدود نکنه به دلیل شارژ کم باتری

      موافقم 6
      مخالفم 12
    2. میلاد

      ۱۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودرو برقی برای اینکه این ضعف رو جبران کنه مصرف باتری رو زیاد می کننه مثلا شما صبح سرد و خنک بلند میشی حرکت می کنی زده 1000 کیلومتر پیمایش بعد از 100 کیلومتر رفتن یهو می بینی باقی مونده مصافت زده 300 کیلومتر .

      موافقم 19
      مخالفم 5
  3. downfall

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (126 ديدگاه)

    خودورهای برقی باری رو شبکه برق وارد نمی کنن . این را گفته و هامر چهار و نیم تنی با باتری 210 kwh عظیم جهت شتاب دو ثانیه و سه ثانیه می‌سازد.
    بله مستر رئوس شما اگه اینو نگی چی بگی!

    موافقم 18
    مخالفم 12
  4. Elmiraj

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    شرکتی که ۱۲۰ سال تمام انواع درون سوز ها ساخت و ۸۸ سال تمام بزرگ‌ترین درون سوز ساز دنیا بود در عرض کمتر از یک دهه تمامی راه و روش های تسلا را پیش گرفته و بهترین نتایج مالی و الکتریکی سازی را هم در کوتاه ترین مدت ممکن گرفته…

    روز های بسیار بهتری پیشه روی GM هست

    موافقم 24
    مخالفم 10
  5. کیانوش

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (826 ديدگاه)

    با نصف حرف هاش مخالفم و اون قسمت که میگه ما خودرو های برقیمون رو جوری ساختیم که راحت ازاینایستکاه با ایستکاه شارژ بعدی برن واقعا شاخ دارودمکه چطور مدیر ی شرکت به این عزمت همچین حرفی میزنه نکنه برقی های بقیه شرکت ها رو مردم رو کولشون میبرن با ایستگاه های شارژ
    و راجب هیبریدی تولید نکردنشم انگار مثلا کار شاخی کردن که هیبرید تولید نکردن تو این دو دهه اخیر و بتضی از همین کاربر ها هم به تویوتا میپرن که چرا به هیبرید ها اهمیت داده و داره میده خیلی خوبید همتون هیبرید ها اثر گذار بودن و خواهند بود در کاهش گاز ای الاینده فقط هم تویوتا نبودن الان اکثر شرکت ها محصچلات بنزینیشون رچ حتی شده با سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت مجهز میکنن چرا چون حتی همین سیستم ۴۸ ولت هم رو کم کردن الایندگی و کاهش مصرف سوخت تاثیر داره عزیزان فعلا که تا حداقل دو دهه دیگه بنزینی ها و دیزلی ها هستن
    پس رها کردن توسعه احتراقی ها حماقت محضه البته امریکایی ها که کلا اهمیتی به توسعه پیشرانه های پاک تر نمیدادن ی فورد فقط ی امتحان کردتو اکوبوست ها حالا هم اومده بااین تعبیر که ما مستقیما ازاحتراقی به برقی میریم این دو دهه کم کاریشون تو کاهش الایندگی پیشرانه هاشون و یک دنهاینده هم توجیه میکنه خیلی کار کثیفیه با اینکه خیلی از محصچلات جنرال موتورزرو دوست دارم ولی واقعا سیاست مضخرفی پیش گرفته اون از پیکاپ برقی چهار تنیش این از این دید عجیب و غریبشون به صنعت خودرو میاد تویوتا رو نقد میکنه که چرا هیبریدی ها یا هیدروژنی ها رو توسعه داده و دو دهه گذشته. بببخشید که مثل شما ایمدو دهه بی خیال توسعه انجین هاش نشده

    موافقم 9
    مخالفم 5
  6. حسن

    ۱۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    دوستی که میگی توسعه موتورهای درونسوز باید ادامه پیداکنه حتمامزایای موتورهای برقی رو نمیدونی
    گشتاور بالا و دسترسی سریع به حداکثرگشتاور موتور تو دورهای پایین از مزایای موتورهای برقیه
    نداشتن سروصدا و مشکلات الایندگی و….
    چه بخوای چه نخوای آینده صنعت خودرو سازی همین برقی شدن اتوموبیل هاست

    موافقم 10
    مخالفم 7
  7. Mr 1352

    ۱۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (155 ديدگاه)

    با تبدیل خودروهای درو نسوز به خودروهای برقی، خیلی از کسب وکارهای امروزی تخته میشه واین بزرگترین معایب این کاره ولی قدم بسیار بزرگی در حفظ محیط زیست برداشته میشه

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      کدوم آش کدوم کشک
      کلی سوخت فسیلی باید نابود بشه تا برق برا خودرو تولید بشه یا زباله هسته ای
      بعد پنج سال تمام برقی شدن ماشین ها اوراقی ها از داخل رآکتور اتمی داخل نیروگاه اتمی خطرناک تر و کشنده تر میشه اونم به خاطر فاسد شدن باتری های کم عمر ماشین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا