سالهای سال است که جنرال موتورز عنوان پرفروشترین خودروساز ایالاتمتحده را در اختیار داشته است اما در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار پس از ۹۰ سال، این غول آمریکایی این عنوان را از دست داده است و حالا تویوتا تاج پادشاهی فروش بازار آمریکا را بر سر گذاشته است. به گزارش والاستریت ژورنال، دلیل اصلی این موضوع کمبود مداوم چیپها است که طی سال ۲۰۲۱ اختلالات بزرگی را در صنعت خودروسازی جهان ایجاد کرد.
در سال ۲۰۲۱ تویوتا موفق به فروش ۲.۳ میلیون دستگاه خودرو در ایالاتمتحده شده که ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است. از سوی دیگر، جنرال موتورز طی سال گذشته ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو در زادگاهش فروخته که ۱۱۴ هزار دستگاه از تویوتا کمتر بوده و کاهشی ۱۳ درصدی را نسبت به فروش سال ۲۰۲۰ نشان میدهد. این شرکت آمریکایی همچنین در آمار فروش سهماههٔ چهارم سال ۲۰۲۱ هم در پس تویوتا قرار داشته است زیرا هرچند فروش این شرکت ژاپنی در سهماههٔ پایانی سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته اما فروش جنرال موتورز هم در همین سه ماه ۴۳ درصد کمتر شده و بنابراین تویوتا توانست همچنان پیشتاز بماند.
جنرال موتورز دراینباره گفته است:
کمبود نیمرسانا و موارد دیگر، شرایط بیسابقهای را در سال ۲۰۲۱ ایجاد کرد. بااینحال، جنرال موتورز پیشتازی خود در فروش پیکاپهای فول سایز و شاسیبلندها را حفظ کرده است و سال ۲۰۲۲ هم با بهبود تدریجی زنجیرهٔ تأمین قطعات آغاز شده که این باید به رشد فروش در سال ۲۰۲۲ منجر شود زیرا ما چندین خودروی جدید ازجمله مدلهای الکتریکی و پیکاپهای جدید را عرضه میکنیم
همانطور که جنرال موتورز اشاره کرده است، نشانههایی از بهبود در تولید خودرو دیده میشود زیرا فروش برخی از خودروسازان مثل فولکسواگن، بامو، مزدا و هیوندای در پایان سال ۲۰۲۱ در ایالاتمتحده افزایش پیدا کرده است. بهعنوانمثال، فروش ۷۳۸ هزار دستگاهی هیوندای در آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش قابلتوجه ۱۹ درصدی داشته و رکورد فروش جدیدی را برای این شرکت کرهای به دنبال داشته است.
یوسف
۱۶ دی ۱۴۰۰جالبه که جنرال موتورز در داستان کمبود چیپ بیشتر از تویوتا آسیب دیده در جالی که تویوتا برای کاهش هزینه های تولید و حذف هزینه های انبارداری از زنجیره تامین ویژه ای استفاده میکنه به این صورت که قطعات بسته به نیاز خط تولید سفارش داده میشن و هنگام رسیدن به خط تولید وارد پروسه مونتاژ میشن که باعث میشه هزینه بالای انبارداری حذف بشه اما به نظر میرسه که تویوتا در زمینه چیپ ها ذخیره بیشتری داشته. البته بسیاری از مدل های تویوتا ساده هستن و نسبت به کمبود چیپ حساسیت کمتری دارن ولی بسیاری از مدل های جنرال موتورز هم تقریبا همین وضعیت رو دارن پس داستان مدیریت شرایط هم مهمه.
احمدعلی
۱۶ دی ۱۴۰۰خیلی ربطی به کمبود تراشه نداره وگرنه تویوتا و هیوندای و حتی بی ام و (با توجه به اینکه همه خودروهاش لوکس و اسپرتن با تعداد زیادی تراشه) نمیبایست افزایش فروش داشته باشن.واقعیت اینه که جنرال موتورز عملا خودش رو محدود به دوتا وانت فول سایز(سیلورادو و سیرا) و چندتا شاسی بلند فول سایز(تاهو،سابربن،یوکان و اسکالید که پلتفرم همشونم یکیه) کرده و خودش رو از بازار سدانها محروم کرده درحالیکه سدانهای تویوتا،هیوندای،هوندا،بی ام و و بنز همچنان افزایش فروش دارن.گفتن برای تمرکز بیشتر روی شاسی بلندها و کراس اورهاست ولی فروش بلیزر و اکوئیناکس مدام درحال کاهشه دقیقا برخلاف رقباشون(بااینکه وقتی نسل جدیدشون معرفی شد یه مدتی افزایش فزوش داشتن ولی دوباره روند نزولی به خودشون گرفتن) که اتفاقا پرفروشترین کلاس خودرویی در امریکاست(بعد از وانتها).درحالیکه تویوتا در همه کلاسهای خودرویی حضور داره و در خیلیاشونم رهبر کلاسه حتی مثلا در وانتهای سبک وزن که تاکوما با اختلاف پرفروشترینه و برخلاف کلرادو،هرفصل افزایش فروش داره .البته تاندرا هم حرفهایی برای گفتن داره و رقیب قدرتمدنیه ولی آیا جنرال موتورز هم رقیبی برای کمری داره؟نه.همین مسئله درمورد بازارهای جهانی هم صدق میکنه.جنرال موتورز به آمریکای شمالی و چین(با جوینت ونچرهایی که معمولا کمتر از پنجاه درصدش متعلق به جنرال موتورزه)محدود شده درحالیکه وضعیت تویوتا کاملا مشخصه.
ایران
۱۶ دی ۱۴۰۰این کمبود چیپم بلایی شده
Kato
۱۷ دی ۱۴۰۰ژاپن تو مدیریت حرف اول می زنه
این یه برد مدیریتی است