برای رانندگانی که غرش پیشرانههای ۸ سیلندر را دوست دارند، بیصدایی خودروهای الکتریکی کلافه کننده خواهد بود. برای جبران این موضوع برخی خودروسازان صدای منحصربهفردی را برای محصولات الکتریکی خود تدارک دیدهاند. ما قبلاً شاهد انجام این کار توسط مرسدس و بی ام و بودهایم و حالا کمپانی Bose نصب سیستم افزایش صدای خودروی الکتریکی EVSE روی جی ام سی هامر الکتریکی ۲۰۲۲ را اعلام کرده است. Bose میگوید تکنولوژی EVSE صداهای سفارشی را از طریق بلندگوهای شرکت به کابین میفرستد تا محیط داخل کابین از نظر شنیداری بهبود یابد. این سیستم که برای پوشش صداهای باد، جاده و لاستیک طراحی شده است از الگوریتم Bose و دادههای خود خودرو استفاده میکند. Bose میگوید پروفایلهای صدایی متفاوتی را در رانندگی نرمال تولید کرده است که طی آن صدا ملایم است و یک لایه بافت صدا را به پرفورمنس جادهای خودرو اضافه میکند.
در حالت تراین تن صدای بمتری وجود دارد که به ارتباط راننده با پرفورمنس خودرو کمک میکند. بهطور خاص، با افزایش گشتاور تولیدی هامر، صدا نیز افزایش مییابد. در حالت آفرود غرش عمیقتری شنیده میشود زیرا خودرو با سرعت بالا روی سطوح خشن همچون شن و ماسه و گلولای حرکت میکند. تکنولوژی EVSE در زمان استفاده از حالت لانچ هامر الکتریکی بیشتر به چشم میآید. آنگونه که Bose میگوید ترکیب هدفمند ریف های گیتار باعث ایجاد انتظار تدریجی میشود زیرا ساب ووفر Bose لرزشهایی را ایجاد میکند و خودرو از سیستم تعلیق تطبیقی برای کاهش ارتفاع و مرکز ثقل استفاده میکند. سپس این صدا تغییر میکند و زمانی که خودرو آماده لانچ باشد به گوش خواهد رسید. در این زمان است که هامر الکتریکی قدرت ۱۰۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۵۷۴ نیوتون متری خود را روانه کف جاده میکند. در این حالت هامر ۴۱۱۱ کیلوگرمی به ۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.
جدای از تکنولوژی EVSE، هامر الکتریکی دارای سیستم صوتی Bose با ۱۴ بلندگو است که از ووفرهای برد پهن در دربهای جلو و جعبه Bass زیر صندلی عقب سود میبرد. این جعبه Bass باعث ایجاد حسی میشود که پیش از این هرگز تجربه نشده است. چیزهای شنیدنی زیادی درباره این خودرو وجود دارند اما یکی از مهندسان ارشد هامر گفته است:
جی ام سی هامر الکتریکی جذابیت بالا را به همراه عملکرد جادهای و آفرود باورنکردنی ارائه میکند. حس صدا عنصر مهمی است و ما با شریک قدیمی خود یعنی Bose برای ایجاد توازن شنیداری همکاری کردهایم
Nima
۴ فروردین ۱۴۰۱تشکر ویژه از شاهین جان.
عزیز ویدیو ازش منتشر نشده؟
بشه صداشو تجربه کرد؟
AMIR / ARMI
۴ فروردین ۱۴۰۱فیلم برسی تراتلهاوس ببین اخیرا روی یوتوب آپلود شده
Nima
۴ فروردین ۱۴۰۱ممنون
زیزیگولو
۴ فروردین ۱۴۰۱این صداهای مصنوعی کجا و اون صدای طبیعی موتورو اگزوز کجا؟
مهردادکمال
۴ فروردین ۱۴۰۱شاید صدای موتور برا راننده جذاب باشه و حال کنه با این صدا، اما به این هم فکر کنین یه روز خیابونا چقد بی صدا بشه روزی که اتوبوس های شهری موتورسیکلتا و باقی وسایل با الکتریکی سازی ساکت و بی صدان برای کسایی که خونه هاشون مشرف به خیابون اصلیه یا بیماران مغز و اعصاب چقد راحتتر میشه زندگیشون تو این شرایط بنظرم سکوت خیابونا ارزششو داره
Clean energy (صیانت!)
۴ فروردین ۱۴۰۱دقیقا… الان مثلا طرف میاد با یه پژو پارس زپرتی نصف شهرو به گند می کشه با صداش و آزار و اذیتش که با خوده ماشین هم انجام میده🤮🤮 نمیدونم چرا این افراد نمیمیرن به قول مهران مدیری: “این همه تریلی تو تهران هست، تو چرا نمیری زیر یکیشون ای خدااااااا”
اما واقعا باید قبل از خودرو ها این وسایل حمل و نقل عمومی رو برقی کنن، چون واقعا صداشون هیچی گوش کر کنه، تا رد بشه از کنارت انقد دود میره تو حلقت خفه میشی🤢🤮 واقعا باید یه فکری به حالشون بشه
Humer
۴ فروردین ۱۴۰۱ولی دوستان فکر کنید ما الان به صدای خودرو های درونسوز عادت کردیم ولی فکر کنید بر عکس می بود
اولین خودرو الکتریکی می بود و همه از خودرو های الکتریکی استفاده می کردند تا اینکه مثلا در سال ۲۰۰۵ خودرو های بنزینی می امدند
سر تیتر اول همه ی روزنامه این می بود
خودرو های درونسوز جدید که صدا تولید می کنند
و پتانسیل کمتری دارند
می دانید اگه اینطوری می بود همه میگفتیم وای چه صدایی داره چون عادت کرده بودیم