کانسپت لسابر که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد، از تکنولوژیهای بسیار پیشرفتهای برخوردار بود که امروز در خودروهای مدرن میبینیم.
جنرال موتورز پیشتاز ساخت خودروهای کانسپت بوده است و اولین خودروی مفهومی جهان یعنی بیوک Y-Job در سال ۱۹۳۸ توسط این شرکت ساخته شد. بیش از یک دهه بعد نیز این شرکت کانسپت دیگری معرفی کرد که ویژگیهای بسیار مدرن و پیشرفتهای داشت. این کانسپت، لسابر نام داشت که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد. کانسپت لسابر (با بیوک لسابر اشتباه گرفته نشود) توسط «هارلی ارل» طراحی شد یعنی همان کسی که ۱۳ سال قبل، کانسپت Y-Job را طراحی کرده بود. وی که حدود یک دهه از Y-Job بهعنوان خودروی روزمره استفاده میکرد، در سال ۱۹۴۷ تصمیم به ساخت جایگزینی مدرن برای آن گرفت. این کانسپت جدید به لطف ظاهر برگرفته از عصر فضا و ویژگیهای نوآورانهای که در ادامه خواهیم دید، فوراً به یک افسانه تبدیل شد. هارلی ارل از این کانسپت هم بهعنوان خودروی شخصی استفاده کرد و ۷۰ هزار کیلومتر را با آن پیمود.
بدنهای با متریال غیرمعمول
پانلهای بدنهٔ این خودرو از منیزیوم و کف خودرو از آلومینیومی لانهزنبوری استحکام بالا ساخته شده بود. علاوه بر این، در برخی قسمتها هم برای کاهش وزن از فایبرگلاس استفاده شده بود. همهٔ اینها متریالی هستند که بعداً در ساخت خودروهای مدرن بهطور گستردهای مورداستفاده قرار گرفتند.
شیشهٔ جلوی خمیده
درحالیکه اکثر خودروها در آن زمان از شیشههای جلوی تخت استفاده میکردند، در لسابر با الهام از جنگندهها، از شیشهٔ جلوی منحنی استفاده شد. طراحی این شیشه از جنگندهٔ F-86 الهام گرفت و امروز تمام خودروها از شیشههای جلوی منحنی استفاده میکنند.
چراغهای جلو و عقب مرکزی
هارلی ارل در طراحی چراغهای لسابر هم از جتهای جنگنده الهام گرفت. در جلوی خودرو، یک قسمت بیضیشکل شبیه ورودی هوای جتها تعبیه شد که دو چراغ گرد را در خود جای داده بود درحالیکه در عقب نیز قسمتی دایرهای طراحی شده بود که شبیه اگزوز جتها به نظر میرسید ولی درواقع چراغهای عقب را در داخل خود مخفی کرده بود.
پیشرانهٔ تمام آلومینیومی
پیشرانهٔ این کانسپت بهطور کامل از آلومینیوم ساخته شده بود. این موتور درواقع پروتوتایپ موتوری بود که بعداً در سال ۱۹۵۶ تخت عنوان موتور V8 فایربال بیوک به تولید رسید. فایربال یکی از اولین موتورهای آلومینیومی جهان بود که منجر به ساخت پیشرانهٔ V8 روور و همینطور موتور V6 مشهور بیوک شد. این پیشرانه که در کانسپت لسابر ۳.۵ لیتر حجم داشت و به یک سوپرشارژر مجهز بود، قدرت چشمگیر ۳۳۵ اسب بخاری تولید میکرد. به لطف این نیرو، کانسپت لسابر ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
موتور دوگانهسوز
یکی دیگر از نوآوریهای موتور لسابر، امکان کار با دو سوخت بنزین و متانول بود. بدین منظور، خودرو به دو کاربراتور مجهز شده بود که یکی با بنزین و دیگری با متانول کار میکرد. خودرو در حالت عادی از بنزین استفاده میکرد ولی با افزایش فشار پدال گاز، موتور بهطور خودکار روی سوخت متانول میرفت تا حداکثر قدرت را تولید کند.
باک سوخت بازشونده
در هرکدام از بالههای عقب لسابر، دو مخزن سوخت ۷۵ لیتری تعبیه شده بود که یکی برای بنزین و دیگری برای متانول بود. این باکهای سوخت از نوع بازشونده بودند. این نوع باک، از مواد منعطف تقویتشدهای ساخته میشود و ابتدا اندازهٔ کوچکی دارد ولی زمانی که در محل موردنظر کار گذاشته میشود، باز شده و به اندازهٔ واقعی درمیآید. این باکها بیشتر در هواپیماها استفاده میشود تا برای نصب نیاز به ایجاد حفره بزرگی در بدنهٔ هواپیما نباشد اما چند دهه بعد، مکلارن F1 هم از باک بازشونده استفاده کرد.
گیربکس ترنساکسل در عقب
یکی دیگر از ویژگیهای پیشرفتهٔ قوای محرکهٔ لسابر، نصب گیربکس در عقب به شکل ترنساکسل برای بهبود توزیع وزن بود. بعداً بسیاری از خودروهای اسپرت موتور جلو مثل آستونمارتین و فراری از این شیوهٔ انتقال نیرو استفاده کردند.
جکهای برقی یکپارچه
لسابر به جکهای برقی یکپارچه مجهز شده بود که میتوانستند برای تعویض تایرها، بهراحتی و بدون زحمت خودرو را بالا ببرند. البته این ایدهٔ گرانقیمت هیچگاه به تولید انبوه نرسید ولی چند دهه بعد توسط برخی تیمهای فرمول یک کپی شد.
سیستم برقی ۱۲ ولت
خودروهای آمریکایی در ابتدای دههٔ ۵۰ هنوز از سیستم برقی ۶ ولتی استفاده میکردند ولی لسابر اولین خودرو با سیستم برقی ۱۲ ولتی بود که الگوی سیستم برقی خودروهای بعد از خود را تعیین کرد. سیستم ۱۲ ولت تا به امروز استفاده میشود و هنوز متداولترین سیستم برقی در خودروها بهحساب میآید. کانسپت ۱۹۵۱ جنرال موتورز برای تأمین برق گرمکن صندلیها و جکهای برقی یکپارچه به برق بیشتری نیاز داشت و به همین دلیل به سیستم ۱۲ ولت مجهز شد.
سقف پارچهای برقی
سقف تاشوی برقی در آن زمان اصلاً متداول نبود ولی جنرال موتورز کانسپت خود را به این نوع سقف مجهز کرد. علاوه بر این، لسابر به یک سنسور باران هم مجهز بود که در صورت تشخیص بارش باران، بهطور خودکار سقف را میبست. این ویژگی آنقدر پیشرفته بود که حتی امروز هم در خودروهای کانورتیبل دیده نمیشود.
بهطورکلی، لسابر با برخورداری از لیست بسیار چشمگیری از تکنولوژیهای نوآورانه که سالها بعد در خودروهای تولیدی دیده شدند، مطمئناً تأثیرگذارترین کانسپت دههٔ ۵۰ بود. این ماشین پیشروی بسیاری از تکنولوژیها و امکاناتی بود که امروز در خودروهای مدرن میبینیم.
حسین
۱۹ بهمن ۱۴۰۳حیف این امکانات که طراحیش متاسفانه زشت باشه
Taha Ayoobi
۱۹ بهمن ۱۴۰۳چی میگی جزو بهت بهترین طراحی هاس
حسین
۱۹ بهمن ۱۴۰۳عامه پسند نیست
۱۹ بهمن ۱۴۰۳چون برای عامه نیست
(Ali(chevynova
۱۹ بهمن ۱۴۰۳خودروسازی امریکا یه تنه باعث افتخاره این صنعته
جی ام عزیز یکی از ارکان اصلی این حجم از افتخاره
ماشالاه شوی شول ۱۹۷۲
ماشالاه ایمپالا ۱۹۶۰
ماشالاه بیوک لسابر لیمیتد ۱۹۶۳
ماشالاه موتور ۴۵۴ بیگ بلاک
ماشالاه کاربراتور و دلکو
۱۹ بهمن ۱۴۰۳خوشگله ناموسا
MehdiTurbo
۱۹ بهمن ۱۴۰۳اون دو تا چراغ که کاپوتش گرد کرده گنده کنار همه زشتش کرده
تو اون عکس که چراغاش خاموش خوشگل
تو اون عکس که چراغاش روشن خیلی زشت
اون دوتا چراغ که من تنها خودریی که دیدم چراغاش به جای کنا وسط نامتعارف و زشتش کرده به جز اون عالیه
.
۱۹ بهمن ۱۴۰۳جلوی ماشین منو یاد مینیون ها می اندازه ولی باز هم طراحیش قابل هضم هستش.
یاسر کاظمی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳کاملا درسته جز معدود خودروها با طراحی و دیزاین فوق العاده هست
ماهان
۶ فروردین ۱۴۰۴تو اون سالا که این ساخته میشد یکی از طراحی های ناب بوده
فقط چراغ جلو یکمی بد طراحی شده
ولی بهتر از ایران خودرو و سایپا هست که فقط بلدن مونتاژ کنن یا فیس لیفت بسازن
فورد
۱۹ بهمن ۱۴۰۳حسین به احتمال زیاد کوییک سقف قرمز داره
حسین
۲۱ بهمن ۱۴۰۳پراید سفید دارم برادر ولی لزوما ربطی نداره
BMW
۱۹ بهمن ۱۴۰۳طراح این ماشین من فکر کنم خودش هم مثل ماشینش زشته ور احتمالا آخر شب رفته طراحی کرده
احسان
۱۹ بهمن ۱۴۰۳طراحی این ماشین به قبل از سال ۱۹۵۰ میرسه و ایده آل و نیاز های اون سالها رو نباید با آنچه که شما در ۲۰۲۵ میبینید مقایسه کنید.
M. M. I
۱۹ بهمن ۱۴۰۳ممنون از امیر عزیز و پدال بابت مطالب همیشه خاص و ناب🙏❤️🏁
مازیار
۱۹ بهمن ۱۴۰۳خیلی جالب توجهه
نمای جلو با اینکه فرم افراطی کانسپت داره اما راحت میشه پذیرفت.
Nismo
۱۹ بهمن ۱۴۰۳خودروسازی آمریکا>>> بقیه دنیا
۱۹ بهمن ۱۴۰۳فقط مزدا
Taha Ayoobi
۱۹ بهمن ۱۴۰۳وقتی میگم آمریکا خودرو سازی از بقیه با اختلاف جلوتره یعنی این
(Ali(chevynova
۱۹ بهمن ۱۴۰۳اختلافشون با بقیه به اندازه سال نوری هست
خودروسازان امریکا از اون کوچیکه تا بزرگشون سراسر افتخارن و مایه مباهات
الکی نیست که باید بهشون گفت ماشالاه کاربراتور ۴ دهنه
ماشالاه دلکو پلاتینی
ماشالاه سرسیلندر و بلوک چدنی
ماشالاه هندل و فنر شمش عقب
داریوش
۱۹ بهمن ۱۴۰۳ماشالله هندل 🤣 این یکی جدید بود رفتیم به 110 سال قبل.
(Ali(chevynova
۱۹ بهمن ۱۴۰۳داریوش
اخ اخ حواسم نبود تو در ژنو سوئیس زندگی میکنی و سوار لامبورگینی ۲۰۲۵ میشی و هندل برات خنده داره
داریوش
۱۹ بهمن ۱۴۰۳تازه کجاشو دیدی شورولت نوا 150 میلیونی هم برای من خنده داره
(Ali(chevynova
۱۹ بهمن ۱۴۰۳البته با یه پرانتز
۱۵۰ تومنی که گفتی پول موتوری هست که زیر کاپوتشه نه خودش
راستی اکانت اصلیت کدومه؟
Ali.d
۱۹ بهمن ۱۴۰۳تفاوت خودرو سازی امریکا با بقیه دنیا مثل تفاوت سیمرغ و فنچ میمونه
اینا واقعا جهان اولی هستن و از ما ۲۰۰ سال جلو تر هستن
Chevo
۱۹ بهمن ۱۴۰۳تفاوت خودروسازی آمریکا با سایر خودسازهای اروپایی ، در سادگی و دوام پیشرانه های پر قدرت هست که بعد از سالها گذشت از تولیداتشون ، همچنان گزینه اول تیونیگ برای تیونرها هستند و نمونه بارزش هم سری LS جنرال موتور هست
𝐀𝐥𝐢
۱۹ بهمن ۱۴۰۳باور نکردنیه
محمد امین
۱۹ بهمن ۱۴۰۳خودروسازی امریکا تو دهه 50 میلادی به معنای واقعی کلمه اوج صنعت خودروسازی یه کشور بوده و هست و خواهدبود
تک تک خودرو های اون زمان شون خیره کننده بودن
OM.01
۱۹ بهمن ۱۴۰۳همونطور که تو متن اشاره شده هم بیوک Y job هم و هم کانسپت لسابر هردو توسط هارلی ال به صورت شخصی سال ها استفاده شدن و تعریف کانسپت بودن این نمونه ها زیر سوال میره یه جورایی!
همچنین بیوک XP 300 هم کانسپت اسپرت جنرال موتورز بود که سال 1951 رونمایی شد طراحش Charles chayne بود که باز این فرد این ماشین رو شخصی استفاده میکرد. این بیوک XP 300 کانسپت موتور V8 سوپرشارژر 3.5 لیتری داشت و 335 اسب قدرت تولید میکرد وزن موتورش فقط 113 کیلوگرم بود و وزن کل ماشین 1400 کیلوگرم بود و تو پیست GM تونست 240 کیلومتر سرعت بره ولی خود آقای چارلس به صورت شخصی به 180کیلومتر سرعت دست پیدا کرد. باز هم عدد خیره کننده ای بود.
https://en.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Buick_XP-300&wprov=rarw1
در دهه 50 میلادی جنرال موتورز کلی نوآوری داشت که میتونست به بازار عرضه کنه ولی فقط تو نمونه کانسپت نگه داشت. حالا فورد کانسپت هاش خیلی رویایی بود مثل ماشین شناور مگلو و ماشین هسته ای. هزینه توسعه این ماشینا زیاد بود واصلا تکنولوژی اونموقع کافی نبود حتی الانم هم نیست
ولی GM کلی کانسپت رونمایی کرد آماده تولید بودن ولی فقط طراحانش یا خود مدیران برای مدتی از ماشین استفاده کردن و الان توی موزه هستن یا کلکسیون شخصی یک نفر تبدیل شدن و واقعا صدحیف
1956 Oldsmobile Golden Rocket
Pontiac Strato-Streak 1954
1956 Pontiac Club de Mer
1956 Buick Centurion
هرچند نامردی نباید کرد شاید 10 یا 11 کانسپت دهه 1950 جنرال موتورز بودن ای کاش تولید میشدن و امثال من حسرت میخورن که چرا نشد ولی اون ور قسمت هم باید دید که کلی خودرویی خفن هم تولید شد که ممکن بود نشن!
از سال 1950 الی 1970دوران شکوه و نوآوری و طلایی خودروسازی آمریکا بود و هیچ وقت اون دوره تکرار نمیشه
یوسف
۱۹ بهمن ۱۴۰۳تنها خودرویی که با حسرت نگاهش میکنم که ای کاش تولید میشد…..
وقتی سال 79 اولین بار به صورت اتفاقی توی یک مجله خارجی اونو دیدم ….. اونقدر مجذوبش شدم که که شبها خوابم نمیبرد وساعت ها نگاهش میکردم…..
به نظرم زیباترین طراحی دهه 50 رو داره….
دیمن
۱۹ بهمن ۱۴۰۳واقعا این طراحی در ان زمان جسارت میخواست، بی نظیره
GearHead
۱۹ بهمن ۱۴۰۳کامنتا رو ادم میبینه تعجب میکنه. چقد افراط و تفریط
یادتون نره همین جی ام با همه ی این نواوری ها سال ۲۰۰۸ کجا بود
مازیار
۱۹ بهمن ۱۴۰۳خوب این کامنتها مربوط به همین مقاله هست
خودروسازی آمریکا دهه پنجاه و شصت روی قله بود و بعدش دچار افول شد و با یک سیر تقریبا ثابت به سقوط ۲۰۰۸ رسید
اما بعد احیاء داره خوب پیش میره
سوشیانت
۲۰ بهمن ۱۴۰۳چجوری حساب کردی تقریبا ثابت😂 دهه نود کوروت دوباره داشت اوج میگرفت کادیلاک دویل با کابین بسیار ساکت جی ام سی سایکلون و…
(Ali(chevynova
۱۹ بهمن ۱۴۰۳GearHead
یجور حرف میزنی که انگار همه ی خودروسازان غیر امریکایی همش تو اوج بودن و فقط امریکاییها افول داشتن
همین الان اوضاع وخیم فولکس و تعطیلی ۲ تا از کارخونه هاش تو آلمان و کاهش فروش پورشه دوران افول آلمانیها رو داره نشون میده
سوشیانت
۲۰ بهمن ۱۴۰۳الان اینی که گفته چه ربطی به فناوری داره؟! قبل کامنت دادن فکر کنید
Armin
۱۹ بهمن ۱۴۰۳واقعا رویایی است
Armin
۱۹ بهمن ۱۴۰۳جنرال موتورز به این میگن
Titanium
۱۹ بهمن ۱۴۰۳بهترین شرکت دنیا وجود ندا…..
sadaf
۱۹ بهمن ۱۴۰۳وقتی به سال ساخت این خودرو نگاه می کنی.و نگاهی هم به ایران می کنی .مشخص است یه ۵۰۰ سالی عقب هستیم.اونها چی می ساختن و ما چی می سازیم.خیلی جالبه مقاله ای دیدم که ۱۰۰ سال پیش خودروی اتوماتیک داشتند .یا مثلا موتور ۸ سیلندر آلومینیومی.
.
۱۹ بهمن ۱۴۰۳تازه صفر تا صد خودرو رو تقریبا در نظر بگیریم شاید بشه ۹ ثانیه بشه که شاید باز هم مسخره باشه که خودرو سازی ما(خودرو سازی که نه بیشتر توهینه بیشتر می خوره فرغون سازی هستش)خودرو ساخته صفر تا صدش ۱۰ ثانیه هستش(تارا)
حمداله لر بختیاری
۱۹ بهمن ۱۴۰۳آمریکاراتمام مردم دنیاساختند وبایدبه همه بیطرف خدمات میدادوهرچه از هرکشورواردآمریکامیشدمتعلق به تمام دنیاست مثلامنشورکورش برای ماست ولی اگه رفت آمریکا متعلق به تمام دنیاست.
مثل زبان انگلیسی ازانگلستان رفت آمریکا وجهانی شد
و…
ولی آمریکا ایران را قربانی کرد
چون پهلوی به مشاوره دکترین دربار توجه نمیکرد و خودسربود.
NAVID@@98
۱۹ بهمن ۱۴۰۳نه باز داستانو به بحثهای بیخود میکشونید
۱مهم اینه که همون اروپایی ها با زبان انگلیسی و اسپانیایی و… رفتن امریکا و اونجا رو هم ساختن۱ بهترین
دیگه چه صیغه ای یه قاطی کردنش با بحثای بیخود دیگه
Titanium
۱۹ بهمن ۱۴۰۳«لسابر به یک سنسور باران هم مجهز بود که در صورت تشخیص بارش باران، بهطور خودکار سقف را میبست»
۷۵ سال پیش؟؟؟؟؟
واقعا 🌿ام
حسام
۱۹ بهمن ۱۴۰۳پیشرانه تمام آلمینیومی یعنی بوش و شاتون میل لنگ هم آلمینیومی بودن؟
مجتبی
۱۹ بهمن ۱۴۰۳حاجی چی ساختی 1950 کروک وجک برقی وگیربکس عقب وباک منعطف ک مال جت جنگی بد رخ خودش 20سال حبس داره آمریکا خدای خودرو سازی 😍👑تو این عکس میبینی حالت خوب میشه لامصب مگه داریم این آپشن ها هنوزم واسه نصف ماشین های جهان قفل بعد اون زمان ک ته سرعت 80تا100کیلومتر بوده 240تا میرفته 335اسب بخار من نمیدونم واقعا چی بگم فقط بگم بی نظیر وخاص ولاکچری😍👑🤳💯😈
.
۱۹ بهمن ۱۴۰۳واقعا وقتی می بینم این خودرو سال ۱۹۴۷ ساخته شده و اون زمان لاکچری بوده همچین امکاناتی بعد میام می بینم تو سال ۲۰۲۵ هستیم ولی توک توک سازان ما هنوز که هنوزه این امکانات ۷۰ یا ۶۰ ساله رو آپشن می دونن برام واقعا خنده داره.(خنده عصبی)
کیان ایرانی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳آخه دانشمند
این خودرو کانسپت هست یعنی فقط و فقط یک نمونه ازش ساختن که یک نفر ازش استفاده کرده، الآن بری از خود آمریکایی ها و شهروندان دیترویت هم بپرسی ازش خبر ندارن، تو حسرت چی رو میخوری؟؟؟
میدونی به چه قیمتی این تکنولوژی ها بدست اومده؟
راه انداختن دو جنگ جهانی
استثمار و استعمار نصف کره زمین
ریختن بمب اتم و دود کردن سیصد هزار نفر در چند ثانیه
فتنه و کودتا و چپاول ثروت ها و مغزهای کشورهای دیگه
حالا شما هی بیایین به به و چه چه کنین و حسرت بخورین.
سوشیانت
۲۱ بهمن ۱۴۰۳شما برو لیست اختراعات آمریکا رو ببین که در خودرو های تولیدی استفاده شده به عنوان مثال سیستم تهویه اتومات گرمکن صندلی سیستم تعلیق بادی و… ادامه حرف هات هم هیچ ربطی به صنعت خودرو نداره
محسن
۱۹ بهمن ۱۴۰۳واقعا هیولاست ، ضد ضربه از جلو و عقب ، جان راننده و سرنشینانش رو تضمین میکنه . اون زمان جهان پنجم بوده و الان جهان اولی ها نمیتونند چنین ماشینی بسازند . ***
علی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳سلام به همه عزیزان و عشق خودرو ها. به نظر من همین الان امکاناتش از دنا پلاس من بیشتره. از لحاظ ظاهرش هم چهره خشن و جذابی داره. من ماشینمو خشک گرفتم تو هفت ماه استفاده معمولی از همجاش صدا در میاد. اونوقت دوستم یه بیوک داره مال ۵۰ سال پیش دریغ از یه لرزش و صدا
شایکل موماخر
۲۰ بهمن ۱۴۰۳واقعاً فکر کردید خودروسازان آمریکایی،گیر ساخت خودرو یا رقابت با اروپا و ژاپن هستن؟! چین که بیشتر یه جوک هست این وسط!!اینقدر مناسبات و فرمولهای پیچیده ای پشت پرده وجود داره که خودرو سازی برای امریکاییها اصلا رقابت حساب نمیشه،مزایای دیگر بسیار بسیار ارزنده تر براشون اهمیت داره مثل معافیت های مالیاتی و سرمایه گذاری در بخشهای دیگر فن آوری.بهمین دلیل هست که تماما هولدینگ هستن نه یک تولید کننده تک محصولی صرف خودرو مثل موریس گاراژ انگلیس(ام جی) که آخرش مجبور بشه برده چینی ها بشه.نسخه ناقص این موضوع میشه رولزرویس که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتور جت ها و جنگنده ها هست. آفتاب صنعت یانکی ها واقعا غروب نمیکنه.
ابوالفضل قربانی
۲۴ بهمن ۱۴۰۳اونایی که نظرات منفی نوشتن برن ببینم یدونه پیچ این ماشینو دستتون میدن که اینجا پراید سوار میشید بعد راجب این خودرو نظر منفی میدین
مصطفی
۲۱ بهمن ۱۴۰۳الان هم آمریکا لوسید و ساخته ی سر و گردن بالاتر از همه خودروهای برقی و نکته جالبتر اینکه کشور عربستان بصورت انبوه خرید کرده
ما نیز داریم وعده صادق میزنیم و موشک بدنه آبگرمکن
قدرت اول منطقه جوری گند زده بوش دنیا رو گرفته
سعید
۲۴ بهمن ۱۴۰۳چه عروسکی😍
nima.jdm
۱۶ اسفند ۱۴۰۳خیلی زیباس
آرمین
۵ فروردین ۱۴۰۴مقاله بسیار عالی است ، سپاس بسیار فراوان