جنرال موتورز آمریکا با ثبت اختراع مربوط به موتور شار محوری نشان داده به دنبال بهبود راندمان خودروهای برقی است.
تمامی خودروهای برقی امروزی از موتورهای شار شعاعی یا رادیال استفاده میکنند. در این نوع موتورها یک استاتور مسی به شکل دونات در اطراف یک روتور مرکزی که اغلب با یک سری آهنرباهای دائمی همراه است قرار میگیرد. چنین موتورهایی بسیار کارا هستند و با هدف مهندسان همخوانی دارند هرچند که محدودیتهایی هم در آنها دیده میشود. موتورهای شار محوری میتوانند بسیاری از مشکلات موتورهای یاد شده را رفع کنند و جنرال موتورز نیز با اختراعات جدید خود موتورهای شار محوری را بیش از پیش بهبود بخشیده است.
این خودروساز چندین پتنت مربوط به موتورهای یاد شده را ثبت کرده اما یکی از آنها بهطور خاص توجه را به خود جلب میکند. این پتنت سیستم تضعیف میدان مکانیکی را شرح میدهد که سرعت موتور برقی را درست همانند کاری که گیربکس انجام میدهد افزایش خواهد داد. این نوع طراحی میتواند به معنی تولید موتورهای کوچکتر و سبکتر با بازه ارائه قدرت کاربردیتر باشد. واضح است که بزرگترین برندگان این میدان خودروهای برقی جمعوجور و ارزانقیمت خواهند بود.
در این اختراع تضعیف میدان مکانیکی معمولاً از طریق کنترلهای اینورتر پیچیده به دست میآید. این سیستم منطقهای از قدرت مداوم برای منحنی خروجی موتور برقی را ارائه میکند. باید دانست تقریباً تمامی موتورهای آهنربای دائمی دارای منحنی گشتاور و اسب بخار مشابه هم هستند و تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال میتوانیم به یک موتور شار شعاعی با طرح اوت رانر اشاره کنیم که در آن روتور بیرون از استاتور قرار میگیرد. همانطور که استاتور از روتور دور میشود مغناطیس ناشی از استاتور هم نسبت به روتور ضعیفتر میشود و این به معنی گشتاور کمتر و البته سرعت بالاتر موتور است.
اما سؤالی که پیش میآید این است: اگر نرمافزار تضعیف میدان بدون قطعات متحرک کار میکند پس چرا سیستمی مکانیکی انتخاب میشود؟ در پاسخ باید گفت با بهکارگیری سیستم الکترونیکی تلفاتی وجود خواهد داشت. برای مثال مردم ژاپن در مسابقاتی به نام اکونو پاور شرکت میکنند و بسیاری از خودروها برای دستیابی به راندمان بالا از سیستم تضعیف میدان مکانیکی استفاده میکنند. این سیستمها از نظر مفهوم کلی مشابه دستیابی به یک موتور شار محوری هستند اما هنوز هم چالشهای جدیای وجود دارد.
موتورهای شار شعاعی اساساً از دو صفحه یا دیسک روبروی هم تشکیل شدهاند و بین آنها نیز هوا وجود دارد. زمانی که این موتورها روشن شوند دیسکها میچرخند و تلاش دارند به یکدیگر نزدیک شوند. در واقع این دیسکهای آهنربایی همان کاری را میکنند که باید بکنند. نیرویی که تلاش دارد این صفحات را در گشتاور بالا به یکدیگر نزدیک کند بسیار زیاد است و البته این مشکل حادی نیست زیرا میتوان از بیرینگ ثابت برای جدا نگه داشتن آنها استفاده کرد. البته زمانی که بخواهید تضعیف میدان مکانیکی را انجام دهید روتور یا استاتور باید بهصورت محوری حرکت کند تا گپ هوای موجود بین صفحات تنظیم شود. درعینحال هر دو صفحه باید در موقعیت جدید خود کاملاً مستحکم باقی بمانند.
جنرال موتورز میخواهد این کار را با استفاده از سیستمی هیدرولیک انجام دهد. این خودروساز از مایع هیدرولیک برای کم کردن گپ یاد شده در زمانی که گشتاور بیشتر و سرعت کمتر نیاز است استفاده میکند. زمانی که گشتاور کم و سرعت زیاد مدنظر باشد گپ هوا بیشتر خواهد شد. در نگاه اول چنین تکنولوژیای هزینهبر، پیچیده و مشکلساز به نظر میرسد اما در مقایسه با سیستمی همچون گیربکس اتوماتیک، سیستم جنرال موتورز سادهتر است و کاربردهای وسیعتری دارد.
خودروهای برقی کوچکتر و کمتوانتر که از معماریهای ولتاژ پایین استفاده میکنند قادر خواهند بود گشتاور زیادی را از همان ابتدای حرکت داشته باشند و سپس برای دستیابی به سرعتهای بالاتر فاصله هوای بین صفحات را بیشتر کنند. موتورهای سبکتر و کوچکتر مشابه جنرال موتورز نیز بهطور قابلتوجهی کارا خواهند شد. این سیستم در روی کاغذ میتواند همانند یک گیربکس CVT کار کند و بیوقفه گپ هوا را تنظیم نماید. بیشک تمامی جزئیات تکنولوژی جدید جنرال موتورز جالب به نظر میرسد اما در آینده نزدیک تجاری نخواهد شد. پیش از چنین چیزی احتمالاً شاهد باتریهای پیشرفتهتر و بهبودهای جزئی در موتورهای شار شعاعی خواهیم بود اما قطعاً زمانی که شرکتی همچون جنرال موتورز روی موتور شار محوری کار میکند پس میتوان روی عرضه آن در آینده حساب باز کرد.
(Ali(chevynova
۱۸ خرداد ۱۴۰۳اینم بذاریم کنار بقیه اختراعات جنرال موتورز که بالای ۲۰ ثبت اختراعی بود که ماه پیش پدال منتشر کرد
ماشالاه به این اختراعات متعدد
ماشالاه به اصالتش
ماشالاه امریکایی بودن
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳به اینا میگن اختراع و پیشرفت! نه مثل چین کلی ماشین ارزون میکنه تو پاچه کشورها. مخصوصا کشورای در حال توسعه
علی
۱۸ خرداد ۱۴۰۳صدقه سر دولته که هنوز سرپاست یه شرکته ورشکسته و قدیمی فقط با بودجه دولت سرپاست
(Ali(chevynova
۱۸ خرداد ۱۴۰۳مثل بنز که با سرمایه جیلی زندست و اتحادیه اروپا
A1
۱۸ خرداد ۱۴۰۳شرکتی که سه برابر خود جیلی درآمد داره با سرمایه جیلی زندست منطقیه
دیا
۱۸ خرداد ۱۴۰۳الان هم اکثر شرکتهای کره ای و چینی موتور و گیربکسشونو جنرال موتور تامین میکنه. جنرال جوتور نباشه ۷۰ درصدشون بیکار میشن.
Mercedes
۱۸ خرداد ۱۴۰۳شوخی دیگه 😂
یه دونه مقاله هم درمورد byd و catl نخوندی نه؟
سوشیانت
۱۸ خرداد ۱۴۰۳نه علی شرکت های چینی که بیخودی سرپا هستن و هیچ کمکی به صنعت خودرو نکردن خوبن!
B
۱۸ خرداد ۱۴۰۳مثل چینیا که از تاسیس تا مرگشون دولت بودجشونو میده
بهزاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۳مث شرکت ایران خودرو سایپا خودتون دیگه
khashayar0
۱۸ خرداد ۱۴۰۳20 ساله شرکت یاسا داره موتور شار محوری میسازه. فراری ، کونیک زک ، بنز و …. دارن از این موتور استفاده میکنن . همین تصاویری هم که گذاشتین مربوط به شرکت یاسا است.
** سطح رسانه های خودرویی خیلی بالاست**
فکر کنم جی ام توی 70 سال پیش گیر کرده
(Ali(chevynova
۱۸ خرداد ۱۴۰۳اره
تازه تو ۷۰ سال پیش مونده و کوروتش نفس اروپاییها رو گرفته ، ببین بخواد امروزی ماشین بسازه چه بکنه، میدونی که کوروت با نصف قیمت الکی گرونهای اروپایی، ۷۱ ساله داره تولید میشه ولی محصولاتی مثل slrو فراری انزو و لامبورگینی گالاردو رفتن داخل زباله های ساخت اروپا
شاهین
۱۸ خرداد ۱۴۰۳سلام بله این تصاویر اکثرشون به موتور شرکت یاسا تعلق داره.
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳باید بررسیسون کرد و گفت! حتی یک قطعشم فرق کنه فرق داره. نمیشه همینجوری گفت. عکس اهمیتی نداره مطلب مهمه.
(Ali(chevynova
۱۸ خرداد ۱۴۰۳برا شرکتی مثل جنرال موتورز که اختراعاتی مثل گیربکس اتومات ، اولین ایربگ ، اولین موتور ۸ و ۱۲ و ۱۶ ، اولین سقف فلزی و……. تو کارنامش داره و بخش مهندسیش در سال ۱۹۶۱ موتوری مثل ۴۰۹ شورولت که ۴۱۰ اسب تولید میکرد و کوروت دهه ۶۰ تولیدیش ۵۸۰ اسب بود با قیمتی معقول ، طبیعی براش اختراع و ثبت اون در این موارد
کلا سازمان ثبت اختراع امریکا با خودروسازی این کشور قرار داد داره هر چند سال یکبار یه اختراع رو در این سازمان ثبت کنن
۱۸ خرداد ۱۴۰۳عکس اون ماشین اول پست چه سمیه🤣
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳اتفاقا خیلی طراحی خوبی داره و خیلی به قاعده هست
۱۹ خرداد ۱۴۰۳اصلا نیست
Taha Ayoobi
۱۸ خرداد ۱۴۰۳سم هایما X7
۱۹ خرداد ۱۴۰۳اگه باشه هم به اندازه رم سم نیست 😃
khashayar0
۱۸ خرداد ۱۴۰۳جی ام 15 سال تلاش کرد اما نتونست مشکل سویچ جرقه زنی رو حل کنه. حالا هم بیست سال از ساخت و استفاده موتور شار محوری توسط دیگر کمپانی ها گذشته اما جی ام فکر میکنه خودش اختراعش کرده. عملا 20 سال عقبن.
————————————-
سیستم تعلیق شورولت کوروِیر هم دیگه نیازی به گفتن نداره.
(Ali(chevynova
۱۸ خرداد ۱۴۰۳مثل فولکس که هنوز درگیر دیزل گیت هست و میلیاردی جریمش کردن
سوشیانت
۱۸ خرداد ۱۴۰۳خشایار آتش سوزی بنز رو فراموش کردی؟! در ضمن سیستم تعلیق بادی که الان آلمانی ها دورن به لطف کادیلاکه
Taha Ayoobi
۱۸ خرداد ۱۴۰۳خشایار من نمیدونم داستان کورویر چیه، بگو
مجتبی خانی
۱۸ خرداد ۱۴۰۳در مورد اینورتر ها هم مطلب بزارید
datsun
۱۸ خرداد ۱۴۰۳درود دنبال بحث راه انداختن نیستم یه سوال دارم از نویسنده محترم این موتور مگه چیز جدیدیه که جنرال ثبت اختراع کرده! ؟ قبلا تو برخی ماشینها هم این موتور شار محوری استفاده شده حالا بحث ماشینی جدا موتورهای الکتریکی انوع مختلفش تو صنعت تکامل پیدا کردن خودروسازها نقشی تو تکامل موتورهای الکتریکی ندارن،
شاهین
۱۸ خرداد ۱۴۰۳سلام وقت بخیر
نوآوری جنرال موتورز به سیستم هیدرولیکی مربوط میشه.
datsun
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ممنون شاهین جان
شاهین
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ارادت دارم
amirboss
۱۸ خرداد ۱۴۰۳بهینه کردن موتورهای شار محوری توسط جنرال موتور میتونه یه پوئن مثبت هم برای جنرال کبیر و هم خودرو های الکتریکی درآینده باشه.
Dariush
۱۸ خرداد ۱۴۰۳وقتی کشوری یا کمپانی هزینه میکنه برا تحقیق و توسعه میشه تولید و پیشرفت تکنولوژی و علم
چیزی که در مملکت ما جلوش گرفته میشه و اصلا انجام نمیشه وگرنه مملکت انسانهای با استعداد به هیچ وجه کم نداره که حتی اضافه داره و این ثابت شدست
مدیریت ناکارآمد و فساد باعث ایجاد ظلم و هدر رفت تدریجی منابع به هر شکلی میشه
امیر
۱۹ خرداد ۱۴۰۳با درود
من هم مثلاً یک مخترع هستم و همین الان در پارک علم و فناوری یک دستگاه رو دارم به دنیا معرفی میکنم ولی امید زیادی به سودآوری و…ندارم و تو اسنپ با زندگی دست و پا میزنم.طرحی برای ماشینهای برقی دارم که عملی و دنیا رو شگفت زده خواهد کرد.ولی مرغ همسایه همیشه غاز بوده و هست.دنیای ما پر شده از ایده دزد و مال حرام خور.شاید بزودی حداقل پنت کردم و فقط اسمم بعنوان یک ایرانی ثبت شه وگر نه راحت از دست میره و یک شرکت بزرگ غیر ایرانی یک کلید میذاره کنارش و بنام خودش ازش استفاده میکنه