جنرال موتورز در دههٔ ۶۰ و ۷۰ از طریق برندهای مختلف خود ماسل کارهای زیادی تولید کرد که در اینجا با سریعترین آنها آشنا میشویم.
وقتی حرف از ماسل کارهای دههٔ ۶۰ و ۷۰ میشود، بلافاصله نامهای دوج، پلیموث و فورد در ذهن نقش میبندد اما شاید کسی به یاد جنرال موتورز نیفتد زیرا این شرکت بزرگی با چندین برند بود و استراتژی ساخت خودروهای عضلانی خود را روی برندهای شورلت، پونتیاک، بیوک و الدزمبیل تقسیم کرده بود. علاوه بر این، یکی از بزرگترین دلایلی که باعث شد برندهای جنرال موتورز در دوران ماسل کارها بهاندازهٔ رقبا شهرت پیدا نکنند، قانون مضحک این شرکت بود که اجازهٔ استفاده از پیشرانههای بزرگتر از ۶.۶ لیتری را فقط به خودروهای فول سایز میداد. البته کوروت از این قاعده مستثنی بود اما ماسل کار بهحساب نمیآمد.
به همین دلیل، درحالیکه چارجرها، باراکوداها و مکوانها پیستهای درگ را به آتش میکشیدند، کاماروها و شولها بهطور غمانگیزی ضعیف بودند. این در حالی بود که خود جنرال موتورز در سال ۱۹۶۴ با پونتیاک GTO بخش ماسل کارها را پایهگذاری کرد. خوشبختانه جنرال موتورز سرانجام در سال ۱۹۷۰ این قانون احمقانه را کنار گذاشت و همهٔ این برندهای شرکت با ساخت دیوانهوارترین و قویترین ماسل کارهای تاریخ از آن بهره بردند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با سریعترین ماسل کارهای کلاسیک جنرال موتورز آشنا شویم.
شورلت نوا SS مدل ۱۹۶۹
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۵ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۴.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۴ کیلومتر |
شورلت نوا در سال ۱۹۶۲ با نام Chevy II بهعنوان محصول پایهٔ شورلت متولد شد و فاقد تمام امکانات بود. این خودرو در نسخههای سدان، استیشن و کوپه ارائه میشد و خودروی مقرونبهصرفهٔ بسیار محبوبی برای خانوادهها بود. در سال ۱۹۶۸، نسل دوم معرفی شد و نام شوی II به نوا تغییر پیدا کرد. نوا هنوز هم یک خودروی خانوادگی ارزانقیمت بود اما شورلت در این نسل نسخهٔ SS را ارائه کرد که به یکی از کوچکترین و سریعترین ماسل کارهای دیترویت تبدیل شد. برای نوا SS در سال ۱۹۶۹ پیشرانهٔ بلوک بزرگ ۶.۵ لیتری قابل انتخاب بود.
پونتیاک گرند پری SJ455 مدل ۱۹۷۰
پیشرانه | ۷.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۸۰ نیوتن متر |
شتاب | ۶.۳ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۶ کیلومتر |
پونتیاک در سال ۱۹۶۲، گرند پری را بهعنوان خودرویی کاملاً جدید که چیزی بین یک کوپهٔ لوکس و یک خودروی اسپرت بود معرفی کرد. این خودرویی زیبا و قدرتمند بود و تا پایان دههٔ ۶۰ گرانترین کوپهٔ پونتیاک محسوب میشد. نسل دوم گرند پری که در سال ۱۹۶۹ معرفی شد، از فول سایز به میان سایز تبدیل شد و امکان سفارش موتور عظیم ۷.۵ لیتری برای آن وجود داشت. حالا گرند پری ناگهان از یک کوپهٔ لوکس به یک ماسل کار واقعی تبدیل شد. نسل دوم گرند پری برای رقابت با دوج چارجر در نظر گرفته شده بود که البته علیرغم قدرت بیشتر شبیه آرزو به نظر میرسید.
شورلت شول SS 454 مدل ۱۹۷۰
پیشرانه | ۷.۴ لیتری V8 |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۸۰ نیوتن متر |
شتاب | ۴.۹ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۹ کیلومتر |
تعداد کمی از ماسل کارهای کلاسیک بهاندازهٔ شورلت شول SS 454 مدل ۱۹۷۰ قابلاحترام و ترسناک هستند. مثل شوی II، شول هم در اوایل دههٔ ۶۰ معرفی شد و در نسخههای کوپه، سدان و استیشن ارائه میشد. حتی وانت ال کامینو هم از سال ۱۹۶۴ بخشی از خانوادهٔ شول شد. زمانی که در سال ۱۹۷۰ محدودیت احمقانهٔ جنرال موتورز برداشته شد، شول SS از نیروگاه هیولایی ۷.۴ لیتری بهرهمند شد. جنرال موتورز که زمانی با سیاستهای خود ماسل کارهایش را محدود میکرد، حالا به شگفتانگیز بودن شول SS 454 اذعان کرد و گفت هیچ ماسل کاری بالاتر از آن نیست.
پونتیاک GTO جاج رم ایر IV مدل ۱۹۶۹
پیشرانه | ۶.۶ لیتری V8 |
قدرت | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۱ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۴.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۹ کیلومتر |
در سال ۱۹۶۹ تمام خودروهای جنرال موتورز هنوز تحت قانون محدودیت موتور بزرگتر از ۶.۶ لیتری در مدلهای میان سایز بودند اما پونتیاک GTO جاج تحت تأثیر یکی دیگر از سیاستهای این شرکت قرار گرفت. GTO جاج مدل ۱۹۶۹ به پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری رم ایر IV مجهز شده بود که به گفتهٔ جنرال موتورز، ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر داشت اما خروجی واقعی بیش از اینها بود. در آن زمان، طبق سیاست جنرال موتورز، هیچ خودرویی نباید از کوروت قویتر میبود و به همین دلیل، قدرت بسیاری مدلها کمتر از واقعیت اعلام میشد. GTO جاج که برای رقابت با پلیموث رود رانر عرضه شد، با سیستم جریان هوای رم ایر، منیفولدهای هوای آلومینیومی و سیستم اگزوز جریان بالا، تحت محدودیت ۶.۶ لیتری تمام قدرتی که میتوانست را بیرون کشید.
الدزمبیل ۴۴۲ W30 مدل ۱۹۷۰
پیشرانه | ۷.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۸۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۹ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۷ کیلومتر |
۴۴۲ درواقع یک پکیج پرفورمنس سفارشی برای الدزمبیل کاتلاس بود که قصد رقابت با پونتیاک GTO را داشت. این پکیج در سال ۱۹۶۸ به مدلی مستقل تبدیل شد و نسخهٔ پرفورمنس بالاتر Hurst/Olds هم برای آن ارائه شد. سپس در سال ۱۹۷۰، الدزمبیل برای ۴۴۲ پکیج پرفورمنس W30 و پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری را ارائه کرد و خودرویی متولد شد که بسیار سریعتر از Hurst/Olds و مدلهای قبلی ۴۴۲ بود. Hurst/Olds مدل ۱۹۶۸ میتوانست ۴۰۰ متر را در ۱۳.۹ ثانیه طی کند درحالیکه W30 مدل ۱۹۷۰ این کار را در ۱۳.۷ ثانیه انجام میداد و به همین دلیل، موتورترند به ۴۴۲ W30 لقب ماشین مسابقات درگ داد.
شورلت کامارو Z28 مدل ۱۹۷۰
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 |
قدرت | ۳۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۸ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۴.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۷ کیلومتر |
نسل دوم شورلت کامارو در فوریهٔ ۱۹۷۰ معرفی شد و Z28 را میتوان جذابترین نسخهٔ آن دانست. این مدل از همان پیشرانههای LT-1 کوروت استفاده میکرد که هرچند فقط ۵.۷ لیتر حجم داشت اما سریعتر از بسیاری از دیگر خودروهای عضلانی جنرال موتورز با یک لیتر حجم موتور بیشتر بود. کارانددرایور Z28 مدل ۱۹۷۰ را خودرویی توصیف کرد که میتواند فراری را به چالش بکشد.
بیوک گرن اسپرت ۴۵۵ مدل ۱۹۷۰
پیشرانه | ۷.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۹۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۱ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۷ کیلومتر |
هرچند بیوک برندی نیست که به ساخت خودروهای پرفورمنس بالا شهرت داشته باشد اما تعدادی از سریعترین ماسل کارهای تاریخ مثل GSX را ساخته است. این شرکت در دههٔ ۶۰ هم در تلاش برای رقابت با پونتیاک GTO جاج و الدزمبیل ۴۴۲، پکیج گرن اسپرت را برای اسکایلارک ارائه کرد. گرن اسپرت ۴۴۵ مدل ۱۹۷۰ یک خودروی درگ کارخانهای با ۴۰۰ متر زیر ۱۳.۵ ثانیه بود. این هم یکی دیگر از ماسل کارهای جنرال موتورز بود که قدرت آن بسیار کمتر از واقعیت اعلام شد زیرا در آزمایشات داینو قدرت ۴۷۰ اسب بخاری را نشان داد.
شورلت کامارو SS 396 مدل ۱۹۶۷
پیشرانه | ۶.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۰ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۴ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۵ کیلومتر |
یکی دیگر از قربانیان سیاستی که اجازه نمیداد هیچ خودرویی قویتر از کوروت باشد، کامارو SS مدل ۱۹۶۷ بود. این خودرو از پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری استفاده میکرد که در کوروت ۴۲۵ اسب بخار قدرت داشت اما قدرت همان موتور در کامارو ۳۷۵ اسب بخار اعلام شده بود. بااینحال، ازآنجاییکه حداکثر سرعت کوروت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت و کامارو ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت بود، نشان میداد که قدرت موتور در هردو مدل یکسان است. البته هدف کامارو پشت سر گذاشتن کوروت نبود بلکه شرمنده کردن فورد موستانگ بود که بهخوبی در پیست و جاده انجام میداد.
پونتیاک فایربرد ترنس ام سوپر دیوتی مدل ۱۹۷۳
پیشرانه | ۷.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۳۵ نیوتن متر |
شتاب | ۵.۶ ثانیه |
۴۰۰ متر | ۱۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر |
در سال ۱۹۷۳، دوران خودروهای عضلانی به پایان رسیده بود و این خودروها یا بسیار ضعیف شدند یا با خط تولید خداحافظی کردند. بااینحال، پونتیاک در همان سال یکی از سریعترین فایربردهای تاریخ را ساخت. ترنس ام ۴۵۵ سوپر دیوتی خودرویی بود که پونتیاک باید از سال ۱۹۶۷ تولید میکرد اما اجازه نداشت. درحالیکه دیگر ماسل کارهای آن دوره باید قوانین آلایندگی و مصرف سوخت را رعایت میکردند، موتور عظیم ۷.۵ لیتری فایربرد بهنوعی از معافیت قانونی بهرهمند شده بود. البته از نسخهٔ سوپر دیوتی فقط ۴,۵۵۰ دستگاه ساخته شد.
علی جردن
۱۴ آبان ۱۴۰۲۱۹۷۰ یعنی ۵۰ سال پیش اگه توی کشور جهان اولی بودی می تونستی شتاب صفر تا صد ۵ ثانیه ایی رو تجربه کنی واسه ما هنوز اون مرحله قفله
A.H MOTORS
۱۴ آبان ۱۴۰۲ببخشید ss مخفف چیه؟
هی روزگار
۱۴ آبان ۱۴۰۲Super sport
آرمین
۱۵ آبان ۱۴۰۲مخفف سلام سلام😂😞
R R
۱۴ آبان ۱۴۰۲قفل نیست، عرضه میخواد
علی جردن
۱۴ آبان ۱۴۰۲داداش ۵۰ سال پیش توی ۹۰ درصد ایران آب لوله کشی و گاز و برق نداشت بخاری نفتی روشن می کردن انتظار داشتی زور بزنیم شتاب ۵ ثانیه ایی بسازن برامون
فرید
۱۷ آبان ۱۴۰۲آقای جردن
نمیدونم این آمار و ارقام را از کجا استخراج کردی شما ؟!
۵۰ سال پیش میشه سال۵۲که تمام شهرهای ایران طبق طرح تفصیلی انشعاب آب و برق داشتند اونهم تقریبا با بهائی آنقدر ناچیز که نزدیک به مجانی بود .
احتمالا شما جوانتر از اون هستی که شخصا دیده باشی اما قبض برق خانه ما که آپارتمان هم نبود و تا صبح چراغهای حیاط روشن بود و توی اتاق خودم هم چون طبقه بالا زیر پشت بام و سرد بود بخاری برقی داشتم و تازه باوجود اینکه سال ۵۶گرون شده بود و بنظر ملت نباید اینقدر میشد۲۲تومان یا۲۲۰ریال میومد.البته گاز شهری هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده بود و داشتن لوله های اصلی را جاگذاری میکردند اما کپسولهای ۱۱کیلوئی به ۹۰ریال توسط شرکتهای سوپرگاز و پرسی گاز و ایران گاز درب منازل تحویل میشد .
❤BMW❤
۱۴ آبان ۱۴۰۲نمیخوام خیلی بحث سیاسی کنم ، چون اینجا سایت خودروئه ولی ،
مشکل شما اینه که فقط یه مقوله رو میبینی ، فقط ماشین ،
بعد یه جوری میگی انگار رایگان بهشون ماشین میدادن نه عزیز من ، من فقط یه چیز میگم و بحث رو تموم میکنم ،
هیچ میدونستی ، یه خونه ۱۵ متری تو پاریس ۷ تا ۸ میلیارد تومن قیمت داره ؟
مازیار
۱۴ آبان ۱۴۰۲۷ تا ۸ میلیارد تومن رو تبدیل به فرانک فرانسه کن بعدش مقایسه کن ببین برای یه فرانسوی چند سال طول میکشه؟
و ۷ تا ۸ میلیارد تومن برای یه ایرانی چند قرن؟
نمیخوام خیلی بحث سیاسی کنم چون مشکل اصلی موندن توی واضحاته
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲فقط خطاب به شما کارشناس برتر خاور میانه فرانسه مثل سایر کشور های عضو اتحادیه اروپادر معاملات اصلی خودش از یورو استفاده میکنه اون فرانکی که شما میگی ماله مستعمرات فرانسه در اقیانوسیه هستش الان میگن ویکی پدیا منبع دادی دیگه منبع دم دست تر در اسرع وقت نتونستم جور کنم
مازیار
۱۴ آبان ۱۴۰۲آقای امیر
اشتباه من در واحد پول چه ارتباطی با اصل حرفم داره؟
مگه اینکه یکی بخواد با این بهونه خودش رو سبک کرده باشه
سبک باشی همیشه
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲داداش اون ارزش پوله ماعه حاجی
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲عزیزم
اولا داری قیمتو به پول بی ارزش ما میگی با اجازه آقا سعید اگه نمیگن خود تحقیری کردیم
اونا در طی یک ما تا ده برابر ما که ارزش دلار درامد دارن خرج هاشون طوریه که از پس اندازشون کمتر کم میکنه با وجوده اینکه مالیات بالایی میپردازن تازه کلی از خودرو و خونه ها مشوق مالیاتی دارن و یا اقساط معقولانه ای برایشون عرضه میشه ضمنا به سبب در جریان بودن تولید و درامد ناخالص ملی کشور ثروتمنده و قدرت خرید مردم بالاتره ( همه جا بالا پایین دارن میدونم میخواید بگیر نصف ملت اروپا نمیدونم فیات و رنو و پژو سوار میشن) در نتیجه مقایسه دو کشور نابرابر در یک فیلد اشتباه هستش
ارشک
۱۷ آبان ۱۴۰۲مشکل شما هم اینه که میخوای زیر مقاله مربوط به خودرو بحث به چالش کشیدن اقتصاد غرب راه اندازی. خیلی طبیعیه که اینجا مقوله ماشین دیده بشه نه مشکلات معیشتی و مقایسه توان خرید در کشورهای مختلف . ضمن اینکه اگه به نسبت کیفیت به قیمتها و تسهیلاتی که برای خرید به مردم داده میشه دقت کنی در واقع رایگان بهشون ماشین داده میشه.
محمد
۱۶ آبان ۱۴۰۲البته اگر منظورتون از لحاظ تولید و همگامی با صنعت خودروئی دنیاست ، بله و هنوز راه دوری داریم اما بجهت برخورداری و مالکیت دست آوردهای روز دنیا بمحض ارائه در بازارهای آمریکا نمایندگی جنرال موتورز (شرکت اتفاق) پشت ویترین نمایشگاه اش آماده فروش به ایرانیان بود .
سال ۵۲ یک کاماروی z28 آبی و یک ترنس ام قرمز کنار هم پشت شیشه زیر نور پروژکتورهای نمایشگاه واقع در پیچ شمیران دلبری میکردند
محمد
۲۰ آبان ۱۴۰۲نمی خواد بگی جهان اول که ، تو همین ایران خودمون میشد
TRD
۱۴ آبان ۱۴۰۲حداقل نیم قرن از عمر این هیولاها میگذره و هنوزم اعداد شتاب و صفر تا صدشون واقعا عالیه .
یاد صحبت یکی از دوستانم افتادم که آمریکا رو کشور عشاق میدونست . سیاست مدارا ، مهندساش ، بازیگراش ، مدیرانش ، دانشمندان و اساتیدش و ازون طرف گنگسترا و خلافکارا ، مجرم هاش و باندهای خلافکاراش ، همگی جزو بهترینای کار خودشون هستن . چون همگی عاشق کار خودشونن .
blackwing
۱۴ آبان ۱۴۰۲چون آزادی مطلق دارن
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲چیزی که باعث این امر شده رقابت و عدم انحصار و عدم خود غول پنداری و اعتماد به نفس کاذب و عدم فساد هستش اونا بر عکس کشور های جهان سوم به شدت در تلاش برای پیشرفت هستن
فقط انگلستان
۱۴ آبان ۱۴۰۲فکر کنم این الدزمبیل۴۴۲ همون خودرویی هست که تو بازی درایور۲ پلی استیشن۱ بود توی ورزشگاه بود رنگ زرد و اسپورتش.
کاربر۳
۱۴ آبان ۱۴۰۲اینجا هم به ماشینایی مثل elx میگن سلطان 😂🤦♂️
خدایا ۲۰۲۳ هم گذشت…
OM.01
۱۴ آبان ۱۴۰۲(اینجا هم به ماشینایی مثل elx میگن سلطان 😂🤦♂️خدایا ۲۰۲۳ هم گذشت…)
بخش 1= یادش بخیر سال 2020 تازه اومده بود من ذوق شوق نمایشگاه ژنو داشتم اما ماه بعدش فوریه 2020 همون اسفند ماه کرونا جهانی شد و آش با جای خیلی چیزها جمع شد. نمایشگاه خودرو ژنو هم کنسل شد
حال 3 سال و 8 ماه از ماجرای شروع کرونا گذشت و 4ماه دیگه میشه 4سال!! 2023 تموم شد هیچی، بلکه 2030 هم میاد میره و عمر ما میگذره… اما آیا ما تونستیم لذت ببریم از زندگی کردن و عشق بورزیم… !؟
بخش دوم= در دنیا آدم های زیادی وجود داره و هرکسی سلیقه ای داره. ما باید به همه احترام بگذاریم. در هر حال چه خوب چه بد بسیاری از جوون ها تو ایران عشق پارس 405 و 206 دارن
اصلی ترین دلیلش هم اینکه “” خودروی دیگه ای تجربه نکردن”” اگه همون افراد یه بار سوار ژاپنی دهه 90 و آلمانی دهه 70 و 80 و یا آمریکایی های تو ایران بشن صد سال به این آشغالا لقب نمیدن. حالا ماشین های مدرن بماند. تازه اینم بگم همون افراد وقتی پشت ماشین چینی های خیلی ساده چندین سال پیش X22 یا جک J5 میشن سگ این چینی می ارزه به ماشین ایرانیه!😅
و در آخر هرکسی دنیایی داره و دنیاش محدودیت داره…مثلا یکی ته دنیاش پارس 206 هست و خب نباید توقع خاصی داشت. عجیب نیست اگه بگه RC توربو پورشه رو میزنم و بهتر از اونه. نباید خیلی جدی گرفت
اما خب یکی دیگه مثل من هم دنیاش شده restomod و hot rod و street rod و pro touring و… و دانشی و به تنهایی اطلاعاتی که فقط درباره موتور flat head V8 Ford داره برابری میکنه با کل دانش سلطان سوارای کشور درباره ماشیناشون😃😃
(البته حیف فقط اطلاعات بروشوری و راه های تقویت فقط حفظی هست و عملیش رو نمیشه انجام داد اینجا)
arash
۱۴ آبان ۱۴۰۲با سلام آمریکا بسیار بسیار کشور عجیبی هست در 1941 ژاپن بخاطر تحریم های آمریکا تصمیم گرفت که یک سیلی با حمله به پرهاربر به آمریکاییها بزند تا آنها تحریمها را لغو و دیگه جرات تحریم اقتصادی ژاپن را نداشته باشند ضمنا در اواخر دهه 1950 یکی از مدیران هوندا جهت بهره برداری از بازار آمریکا به این کشور سفر کرد و در انتها گزارش جالبی منتشر کرد که ای کاش من 20 سال زودتر به آمریکا سفر کرده بودم چون وقتی شرایط بزرگی عظمت ثروت و فردگرایی و … آمریکاییها را دیدم که در نقطه مقابل ژاپن است متوجه شدم که در نبرد بین آمریکا و ژاپن حتی یک دهم درصد هم احتمال پیروزی ژاپن وجود ندارد و جنگ با آمریکا صد در صد نتیجه اش شکست است و ما برای فتح بازارهای آمریکا باید محصولاتی در تشابه با نیازهای آمریکاییها تولید کنیم و گرنه اینجا هم می بازیم.
datsun
۱۴ آبان ۱۴۰۲از بمب اتم استفاده نمیکرد بازنده بود یا حداقل انقدر ادامه پیدا میکرد که یکیش بی خیال میشد مثل جنگ ویتنام حمله به پرل هاربر کاملا گویایی اینه ژاپن برترهای داشتاون موقع مخصوصا تو دریا ،ضمنا آمریکای ها قرار بود به شوروی هم حمله اتمی انجام بدنه که شوروی فورا یک بمب اتم بسیار قوی آزمایش کرد که برگاهشون ریخت و کلا بی خیال شوروی شدن گزینه بعدی آمریکای ها چین بود که دلیل انصرافشون رو نمیدونم، همین الان هم آمریکا جای کم بیاره شک نکن از سلاح های کشتار جمعی استفاده میکنه
datsun
۱۴ آبان ۱۴۰۲ضمنا ناکازاکی خیلی عشقی مورد حمله اتمی قرار گرفت قرار بود اون بمب روی شهر کوکورا انداخته بشه که صنایع مهم اونجا بوده ولی وقتی اونجا میرن با پدافند و هواگردهای ژاپنی رو به رو میشن که عملیات انجام نمیشه قرار بود بمب داخل اقیانوس انداخته بشه یا به پایگاه برگرده و خلبان بمب افکن به خواسته خودش اون روی ناکازاکی میندازه فکروشو کنید به عشق خودش انداخته وتا سالها بعدش هم به کار خودش افتخار میکرد یه همچین موجودات بی رحمین
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ آبان ۱۴۰۲عشقی خیر، از قبل برنامهریزی داشتند که اگر هدف اول (Kokura) میسر نشد، بمب اتم روی ناگازاکی انداخته بشه
در متن زیر Bockscar اسم هواپیمای حامل بمب اتم در اون عملیات هست
Poor bombing visibility and an increasingly critical fuel shortage eventually forced Bockscar to divert from Kokura and attack the secondary target, Nagasaki.
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲خیر داتسون جان همونطوری هم که اقای اشتری فرمودن به دلیل دید بد آب و هوایی و خرابی یکی از موتور های بمبر تصمیم به تغییر هدف گرفته شد
جالبه بدونی که قبل از بمباران آمریکایی ها پوستر هایی رو پخش کردن از طریق هواپیما در ژاپن که حمله قریب الوقوع به یکی از ۱۲ شهر مهم ژاپن رو خبر میداد و برای اثر بخشی بیشتر بمب اتمی و عدم کاهش تلفات عمدا اسم شهر هدف اورده نشد ضمنا از شهر ها رو میدونستید ( یادم نمیاد دقیق کدوم اینطوری میگم سوتی ندم یه وقت) وقتی خلبان میخواسته بمب رو بندازه حس انسان دوستیش!!!! ( خیلی طنز بوده این یه قسمتش) گل میکنه و بمب رو طوری میندازه که تپه قدرت بمب رو پوشش میده و کمی کمتر بوده تلفات ولی در کل استفاده از بمب اتمی بسیار ظالمانه و کلا اتم ( چرنوبیل فوکوشیما ناکازاکی و هیروشیما ) بسیار خطرناک در صورت رخداد حادثه هستن به طوری که در طی حادثه چرنوبیل ۵۰۰هزار نفر به طور کل به صورت مستقیم و غیر مستقیم جان خود را از دست دادن( جالبه بدونید که دلیل اصلی این حادثه تا جایی که یادم بیاد و سوتی ندم) اجرای آزمایش غیر استاندارد ۱۰ ساعت قبل از حادثه بوده که راکتور با گاز زنون مسموم میشه و بعدش سر میله های خنک کننده راکتور از جنس گرافیت بود که نقش مخربی داشته ( جالب اینکه این سر میله های گرافیتی به عنوان اسرار مخفی کا گ ب حفظ شده بودن و محرمانه بودن تا چنین گندی به وجود میاد و بعد از فروپاشی شوروی گندش در میاد)
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲به عشق خودش ننداخته
از اون بمب فقط دوتا ساخته شده بود تا اون زمان سلاح بسیار استراتژیکی بوده دوست عزیز به طوری که وقتی کارشناس های ژاپنی به هیروهیتو میگن این بمب خیلی خفنه آمریکا نهایت یکی دیگه داشته باشه میگه عیبی نداره اون یکی هم میخوریم( ببینید ژاپنی های گذشته چقدر متعصب بودن که هاراگیری رو به اسارت و شکست ترجیح میدادن و قدرت بمب اتم اونجا مشخص میشه که امروزه ژاپنی ها پایین ترین نرخ میهن دوستی و داوطلبانه جنگیدن رو دارن ) میدونی چقدر هزینه شده بوده؟ مینداخته تو دریا ؟ به عشق خودش انداخته ؟ میدونستن اگه بمب اتم نزنن تسخیر ژاپن چندین سال و با چندین ملیون کشته هزینه خواهد داشت
❤BMW❤
۱۴ آبان ۱۴۰۲والا اون طوری که من شنیدم واسه شرایط بد محیطی روی ناکازاکی انداختن و از کوکورا کنار کشیدن
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲اولا جنگ کره به دلیل درگیر شدن با چینی ها کش پیدا کرد و این توهم امریکا رو برداشته بود که چون اتمی شده پس هیچ کشوری نمیتونه بهش حمله کنه و تجهیزات اون ها در حد ج ج دو باقی مونده بود در جنگ ویتنام هم چون در زمان جنگ سرد بودن بیم اون رو داشتن که با شوروی درگیر بشن ( با منحل شدن شوروی چه سود بی پایانی برد آمریکا مطمئن هم باشید جایی از تاریخ نانوشته دست داشتن آمریکایی ها در کودتا علیه گورباچف و به دست گرفتن قدرت توسط بوریس یلتسین وجود داره) اسنادی هم موجوده که آمریکایی ها از طریق شنود مکالمات ژاپنی و شکستن رمز اونها و خبردار شدن از حمله پرل هاربر عمدا گذاشتن حمله کنن تا بتونن بهانه ای برای تصرف داشته باشن ( الان میگه کو لینک بده ) از حوصله بنده خارجه خودتون میتونید پیدا کنید ضمنا ژاپن جز حمله پرل هاربر در سایر جبهه ها شکست های خفت باری میخوردن اعم از نبرد میدوی که ژاپن تنها طی یک روز ۴ ناو هواپیما برشو از دست داد
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲بعدا هم داتسون آمریکا از جنگ ویتنام و کره به این ور دیگه تنهایی نمیجنگه
یه ائتلاف میسازن هدشون آمریکاس
کل ناتو جمع میشن الانم کل ناتو پشت اوکراین هستن و یه کشور کوچک( اوکراین) تونسته مقابل یکی از قدرت های منطقه ای( ابر قدرت مال زمان شوروی مفلوک بود ) بایسته
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲در جنگ ویتنام هم چیزی که باعث تلفات بالای هواگرد های آمریکایی شد توپ های ضد هوایی پرتعداد برای ارتفاع پایین و سامانه های پدافندی سام برای ارتفاع بالا بود که بعد ها با ورود موشک های ضد رادار مثل هارم تونستن این مشکلم حل کنن البته مشکل توپ های هوایی همچنان پا بر جا بود
amir
۱۵ آبان ۱۴۰۲داتسون جان دلیل انصراف آمریکایی ها از چین دلیلش همون شوروی بودش تمام جنگ سرد به همین تقابل دو ابرقدرت گذشت و قدرت اتمیشون که میدونستن اگر حمله ای بکنن چیزی از خودشون هم باقی نمیمونه( کماکان که اگر حتی ۱۰ ۱۵ تا بمب اتمی بخوره به زمین کلا دیگه زمین غیر قابل سکونت میشه و مدت ها به دنبال رقابت بودن اعم از توسعه بمبر به عنوان سکو پرتاب موشک های اتمی توسعه سیلو های موشک هسته ای توسعه زیر دریایی با تعداد سیلو زیاد و .…
آرمین
۱۶ آبان ۱۴۰۲نمیدونم قضیه چیه که ما ایرونیا داریم میسوزیم که آمریکا و ژاپن روزی دشمن خونی بودن و الان همکار و همجهت هستن ، بابا ول کنین این بمب اتم رو ، خود ژاپنیا بیخیال شدن با دنیا رفیق شدن و نتیجه را هم میبینیم .
چند سال پیش تو نمایشگاه بین المللی شرکت کرده بودیم و دستگاهی که تولید کارخانه ما بود مجهز به کمپرسور ساخت آمریکا بود ، از قضا آقای ناطق نوری جهت بازدید وارد نمایشگاه شدن و رسیدن به غرفه ما ، از مشخصات دستگاه پرسیدن من هم ترسیدم بگن کمپرسورش ساخت آمریکاس گفتم : حاج آقا قسمت اصلیش ساخت شیطان بزرگه ، جناب ناطق خندیدن و گفتن : واقعا این شیطان بزرگ خوب میسازه .
از واقعیت فرار نکنیم آمریکا واقعا پیشرفته است و ما خیلی خیلی پس افتادیم .
Jeferson
۱۴ آبان ۱۴۰۲حیف، یه زمون آمریکا ، `ماشینِ آمریکایی ` می ساخت🚶
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲خودروسازی اصیل و ناب آمریکن رو در اصل بحران نفت دهه هفتاد به دنبال چند برابر کردن قیمت نفت و به اصطلاحی تحریم توسط کشور های عضو اوپک به دنبال دخالت آمریکا در جنگ سال ۱۹۷۳ یوم کیپور بود کشت بعد اون دیگه نه بلوک های ۶.۵ ۷.۵ لیتری بزرگ انجین های آمریکایی خبری بود و نه دیگه خودرو های ۵ ۶ متری و بزرگ و به اصطلاح قایق مانند مرسوم موند در اون موقع محصولات کوچک اروپایی و شرقی در اصل ژاپنی ها به عنوان برنده قضیه ظاهر شدن که مصزف سوخت کمی داشتن که این حسابی هم آمریکایی ها رو کوچک کرد ( مثل افتضاح موستانگ نسل دو) و هم فروششونو با دردسر موجه کرد و کمی بعد برای خودروسازی های خارجی محدودیت فروش گذاشتن و به دنبال اون خودروساز های ژاپنی به فکر تاسیس زیربرند های لوکس مثل آکورا(هوندا) اینفینیتی(نیسان) لکسوس( تویوتا) بودن تا بتونن در عین فروش در تعداد کمتر سود بیشتری بکنن
مانی
۱۴ آبان ۱۴۰۲آیا این خودروها تنها خودروهای سریع عضلانی کلاسیک در تاریخ هستند؟آیا این لیست کامل هست؟
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲من که جای چارجر ۱۹۶۹ رو خالی میبینم
JDM_Japan
۱۴ آبان ۱۴۰۲اصلا کاری به حجم موتور و شتاب این چیزا ندارم ،یه زمانی پونتیاک عجب خودرو هایی تولید میکرد که الان هیچ اسمی ازش باقی نموند
لعنت بهت جنرال موتور!!!
amir
۱۴ آبان ۱۴۰۲اشتباه جنرال موتور تصاحب بیش از نیاز چندین برند و عدم پاسخ صحیح به نیاز بازار ( در زمان بحران نفت دهه هفتاد) و ضمنا شباهت بیش از حد محصولات به هم به دنبال کاهش هزینه تولید بود
اما چه زیبا که دولت آمریکا پشت جنرال موتورز ایستاد و از ورشکستگی نجاتش داد با خرید سهامش
𝐀𝐥𝐢
۱۴ آبان ۱۴۰۲من انتخابم شورلت شورلت ss4 و پوناتیک gto پوناتیک فایر برد
Enzo Ferrari 2008
۱۴ آبان ۱۴۰۲انتخاب من همون رقیب فراری هست
همون کامارو
مازیار
۱۴ آبان ۱۴۰۲شول از همشون امریکایی تره
OM.01
۱۴ آبان ۱۴۰۲یکی از ماشین هایی که خیلی روی ماشین باز شدن و عاشق دنیای خودرو شدن من تاثیر داشت، پونتیاک GTO مدل 1969 بود
(استارت ماشین بازی منو پونتیاک ترنس ام 1978 زد و ادامه دهنده راه پونتیاک GTO مدل69 بود…)
شول 454 SS هم سلطانیه برای خودش و لات واقعی جادس. البته فقط تو خط مستقیم، ابعادش به درد شهر اصلا نمیخوره.
روی تک تک خودروهای بالا یه موتور گیربکس دیفرانسیل مدرن جنرال موتورز و ترمز های wilwood بندازی و تودوزی انجام بدی سیم کشی نو کنی و سیستم تعلیق رو ارتقا بدی(به طور کلی restomod کنی) راحت تا 100 سال دیگه هم ماشین هستن و با داشتنشون چیز دیگه ای نمیخواهی… (حداقل برای من اینطوریه)
JDM سابق
۱۴ آبان ۱۴۰۲بیوک GSX و شول SS LS6
❤BMW❤
۱۴ آبان ۱۴۰۲ای جااانم شول ،
سلطان ابهت و زیبایی
رامتین
۱۴ آبان ۱۴۰۲چه خودروهای جذاب و خاطره انگیزی. چقدر زمان قدیم (دهه 60 و 70) شورلت و بیوک هواخواه داشتند….
blackwing
۱۴ آبان ۱۴۰۲۱۱ آبان همایش خودرویهای کلاسیک تور تهران شمال بود ، بعضی از این مدلها هم حضور داشتن
Bagher
۱۴ آبان ۱۴۰۲پونتیاک گرندپری ار همشون خفن تر بود. از قیافه اش بیشتر خوشم اومد
ابوالفضل
۱۵ آبان ۱۴۰۲به نظرم یکم سرعت هاشون کم خورده تو جدول
واقعا همشون خوبن ، انتخابم پونتیاک ولی اگر پرفورمنس زیاد مهم نباشه از ابهت شول هم نمیشه گذشت
بیشتر از این مقاله ها برامون بذارید
Mobin
۱۸ آذر ۱۴۰۲عجب چیزیه شورولت شول
Amir classic
۵ دی ۱۴۰۲شورلت شول و بیوک گرن اسپورت و پونتیاک gto جاج واقعا اسطوره های بی تکرارن