رقابتی که در اینجا خواهید دید، دو پاسخ بسیار متفاوت به یک سؤال است: چگونه میتوان یک آفرودر نهایی تولید کرد؟
در یک سمت میدان، یک هیولای نارنجی قرار دارد. یک غول تمام الکتریکی که وزنی بهاندازهٔ یک خانهٔ کوچک دارد و نام هامر را احیا کرده است. در سمت دیگر هم اینیوس گرنادیر را میبینیم. جدیدترین خودروی قدیمی که میتوان خرید! این خودرو نتیجهٔ تلاش یکی از ثروتمندترین مردان بریتانیا است که نتوانست حقوق تولید نسل قبلی دیفندر را بخرد و درنتیجه خودش اقدام به ساخت چنین خودرویی کرد. بین این دو شاسیبلند یک رقابت آفرود را ترتیب دادهایم تا شاهد تقابل رویکردی جدید با روش سنتی و امتحان پس داده باشیم.
طراحی بیرونی
هرچند روی هامر EV نشانهای جیامسی دیده میشود اما ظاهر آن صد درصد هامر است. طرح دورنگ بدنه و نوار چراغ سراسری در جلو باعث میشود هامر بیصدا هنگام عبور از دید هیچکس پنهان نماند. قلابهای بکسل در جلو و عقب و چرخ زاپاس روی در صندوق هم از دیگر ویژگیهای ظاهری این غول برقی هستند. از سوی دیگر، گرنادیر بهوضوح از نسل قبلی دیفندر الهام گرفته است. ظاهر کاملاً جعبهای با خطوط صاف، شیشهٔ جلوی تقریباً عمودی، چراغهای بسیار سادهٔ جلو و عقب و حتی رینگهای فولادی همگی آفرودرهای سنتی قدیمی را تداعی میکنند هرچند که برای مطابقت با قوانین ایمنی امروزی، ویژگیهای مدرنی هم در گرنادیر دیده میشود.
پیشرانه و مصرف سوخت
یک یا دو موتور کافی نیست و باید سه موتور داشته باشیم. این تصمیمی است که مردان جیامسی برای هامر EV گرفتند. این سه موتور مجموعاً ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند که ارقام بسیار چشمگیری است. البته هامر به تمام این قدرت نیاز خواهد داشت زیرا حدود ۴ تن وزن دارد. البته حتی با وجود این وزن فوقالعاده سنگین، هامر EV ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و با هر بار شارژ میتواند تا ۴۸۰ کیلومتر را طی کند. هامر در آفرود عالی است و در حالتهای رانندگی تخصصی مثل خزیدن، نیروی الکتریکی به شکل یکنواخت و محدود ارائه میشود و در شرایط لغزنده چسبندگی را به حداکثر میرساند.
زیر کاپوت گرنادیر یکی از بهترین پیشرانههای امروزی یعنی شش سیلندر خطی توربوشارژ B58 بامو قرار دارد. این موتور ۲۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند که بسیار از هامر کمتر است اما این قدرت برای وزن و اندازهٔ گرنادیر مناسب است و مهمتر اینکه ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور آن اساساً بلافاصله پس از حالت درجا در دسترس خواهد بود. انتقال نیروی پیشرانه توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF صورت میگیرد. این گیربکس همانطور که در سدانهای لوکس وظیفهٔ خود را بهخوبی انجام میدهد، اینجا در آفرود هم مطمئن و هوشمند است. گیربکس کمکی ساخت ترمک هم به گرنادیر تواناییهای لازم در سرعتهای پایین را میدهد. اینیوس در مواجهه با موانع مختلف در مسیر هرگز راننده را ناامید نمیکند. پاسخ پدال گاز عالی است که برای پیشروی مداوم در مسیرهای تنگ و سخت آفرود بسیار مهم خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی گرنادیر هم ۱۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.
هندلینگ و تواناییهای رانندگی
هامر خودروی بسیار پیشرفتهای است و به لطف موتورها و ویژگیهای مکانیکی مختلف، خارج شدن از آسفالت با این غول نارنجی بسیار آسان خواهد بود. سیستم فرمان گیری چرخهای عقب نهتنها امکان حرکت خرچنگی را فراهم میکند بلکه باعث میشود این شاسیبلند بزرگ بتواند از مسیرهای باریک عبور کند. به لطف این ویژگی، هامر از پیچهایی که بسیار تنگ به نظر میرسیدند بدون مشکل عبور میکرد. فاصلهٔ هامر از زمین در حالت استخراج به ۴۰ سانتیمتر میرسد که امکان عبور از میان انواع گلولای و حرکت تا عمق ۸۱ سانتیمتری آب را فراهم میکند. اعداد چشمگیر این خودرو با زاویهٔ ورود ۴۹.۶ درجه و زاویهٔ خروج ۴۹.۰ درجه ادامه پیدا میکند. به لطف این ویژگیها، هامر در آفرود به موانعی که سایر آفرودرها را به چالش میکشد میخندد و سیستم تعلیق بادی خودرو برخی چالشهای مسیر را شبیه یک سرعتگیر ساده جلوه میداد.
بااینحال، اگر هامر را هایپرکار مدرن دنیای شاسیبلندها بدانیم، گرنادیر یک مزدا MX-5 شاسیبلند محسوب میشود. فرمان این خودرو نهتنها مبهم است بلکه فاصله قفل تا قفل آن بیش از هر خودرویی است که تاکنون تجربه کردهایم. نتیجه فرمانی است که به راننده امکان تنظیمات کوچک زیادی را میدهد اما باعث میشود بهراحتی شرایط دقیق چرخها را گم کنید. به همین دلیل، رانندگی روزمره روی آسفالت با این فرمان طاقتفرسا خواهد بود. بااینحال، گرنادیر در آفرود عملکرد تحسینبرانگیزی دارد. ابعاد کوچکتر و شیشههای بزرگ هدایت خودرو را آسان میکند و انعطاف تعلیق هم عالی است. البته رانندهٔ هامر در آپارتمان متحرکش اوقات آرامتری را سپری خواهد کرد زیرا به کابین گرنادیر کمی سروصدا وارد میشود هرچند که با سادگی و استحکام بالا، اعتمادبهنفس راننده را پشت فرمان افزایش میدهد.
داخل و کیفیت
داشبورد هامر تحت سلطهٔ دو نمایشگر بزرگ برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که هردو قابل تنظیم هستند. دیگر قسمتهای داخل این خودرو اما برداشت مدرنی از ویژگیهای کلاسیک هامر مثل دریچههای تهویهٔ مستطیلی و شیفتر بزرگ گیربکس هستند. هامر به لطف ابعاد بزرگ، در عقب میتواند سه سرنشین را با راحتی بیشتری نسبت به اکثر خودروها حمل کند درحالیکه در صندوق بار نیز با فضای سخاوتمندانه و همینطور صندوق جلوی کاربردی بر گرنادیر برتری دارد.
داخل گرنادیر طراحی بسیار کاربردی دارد و برای همهٔ عملکردهای مهم دکمهها یا سوئیچهای فیزیکی در نظر گرفته شده است. یک پانل کامل از کنترلرهای اضافی هم روی سقف وجود دارد که حس خلبانی به راننده خواهد داد. متریال نیز مناسب به نظر میرسند و احساس میشود به اندازهٔ هایلوکس دوام خواهند داشت هرچند که شیفتر بامو برای این خودرو بسیار نامناسب است. همچنین نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خیلی جالب نیست و هرچند نسبتاً خوب کار میکند اما کنتراست پایینی دارد.
قیمت
هامر بههیچوجه خودرویی کاربردی نیست. این یک شگفتی تکنولوژیک محسوب میشود و نشان میدهد وقتی از مهندسان ساخت یک آفرودر الکتریکی بدون محدودیت خواسته شود نتیجه چه خواهد شد؛ اما همهٔ این تکنولوژیها و مهندسیهای نوآورانه هزینه دارد. قیمت نسخهٔ سه موتورهٔ این خودرو از ۱۰۶,۹۴۵ دلار آغاز میشود که این رقم در نمونهٔ آزمایشی ما به ۱۱۸,۱۶۵ دلار رسیده است. گرنادیر اما با قیمت پایهٔ ۷۳,۱۰۰ دلار، بسیار ارزانتر است و آپشنهای زیادی را ارائه میکند تا بتوانید خودرو را با سلیقهٔ خود سفارشیسازی کنید. با چند آپشن، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما به ۸۱,۵۸۵ دلار رسید.
نتیجهگیری
ما هیچکدام از این دو شاسیبلند را بهعنوان خودروی روزمره توصیه نمیکنیم. اینها خودروهای دوم یا سوم هستند که در وهلهٔ اول برای سرگرمی طراحی شدهاند، برای ماجراجویانی با جیبهای بزرگ. آیا خواهان حد نهایی تکنولوژی هستید و میخواهید همه این را بدانند؟ هامر بهترین گزینه است. این تجلی تمام تکنولوژیهای آفرود در یک پکیج تمام الکتریکی است. آیا رویکرد سنتی را ترجیح میدهید و حاضرید قابلیت استفادهٔ روزمره را برای آن فدا کنید؟ گرنادیر مناسب شما خواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی
جیامسی هامر EV | اینیوس گرنادیر | |
پیشرانه | الکتریکی سه موتوره | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۸۳۰ اسب بخار | ۲۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۰۰ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۵ ثانیه | ۸.۵ ثانیه |
وزن | ۳۹۳۰ کیلوگرم | ۲۶۶۵ کیلوگرم |
طول | ۵,۲۵۰ میلیمتر | ۴,۸۵۶ میلیمتر |
عرض | ۲,۱۹۷ میلیمتر | ۱,۹۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۲,۰۳۶ میلیمتر | ۱,۹۷۷ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۲۱۸ میلیمتر | ۲,۹۲۱ میلیمتر |
قیمت پایه | ۱۰۶,۹۴۵ دلار | ۷۳,۱۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۱۱۸,۱۶۵ دلار | ۸۱,۵۸۵ دلار |
علی جردن
۲۰ تیر ۱۴۰۳انتخابم بین این دو هامر با ۸۳۰ اسب بخار قدرت. اما در کل هیچ کدوم اینارو انتخاب نمیکنم سایز گنده و کوچه خیابونای باریک بجای لذت از رانندگی همیشه سترس داری نمالی سپر ماشینو
سوشیانت
۲۰ تیر ۱۴۰۳واقعا چی بهتر از پراید کوچیکه جمع و جوره به هیچ جایی هم نمیمالی!!!
علی جردن
۲۰ تیر ۱۴۰۳اتفاقا دلیل محبوبیت پراید سایز جمع و جورشه
نه آپشنی داره نه موتور پرقدرتی جز ضعیف ترین موتورهای بازارو داره به دلیل ابعاد جمع و جورش همیشه مشتری داره توی بازار
سوشیانت
۲۰ تیر ۱۴۰۳برای یه ماشین باز ابعاد بزرگتر بهتره
NAVID۰۰۹۸
۲۰ تیر ۱۴۰۳تو مقالهای که صحبت سر ۳ تُن ۴ تُن هست / اینا از پراید دَم میزنند ، خدایا ، من رو اول بُکُش بعد از دنیا ببرم!!!
سطح کامنتها دقیقاً شده مثل وضعیت کشورمون / قشنگ همه چیزمون با هم سِت شده!!!
سوشیانت
۲۰ تیر ۱۴۰۳نوید
حرف من کنایه بود علی میگه ماشین کوچیک بهتره منم میگم پس لابد پراید بهترین ماشینه!
محمد
۲۰ تیر ۱۴۰۳کسی که با ریپلای نفر اول تو همه پست ها و کامنت های طوماری آبکی سطح کامنت هارو به سطح کودکستان رسونده حالا از وضع بد کشور و کامنت ها صحبت میکنه اگه تونستی آداب یه کامنت دادن ساده رو رعایت کنی کشور هم درست میشه نگران نباش
NAVID۰۰۹۸
۲۰ تیر ۱۴۰۳اِ
هیش هیش هنوز زندست!!!
Mercedes
۲۱ تیر ۱۴۰۳سوشیانت
ماشین کوچیک یعنی پراید؟
تنها ماشین کوچیک دنیا پرایده؟
سوشیانت
۲۱ تیر ۱۴۰۳مرسدس من کجای حرفم گفتم همه ماشین های کوچیک پرایدن؟! کنایه میدونی چیه؟!
علی Shelby
۲۱ تیر ۱۴۰۳وانت چینی خوبه از نظر علی جردن
(Ali(chevynova
۲۰ تیر ۱۴۰۳انتخاب من هامره
شرکتی که برا جنرال موتورزه
حالا جنرال موتورز کیه؟
شرکتی که الکامینو ۱۹۵۹ رو با موتور ۲۸۳ ساخت
شرکتی که اولین کانسپ جهان رو در ۱۹۳۸ ساخت یعنی بیوکy job
شرکتی که سال ۱۹۶۰ پونتیاک لارنتیان رو تولید کرد
شرکتی که سال ۱۹۶۴ بیوک اسکای لارک کوپه رو ساخت
شرکتی که از ۱۹۳۰ تا ۲۰۱۷ به مدت ۷۷ سال مدام بزرگترین خودروساز جهان بود
شرکتی که سال ۱۹۶۹ کوروت ۵۸۰ اسبی ساخت
شرکتی که مخترع گیربکس اتومات و استارتر برقی و…… بود
زیزیگولو
۲۰ تیر ۱۴۰۳ای کاش جی ام سی هامر هیچوقت برقی نمیشد ………….. با برقیا میانه ای ندارم پس انتخابم جیامسی هامر EV نیستش ولی اینیوس گرنادیر نوپا و ناشناخته رو هم انتخاب نمیکنم
Sina_carshow
۲۰ تیر ۱۴۰۳اتفاقا برقی شدن بیشترین سود رو براش داشت هامرای قدیمی جز اینکه شتاب فوق العاده پایینی داشتن از مصرف سوخت خیلی بالا و استهلاک خیلی شدید هم رنج میبردن و هزینه های سرویس و تعمیر سرسام آوری هم داشتن
و اگر به آمار فروش نگا کنی میبینی خیلی بیشتر از هامرای قدیمی ازش استقبال شد
سوشیانت
۲۰ تیر ۱۴۰۳برای یه ماشین آفرودی شتاب مهم نیست بقیه موارد هم با داشتن پول حل میشه هامر های بنزینی وظیقه اصلیشون که آفرود بود رو خیلی خوب انجام میدادن
زیزیگولو
۲۰ تیر ۱۴۰۳سینا مثل اینکه اخبار رو زیاد دنبال نمیکنی و نمیبینی که آمار فروش برقیا تو دنیا رو به کاهش هستش و کمپانیای بزرگ یکی، یکی دارن از حوزه برقیا پا پس میکشن و سرمایه گذاری تو حوزه برقیا رو کاهش میدن که یکی از مشهورترین این کمپانیا جنرال موتورز هستش که جی ام سی زیر مجموعشه
Sina_carshow
۲۰ تیر ۱۴۰۳واقعا ممنون از اینکه آگاهم کردی شتاب مهم نیس برا آفرودر همه چی هم با پول میشه گویا فکر میکنم تا حالا پول در نیوردی که این حرفو میزنی
راستی کی گفته وظیفشو خوب انجام میده؟ چنل یوتوب دونات یه مقایسه کامل گذاشته بین ev و h2 قشنگ انگشت کوچیکه هامر ev هم نمیشد
اون زمان هم جلو لندکروز و جی کلاس زمان خودش تار و مار میشد h2 چه برسه به اینکه خوب باشه
کامیونیتی خودرویی ایران داره به کجا داره میره؟ چند روز قبلم یه کامنت دیدم میگفت نرم بودن سواری سوپرکار جزو ایرادهاشه
سوشیانت
۲۰ تیر ۱۴۰۳آدم یه سری کامنت ها رو میبینه واقعا خنده ش میگیره هامر آفرودش بده؟! برو بررسی موتور ترند رو بخون گفته آفرود خیلی خوبی داره اگر هزینه نگهداری مهم بود پس لابد بوگاتی هم بدرد نمیخوره دیگه؟! بله قطعا شتاب مهمه برای آفرودر!!! پس حتما یه سوپر اسپرت هم آفرود خوبی باید داشته باشه!!!
Sina_carshow
۲۱ تیر ۱۴۰۳استاد لندکروز و جی کلاس اون دوران از هامر h2 توانایی آفرود بیشتری داشتن و عملکرد بهتر میتونی نقدای اون دوران رو چک کنی جایی نگفتم افرود هامر بده گفتم ماشینای ارزونتر بهتر بودن
و در مقایسه با هامر ev گفتم انگشت کوچیکه نیس خیلی فرق داره تا اینکه بیام کل افرود بودنش رو زیر سوال ببرم
بعد ارزش بوگاتی کجا هامر کجا؟ مثلا هامر h2 الان ارزشش از چینی صفر بازار داخل کمتره قیمتش تو همین آمریکا یا همین امارات در حد خودرو های تولید ملیه شتابش هم اندازه هموناس
هامر h3 باز بدتر
یکی از علتای اصلی تعطیل شدن هامر دو محصول اخیرش بود
کاربر زیزیگولو
اینکه امسال فروش برقی ها کاهش داشته نسبت به سال قبل شکی نیس ولی آیا نسبت به ۳ یا ۴ سال پیش هم کاهش داشته؟ ضمنن تسلا و بیشتر چینی ها رشد مثبت و افزایش فروش تجربه کردن تا جایی که اطلاع دارم
و از طرفی هامر ev اونقدر فروشش بالا بوده که به بازار های جهانی با یک سال تاخیر عرضه شد اینو هممون میدونیم و صف انتظار براش تو آمریکا هم به بیش از ۶ ماه رسید
هامر هیچوقت همچین موفقیتی تو طول عمرش گیر نیورده و به لطف هامر ev ما شاید دوباره محصولات بیشتری حتی بنزینی از هامر ببینیم
بزرگترین و رایج ترین ضعف های هامرای قبلیش رو رفع کرد این هامر ev حقشه هرچی بفروشه
سوشیانت
۲۱ تیر ۱۴۰۳کاربر سینا ماشینی که زوایای حمله و فرار نزدیک ۴۰ درجه داره عملا تهدیدی برای رقباش از جمله لندکروز و جی کلاس هست من نمیدونم چجوری به این نتیجه رسیدی که همچین ماشینی تار و مار میشه!!! البته ویدئو هایی هستن که کاربران رو به اشتباه میندازن مثلا همون مقایسه آفرود هامر خراب با جیمنی که خیلی ها نمیدونن که اون هامر سالم نبوده و نتیجه گیری میکنن که کلا هامر مشکل داره
محمد
۲۰ تیر ۱۴۰۳ماشاالله به اونی که کپی پیس رو اختراع کرد تا زیر هر مقاله بزنی
Saleh
۲۰ تیر ۱۴۰۳آقا ماشالله وارد میشود
𝐀𝐥𝐢
۲۰ تیر ۱۴۰۳انتخابم هامر
سوشیانت
۲۰ تیر ۱۴۰۳قطعا هامر انتخابمه اصلی ترین دلیل هم اینه که آفرودر بهتریه
زوایای آفرودی فرار و حمله عالی داره و جالبه که معمولا ماشین های آفرودی داخلشون ساکت نیست ولی جنرال موتورز حتی به این هم توجه کرده سیستم تعلیق بادیش هم که عملکرد خیلی خوبی داره
راستگو
۲۰ تیر ۱۴۰۳انتخابم :
دوج رم
تویوتا توندرا
amirkhanzadeh
۲۰ تیر ۱۴۰۳با نویسنده موافقم بدرد روزمره نمی خورند
اگر پول داشتم و قرار بود خودروی تو این کلاس و با سایز بزرگ بخرم می رفتم سراغ اوروس یا پوروسانگوئه
Yanix
۲۰ تیر ۱۴۰۳اوروس و پورسانگوئه مگه تو یه کلاسن با هامر و گرنادیر ؟!
amirkhanzadeh
۲۰ تیر ۱۴۰۳معلومه که نه درست بخون پیام رو
البته اینا با هم تو یک رنج نیستند
منظور من این بود اگر قابلیت خرید داشتم تو این اندازه و قیمت بالا سراغ اوروس می رفتم
Taha Ayoobi
۲۰ تیر ۱۴۰۳آها اوروس و پوروسانگوئه خیلی به درد روز مره میخورن.
Roody
۲۰ تیر ۱۴۰۳اگه مشکل باتری خودروهای الکتریکی حل بشه بهترین گزینه هستن.گشتاور از دور ۱ تا انتها به یک اندازه…بینظیرن.
Absurd Hero
۲۰ تیر ۱۴۰۳آفرودر 4 تنی یا آفرودر با موتور بی ام و؟
من یا رو انتخاب میکنم
سوشیانت
۲۰ تیر ۱۴۰۳۴ تن وزن موقعی مهمه که موتور نتونه وزن رو تحمل کنه الان سه تا موتور ۸۳۰ اسبی با ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور این وزن براش مثل آب خوردنه و حتی راحت میتونه شتاب بگیره تو متن هم اینو گفته
Absurd Hero
۲۲ تیر ۱۴۰۳وزن بالا به توانایی آفرود ضربه میزنه و به هیچ عنوان با اسب بخار بیشتر جبران نمیشه
Saleh
۲۰ تیر ۱۴۰۳انتخاب من علامت سواله ارگونومیش بهتره
BlackWing
۲۰ تیر ۱۴۰۳عرض هامر رو اشتباه نوشتید ، عرض هامر ۲۲۶ سانتی متر بدون احتساب آینههاست
datsun
۲۰ تیر ۱۴۰۳همین هامر رو با موتور درون سوز بیرون میداد چی میشد،
car lover
۲۰ تیر ۱۴۰۳کاش همین رو با موتور اسکالید LT4 تولید میکردن اونوقت معرکه میشد
Taha Ayoobi
۲۰ تیر ۱۴۰۳انتخابم هامر.
واقعا اعجوبه است این ماشین.
متن خیلی دقیق ابهت هامر رو رسوند: (البته رانندهٔ هامر در آپارتمان متحرکش اوقات آرامتری را سپری خواهد کرد)
یوسفی
۲۰ تیر ۱۴۰۳درود بر شما
مانده نباشید
متراژ ترمز گیری از 100را اگه ممکنه
موفق باشید
ابوالفضل
۲۰ تیر ۱۴۰۳ماشین آفرود بخوام انتخاب کنم این دو تا اصلا در اولویت نیستن
ولی بین این دو قطعا انتخابم هامر
قدرت ، گشتاور ، شتاب و بیشتر و کلی برتری دیگه