در جهان خودرو، بیشتر سوپراسپرتها و خودروهای اسپرت قدرتمند در مرکز توجهات هستند و علاقهمندان هم عمدتاً به دنبال اخبار و بررسیهای این قبیل خودروها هستند؛ اما جهان ماشین خیلی گستردهتر از این است و در این دنیا خودروهای دیگری هم وجود دارند که کمتر به آنها توجه میشود. پیکاپهای غولپیکر وظیفه سنگین آمریکایی یک نمونه از همین خودروها هستند. به همین دلیل، این بار بهجای اینکه سراغ سوپراسپرتهای چند صد هزار دلاری برویم، دو غول بزرگ یعنی رم 3500HD و جیامسی سییرا 3500HD را در برابر هم قرار دادهایم.
معرفی خودروها
جیامسی سییرا 3500HD در نسل کنونی خود از شاسی قویتری بهره میبرد که ظرفیت بار و یدک کشی آنرا بهبود بخشیده است. فاصلهٔ محوری بیشتر در نسخهٔ دو کابین نیز فضای پای بیشتری را در عقب به دنبال داشته است. اتاق بار اصلاحشدهٔ این پیکاپ ۲.۵ سانتیمتر به زمین نزدیکتر شده و عرض داخلی آن نزدیک ۱۸ سانتیمتر افزایش یافته است. ۱۰ تا ۱۲ قلاب برای اتصال بندها و درب پشتی چندمنظورهٔ ششحالتهٔ جیامسی هم از دیگر ویژگیهای اتاق بار سییرا هستند. پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 دورامکس دیزلی از نسل قبلی گرفته شده اما گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک آلیسون جدید است و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. در این پیکاپ ویژگیهای بیشماری برای آسان کردن یدک کشی مثل ۱۵ نمای دوربینی از اطراف خودرو با قابلیت نامرئی کردن تریلر تعبیه شده است.
رم 3500HD هم از شاسی جدیدی بهره میبرد که ۹۸.۵ درصد آن از فولاد با استحکام بالا تشکیل شده است. طراحی این پیکاپ بهگونهای صورت گرفته که ضریب درگ ۰.۴۱ را فراهم میکند که در این کلاس بهترین است اما کلیت اتاق و اتاق بار از نسل قبلی گرفته شده است. بااینحال، داخل کابین پیکاپ کاملاً ارتقاء پیدا کرده و حالا از اکثر ویژگیهای جذاب رم ۱۵۰۰ بهره میبرد. زیر کاپوت هم یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توربودیزل کامینز با گشتاور رکوردشکن ۱۳۵۵ نیوتن متری به همراه یک گیربکس شش سرعتهٔ آیسین قرار گرفته است. رم 3500HD همچنین به سیستم تعلیق واکنش فرکانسی جدیدی مجهز شده تا کیفیت سواری آن در حالت بدون بار بهبود پیدا کند. یکی دیگر از اقداماتی که برای بهبود کیفیت سواری صورت گرفته، ارائهٔ فنرهای بادی سفارشی برای عقب است که فنرهای شمش اصلی را نرمتر میکنند. این آپشن اتصال تریلر را هم بسیار آسانتر میکند زیرا پیکاپ میتواند ارتفاع عقب خود را کم کند تا قلاب بکسل همسطح تریلر قرار گیرد.
سواری و هندلینگ
آزمایش این پیکاپها را با رانندگیهای طولانی در بزرگراهها، مسیرهای شهری و جادههای کوهستانی پرپیچوخم آغاز کردیم. همهٔ این رانندگیها بدون بار بودند چون ما که بیشتر با خودروهای سواری سروکار داریم، این نوع از رانندگی را بهتر درک میکنیم. در این آزمایشها هردو خودرو وحشتناک هستند اما ازآنجاییکه مجبوریم از بین آنها یکی را انتخاب کنیم، رم را برگزیدیم که بهطور قابلتوجهی از جیامسی بهتر است. تعلیق این پیکاپ هم در جلو و هم در عقب احساس بهتری دارد و پایداری آن روی سطح جاده بیشتر است تا جایی که سرنشینان در داخل کابین تقریباً تکان نمیخورند. از نظر هندلینگ هم فرمان رم سرزنده و سبک است که رانندگی را در مسیرهای پیچدرپیچ جذابتر میکند اما در آزمایش اسلالوم، جیامسی بسیار ماهرانهتر عمل میکند درحالیکه در اینجا رم خیلی بیدستوپا احساس میشود.
فرمان جیامسی دقیقتر است و ترمزهای آن واکنش بهتری دارند و سطحی از راحتی و قابلیت پیشبینی را فراهم میکنند که در رم احساس نمیشود. این پیکاپها اما بیشتر عمر خود را صرف کار و بارکشی میکنند و به همین دلیل تریلرهای ۹ تنی را به چرخ پنجم (صفحه ریش) آنها متصل کردیم (هردو پیکاپ ظرفیت یدک کشی بیش از ۱۳ تن را دارند). با این کار، راحتی سواری پیکاپها تغییر کرد بهگونهای که با اتصال تریلر، کیفیت سواری جلوی جیامسی بهتر احساس میشد درحالیکه صندلیهای عقب رم سواری راحتتری داشتند. ترمزهای جیامسی هم از ترمزهای رم مطمئنتر هستند و در هنگام یدک کشی بهتر عمل میکنند.
پرفورمنس
علیرغم گشتاور چشمگیر ۱۳۵۵ نیوتن متری رم که ۱۲۱ نیوتن متر از جیامسی بیشتر است، برتری ۴۵ اسب بخاری سییرا دنالی در قدرت به همراه گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک درخشان جدید آن موجب شد تا در همهٔ آزمایشهای پرفورمنس پیروز شود. در حالت خالی، رم در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۱.۹ ثانیه و در مسافت ۴۰۰ متر ۱.۴ ثانیه از سییرا عقب میافتد اما وقتی یک تریلر ۹ تنی به پیکاپها متصل میشود، این تفاوتها به ترتیب به ۰.۷ و ۰.۹ ثانیه کاهش پیدا میکند. جیامسی حتی در آزمایش ترمز هم بهتر عمل کرد و در حالت بدون بار از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۴۰.۸ متر متوقف شد که ۳.۳ متر از رم کمتر است.
پیشرانهٔ دورامکس جیامسی هم بسیار ساکتتر و نرمتر از موتور کامینز رم کار میکند اما باید توجه داشت که خریداران کامینز واقعاً میخواهند آن صدای مهیب را بشنوند. رم میتواند از طریق چرخ پنجم خود ۱۵,۵۰۰ کیلوگرم و از طریق قلاب زیر سپر ۱۰,۴۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد که این ارقام برای جیامسی به ترتیب ۱۴,۱۰۰ و ۹,۱۰۰ کیلوگرم هستند. البته ظرفیت یدک کشی سییرا دورامکس در نسخهٔ تک کابین محرک عقب ۱۶,۱۰۰ کیلوگرم است درحالیکه بیشترین ظرفیت بکسل رم کامینز ۱۵,۹۰۰ کیلوگرم است. بهطورکلی، این ترکیب پلتفرم، پیشرانه و گیربکس را میتوان قویترین و درعینحال شهریترین بارکشهای سنگین روی کره زمین دانست. این پیکاپها هیچگونه تأخیر یا وقفهٔ قابل احساسی در منحنی قدرت خود ندارند.
راحتی و آسایش
همانطور که جیامسی پیروز آزمایش قبلی شد، در این قسمت رم برتری دارد. این پیکاپ در تیپ لیمیتد بهسادگی تیپ معادل خود در رقیب یعنی دنالی را در هم میکوبد. صندلیهای رم تنظیمات بیشتری داشته و راحتتر هستند درحالیکه نشیمنگاه صندلیهای جیامسی حمایت کافی از رانها ندارند. علاوه بر این، در کابین رم ویژگیهای جذابی از نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بسیار بزرگ با سیستم دوستداشتنی Uconnect گرفته تا پورتهای فراوان USB و خروجیهای برق ۱۱۰ ولتی که در کل کابین پخش شدهاند هم وجود دارد. همچنین رم لیمیتد آزمایشی ما از کروز کنترل تطبیقی هم برخوردار بود (بخشی از پکیج سفارشی ۳,۴۴۰ دلاری) درحالیکه این سیستم مفید در دنالی ارائه نمیشود.
از سوی دیگر اما برخی ابزارهای تریلر جیامسی بسیار جالب هستند. بهعنوانمثال، در این پیکاپ برای تریلر دوربینهای زیادی ارائه میشود که ازجملهٔ آنها میتوان به یک دوربین روی تریلر برای ارائهٔ نمایی موسوم به تریلر نامرئی، یک دوربین در داخل تریلر برای نظارت بر اشیاء یا حیواناتی که با تریلر حمل میشوند و دوربینهای نقاط کور تریلر که هنگام زدن راهنما، نمای همان سمت را نشان میدهند اشاره کرد. در جیامسی همچنین دکمهای وجود دارد که فوراً هر چهار پنجره را پایین میآورد تا بتوان هنگام دندهعقب رفتن با یک تریلر بزرگ صدای کسانی که از بیرون راهنمایی میکنند را شنید. در این پیکاپ لوکسِ جنرال موتورز، یک هدآپ دیسپلی تمامرنگی هم وجود دارد که رم از آن بیبهره است.
سهولت رانندگی
چون قرار است خریداران با این پیکاپهای سنگین روزهای طولانی اقدام به یدک کشی کنند، سهولت رانندگی موضوع بسیار مهمی محسوب میشود. در اینجا برتری با رم است زیرا علاوه بر برخورداری از کروز کنترل تطبیقی مذکور، ترمز اگزوز آنهم با داشتن دو حالت بنامهای روشن و اتوماتیک، بسیار بهتر عمل میکند. در حالت اول، حداکثر توان کُند کردن خودرو ارائه میشود که با برداشتن پا از روی پدال گاز کاملاً قابلشنیدن و احساس کردن است. حالت اتوماتیک هم بهاندازهای ترمز موتور را درگیر میکند که خودرو در سرعتی که قبل از برداشتن پا از روی پدال گاز داشت بماند. این در حالی است که ترمز اگزوز جیامسی بهسختی قابلشنیدن و احساس کردن است. فرمان رم هم دقیقتر عمل میکند و برای حفظ جهت حرکت خودرو در زمان یدک کشی به فرمان دادن کمتری نیاز است. علاوه بر این، سیستم خنککنندهٔ پیشرانهٔ رم دمای موتور را روی ۷۵ درجه سانتیگراد حفظ میکند درحالیکه دمای موتور سییرا گاهی به ۸۸ درجه میرسد.
بااینحال برتری بزرگ جیامسی در این قسمت در تواناییهای سامانهٔ چهارچرخ محرک آن است. گیربکس کمکی جدید این پیکاپ در حالت RWD برای کاهش مصرف سوخت انتقال نیرو به محور جلو را قطع میکند و در حالت AWD Auto هم برای درگیر کردن محور جلو در صورت تشخیص لغزش یا هرزگردی چرخهای عقب از کلاچ تر استفاده میکند. این ویژگی برای اولین بار است که در بخش پیکاپهای سنگین ارائه میشود و در آبوهوای نامساعد راحتی بیشتری را به دنبال دارد. در سییرا همچنین علاوه بر حالت یدک کشی، حالتهای آفرود و برقی هم وجود دارد درحالیکه رم فقط حالت یدک کشی و 4WD نیمهوقت را ارائه میکند؛ بنابراین در هنگام یدک کشی تریلرهای بزرگ پس از سپری کردن یک روز کامل در جادهها، راننده در جیامسی کمتر احساس خستگی میکند.
نتیجهگیری
ما که عاشق خودروهای سواری هستیم، آنقدر تحت تأثیر طراحی داخلی، تجهیزات، صندلیهای راحتتر، طراحی بیرونی جذابتر، گشتاور فوقالعاده و ظرفیت یدک کشی بیشتر رم قرار گرفتیم که پرفورمنس ضعیفتر و پیشرانهٔ خشنتر آنرا فراموش کردیم. این در حالی است که جیامسی ترجیح داده بجای توجه به زیبایی داخلی سییرا، تمام تمرکز خود را روی شاسی و دوام پیشرانه بگذارد. این شرکت همچنین تا جایی به طراحی بیرونی پیکاپ خود اهمیت داده است که در خدمت مأموریت اصلی آن باشد و بنابراین از ویژگیهایی مثل جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی دنالی بهعنوان عنصر ضروری سیستم خنککننده استفاده کرده است. بااینحال، ما عاشقان ماشین، با شناسایی پاشنهٔ آشیل سییرا، جرأت کردیم رم را بهعنوان پیروز این نبرد اعلام کنیم اما خریدارانی که جیامسی یا پسرعموی آن سیلورادو را انتخاب کنند را هم هرگز سرزنش نخواهیم کرد.
مقام دوم: جیامسی سییرا 3500HD دنالی دورامکس
زمانی که کابین این پیکاپ را بروز کردید و ترمز اگزوز آنرا بهبود بخشیدید با ما تماس بگیرید
مقام اول: رم 3500HD لیمیتد کامینز
این پیکاپ بهترین سواری این کلاس، بهترین کابین و تواناییهای شگفتانگیزی را ارائه میکند
مقایسه مشخصات فنی
جیامسی سییرا 3500HD | رم 3500HD | |
پیشرانه | ۶.۶ لیتری V8 توربودیزل | ۶.۷ لیتری I6 توربودیزل |
قدرت | ۴۴۵ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۳۴ نیوتن متر | ۱۳۵۵ نیوتن متر |
ردلاین | ۴,۶۰۰ rpm | ۳,۲۵۰ rpm |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
نسبت وزن به قدرت | ۸.۸ کیلوگرم به اسب بخار | ۹.۹ کیلوگرم به اسب بخار |
رینگ و لاستیک | ۱۷ اینچی ۲۳۵ | ۱۷ اینچی ۲۳۵ |
فاصلهٔ محوری | ۴,۳۶۹ میلیمتر | ۴,۳۰۰ میلیمتر |
طول | ۶,۷۵۹ میلیمتر | ۶,۶۲۱ میلیمتر |
عرض | ۲,۴۵۶ میلیمتر | ۲,۴۵۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۲,۰۵۰ میلیمتر | ۲,۰۱۴ میلیمتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۷.۳ متر | ۱۶.۳ متر |
وزن خالص | ۳۹۱۶ کیلوگرم | ۳۹۹۸ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۷ به ۴۳ جلو/عقب | ۵۹ به ۴۱ جلو/عقب |
ظرفیت بار | ۲۴۵۰ کیلوگرم | ۲۳۵۰ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۱۴.۱ تن | ۱۵.۵ تن |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۹ ثانیه | ۸.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۳ ثانیه | ۱۶.۷ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۴۰.۸ متر | ۴۴.۲ متر |
ظرفیت باک | ۱۳۶ لیتر | ۱۲۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۵.۵ لیتر ترکیبی | ۱۵.۷ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۷۷,۶۴۵ دلار | ۷۶,۸۴۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۱,۱۰۰ دلار | ۸۸,۳۸۰ دلار |
شاهرخ
۶ دی ۱۴۰۰اف 450 از هردوتاشون بهتره
جناب ایکس
۶ دی ۱۴۰۰دقیقا میخواستم بگم دیدم که نوشتی. خیلی شبیه به سییرا هست (انجین وی ۸ و ۱۰ سرعته و…) ولی ارزون تره.
کیان
۶ دی ۱۴۰۰بنظرم در مقایسه این دوتا رم با گیربکس ۶ سرعته همچون فسیل میماند
از اون طرف هم نمایشگر سیرا واقعا کوچیک هست برای اون ابعاد اتاق در مقابلش هم رم با اون نمایشگر عمودی ترکونده تسلا و …
GT
۶ دی ۱۴۰۰فقط نظر نهایی در مورد GMC 😂🤣 با ما تماس بگیرید
NAVID۰۰۹۸
۶ دی ۱۴۰۰فقط اون گلگیرهای س.ک.س.یِ عقب !
بینظیره ، آدم دوست داره اون گلگیرهای عقب را که جُزوی از هویت این خودروها شکل گرفته بِهِش دست بزنه ، تُمبَک بزنه ، تازه با این رنگ مشکی هر سال یه پالیش واکس سرامیک هم بزنی تا زیر نور خورشید یا چراغ زردهای اتوبانها چشمک بزنه.
اما در کل ، این مدل خودروها بیشتر شبیه به خاور هستند تا پیکاپ و زیادی بزرگ هستند که علایق خاص به سمتشان میرود و نه عوام مردم و خریداران !
پارسا عشق ماشین
۶ دی ۱۴۰۰وای چقدر مثال هایی میزنی جدید چرا تو این طوری شدی؟
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۶ دی ۱۴۰۰جان من منطق رییس بخش کامنت های پدال چیه
من یه کلمه ۳۰اسی با دو هزارتا نقطه میفرستم نمیاد ولی همچین کلمه ای اومد😐
منطق پدال تو حلقم
NAVID۰۰۹۸
۶ دی ۱۴۰۰یعنی عاشق افکار منحرف شماها شدم😂 !
س.ک.س.ی در اینجا یعنی جذاب !
یعنی تا حالا به گوشتون نخورده فلان ماشین ، موبایل ، لباس ، معماری و … ( س.ک.س.ی ) هست !
یعنی خوشم میاد فقط دنبال یه چیزی میگردین تا به اون گیر بدید در حالی که اصل داستان را وِل میکنید و این در تمام جوانب زندگی ما ایرانیها اتفاق میوفته و اکثریت دچار این بیماری (هستیم) !
یوسف
۶ دی ۱۴۰۰واقعا عجب هیولاهایی هستن…. برازنده لقب غول بی شاخ و دم هستن😬😬😬
محمد
۶ دی ۱۴۰۰به نظرم این سه تا رقیب که دوتاشون اینجا حضور داشتن برنده مشخصی ندارن و بیشتر بحث سلیقه مطرحه چون واقعا هرسه تاشون سنگ تموم میذارن تو بحث تراک
...
۶ دی ۱۴۰۰چ باحالن من GMC رو نسبت به اون پیکان وانته ترجیح میدم 😐
امیرعباس
۶ دی ۱۴۰۰رم میخواسته فقط روی تسلا رو کم کنه
viper
۶ دی ۱۴۰۰دوستان موتور رم کامینز هستش
من خیلی درباره اف ۱۵۰ اطلاعات ندارم ولی فکر میکنم موتور رم بهتر باشه
و از این سیاست دوج واقعا خیلی خوشم میاد که اومده بزرگترین و بهترین شرکت دیزل ساز جهان یعنی کامینز یا کامنز یا کمنز یا حتی کونز 😂😂😂 رو روی ماشیناش گذاشته
حسین دهمرد
۶ دی ۱۴۰۰ظاهر جی ام سی ابهت بیشتری داره . و نوشته موتورش نرم تر از موتور رم هست.
فکر میکنم اولین باره میبینم یه موتور v8 از موتور شیش سیلندر خطی نرم تر کار میکنه. معمولا ذات شیش سیلندر خطی متعادله و نیاز به هیچ وزنه ای نداره ولی اینجا نوشته خشن تره.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۶ دی ۱۴۰۰تو این کلاس انتخاب خیلی سخته همه تو یه سطح هستند.البته به من باشه چونکه وی8 دوست دارم انجین جمس رو میندازم رو رم.البته انجین رم خداست.نکته انجین دورامکس جنرال موتورز همون انجینهای پوشراد دو سوپاپ هستند که سر سیلندر تغییر کرده و 4 سوپاپ شدن.در اصل پوشرادن چونکه تک میل سوپاپ در بدنه موتوره ولی تو سر سیلندر از سیستم جالبی بهره برده و اسبک به جا اینکه یه سوپاپ رو فشار وارد کنه با استفاده از یه قطعه به دو سوپاپ فشار میاره.البته تو بنزینی جواب نمیده چونکه بنزینی دورش بالاست و سریع دور میگیره و تو دور بالا باز و بست سوپاپها به مشکل میخوره.
viper
۶ دی ۱۴۰۰دقیقا کاملا صحیح
قبلنا که توی امریکا خیلی پیکاپ مد بود و خیلی محبوب شده بود یه موتور روی رم بود به نام 5.9 کامینز
این موتور خیلی محبوبیت داشت و در دو نسل تولید شد
یکی ۶ سیلندر خطی ۱۲ سوپاپ
یکی دیگه ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ
بعد من یه فیلم درباره همین ۲۴ سوپاپ دیدم خیلی خفن بود همینطوری که فرمودین هست
الان تو اپارات اپلود میکنم
https://aparat.com/v/jI3Es
اینجوری هست
viper
۶ دی ۱۴۰۰https://aparat.com/v/jI3Es
viper
۶ دی ۱۴۰۰فقط یه سوال .
چرا ظرفیت بار ۲ تن و ۴۰۰ هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخه نیسان خودمون به اون ضعیفیش ۱ تن و نیم هست
s-k-power
۶ دی ۱۴۰۰باید استقامت اتاق رو در نظر بگیری، دیگه از 3 تن بیشتر من تو تراک ها به گوشم نخورده.
viper
۶ دی ۱۴۰۰اها خیلی ممنون
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۶ دی ۱۴۰۰دوست من به این تراکهای مورد بحث میشه چندین برابر این وزن بار زد و میبرن خیلی راحت ولی سازنده میگه با بار استاندارد من هم تصمین سلامت خودت و ماشین و دیگران میکنم.نیسان وقتی خالی هم هست راه نمیره ترمز هم نداره.وقتی بار میزنی که دیگه ترمز نداره و راه نمیره.مثل تعداد سرنشین هست که مثال پراید زده 4 نفر ولی ما بیشتر از این هم جا کردیم.
viper
۷ دی ۱۴۰۰متشکرم از توضیحاتتون
Ali_x76
۷ دی ۱۴۰۰وقتی یه عدد اعلام میکنن، بر اساس یکسری استاندارد هاست.
بخشیش مربوط به شاسی و موتور و گیربکسه (که تحمل کنن این وزن رو)
بخش دیگه مربوط به ترمز و فرمان و دوام خودروئه.
من دیدم به نیسان ۴ تن بار زده بودن (میلگرد)، اما ماشین دیگه فرمونی نداشت، ترمزش که تو حالت عادی هم کار خاصی نمیکنه چه برسه با ۴ تن بار.
همچین تراکی که خودش ۴ تن وزن داره، شاید بشه ۱۰ تن هم بار پشتش گذاشت بدون مشکل، اما دیگه استاندارد نیست.
viper
۷ دی ۱۴۰۰خیلی ممنون لطف کردین
امیرصالح
۶ مرداد ۱۴۰۳این پیکاپا معمولا از قسمت بارشون استفاده نمیکنن و ظرفیتش خیلی مهم نیس
چون اکثرا از تریلر استفاده میکنن ظرفیت یدک کشیشون مهم تر نسبت به ظرفیت بار
mm-yarlou
۶ دی ۱۴۰۰من بین این ۲ تا gmcرو انتخاب میکنم ولی اگر سری fفورد مثل ۴۵۰ بود حتما اون رو انتخاب میکنم
علی آقا
۶ دی ۱۴۰۰هوی دیوتی heavy duty را وظیفه سنگین ترجمه کردی؟!
ماشالله….