جنرال موتورز

نگاهی به موتور LS جنرال موتورز، مشهورترین و پرکاربردترین پیشرانه V8 تاریخ

پیشرانهٔ هشت سیلندر LS جنرال موتورز به لطف سادگی، جان‌سختی و هزینه‌های نگهداری پایین، محبوب‌ترین موتور V8 جهان محسوب می‌شود.

از زمانی که کادیلاک در سال ۱۹۱۴ برای اولین بار پیشرانهٔ V8 را در خودرویی تولیدی ارائه کرد، تاکنون موتورهای V8 زیادی در سراسر جهان توسط خودروسازان مختلف ساخته شده‌اند. دراین‌بین اما مشهورترین پیشرانهٔ V8 تاریخ که در خودروهای فراوانی استفاده شده و انتخاب محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو در سراسر جهان بوده، پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک LS جنرال موتورز است یعنی موتوری که زیر کاپوت خودروهای اسپرت، پیکاپ‌ها، سدان‌های فول سایز و حتی ون‌ها قرار گرفته است. این موتور که بخشی از DNA خود را از پیشرانهٔ ۳۵۰ CID شورلت گرفته است، هم‌اکنون بیش از ۲۵ سال است که تولید می‌شود و خبر خوب اینکه جنرال موتورز برخلاف دیگر خودروسازان، در حال کار روی یک V8 بلوک کوچک جدید است.

محبوبیت فوق‌العادهٔ موتور LS

پیشرانهٔ LS به دلایلی مثل استفاده از محبوبیت موتور ۳۵۰ CID، طراحی ساده و استفاده در خودروهای متعدد، از همان ابتدا بسیار محبوب شد. البته لازم به ذکر است که در این موفقیت، موتور ۳۵۰ CID که پیشینهٔ آن به اواسط دههٔ ۵۰ بازمی‌گردد و اولین بار در کوروت C1 و شورلت بلیر استفاده شد نقش بسیار پررنگی داشت. طی سال‌های بعد، شورلت این پیشرانه را در خودروهای مختلفی نصب کرد و نسخه‌های مختلفی از آن را با حجم‌ها و قدرت‌های مختلف تولید کرد. برخی از این نسخه‌ها برای کار مناسب‌تر بودند و در پیکاپ‌های شورلت C/K استفاده شدند درحالی‌که برخی نسخه‌ها مثل نمونه‌های مورداستفاده در کوروت، برای سرعت ساخته شدند. به‌طور خلاصه، موتور بلوک کوچک شورلت به‌سرعت به موتوری همه‌کاره تبدیل شد.

موتور 350 CID

در اواسط دههٔ ۹۰ اما این بلوک کوچک قدیمی کاملاً سالخورده شده و زمان تغییر فرارسیده بود؛ بنابراین، جنرال موتورز پیشرانهٔ LS را توسعه داد که برای اولین بار در کوروت C5 سال ۱۹۹۷ مورداستفاده قرار گرفت. تنها دو سال بعد، این پیشرانه در چندین پلت‌فرم مختلف مثل شورلت سیلورادو و کامارو ظاهر شد. مردم خیلی زود متوجه دوام بالا و سهولت تعمیر موتور بلوک کوچک LS شدند. این پیشرانه همچنین به‌سادگی و بدون نیاز به تغییرات بزرگ قابلیت تقویت و اصلاح داشت و به همین دلیل به موتوری محبوب برای جایگزینی با پیشرانهٔ خودروهای غیر جنرال موتورز تبدیل شد. قطعات موتور LS هم ارزان بودند و کسانی که کمی اطلاعات فنی داشتند به‌راحتی می‌توانستند آن را با هزینهٔ پایینی تعمیر کنند.

گزینهٔ محبوب تعویض موتور

کسانی که کمی با دنیای تیونینگ خودرو آشنا باشند، احتمالاً تاکنون اصطلاح LS سوآپ را شنیده‌اند. در دنیای تیونینگ، جایگزینی پیشرانهٔ خودروهای دیگر با موتور LS بسیار متداول است ولی برخی خودروها بیشتر از بقیه توسط تیونرها به این موتور V8 مجهز می‌شوند. این پیشرانه به لطف اندازهٔ کوچک در نسخهٔ ۵.۳ لیتری، می‌تواند در سینهٔ خودروهای مختلفی جای گیرد. این کار حتی در خودروهایی صورت می‌گیرد که ممکن است انتظار آن را نداشته باشید. یکی از متداول‌ترین خودروهایی که به موتور LS مجهز می‌شود، مزدا میاتا است. این رودستر ژاپنی با وجود اندازهٔ کوچک، به‌راحتی می‌تواند به موتور LS مجهز شود هرچند که به تعویض میل‌گاردان هم نیاز دارد. خودروهای دیگری که توسط تیونرها زیاد به این پیشرانه محسوب می‌شوند نیز مدل‌هایی مثل نیسان 300ZX و حتی فورد موستانگ نسل سه یا فاکس بادی هستند.

یکی دیگر از دلایلی که سوآپ موتور LS را بسیار متداول کرده، هزینهٔ پایین است. به‌عنوان‌مثال، یک موتور LS3 پایهٔ نو با بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت هم‌اکنون توسط جنرال موتورز با قیمت ۶,۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد. وقتی این موتور با نسل اول میاتا ترکیب شود، با کمتر از ۲۰ هزار دلار صاحب یک خودروی پرفورمنس خالص خواهید شد. علاوه بر این، می‌توان نمونه‌های کارکردهٔ موتور LS را با قیمتی بسیار کمتر هم پیدا کرد.

پرقدرت و کم‌هزینه

علاوه بر سوآپ نسبتاً آسان و کم‌هزینه، موتور LS همچنین از مزیت فراوانی و ارزانی قطعات یدکی هم بهره می‌برد. به‌عنوان‌مثال، منیفولد هوای موتور ۵.۳ لیتری LS حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد درحالی‌که همین قطعه برای موتور هشت سیلندر M156 مرسدس بنز بیش از دو برابر این قیمت دارد. پیشرانهٔ LS جنرال موتورز به لطف هزینهٔ نگهداری و تعمیرات پایین، گزینه‌ای عالی برای سوآپ، تیونینگ و رانندگی‌های روزمره محسوب مشود.

میراثی که ادامه دارد

پیشرانهٔ LS جنرال موتورز با شایستگی کامل به جایگاه افسانه‌ای کنونی خود رسیده است. میراث این موتور کاملاً گویا است و به‌نوعی راه را برای ساخت پیشرانه‌های V8 تولید انبوه توسط خودروسازان دیگر هموار کرد. اگر پیشرانهٔ بلوک کوچک شورلت نبود، نه‌تنها LS هم وجود نداشت بلکه شرایط صنعت خودروسازی هم امروز کاملاً متفاوت می‌بود. جنرال موتورز اما قصد دارد موتور LS را به‌زودی بازنشست کند. این شرکت حدود یک سال پیش اعلام کرد که روی توسعهٔ جایگزینی برای این موتور محبوب کار می‌کند. هنوز هیچ اطلاعاتی از این موتور منتشر نشده ولی میدانیم که قرار است در کوروت C9 مورداستفاده قرار گیرد یعنی خودرویی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۸ معرفی شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3605 ديدگاه)

    الانه که یه سری دوستان کاتاف بزنن

    موافقم 43
    مخالفم 8
    1. ehsan

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (192 ديدگاه)

      🤣🤣🤣

      موافقم 12
      مخالفم 8
    2. Taha Ayoobi

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4395 ديدگاه)

      عه امیر نبودی چند وقت،
      فقط میتونم بگم دهنت سرویس، من داشتم کاتاف میزدم که کامنتتو خودم🤣

      موافقم 11
      مخالفم 9
      1. داود

        ۷ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بیوک ایران با این موتور سخت جان چه کار که نمی کرد

    3. SMS

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (589 ديدگاه)

      اینجا ولی حقشونه
      موتور به این ارزونی و خفنی چرا آمریکایی فنا دور ور ندارن مخصوصا اونجایی که با بنز مقایسش کرد

      موافقم 15
      مخالفم 5
  2. javad-bmw

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (219 ديدگاه)

    علی کجاس؟
    بیاد ماشاالله ماشالله کنه.

    موافقم 15
    مخالفم 11
  3. (Ali(chevynova

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    ماشالا کاربرات
    ماشالاه دلکو
    ماشالاه اصالت و محبوبیت

    موافقم 42
    مخالفم 28
    1. amirkhanzadeh

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      دلیل اصلی محبوبیت این موتور ساده بودنشه
      یاد موتور بیتل افتادم که جرمی می گفت با وسایل تو جیبم هم می تونم تعمیرش کنم

      موافقم 27
      مخالفم 8
      1. Taha Ayoobi

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4395 ديدگاه)

        تنها وجه اشتراکش با موتور بیتل تعمیر راحت شه.

        موافقم 17
        مخالفم 7
      2. B

        ۷ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (884 ديدگاه)

        ساده بودن هنر مهندسیه شاید باورت نشه :) هر چی راه حل مهندسی ساده تر باشه ( البته خروجی و توانایی اون محصول هم مهمه ) در اصل یعنی مهندسی بهتری داره بخاطر کاهش هزینه و افزایش بازدهی و سرعت تولید و تعمیر و …
        مهندسی که یک مسئله رو ساده تر حل کنه بهتر از مهندسیه که اون مسئله رو پیچیده تر حل کنه حرفم کلیه اشاره به چیز خاصی نیست کلا در تمام زمینه های مهندسی صادقه

        موافقم 10
  4. hosen

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (716 ديدگاه)

    اینجاست که واقعا باید گفت ماشاالله
    واقعا نمیشه سری موتور های Ls جنرال موتورز رو دوست نداشت

    موافقم 36
    مخالفم 2
  5. مهدی

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    تجربه ls3 و الان ls2 رو دارم . تقریبا هیچ ایراد خاصی ندارن، هیچ پاشنه آشیلی ندارن اگر درست ازشون استفاده بشه و حتی اگر تو باک ادرار هم کنی با اخلاص کامل قدرت خودشون رو ارائه میدن یا حداقل اصلا محسوس نیست. واسه کسی که دنبال قدرت و در عین حال از تکنولوژی های پیچیده به درد نخور فراری هستن این سری موتورها بهترین انتخاب ممکن هست

    موافقم 35
    مخالفم 6
    1. amirboss

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (761 ديدگاه)

      من خودم آمریکایی فن هستم ولی این دلیل نمیشه که بخواهیم تکنولوژی ساده یه موتور آمریکایی که با سیاست هزینه ساخت پایین و دوام بالا چندین ساله داره تولید میشه رو با تکنولوژی برتر و به روز فراری مقایسه و توهین کنیم.

      موافقم 12
      مخالفم 34
      1. حمیدرضا

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (296 ديدگاه)

        داره میگه در حال فرار از تکنولوژی های پیچیده و بدرد نخور هستن 😂

        موافقم 23
        مخالفم 5
        1. amirboss

          ۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (761 ديدگاه)

          اشتباه لپی شد پوزش از همه 😂😂😂

          موافقم 10
          مخالفم 4
        2. Taha Ayoobi

          ۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4395 ديدگاه)

          اشتباه دو لپی😂

          موافقم 18
          مخالفم 1
  6. Taha Ayoobi

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4395 ديدگاه)

    (شورلت اعلام کرد که در سال ۲۰۱۱ صد میلیونمین موتور بلوک کوچک روی خط تولید رفته است.)
    🔥🔥🔥

    موافقم 24
    مخالفم 4
    1. علی منصوری

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (413 ديدگاه)

      خیلی حرفه….ببین چقدر این موتور خوب و بی ایراد بوده

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4395 ديدگاه)

        واقعا خیلیه
        100 میلیون واقعا عدد بالاییه

        موافقم 11
        مخالفم 1
  7. Spike

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    سری LS بینظیره
    من در نسل ۳ ، عاشق LS6 موجود در کوروت C5 م . با حجم ۳۴۵ اینچ مکعب و پرفورمنس عالی . در نسل ۴ هم ، LS7 بینظیر در کوروت Z06 و کامارو Z28 . با حجم خوفناک ۷ لیتر یا ۴۲۷ معروف

    موافقم 13
    مخالفم 1
  8. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (672 ديدگاه)

    شاهکار دنیای پیشرانه
    👑🏆👏👏

    موافقم 16
    مخالفم 3
  9. Taha Ayoobi

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4395 ديدگاه)

    (جنرال موتورز اما قصد دارد موتور LS را به‌زودی بازنشست کند. این شرکت حدود یک سال پیش اعلام کرد که روی توسعهٔ جایگزینی برای این موتور محبوب کار می‌کند)

    من تازه دارم در مورد سری LS تحقیقات رو شروع میکنم بعد میخوان عوضش کنن😂

    https://www.pedal.ir/gm/general-motors-ls-engine-history-1/#%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87_%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_ls
    https://www.pedal.ir/gm/general-motors-ls-engine-history-2/
    این دوتا هم اطلاعات کامل تری میتونه بده.

    موافقم 12
    مخالفم 4
  10. Taha Ayoobi

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4395 ديدگاه)

    ولی عجب مفت میده این موتور رو.
    طرف اونجا عشق میکنه، با 6 هزارتا میتونه یکی از بهترین موتور هارو بخره و صفااااا کنه.

    دوتا سوال برام پیش اومد، یکی اینکه الان این V8 جدید که داره روش کار میکنه جایگزین و ادامه LS محسوب میشه دیگه؟

    دو اینکه مگه نمیگفتن کوروت C9 برقیه؟

    موافقم 13
    مخالفم 3
  11. JDM سابق

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (730 ديدگاه)

    الان شورلت افترمارکت موتور LSX 454R و نسخه های 572 و 632 اینچی رو داره
    نسخه های بلوک چدنی هست

    عذر میخوام اینو میگم ولی جنرال موتورز یه کله خر به تمام معناست

    بخاطر اینکه چدن استفاده شده تو بلوک این موتورها چدن داکتیل یا GGG هست به چدن مذاب آهن منیزیم میزنن خدا میشه!!! مقاومتش چند برابر میشه نقطه جوشش میشه ۱۴۰۰۰ درجه، جوری که میشه در حد فولاد!!! جوری که باهاش میشه میلنگ ساخت قوی ترین چدن موجوده

    اونوقت شورلت رفته باهاش بلوک ساخت😐😐😁😅🤣( بخاطر همین گفتم GM کله خر به تمام معناست)

    این نوع چدن تو بخش تاسیسات و ماشین آلات و … کاربرد داره اونی که هم تراشش میده دهنش سرویس میشه چون نه به سادگی تراش میخوره نه میپوسه نه میشکنه،

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. Taha Ayoobi

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4395 ديدگاه)

      الان من نفهمیدم کله خر اینجا یعنی خوب یا بد 😂

      راستی اون فاکس بادی که گفته بودید محبوبه اینجا اشاره شد.

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. JDM سابق

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (730 ديدگاه)

        منظورم اینه شورلت گفته بیا یه موتور بدیم هرکی هرچقدر اسب بخار میخواد ازش بگیره تا این آمریکاییا دست از سره کچل ما بردارن😅
        این چدن هم آمریکاییا ساختن تو موتور اسپورت ازش استفاده کردن حالشو بردن بعد بین افراطی های تیونینگ مورد لطف و علاقه قرار گرفت

        موافقم 17
        مخالفم 2
      2. Taha Ayoobi

        ۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4395 ديدگاه)

        فهمیدم😅

        من عاشق اون نسخه 632ام، فابریک 1004 اسب میده!
        حیف رو ماشینی نصب نکردنش فقط جدا فروختن، البته فکر نکنم بشه با 10.4 لیتر موتور قوانین آلایندگی رو پاس کرد😂

        موافقم 14
        مخالفم 1
        1. JDM سابق

          ۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (730 ديدگاه)

          خیالت راحت این موتور پدره قوانین آلایندگیه
          چون لایه اوزون و باردار میکنه

        2. Taha Ayoobi

          ۷ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4395 ديدگاه)

          😂

  12. آرش آمریکایی

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (639 ديدگاه)

    کلا جنرال موتورز همیشه تولیداتش کم استهلاک، ساده، خوش تعمیر و جان سخت و با قابلیت تیونینگ. بالا بودن این دکترین جنرال موتورز بوده همیشه.
    موتور LS و 350 خودش گواه این ادعاست

    حتی موتور های Cnxe جنرال موتورز هم از این قانون مستثنی نیستن، دوستانی که تو همین ایران اُپل یا دِوو داشتن میدونن چی میگم

    موافقم 16
    مخالفم 1
  13. 90s culture

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    البته به خوش اشتهاء بودن این موتور اصلا اشاره نشده!!!
    که نقطه مقابل دوستداران محیط زیست بوده!

    موافقم 5
    مخالفم 14
    1. C4

      ۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      نوش جونش . به قول یه عده عشق و حال هزینه داره

      موافقم 22
      مخالفم 3
  14. OM.01

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (552 ديدگاه)

    از موتورهای اسمال بلاک و بیگ بلاک GM میشه 3 جلد کتاب 300 صفحه ای نوشت.زبانم توانایی بیان حجم جذابیت این سری موتورهارو نداره

    درباره موتور اولد اسکول 350 همین بس که مسابقاتش موجوده و روی هر ماشین و وسیله نقلیه 4 چرخه ای این موتور رو میبندن…

    جدا از موتور LS و LT که جعبه ای میشه خرید خیلی حرفه که تو 2024 موتور جعبه ای تولید میشه همون اولد اسکول ها حالا 350 یا 383 و 427 و…خانواده موتور ZZو حالا میتونی کاربراتور الکترونیکی نصب کنی روش یا سیستم انژکتور فرقی نداره.

    حالا کلی شرکت هست قطعات افترمارکت با گارانتی میدن برای تیون این موتور به صورت تنفس طبیعی! سوپرشارژر هم بخواهی مشکلی نیست. حالا باز کلی شرکت هست رو پایه موتور های اسمال بلاک و بیگ بلاک خودشون موتور توسعه دادن با ویژگی های خودشون حجم های متفاوت کلی ست آپ تیون مختلف

    خلاصه 30 یا 40 تا میشه فقط سرفصل نوشت و از هرکدوم 50 صفحه توضیح داد

    من نمی‌یابم مجال ای دوستان
    گر چه دارد او جمالی بس جمیل
    پای ما لنگ است و منزل بس دراز
    دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

    موافقم 9
    مخالفم 2
  15. قنداق

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    چرا zr1 c6 سوپرشارژر بود یعنی پول و هزینه تنفس طبیعی جمع کردن نبود که بنز c63 black series تنفس طبیعی بود ؟؟؟؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 6
  16. Puya

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اگه تو کشورها یا مناطقی که تراکم جمعیت زیاده مثل اروپا تو خیابون قدم میزنی و وسط یه شهر با چند میلیون جمعیت از آسمون آبی و هوای سالم و طبیعت زیبا لذت میبری، حاصل همین سخت گیری های آلایندگی و کاهش تعداد سیلندرهاست. منطقی که فکر کنیم میبینیم ما که دستمون به فلان ماشین هشت سیلندر نمیرسه ولی بخاطر محدودیت هایی که ایجاد کردن حداقل اقلیم و جایی که زندگی میکنیم دیر تر به فنا میره

    موافقم 5
    مخالفم 4
  17. Hamid

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    پدال لطفا در مورد موتورای modular و Godzilla فورد هم مقاله بذار

  18. محسن آقا موسی طهرانی

    ۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    دوستان با سلام و احترام به تمام عشق باز های آمریکایی بنده ادعایی در مورد داشتن اطلاعات زیاد در مورد ماشین آمریکایی ندارم ولی بعد از تجربه حدود 20 سال عشق بازی با ماشین آمریکایی میتونم به جرأت بگم از نظر کیفیت آلیاژ، استحکام توی شرایط فراتر از تعریف کمپانی ،جنرال موتور حرفی برای گفتن در مقابل فورد نداره من این موضوع رو در طول این 20 سال با تمام وجودم تجربه کردم،وارد بحث تخصصی نمیشم ولی کوچکترینش این بود که من پیچ تولید جنرال موتور رو تونستم هرز کنم ولی پیچ فورد رو هرگز،من با فورد رادیات سوراخ از آمل تا تهران جاده هراز بدون آب تا در خونه اومدم و موتور 351 کلیولند برادریش رو ثابت کرد دوستان

    موافقم 5
    مخالفم 1
  19. ابوالفضل

    ۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (319 ديدگاه)

    شاهکاره واقعا 👏🏻👏🏻
    این پیشرانه رو حتی روی پورشه هم میذارن چند وقت پیش مقاله اش رو پدال گذاشت

  20. Ehsan

    ۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    منظور از بلوک کوچک دقیقا چی هست !؟
    یعنی چقدر کوچیک که حتی توی پیکاپ هم استفاده میشه و قدرت و گشتاور مورد نیاز را جوابه !؟
    سوآپ اینجا دقیقا به چه معنی هست ؟
    دوستان مطلع لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر

    1. پویا

      ۱۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در کل شورلت دو نوع بلوکه داره
      بلوکه کوچک مثل ۳۲۷ و ۳۵۰ و ۳۸۳
      بلوکه بزرگ مثل ۴۲۷ و ۴۵۴ و ۵۲۷ و …

      منظور از سواپ همون خوراندن هست
      یعنی شما وقتی میخای ls رو تو مزدا میاتا بزاری باید جای دسته موتورا و دورچین رو حساب کنی و در بیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا