جنرال موتورز

فناوری‌های جنرال موتورز در 75 سال پیش؛ از سنسور باران تا موتور آلومینیومی

کانسپت لسابر که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد، از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای برخوردار بود که امروز در خودروهای مدرن می‌بینیم.

جنرال موتورز پیشتاز ساخت خودروهای کانسپت بوده است و اولین خودروی مفهومی جهان یعنی بیوک Y-Job در سال ۱۹۳۸ توسط این شرکت ساخته شد. بیش از یک دهه بعد نیز این شرکت کانسپت دیگری معرفی کرد که ویژگی‌های بسیار مدرن و پیشرفته‌ای داشت. این کانسپت، لسابر نام داشت که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد. کانسپت لسابر (با بیوک لسابر اشتباه گرفته نشود) توسط «هارلی ارل» طراحی شد یعنی همان کسی که ۱۳ سال قبل، کانسپت Y-Job را طراحی کرده بود. وی که حدود یک دهه از Y-Job به‌عنوان خودروی روزمره استفاده می‌کرد، در سال ۱۹۴۷ تصمیم به ساخت جایگزینی مدرن برای آن گرفت. این کانسپت جدید به لطف ظاهر برگرفته از عصر فضا و ویژگی‌های نوآورانه‌ای که در ادامه خواهیم دید، فوراً به یک افسانه تبدیل شد. هارلی ارل از این کانسپت هم به‌عنوان خودروی شخصی استفاده کرد و ۷۰ هزار کیلومتر را با آن پیمود.

بدنه‌ای با متریال غیرمعمول

پانل‌های بدنهٔ این خودرو از منیزیوم و کف خودرو از آلومینیومی لانه‌زنبوری استحکام بالا ساخته شده بود. علاوه بر این، در برخی قسمت‌ها هم برای کاهش وزن از فایبرگلاس استفاده شده بود. همهٔ این‌ها متریالی هستند که بعداً در ساخت خودروهای مدرن به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار گرفتند.

شیشهٔ جلوی خمیده

درحالی‌که اکثر خودروها در آن زمان از شیشه‌های جلوی تخت استفاده می‌کردند، در لسابر با الهام از جنگنده‌ها، از شیشهٔ جلوی منحنی استفاده شد. طراحی این شیشه از جنگندهٔ F-86 الهام گرفت و امروز تمام خودروها از شیشه‌های جلوی منحنی استفاده می‌کنند.

چراغ‌های جلو و عقب مرکزی

هارلی ارل در طراحی چراغ‌های لسابر هم از جت‌های جنگنده الهام گرفت. در جلوی خودرو، یک قسمت بیضی‌شکل شبیه ورودی هوای جت‌ها تعبیه شد که دو چراغ گرد را در خود جای داده بود درحالی‌که در عقب نیز قسمتی دایره‌ای طراحی شده بود که شبیه اگزوز جت‌ها به نظر می‌رسید ولی درواقع چراغ‌های عقب را در داخل خود مخفی کرده بود.

پیشرانهٔ تمام آلومینیومی

پیشرانهٔ این کانسپت به‌طور کامل از آلومینیوم ساخته شده بود. این موتور درواقع پروتوتایپ موتوری بود که بعداً در سال ۱۹۵۶ تخت عنوان موتور V8 فایربال بیوک به تولید رسید. فایربال یکی از اولین موتورهای آلومینیومی جهان بود که منجر به ساخت پیشرانهٔ V8 روور و همین‌طور موتور V6 مشهور بیوک شد. این پیشرانه که در کانسپت لسابر ۳.۵ لیتر حجم داشت و به یک سوپرشارژر مجهز بود، قدرت چشمگیر ۳۳۵ اسب بخاری تولید می‌کرد. به لطف این نیرو، کانسپت لسابر ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

موتور دوگانه‌سوز

یکی دیگر از نوآوری‌های موتور لسابر، امکان کار با دو سوخت بنزین و متانول بود. بدین منظور، خودرو به دو کاربراتور مجهز شده بود که یکی با بنزین و دیگری با متانول کار می‌کرد. خودرو در حالت عادی از بنزین استفاده می‌کرد ولی با افزایش فشار پدال گاز، موتور به‌طور خودکار روی سوخت متانول می‌رفت تا حداکثر قدرت را تولید کند.

باک سوخت بازشونده

در هرکدام از باله‌های عقب لسابر، دو مخزن سوخت ۷۵ لیتری تعبیه شده بود که یکی برای بنزین و دیگری برای متانول بود. این باک‌های سوخت از نوع بازشونده بودند. این نوع باک، از مواد منعطف تقویت‌شده‌ای ساخته می‌شود و ابتدا اندازهٔ کوچکی دارد ولی زمانی که در محل موردنظر کار گذاشته می‌شود، باز شده و به‌ اندازهٔ واقعی درمی‌آید. این باک‌ها بیشتر در هواپیماها استفاده می‌شود تا برای نصب نیاز به ایجاد حفره بزرگی در بدنهٔ هواپیما نباشد اما چند دهه بعد، مک‌لارن F1 هم از باک بازشونده استفاده کرد.

گیربکس ترنس‌اکسل در عقب

یکی دیگر از ویژگی‌های پیشرفتهٔ قوای محرکهٔ لسابر، نصب گیربکس در عقب به شکل ترنس‌اکسل برای بهبود توزیع وزن بود. بعداً بسیاری از خودروهای اسپرت موتور جلو مثل آستون‌مارتین و فراری از این شیوهٔ انتقال نیرو استفاده کردند.

جک‌های برقی یکپارچه

لسابر به جک‌های برقی یکپارچه مجهز شده بود که می‌توانستند برای تعویض تایرها، به‌راحتی و بدون زحمت خودرو را بالا ببرند. البته این ایدهٔ گران‌قیمت هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید ولی چند دهه بعد توسط برخی تیم‌های فرمول یک کپی شد.

سیستم برقی ۱۲ ولت

خودروهای آمریکایی در ابتدای دههٔ ۵۰ هنوز از سیستم برقی ۶ ولتی استفاده می‌کردند ولی لسابر اولین خودرو با سیستم برقی ۱۲ ولتی بود که الگوی سیستم برقی خودروهای بعد از خود را تعیین کرد. سیستم ۱۲ ولت تا به امروز استفاده می‌شود و هنوز متداول‌ترین سیستم برقی در خودروها به‌حساب می‌آید. کانسپت ۱۹۵۱ جنرال موتورز برای تأمین برق گرم‌کن صندلی‌ها و جک‌های برقی یکپارچه به برق بیشتری نیاز داشت و به همین دلیل به سیستم ۱۲ ولت مجهز شد.

سقف پارچه‌ای برقی

سقف تاشوی برقی در آن زمان اصلاً متداول نبود ولی جنرال موتورز کانسپت خود را به این نوع سقف مجهز کرد. علاوه بر این، لسابر به یک سنسور باران هم مجهز بود که در صورت تشخیص بارش باران، به‌طور خودکار سقف را می‌بست. این ویژگی آن‌قدر پیشرفته بود که حتی امروز هم در خودروهای کانورتیبل دیده نمی‌شود.

به‌طورکلی، لسابر با برخورداری از لیست بسیار چشمگیری از تکنولوژی‌های نوآورانه که سال‌ها بعد در خودروهای تولیدی دیده شدند، مطمئناً تأثیرگذارترین کانسپت دههٔ ۵۰ بود. این ماشین پیشروی بسیاری از تکنولوژی‌ها و امکاناتی بود که امروز در خودروهای مدرن می‌بینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷۰ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    حیف این امکانات که طراحیش متاسفانه زشت باشه

    موافقم 26
    مخالفم 332
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5791 ديدگاه)

      چی میگی جزو بهت بهترین طراحی هاس

      موافقم 295
      مخالفم 18
      1. حسین

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        عامه پسند نیست

        موافقم 36
        مخالفم 188
        1. ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (13 ديدگاه)

          چون برای عامه نیست

          موافقم 210
          مخالفم 14
      2. (Ali(chevynova

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (7635 ديدگاه)

        خودروسازی امریکا یه تنه باعث افتخاره این صنعته
        جی ام عزیز یکی از ارکان اصلی این حجم از افتخاره
        ماشالاه شوی شول ۱۹۷۲
        ماشالاه ایمپالا ۱۹۶۰
        ماشالاه بیوک لسابر لیمیتد ۱۹۶۳
        ماشالاه موتور ۴۵۴ بیگ بلاک
        ماشالاه کاربراتور و دلکو

        موافقم 183
        مخالفم 39
      3. ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (6045 ديدگاه)

        خوشگله ناموسا

        موافقم 165
        مخالفم 10
        1. MehdiTurbo

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (2459 ديدگاه)

          اون دو تا چراغ که کاپوتش گرد کرده گنده کنار همه زشتش کرده
          تو اون عکس که چراغاش خاموش خوشگل
          تو اون عکس که چراغاش روشن خیلی زشت
          اون دوتا چراغ که من تنها خودریی که دیدم چراغاش به جای کنا وسط نامتعارف و زشتش کرده به جز اون عالیه

          موافقم 12
          مخالفم 76
        2. .

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (100 ديدگاه)

          جلوی ماشین منو یاد مینیون ها می اندازه ولی باز هم طراحیش قابل هضم هستش.

          موافقم 32
          مخالفم 3
      4. یاسر کاظمی

        ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کاملا درسته جز معدود خودروها با طراحی و دیزاین فوق العاده هست

        موافقم 15
      5. ماهان

        ۶ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (4 ديدگاه)

        تو اون سالا که این ساخته میشد یکی از طراحی های ناب بوده
        فقط چراغ جلو یکمی بد طراحی شده
        ولی بهتر از ایران خودرو و سایپا هست که فقط بلدن مونتاژ کنن یا فیس لیفت بسازن

    2. فورد

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (900 ديدگاه)

      حسین به احتمال زیاد کوییک سقف قرمز داره

      موافقم 138
      مخالفم 11
      1. حسین

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        پراید سفید دارم برادر ولی لزوما ربطی نداره

        موافقم 0
        مخالفم 4
    3. BMW

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      طراح این ماشین من فکر کنم خودش هم مثل ماشینش زشته ور احتمالا آخر شب رفته طراحی کرده

      موافقم 2
      مخالفم 49
    4. احسان

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      طراحی این ماشین به قبل از سال ۱۹۵۰ میرسه و ایده آل و نیاز های اون سالها رو نباید با آنچه که شما در ۲۰۲۵ می‌بینید مقایسه کنید.

      موافقم 46
  2. M. M. I

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (752 ديدگاه)

    ممنون از امیر عزیز و پدال بابت مطالب همیشه خاص و ناب🙏❤️🏁

    موافقم 87
    مخالفم 4
  3. مازیار

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1435 ديدگاه)

    خیلی جالب توجهه
    نمای جلو با اینکه فرم افراطی کانسپت داره اما راحت میشه پذیرفت.

    موافقم 74
    مخالفم 5
  4. Nismo

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    خودروسازی آمریکا>>> بقیه دنیا

    موافقم 117
    مخالفم 26
    1. ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (6045 ديدگاه)

      فقط مزدا

      موافقم 11
      مخالفم 73
  5. Taha Ayoobi

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5791 ديدگاه)

    وقتی میگم آمریکا خودرو سازی از بقیه با اختلاف جلوتره یعنی این

    موافقم 120
    مخالفم 26
    1. (Ali(chevynova

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (7635 ديدگاه)

      اختلافشون با بقیه به اندازه سال نوری هست

      خودروسازان امریکا از اون کوچیکه تا بزرگشون سراسر افتخارن و مایه مباهات
      الکی نیست که باید بهشون گفت ماشالاه کاربراتور ۴ دهنه
      ماشالاه دلکو پلاتینی
      ماشالاه سرسیلندر و بلوک چدنی
      ماشالاه هندل و فنر شمش عقب

      موافقم 67
      مخالفم 29
      1. داریوش

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (256 ديدگاه)

        ماشالله هندل 🤣 این یکی جدید بود رفتیم به 110 سال قبل.

        موافقم 41
        مخالفم 17
        1. (Ali(chevynova

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7635 ديدگاه)

          داریوش
          اخ اخ حواسم نبود تو در ژنو سوئیس زندگی میکنی و سوار لامبورگینی ۲۰۲۵ میشی و هندل برات خنده داره

          موافقم 33
          مخالفم 18
        2. داریوش

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (256 ديدگاه)

          تازه کجاشو دیدی شورولت نوا 150 میلیونی هم برای من خنده داره

          موافقم 12
          مخالفم 23
        3. (Ali(chevynova

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7635 ديدگاه)

          البته با یه پرانتز
          ۱۵۰ تومنی که گفتی پول موتوری هست که زیر کاپوتشه نه خودش

          راستی اکانت اصلیت کدومه؟

          موافقم 17
          مخالفم 21
  6. Ali.d

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    تفاوت خودرو سازی امریکا با بقیه دنیا مثل تفاوت سیمرغ و فنچ میمونه

    اینا واقعا جهان اولی هستن و از ما ۲۰۰ سال جلو تر هستن

    موافقم 80
    مخالفم 30
    1. Chevo

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (40 ديدگاه)

      تفاوت خودروسازی آمریکا با سایر خودسازهای اروپایی ، در سادگی و دوام پیشرانه های پر قدرت هست که بعد از سالها گذشت از تولیداتشون ، همچنان گزینه اول تیونیگ برای تیونرها هستند و نمونه بارزش هم سری LS جنرال موتور هست

      موافقم 61
      مخالفم 8
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1734 ديدگاه)

    باور نکردنیه

    موافقم 52
    مخالفم 3
  8. محمد امین

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    خودروسازی امریکا تو دهه 50 میلادی به معنای واقعی کلمه اوج صنعت خودروسازی یه کشور بوده و هست و خواهدبود
    تک تک خودرو های اون زمان شون خیره کننده بودن

    موافقم 68
    مخالفم 4
  9. OM.01

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (643 ديدگاه)

    همونطور که تو متن اشاره شده هم بیوک Y job هم و هم کانسپت لسابر هردو توسط هارلی ال به صورت شخصی سال ها استفاده شدن و تعریف کانسپت بودن این نمونه ها زیر سوال میره یه جورایی!
    همچنین بیوک XP 300 هم کانسپت اسپرت جنرال موتورز بود که سال 1951 رونمایی شد طراحش Charles chayne بود که باز این فرد این ماشین رو شخصی استفاده می‌کرد. این بیوک XP 300 کانسپت موتور V8 سوپرشارژر 3.5 لیتری داشت و 335 اسب قدرت تولید می‌کرد وزن موتورش فقط 113 کیلوگرم بود و وزن کل ماشین 1400 کیلوگرم بود و تو پیست GM تونست 240 کیلومتر سرعت بره ولی خود آقای چارلس به صورت شخصی به 180کیلومتر سرعت دست پیدا کرد. باز هم عدد خیره کننده ای بود.
    https://en.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Buick_XP-300&wprov=rarw1
    در دهه 50 میلادی جنرال موتورز کلی نوآوری داشت که میتونست به بازار عرضه کنه ولی فقط تو نمونه کانسپت نگه داشت. حالا فورد کانسپت هاش خیلی رویایی بود مثل ماشین شناور مگلو و ماشین هسته ای. هزینه توسعه این ماشینا زیاد بود واصلا تکنولوژی اونموقع کافی نبود حتی الانم هم نیست
    ولی GM کلی کانسپت رونمایی کرد آماده تولید بودن ولی فقط طراحانش یا خود مدیران برای مدتی از ماشین استفاده کردن و الان توی موزه هستن یا کلکسیون شخصی یک نفر تبدیل شدن و واقعا صدحیف
    1956 Oldsmobile Golden Rocket
    Pontiac Strato-Streak 1954
    1956 Pontiac Club de Mer
    1956 Buick Centurion
    هرچند نامردی نباید کرد شاید 10 یا 11 کانسپت دهه 1950 جنرال موتورز بودن ای کاش تولید میشدن و امثال من حسرت میخورن که چرا نشد ولی اون ور قسمت هم باید دید که کلی خودرویی خفن هم تولید شد که ممکن بود نشن!

    از سال 1950 الی 1970دوران شکوه و نوآوری و طلایی خودروسازی آمریکا بود و هیچ وقت اون دوره تکرار نمیشه

    موافقم 47
    مخالفم 3
  10. یوسف

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    تنها خودرویی که با حسرت نگاهش میکنم که ای کاش تولید میشد…..
    وقتی سال 79 اولین بار به صورت اتفاقی توی یک مجله خارجی اونو دیدم ….. اونقدر مجذوبش شدم که که شبها خوابم نمیبرد وساعت ها نگاهش میکردم…..
    به نظرم زیباترین طراحی دهه 50 رو داره….

    موافقم 52
    مخالفم 5
  11. دیمن

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (175 ديدگاه)

    واقعا این طراحی در ان زمان جسارت میخواست، بی نظیره

    موافقم 35
    مخالفم 5
  12. GearHead

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    کامنتا رو ادم میبینه تعجب میکنه. چقد افراط و تفریط
    یادتون نره همین جی ام با همه ی این نواوری ها سال ۲۰۰۸ کجا بود

    موافقم 20
    مخالفم 31
    1. مازیار

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      خوب این کامنتها مربوط به همین مقاله هست
      خودروسازی آمریکا دهه پنجاه و شصت روی قله بود و بعدش دچار افول شد و با یک سیر تقریبا ثابت به سقوط ۲۰۰۸ رسید
      اما بعد احیاء داره خوب پیش میره

      موافقم 33
      مخالفم 8
      1. سوشیانت

        ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (4014 ديدگاه)

        چجوری حساب کردی تقریبا ثابت😂 دهه نود کوروت دوباره داشت اوج میگرفت کادیلاک دویل با کابین بسیار ساکت جی ام سی سایکلون و…

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. (Ali(chevynova

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (7635 ديدگاه)

      GearHead

      یجور حرف میزنی که انگار همه ی خودروسازان غیر امریکایی همش تو اوج بودن و فقط امریکاییها افول داشتن
      همین الان اوضاع وخیم فولکس و تعطیلی ۲ تا از کارخونه هاش تو آلمان و کاهش فروش پورشه دوران افول آلمانیها رو داره نشون میده

      موافقم 27
      مخالفم 13
    3. سوشیانت

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4014 ديدگاه)

      الان اینی که گفته چه ربطی به فناوری داره؟! قبل کامنت دادن فکر کنید

  13. Armin

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعا رویایی است

    موافقم 17
    مخالفم 3
  14. Armin

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    جنرال موتورز به این میگن

    موافقم 22
    مخالفم 3
  15. Titanium

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (343 ديدگاه)

    بهترین شرکت دنیا وجود ندا…..

    موافقم 11
    مخالفم 2
  16. sadaf

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    وقتی به سال ساخت این خودرو نگاه می کنی.و نگاهی هم به ایران می کنی .مشخص است یه ۵۰۰ سالی عقب هستیم.اونها چی می ساختن و ما چی می سازیم.خیلی جالبه مقاله ای دیدم که ۱۰۰ سال پیش خودروی اتوماتیک داشتند .یا مثلا موتور ۸ سیلندر آلومینیومی.

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. .

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      تازه صفر تا صد خودرو رو تقریبا در نظر بگیریم شاید بشه ۹ ثانیه بشه که شاید باز هم مسخره باشه که خودرو سازی ما(خودرو سازی که نه بیشتر توهینه بیشتر می خوره فرغون سازی هستش)خودرو ساخته صفر تا صدش ۱۰ ثانیه هستش(تارا)

      موافقم 13
      مخالفم 3
  17. حمداله لر بختیاری

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آمریکاراتمام مردم دنیاساختند وبایدبه همه بیطرف خدمات میدادوهرچه از هرکشورواردآمریکامیشدمتعلق به تمام دنیاست مثلامنشورکورش برای ماست ولی اگه رفت آمریکا متعلق به تمام دنیاست.
    مثل زبان انگلیسی ازانگلستان رفت آمریکا وجهانی شد
    و…
    ولی آمریکا ایران را قربانی کرد
    چون پهلوی به مشاوره دکترین دربار توجه نمیکرد و خودسربود.

    موافقم 4
    مخالفم 18
    1. NAVID@@98

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1265 ديدگاه)

      نه باز داستانو به بحثهای بیخود می‌کشونید

      ۱مهم اینه که همون اروپایی ها با زبان انگلیسی و اسپانیایی و… رفتن امریکا و اونجا رو هم ساختن۱ بهترین

      دیگه چه صیغه ای یه قاطی کردنش با بحثای بیخود دیگه

      موافقم 8
      مخالفم 3
  18. Titanium

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (343 ديدگاه)

    «لسابر به یک سنسور باران هم مجهز بود که در صورت تشخیص بارش باران، به‌طور خودکار سقف را می‌بست»
    ۷۵ سال پیش؟؟؟؟؟
    واقعا 🌿ام

    موافقم 22
    مخالفم 4
  19. حسام

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیشرانه تمام آلمینیومی یعنی بوش و شاتون میل لنگ هم آلمینیومی بودن؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
  20. مجتبی

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    حاجی چی ساختی 1950 کروک وجک برقی وگیربکس عقب وباک منعطف ک مال جت جنگی بد رخ خودش 20سال حبس داره آمریکا خدای خودرو سازی 😍👑تو این عکس میبینی حالت خوب میشه لامصب مگه داریم این آپشن ها هنوزم واسه نصف ماشین های جهان قفل بعد اون زمان ک ته سرعت 80تا100کیلومتر بوده 240تا میرفته 335اسب بخار من نمیدونم واقعا چی بگم فقط بگم بی نظیر وخاص ولاکچری😍👑🤳💯😈

    موافقم 18
    مخالفم 3
  21. .

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    واقعا وقتی می بینم این خودرو سال ۱۹۴۷ ساخته شده و اون زمان لاکچری بوده همچین امکاناتی بعد میام می بینم تو سال ۲۰۲۵ هستیم ولی توک توک سازان ما هنوز که هنوزه این امکانات ۷۰ یا ۶۰ ساله رو آپشن می دونن برام واقعا خنده داره.(خنده عصبی)

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. کیان ایرانی

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آخه دانشمند
      این خودرو کانسپت هست یعنی فقط و فقط یک نمونه ازش ساختن که یک نفر ازش استفاده کرده، الآن بری از خود آمریکایی ها و شهروندان دیترویت هم بپرسی ازش خبر ندارن، تو حسرت چی رو میخوری؟؟؟
      میدونی به چه قیمتی این تکنولوژی ها بدست اومده؟
      راه انداختن دو جنگ جهانی
      استثمار و استعمار نصف کره زمین
      ریختن بمب اتم و دود کردن سیصد هزار نفر در چند ثانیه
      فتنه و کودتا و چپاول ثروت ها و مغزهای کشورهای دیگه
      حالا شما هی بیایین به به و چه چه کنین و حسرت بخورین.

      موافقم 4
      مخالفم 10
      1. سوشیانت

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (4014 ديدگاه)

        شما برو لیست اختراعات آمریکا رو ببین که در خودرو های تولیدی استفاده شده به عنوان مثال سیستم تهویه اتومات گرمکن صندلی سیستم تعلیق بادی و… ادامه حرف هات هم هیچ ربطی به صنعت خودرو نداره

        موافقم 5
        مخالفم 2
  22. محسن

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا هیولاست ، ضد ضربه از جلو و عقب ، جان راننده و سرنشینانش رو تضمین میکنه . اون زمان جهان پنجم بوده و الان جهان اولی ها نمیتونند چنین ماشینی بسازند . ***

    موافقم 10
    مخالفم 1
  23. علی

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه عزیزان و عشق خودرو ها. به نظر من همین الان امکاناتش از دنا پلاس من بیشتره. از لحاظ ظاهرش هم چهره خشن و جذابی داره. من ماشینمو خشک گرفتم تو هفت ماه استفاده معمولی از همجاش صدا در میاد. اونوقت دوستم یه بیوک داره مال ۵۰ سال پیش دریغ از یه لرزش و صدا

  24. شایکل موماخر

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    واقعاً فکر کردید خودروسازان آمریکایی،گیر ساخت خودرو یا رقابت با اروپا و ژاپن هستن؟! چین که بیشتر یه جوک هست این وسط!!اینقدر مناسبات و فرمول‌های پیچیده ای پشت پرده وجود داره که خودرو سازی برای امریکاییها اصلا رقابت حساب نمیشه،مزایای دیگر بسیار بسیار ارزنده تر براشون اهمیت داره مثل معافیت های مالیاتی و سرمایه گذاری در بخشهای دیگر فن آوری.بهمین دلیل هست که تماما هولدینگ هستن نه یک تولید کننده تک محصولی صرف خودرو مثل موریس گاراژ انگلیس(ام جی) که آخرش مجبور بشه برده چینی ها بشه.نسخه ناقص این موضوع میشه رولزرویس که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتور جت ها و جنگنده ها هست. آفتاب صنعت یانکی ها واقعا غروب نمیکنه.

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. ابوالفضل قربانی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اونایی که نظرات منفی نوشتن برن ببینم یدونه پیچ این ماشینو دستتون میدن که اینجا پراید سوار میشید بعد راجب این خودرو نظر منفی می‌دین

  25. مصطفی

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    الان هم آمریکا لوسید و ساخته ی سر و گردن بالاتر از همه خودروهای برقی و نکته جالبتر اینکه کشور عربستان بصورت انبوه خرید کرده
    ما نیز داریم وعده صادق میزنیم و موشک بدنه آبگرمکن
    قدرت اول منطقه جوری گند زده بوش دنیا رو گرفته

  26. سعید

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    چه عروسکی😍

  27. nima.jdm

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1107 ديدگاه)

    خیلی زیباس

  28. آرمین

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    مقاله بسیار عالی است ، سپاس بسیار فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا