دو کانسپت چشمگیر جنرال موتورز متعلق به دههٔ ۵۰ میلادی برای حراج گذاشته میشوند که تخمین زده شده بین ۴۵۰ هزار تا ۳ میلیون دلار ارزش داشته باشند.
«جنرال موتورز موتوراما» نمایشگاه خودرویی بود که توسط جنرال موتورز از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۱ برگزار میشد. این اما فقط یک نمایشگاه خودروی معمولی نبود بلکه رویداد فرهنگی بزرگی محسوب میشد که در آن خودروهای رؤیایی یا چیزی که ما امروز تحت عنوان کانسپت میشناسیم در کنار جدیدترین مدهای لباس به نمایش درمیآمدند؛ اما پس از پایان این نمایشگاهها، خودروهایی که در آن به نمایش درآمده بودند بهسرعت فراموش شدند و اکثر آنها نابود شدند. بااینحال، در آن سالها تعداد کمی از علاقهمندان به اهمیت این خودروها پی بردند و برای حفظ آنها تلاش کردند. حال قرار است دو نمونه از این خودروها به حراج گذاشته شوند.
کادیلاک الدورادو بروگام تاون کار
این کادیلاک توسط مالک شرکتی در میشیگان که در زمینهٔ قطعات دستدوم خودروها فعالیت میکرد محافظت شده است. در این شرکت، دارندگان خودروهای قدیمی میتوانستند قطعات یدکی موردنیاز خود را پیدا کنند. جنرال موتورز نیز در سال ۱۹۵۸ چهار خودرو به این شرکت فرستاد تا اوراق شده و قطعات آنها فروخته شود. مالک شرکت «هری وارهولاک» اما وقتی این کادیلاک را دید که در موتوراما ۱۹۵۶ به نمایش درآمده بود، تصمیم گرفت از آن بهعنوان ماشین عروس دخترش استفاده کند و به همین دلیل آن را پنهان کرد.
در سال ۱۹۵۴، جنرال موتورز توسعهٔ الدورادو بروگام را بهعنوان سدانی فوق لوکس آغاز کرد. این خودرو محصولی رؤیایی و ویترینی برای نمایش تواناییهای فنی و مهندسی جنرال موتورز بود. پیش از معرفی الدورادو بروگام تولیدی اما جنرال موتورز نسخهای نمایشی از آن را با نام تاون کار در موتوراما به نمایش درآورد تا نظر خریداران را جلب کند. این کانسپت توسط «رابرت کامبرفورد» ۱۹ ساله طراحی شد که زیر نظر «هارلی ارل» افسانهای کار میکرد. وی این خودرو را بهصورت نیمه کانورتیبل طراحی کرد و بعداً از همین ایده در کادیلاکهای تولیدی استفاده شد.
در داخل، همهچیز بهصورت اختصاصی ساخته شده بود و بسیاری از قطعات آن از برنز یا با روکش طلا بودند. سیستم تهویه، آفتابگیرهای پلاریزه، دستگاه اینترکام برای صحبت با راننده و سینیهایی با روکش طلا هم از دیگر ویژگیهای داخلی این کادیلاک بودند. در سال ۱۹۸۹، کلکسیون افسانهای وارهولاک از خودروهای موتوراما کشف شد و تا اواسط دههٔ ۹۰ طول کشید تا الدورادو بروگام تاون کار بازسازی شود. این خودرو در حال حاضر به شکوه قبلی خود بازگشته و به پیشرانهای مجهز شده که کاملاً کار میکند. تخمینها نشان میدهد که این کادیلاک منحصربهفرد با قیمتی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار دلار فروخته خواهد شد.
الدزمبیل F88
در سال ۱۹۵۴، الدزمبیل برداشت خود از کوروت را در قالب کانسپتی بنام F88 ارائه کرد. این خودرو بدنهٔ فایبرگلاسی داشت و پیشنمایشی از ویژگیهای بسیاری از خودروهای تولیدی آینده را ارائه میکرد. بهعنوانمثال، بالههای عقب توسط کادیلاک در سال ۱۹۵۹ مورداستفاده قرار گرفت و گلگیرهای جلو در الدزمبیلهای ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ دیده شدند. F88 اما بیشتر از کادیلاک شبیه یک کانسپت بود زیرا در داخل از تودوزی پوست خوک و تزئینات دستساز استفاده میکرد. زیر کاپوت هم یک پیشرانهٔ V8 با ۱۵۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود.
F88 برخلاف کادیلاک به اوراقی داده نشد و به نظر میرسد کسانی همان زمان شکوه آن را درک کرده بودند. این کانسپت به شخصی بنام کورد فروخته و در جعبهای به املاک او در کالیفرنیا فرستاده شد. این الدزمبیل سالها در انبار ماند و طی دههها بارها دستبهدست شد تا اینکه در دههٔ ۸۰ نهایتاً از جعبه بیرون آمد. به گفتهٔ تعمیرکاران، زمانی که F88 برای بازسازی برده شد تقریباً تکمیل بود و صرفاً برخی قطعات مثل روکش داخلی درها و حباب چراغهای جلو خراب شده بودند. این ماشین در سال ۲۰۰۵ راهی موزهٔ خودروی گیتوی شد و در شرایط خوبی نگهداری شد تا حالا به مالکیت شخص دیگری درآید. طبق تخمینها، الدزمبیل F88 بین ۲ تا ۳ میلیون دلار ارزش خواهد داشت.
GMA
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ماشین آمریکایی های اون زمان تعریف واژه افراط هستند
phonix
۲۱ مرداد ۱۴۰۲من میگم دارایی و برازندگی
ارزش خریدشون 100 از 100 چه برای سرمایه گزاری چه برای استفاده
همایون
۲۲ مرداد ۱۴۰۲کاملا باهات موافقم ولی همین دیوونه بازیا بود که اون دوره رو تبدیل به عصر طلایی کرد
Enzo Ferrari 2008
۲۱ مرداد ۱۴۰۲به به ای کاش می تونستم بخرمش
مجتبی .
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ازقدیم گفتن قدرزر زرگر شناسد. ایول آقای هری اگه توهم مثل دیگران فکر نفع آنی بودی الآن همچین رویایی ازبین رفته بود.
فرشاد
۲۱ مرداد ۱۴۰۲الدورادو یه دایموند واقعیه
مخصوصا تعلیق و فنرای نرمی که همه امریکنای اون دوره دارن
کدلاک و فورد پرچم دار امریکن هستن
Roham
۲۲ مرداد ۱۴۰۲واو…!
فاین!
دو یو لایک ایت؟
بیخیال بابا
وا بدید
چه وضع فارسی گفتنه
من وقتی حواسم نیست یا هیجان زده میشم تو محیط کار خارجیش هم گاهی به خودم میام میبینم سی ثانیه- یه دیقهست که دارم به زبون محلی خودم دارم حرف میزنم (نه حتی فارسی)، یعنی به زبون همون دهاتی که توش به دنیا اومدم!
شما اهل کجایید و کجا آببندی شدید که با کدلاک و ماستنگ و تلویژن و… روزگار میگذرونید؟!!!
برادر همه کاربران پدال بجز تسلا
۲۱ مرداد ۱۴۰۲من فقط از تو دنیای جی تی ای وی تونستم اینارو ببینم…
مانی
۲۱ مرداد ۱۴۰۲طراحی کابین کادیلاک بروگام بیشتر شبیه به یک ماشین مربوط به آینده به نظر می رسه تا یک ماشین مربوط به هفتاد سال پیش.حتی خیلی از ماشین های امروزی هم تا این حد داخل آنها لوکس و ظریف و جذاب نیست.فقط یه نگاهی به بخش عقب و روکش های صندوق عقب و چرخ زاپاس این ماشین بندازید تا به اوج ظرافت و لوکسی این ماشین پی ببرید.واقعا این ماشینی برای گذشته است یا آینده؟…ای کاش پدال اسم طراح این ماشین رو هم درج می کرد.