جنرال موتورز (GM) یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان است که در سال ۱۹۰۸ تأسیس شد و خیلی زود به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان خودرو در جهان شناخته شد.
جنرال موتورز توسط ویلیام سی. دورانت (William C. Durant) در ۱۶ سپتامبر ۱۹۰۸ در دیترویت میشیگان، ایالات متحده آمریکا تأسیس شد. در ابتدا، شرکت زیر مجموعههایی را در خود جای داد، از جمله بویک (Buick) که به زودی یکی از برندهای مشهور شرکت شد. سپس، با خرید شرکتهای دیگر مانند اولدزموبیل، کادیلاک، اوکلند (که بعدها به پونتیاک تغییر نام داد) و شورولت، جنرال موتورز به تدریج به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای جهان تبدیل شد.
در دهه ۱۹۲۰، جنرال موتورز رقیبی برای فورد موتور کمپانی شد و دو شرکت بزرگی در صنعت خودروسازی ایالات متحده تشکیل دادند. در این دوره، جنرال موتورز برندهای معروفی مانند کادیلاک و شورولت را راهاندازی کرد. همچنین، تکنولوژیهای نوآورانهای مانند ترمز هیدرولیک، استارتر الکتریکی و تیم سواران اتومبیل نیز در این دوران توسعه یافت.
در طول سالهای بعدی، جنرال موتورز توسعه روزافزونی کرد و شرکتهای دیگر را همچون اپل (Opel) در آلمان و واکسهال (Vauxhall) در انگلستان به خود اختصاص داد. همچنین، شرکت در زمینه تحقیق و توسعه، خودروهای الکتریکی و توسعه فناوریهای متنوعی نیز فعالیت میکند.
در سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، این شرکت با مشکلات مالی مواجه شد که باعث شد در سال ۲۰۰۹ درخواست حمایت مالی از دولت آمریکا را ارائه دهد. پس از بازسازی و تغییرات در ساختار سازمانی، جنرال موتورز با موفقیت به فعالیت خود ادامه داد. جنرال موتورز در سال ۲۰۱۱ به عنوان بزرگترین فروشنده خودرو در دنیا شناخته شد. محصولات GM تاکنون در ۱۵۷ کشور مختلف جهان به فروش رسیدهاند.
امروزه، جنرال موتورز به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان شناخته میشود و در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا فعالیت دارد. این شرکت همچنین به تولید قطعات خودرو، تحقیق و توسعه و فناوری نیز مشغول است و با رویکردی پویا و نوآورانه به ارائه خودروهای با کیفیت و مدرن در بازار جهانی ادامه میدهد.
تاریخچه حضور جنرال موتورز در ایران
حضور جنرال موتورز در ایران به دوران قبل از انقلاب اسلامی برمیگردد. در آن دوران، شرکتهای خودروسازی بینالمللی مانند GM، فورد، پژو و رنو به دلیل بازار بزرگ خودرو در ایران، با نمایندگیهای بسیار در کشورمان حضور داشتند.
پای جنرال موتورز در سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۰ میلادی) به ایران باز شد. در آن زمان، شرکت سایپا با هدف تولید خودروهای شورولت در ایران تأسیس شد. در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸ میلادی)، سایپا توانست مجوز تولید خودروهای کادیلاک را نیز بگیرد و به عنوان نماینده رسمی جنرال موتورز در ایران فعالیت خود را آغاز کند. در دهههای بعد، سایپا توانست با همکاری جنرال موتورز، خودروهای بوئیک، پونتیاک، اپل و سایر برندهای تحت مالکیت جنرال موتورز را در ایران تولید کند.
در سال ۱۹۶۳، GM و سایپا یک قرارداد همکاری به منظور تولید خودروهای سبک و سنگین GM در ایران بستند. در طول دهه ۱۹۷۰، خودروهای سواری و مخصوصا سنگین GM برای مردم ایران بسیار محبوب و قابل اعتماد بودند.
- همچنین بخوانید: ظهور و افول پونتیاک
چه زمانی مونتاژ خودروهای آمریکایی در ایران متوقف شد؟
پس از انقلاب اسلامی و برقراری نظام جمهوری اسلامی، تحریمهای بینالمللی و تغییرات سیاسی در ایران، باعث شد که حضور جنرال موتورز در ایران کاهش یابد و به همین علت نمایندگیهای آن به دلیل تحریمهای اقتصادی تعطیل شدند. البته تا سال ۵۸ هنوز کورسوی امیدی برای تداوم تولید خودورهای آمریکایی در ایران بود اما پس از تسخیر سفارت آمریکا در ایران تمام امیدها از بین رفت.
ممکن است برای برخی سوال پیش بیاید که چطور برخی از محصولات جنرال موتور مانند بیوک ایران و شورلت نوا تقریبا تا سال ۱۳۶۷ در ایران مونتاژ میشدند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، آن زمان حدودا ۵۴ درصد سهام شرکت جنرال موتورز ایران در اختیار شرکت اصلی آمریکایی یعنی GM بود و پس از بهم خوردن توافق میان دو کشور، هر دو طرف اموال منقول و غیر منقول طرف مقابل را در کشور خودشان مصادره کردند. پس چند سال یعنی در سال ۱۳۶۰ پس از تنشهای فراوان، بین دو کشور توافقی صورت گرفت. در این توفق به که به بیانیه الجزایر معروف است ایران متعهد شده بود مطالبات GM ناشی از سرمایه گذاری در ایران را پرداخت و در عوض طرف آمریکایی آخرین محموله قطعات خودورهای مونتاژی را که در کانادا معطل مانده بود را به ایران ارسال کند. پس از رسیدن قطعات به ایران شرکت پارس خودرو که قبل از انقلاب با نام جنرال موتورز ایران فعالیت میکرد، شروع به مونتاژ دو خودرو شورلت نوا و بیوک ایران کرد تا سرانجام در سال ۱۳۶۷ تمام این قطعات مصرف و پرونده جنرال موتورز در ایران برای همیشه بسته شد.
جالب است بدانید زمانی که در ایران پیکان و ژیان ساخته میشد همزمان خودروهایی مانند بیوک B3 (ایران)، شورلت نوا و محصولات کادیلاک هم روی خط تولید قرار داشتند.
(Ali(chevynova
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲عالی بود
اصالت جی ام بینظیره
A
۲ خرداد ۱۴۰۲داداش ماشالاه آمرکن کارز
GMA
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به زیرمجموعه های جنرال موتورز اشاره شد، اما چرا هیچ چیزی از ساب (SAAB) نگفتید؟؟!
مردیم از خوشی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲توضیحات خلاصه بود
R/T
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی خوب بود
R/T
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲از اون همه آمریکایی رسیدیم به ماشینای آشغالی مثل پراید کوییک و… ..
Python
۱ خرداد ۱۴۰۲بله حدود پنج میلیون عدد از اینا مونتاژ شد ومردم به جای ژیان وفولکس بیتل اینو میخریدن
جمع کنید بابا کلا سرجمع ۱۰هزارتا هم از اینا مونتاژ نشد
تعداد زانتیا وماکسیما نسل دوم تو ایران بیشتر از ایناس
هرکردوم از اینا قیمت یه مغازه بزرگ بود توی اون زمان یعنی واقعا خیلی ارزون بود هم قیمت ژیان بود اصلا
مصرف بنزینشون والودگیشون هم الی ماشاالله
در اون زمان مردم بیشتر پیکان وژیان وبیتل
داشتن ولی طبقه های بالا به این ماشینای امریکایی وگرون دسترسی داشتن
Taha Malek
۱ خرداد ۱۴۰۲درسته کل ایران همه کادیلاک سوار نمیشد ولی مثل کل دنیا بود اکثر مردم خودرو اقتصادی درست حسابی برای زمان خودش (پیکان و ژیان و آریا) قشر متوسط روبه بالا (شورلت و بیوک) قشر بالا (مرسدس و کادیلاک و…) مثل همه جای دنیا ماشین روز سوار میشدن و مثل کشور های رو به پیشرفت خودرو مونتاژ میکردن اگه اون وضعیت ادامه پیدا میکرد الان ایران صنعت خودروش جایگاه خیلی بالاتری داشت
من موافق برگشت به دوران پهلوی نیستم و مردم هم احمق نبودن انقلاب کردن اما الان خیلی بازار خودرو کشور با اون موقع فاصله داره و صنعتیه که برای هر طرف ضرره غیر از دلال.
کارخونه ضرر مصرف کننده ضرر پس دلیل تولید چیه جوابش مثل تک تک بخش های کشور یکیه که نگم بهتره…
کاوه
۱ خرداد ۱۴۰۲همون پیکان و ژیان و بیتلی هم که شما میفرمایی ماشین روز دنیا بودن.خب معلومه که تمام دنیا ماشین اقتصادی فروشش خیییییلی بیشتر از ماشین لوکسه پس انتظار داری مثلا فروش فراری بیشتر از تویوتا باشه تو یه کشور؟؟؟؟نکته بعدی هم اینکه صنعت خودروی ایران اون موقع تازه راه افتاده بود مثل کره و کلملا طبیعی بود که مونتاژ کار باشه.اگه اون اتفاق نمیفتاد با پیشرفتی که ایران در پیش گرفته بود الان سایپا و ایران خودرو خیلی جلوتر از هیوندای و کیا بودن.همون موقع هم ژیان و پیکان ماشین اقتصادی روز دنیا بودن که مردم عادی دسترسی داشتن.پیکان ۲۴ تومن بود که یه کارمند معمولی با درامد ۶ ماهش میتونست یه صفرشو بخره.پیکان اون روز ها در ملاس کرولا و کمری امروزه.یه کارمند الان باید چند ماه کار کنه که یه کمری و کرولا صفر که هیچی بلکه مدل ۲۰۰۵ بتونه بخره؟؟؟؟
Python
۱ خرداد ۱۴۰۲حرف دوستان درست وحق
به هرحال اینکه همه کادیلاک سوار بودن دروغه که اشاره کردین
ومقایسه یه خودروی لوکس اون زمان با یه خودروی فوق اقتصادی مثل پراید درستم نیست
درمورد پیشرفت ایران خودرو این مورد درسته اما دلیل پسرفت ایران خودرو دولتی شدن جنگ وتحریم بود که اونو تا سال ها به یه پیکان یخچالی ساز تبدیل کرد
دلیل ضرر کارخونه ایران خودرو در حالی که انرژی مفته ومواد اولیش مفته
حقوق کارگراشم مفته دولت بودجه میده
وخودروها رو با سود خوبی میفروشه
فقط دلیلش دزدیه
یوسف
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شرکتی که در دهه سی برای تولید خودروهای آمریکایی تاسیس شد، سایپا نبود، شرکتی به نام جیپ ایران(به همت شادروان مهندس اخوان) بود که محصولات جنرال موتورز رو هم تولید نمیکرد بلکه به تولید جیپ و رامبلر(آریا و شاهین) مشغول بود و در دهه پنجاه بود که نامش رو به جنرال موتورز ایران تغییر داد و بعد از انقلاب هم شد پارس خودرو، تا دهه پنجاه سایپایی وجود نداشت و وقتی هم تاسیس شد بازوی سیتروئن در ایران بود، در سال 1378 بود که سایپا، پارس خودرو رو خرید.
به نظرم میشد تاریخچه مفصل و با اشتباهات کمتر در مورد جنرال موتورز نوشت.
امیر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳درود بر شما درست فرمودید کارخانه ویا بهتر کمپانی جنرال موتور در ایران پر درآمد ترین خودرو ساز و محصولات آن رقیب نداشت اوایل انقلاب سایپا بیچاره شد و قصد اخراج پرسنلش را داشت چرا هیچ کس نمیگه که پارس خودرو بلا عوض شش ماه حقوق پرسنل سایپا و داد که تو جامعه بزهکار زیاد نشه اونوقت همین شرکت به چه ذلالتی افتاد که شد زیر مجموعه سایپا وشرکت سایپا آنرا خرید.
فقط به خاطر اسمش GM : USA.
OM.01
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲باید بگم اجرای خطوط تولید و تولید محصولات در سایر کشورها تحت قراردادهای مختلف خودرویی امروزه یک ویژگی بسیار رایج و عادی از سوی شرکتهای خودروسازی در جهان به شمار میآید، اما به خاطر داشته باشید که این موضوع در دهه 60 میلادی آن هم برای آمریکاییهای مغرور موضوعی بسیار نادر به حساب میآمد.
به طور تقریبی در بازه فعالیت شرکت جنرال موتورز-ایران چیزی در حدود 40 هزار دستگاه خودرو برند GM از خط تولید این شرکت در ایران تولید شد که برای تاریخ ایران و ایرانی بدون شک یک افتخار ملی محسوب میشود. برای آن دسته از افراد که وسعت و اهمیت این بازه از تاریخ در صنعت خودروسازی کشورمان را به خوبی درک نمیکنند، باید یادآور شویم که اولین باری که ایالات متحده آمریکا تصمیم به تولید خودرو در خارج خاکهای این کشور پهناور گرفت، اولین و مهمترین گزینه کشور پرشیا به عنوان هاب صادراتی منطقه بزرگ و ثروتمند خاورمیانه بود. نکته حتی مهمتر از تولید محصولات آمریکایی در خاک ایران، تغییر نام محصولات آمریکایی به نام و نشانهای ایرانی در دوران فعالیت شرکت سهامی جیپ و جنرال موتورز ایران بود. از جمله این تغییر نامها باید به پیدایش اسامی چون شهباز (جیپ CJ5)، آهو (جیپ SJ واگونییر)، شاهین و آریا (AMC رَمبلر اِمبَسِدِر/معروف به امبسادور در ایران)، کدیلاک ایران (کدیلاک سِویل)، شورولت ایران (شورولت نووا)، بیوک ایران (بیوئیک اسکایلارک) و شورولت رویال (شورولت/اُپل کومودور) اشاره کرد.
به شخصه نه فقط آمریکایی های توی ایران رو بلکه آلمانی ها و ژاپنی های قدیمی رو ترجیح میدم به همه خودروهای سایپا و ایرانخودرو.
هزینه نگهداری و مکانیک با تجربه و دردسر جلب توجه رو فاکتور بگیریم تو بقیه زمینه ها با اینکه برای 3 و 4 دهه پیشن ولی چندین سال جلوتر هستن از محصولات داخلی(هرچند داخلی ها هم بعد یه دهه هزینه های که میزارن رو دستت کلاسیک هارو هم رد میکنه)
Tesla
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اصالت 😍🇺🇸🇺🇸
رضاوسپا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کجا بودیم و به کجا میرویم…
Python
۱ خرداد ۱۴۰۲همه کسانی که میگن به به وچه وچه از جمله نویسنده های پدال تیبا وپارس سوارن
خب این امریکاییا قدیمی شدن قیمتشون کمه به جای لگن صفر داخلی از اینا بخرید
الان یه بیوک اسکای لارک نسل سوم ۳۰۰میلیونه
پژو پارس به لطف زحمت کشان شده ۸۰۰میلیون
خب به جای پژو پارس بیوک بخرید
Taha Malek
۱ خرداد ۱۴۰۲با این سطح از هوش و ذکاوت چشم میخوریا!
Python
۱ خرداد ۱۴۰۲شما با این هوش وذکاوت چشم نخوری کافیه
OM.01
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲(پای جنرال موتورز در سال ۱۳۲۹ به ایران باز شد. در آن زمان، شرکت سایپا با هدف تولید خودروهای شورولت در ایران تأسیس شد. در سال ۱۳۳۷، سایپا توانست مجوز تولید خودروهای کادیلاک را نیز بگیرد و به عنوان نماینده رسمی جنرال موتورز در ایران فعالیت خود را آغاز کند. در دهههای بعد، سایپا توانست با همکاری جنرال موتورز، خودروهای بوئیک، پونتیاک، اپل و سایر برندهای تحت مالکیت جنرال موتورز را در ایران تولید کند)
واقعا چنین مطلبی اون هم از پدال واقعا بعید بود.
اولا سایپا مخفف جمله Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën هست و با مشارکت خودرو ساز فرانسوی، سیتروئن در ایران بنا شد.
دوما سایپا سال 1344 تاسیس شد
سوما تمام پونتیاک های تو ایران وارداتی بودن و هیچ پونتیاکی تو ایران تولید و مونتاژ نشد.
چهارما در سال1335و زمانی که بیشتر سرمایهداران به دنبال واردات خودرو بودند با تغییر استراتژی ایران برای صنعتی شدن، جعفر اخوان شرکت بازرگانی جیپ را تاسیس کرد. جعفر اخوان در گام اول در این شرکت اقدام به واردات جیپ ویلیز کرد، خودرویی یادگار دوران جنگ جهانی دوم که به دلیل قابلیتهای کاربردی و دوام بالا، در سالهای بعد از جنگ نیز تولید آن ادامه پیدا کرد. هر چند اخوان با واردات آغاز کرد اما ایده تولید در سر داشت و با چنین دیدگاهی در 1338 کارخانه شرکت سهامی بازرگانی جیپ در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج راهاندازی شد. در گام اول تولید جیپ ویلیز با تغییر نام به جیپ شهباز در این شرکت آغاز شد و به دنبال آن وانت سیمرغ بهعنوان یک بارکش تولید شد.
در آن سالها خودروهای شاسیبلند و وانت هر چند فروش خوبی داشتند اما بازار خودروی کشور در دهه 40 شمسی تشنه خودروهای سواری بود و با چنین بازاری، تمرکز روی خودروهای شاسیبلند نمیتوانست آینده شرکت را تامین کند. با چنین دیدگاهی، جعفر اخوان بار دیگر به سراغ آمریکاییها رفت و مذاکره با گروه American Motors Corporation را آغاز کرد(AMC)اخوان پیش از این و در اوایل دهه 40 مدلهای آمباسادور و رامبلر را از محصولات این شرکت وارد ایران کرده بود و در مذاکرات موفق شد امتیاز مونتاژ خودروی رامبلر را از این شرکت بگیرد و در سال 1346 این خودرو را با نام شاهین بهعنوان مدل پایه و آریا به عنوان مدل با امکانات بیشتر به بازار عرضه کرد.
در همین سال خودروی شاسیبلند دیگری بهنام جیپ آهو نیز به خط تولید شرکت اضافه شد. تولید خودروهای شرکت اخوان هر چند با استقبال بازار مواجه شد اما تیراژ تولید آنقدر بالا نبود که بتواند ایدههای او را برآورده کند. در سال 1347 در حالی که آریا 2802 دستگاه و شاهین 1742 دستگاه و انواع مختلف جیپ در حدود 2000 دستگاه عرضه شده بودند، پیکان به تنهایی بیش از 12هزار دستگاه تولید شده و حدود پنجهزار دستگاه نیز واردات به کشور ثبت شده بود.
اخوان به دنبال خودرویی بود که بتواند با خودروهای لوکس وارداتی رقابت کند و اینجا بود که در اوایل دهه 50 مذاکرات با جنرالموتورز را آغاز کرد. محصولات جنرالموتورز و به خصوص مدلهای شورولت پیش از این نیز در ایران وارد میشدند و ایرانیان نیز اعتماد زیادی به آنها داشتند اما باور اینکه بزرگترین شرکت خودروسازی جهان حاضر باشد مونتاژ خودروهایش را در اختیار ایران قرار دهد، در آن مقطع غیرممکن به نظر میرسید. با این وجود اخوان بهدلیل روابطی که با شرکتهای خودروساز آمریکایی داشت توانست نظر جنرالموتورز را جلب کند تا سرانجام در اسفندماه 1352 جنرالموتورز مشارکت با اخوان را پذیرفت و شرکت جدید با سرمایه اولیه 152میلیون و 500 هزار تومان تاسیس شد. به این ترتیب نام شرکت به «جنرالموتورز ایران» تغییر پیدا کرد و عرضه آریا و شاهین پس از فروش بیش از 22هزار و 700 دستگاه، در سال 1353 به پایان رسید.
برای شروع کار، اپل کومودور از محصولات اپل آلمان که از زیر مجموعههای جنرالموتورز بود با نام شورولت رویال 2500 و 2800 روانه بازار ایران شد. هر چند در آغاز هدف از عرضه محصولات GM، تسخیر بازار ایران بود اما جنرالموتورز قصد داشت از ایران به عنوان پایگاه منطقهای تولید محصولاتش برای بازارهای اطراف بهره بگیرد. نام شورولت کافی بود تا این خودرو در سال اول عرضه به بازار بیش از هفت هزار دستگاه بفروشد اما اخوان محصولات اصیلتری میخواست و وقتی آمریکاییها کشش بازار ایران را دیدند، پذیرفتند محصولات اصلی جنرالموتورز راهی بازار ایران شود و به این ترتیب تولید رویال در 1355 به پایان رسید و شورولت نوا و بیوک اسکای لارک (با نام بیوک ایران و شورلت ایران) به عنوان خودروهای پرچمدار آن دوران روانه بازار ایران شدند. پس از این دو خودرو نوبت به کادیلاک سویل (کادیلاک ایران) رسید. کادیلاک مانند پرچم ایالات متحده در خودروسازی است که تا پیش از تولیدش در ایران هیچ کجا خارج از خاک آمریکا تولید نشده بود. این خودرو لوکسترین خودروی تولیدی در کشور بود. شورولت وانت هم در سال 56 به محصولات این شرکت اضافه شد تا در آن مقطع هفت مدل مختلف خودرو به صورت همزمان از سوی جنرالموتورز ایران عرضه شود که نشان از تنوع بالای محصولات این شرکت در آن دوره را داشت
R/T
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جالبه
Taha Malek
۱ خرداد ۱۴۰۲عالی بود
مهدی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بیوک باز سرش به تنش میارزید و موتور جذابی داشت اما خود آمریکایی سوارا نوا ۶ سیلندر رو تو محاسبات نمیارن. اینو واسه اون جمله آخر متن گفتم که در حق پیکان جفا بود
حمید
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظرم مقاله روپاک کنید از اول بنویسید ! همه اطلاعاتش کلی و غلط بود
Avan
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اگر تولیدات خودروی ۵۰ سال پیش را بگذاریم در مقابل محصولاتی که امروز تولید می کنند ده هیچ پیروز میشن!
Daruosh
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چی بودیم چی شدیم 🤦♂️😔
Reza-a
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲سال ۱۳۸۴ هم حرف هایی بود که قراره محصولات جنرال موتورز با واسطه از شعبه کانادایی جنرال موتورز وارد بشه
که به نتیجه نرسید آخرین حرفهای جدی در مورد حضور جنرال موتورز تو ایران هم نیمه های دهه ۹۰ بود که تقریبا مجوز واردات چند مدل شورلت یادمه یه مدلش ترکس بود صادر شد و دادستان های بعدش که کلا منتفی شد
Reza-a
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خط آخر غلط املایی هست «داستان» بود که اشتباه «دادستان» نوشته شده
Mad.z.Max
۱ خرداد ۱۴۰۲نمیدونم عقب گردی که ایران کرد رو توی دنیا مشابهش وجود داره آیا یا نه واقعا..
تولیدات گرون قیمت ۵۰ سال پیشمون: بهترین و خاصترین خودروهای آمریکایی که در دنیا حرف اول رو میزدن
تولیدات!! (بخونید واردات زباله) گرون قیمت امروزمون: یکسری چهار چرخ گمنام چینی که خیلیاشون در خود چین خریدار ندارن.
چه بلایی بود سر ایران اومد
aliHOZA
۱ خرداد ۱۴۰۲به نظرم این یادداشت هنوز جای کار داشت.
با عجله منتشر شده.
برای نمونه، نوشته جنرال موتورز بخاطر مشکلات مالی سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در سال ۲۰۰۹ تقاضای کمک مالی از دولت آمریکا کرده!!!
در حالی که اینها چه ربطی به هم دارند؟
۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کجا ۲۰۰۹ کجا؟
در ضمن، شرکت جنرال موتورز در سال ۲۰۰۹ رسما ورشکست شد. به ورشکستگی نمیگن مشکلات مالی!!! میگن ورشکست. اون شرکتی که بعد از اون ایجاد شد از نظر قانونی یک شرکت دیگس. یعنی جنرال موتورز ۲۰۱۱ با جنرال موتورز ۲۰۰۸ از نظر قانونی دو تا شرکت کاملا جدا هستن. گرچه از نظر مای مصرف کننده فرقی با هم ندارن و حتی اسمشون هم مثل همه.
نکته بعدی اینکه تاسیس سایپا اصلا و ابدا ربطی به جنرال موتورز نداشت. سایپا شریک سیتروئن فرانسه بود.
حرف آخر
به نظرم درست نیست اطلاعات درست و نادرست اینطوری قاطی در یک وبسایت خودرویی معتبر به خواننده خورانده بشه.
GT R
۱ خرداد ۱۴۰۲از عرش به فرش رسیدن همینه …
سیاوش
۱ خرداد ۱۴۰۲از اولش هم بیوک و کادیلاک و شورلت ،جنرال موتورز ایران مونتاژ میکرد که بعدا شد پارس خودرو ،سایپا هیچ دخلی به آمریکاییها نداره سایپا از اولش هم آشغال های فرانسوی مونتاژ میکرد
....
۲ خرداد ۱۴۰۲ماشین خودتون چیه
Safa
۲ خرداد ۱۴۰۲شرکت های ایرانی هر چقدر که در گذشته با شکوه بودن، حالا به خاطر مدیریت دولتی بسیار ابلهانه و ناکارامد ( که فقط حول محور اختلاص و سود های مفت و کلان میگرده ) تبدیل شدن به حفره هایی عمیق و سیاه در صنعت و اقتصاد ایران.