امسال در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۲۲، گرامیداشتی برای خالق شورولت کوروت برگزار شد. همچنین چهار مدل قدیمی ساخت جنرال موتورز و بیوک و کادیلاک به بازدیدکنندگان معرفی شدند.
رویداد Concours d’Elegance معمولا در سواحل مونتری کالیفرنیا برگزاری میشود. این همایش امروزه یکی از مشهورترین مراسم بازدید از خودروهای کلاسیک است و دیگر نقاط امریکا، از جمله دیترویت میشیگان را پوشش میدهد.
کارآفرینان و مهندسان فرانسوی، نقشی مهم در آغاز بهکار صنعت خودروسازی امریکا داشتند. علاوهبر لوئیز شوروله (Louis Chevrolet) همبنیانگذار سوئیسی- فرانسوی شرکت شورولت، نمایشگاه Concours d’Elegance نیز اصالت فرانسوی با قدمت بیش از ۳۰۰ سال دارد. این رویداد؛ سال ۱۹۲۹ در ایتالیا به خودروهای لوکس اختصاص داده شد و سال ۱۹۵۰ به پیبل بیچ (Pebble Beach) در منطقهی مونتری کالیفرنیا رسید.
امسال به کمک Concours d’Elegance در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۲۲، یادبود هارلی ارل (Harley Earl) برگزار شد. این طراح خودروی مشهور شاغل در جنرال موتورز، تعدادی از محبوبترین خودروهای شورولت، بیوک و کادیلاک را بینسالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰ خلق کرد. هارلی ارل، اسطورهی طراحی صنعتی برای خودروهای کلاسیک امریکایی محسوب میشود و به عنوان طراح اصلی اولین شورولت کوروت نیز شهرت دارد.
در ادامهی مطلب، نگاهی کوتاه به چند خودروی طراحی شده توسط هارلی ارل جالب توجه است. او با ظرافت و خلاقیت خاص خود توانست، الگوبرداری از بدنهی هواپیماهای نظامی را به صنعت خودروسازی وارد کند.
سبک طراحی تیلفین (Tailfin) یا دُم ماهی
اصطلاح تیل فین به معنی دم و بالهی ماهی است. سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۶، به دوران تیل فین (tailfin era) در صنعت خودروسازی شهرت دارد. از دیدگاه کارشناسان و مورخان خودرو، هارلی ارل سبک تیل فین یا دم ماهی را به مدلهای امریکایی وارد کرد. این سبک طی سالهای بعد از ۱۹۶۰ توسط بیل میشل (Bill Mitchell) دستیار هارل ارل در جنرال موتورز، ادامه یافت. حتی مرسدس بنز ۲۲۰ سری W11 ساخت ۱۹۵۹ نیز در نمای عقب، حالت تیل فین خودروهای امریکایی را تداعی کرد.
در سال ۱۹۴۸، چند مدل کادیلاک شامل سری ۶۲ کلاب کوپه (Cadillac Series 62 Club Coupe) انحنای جالبی در انتهای بدنه و محل نصب چراغ عقب داشتند. این سبک حاصل خلاقیت هارلی ارل بود و به شدت توسط بازار امریکا، مورد توجه قرار گرفت.
بیوک XP300 نیز خودرویی مفهومی ساخت ۱۹۵۱ است که تحت نظارت هارلی ارل طراحی شد. این مدل با پیشرانهی سوپرشارژ V8 و قدرت ۳۳۵ اسب بخار، هرگز به تولید انبوه نرسید اما سبک بدنهی تولیدات جنرال موتورز در سالهای بعد را تحت تاثیر قرار داد.
مدلهای مختلف کادیلاک سری ۶۲ (Series 62) و کادیلاک الدورادو تا اوایل دههی ۶۰ میلادی، طراحی هارلی ارل هستند. این خودروها، سبک بدنهی تیل فین را به اوج شهرت رسانده و برای دیگر برندهای جنرال موتورز، مثل اولدزموبیل و شورولت و بیوک، الگو قرار گرفتند.
نسل سوم کادیلاک الدورادو ساخت ۱۹۵۷ با بدنههای دودر و چهاردر، ساختار سقف فلزی و پارچهای تولید شد. این مدل با طراحی هارلی ارل، وزن خالص ۲۵۰۰ کیلوگرم و موتور ۶ لیتر با قدرت ۳۴۰ اسب بخار داشت. کادیلاک الدورادو در زمان تولید، ۱۲ هزار دلار معادل ۱۲۰ هزار دلار امروزی قیمتگذاری شد و یکی از گرانترین خودروهای ساخت امریکا بود.
کادیلاک تایپ 59C سدان ساخت ۱۹۲۰
زمانیکه هارلی ارل تنها ۲۷ سال داشت، کادیلاک 59C را طراحی کرد. بدنهی این خودرو، توسط شرکت خانوادگی متعلق به پدر هارلی ارل، در کالیفرنیا برای افراد متمول ساخته میشد و تجهیزات فنی، تولید جنرال موتورز بود.
کادیلاک تایپ 59C اولین خودروی تجاری طراحی شده توسط هارلی ارل محسوب میشود.
لاسال سری ۳۰۳ ساخت ۱۹۲۷
فعالیت شرکتهای متعدد ساخت بدنه (Coachbuilder) در دهههای ابتدایی قرن بیستم رونق داشت. این کارگاهها با خرید شاسی و قطعات فنی از خودروسازان، اقدام به تولید خودرو با تزئینات و ظاهر سفارشی برای مشتریان میکرند.
اواسط دههی ۱۹۲۰، لاسال (LaSalle) به عنوان یکی از صدها شرکت کوچبیلدر امریکا، تصمیم به استخدام هارلی ارل گرفت تا تحول در طراحی تولیدات خود را تجربه کند. حاصل این همکاری، منجر به تولید سری ۳۰۳ شد.
هارلی ارل برای سری ۳۰۳ از تولیدات هیسپانو سوئزا (Hispano-Suiza) الهام گرفت چرا که این برند اروپایی و لاسال، هردو اصالت اسپانیایی داشتند. سری ۳۰۳ آخرین طرح هارلی ارل، پیش از پیوستن به جنرال موتورز است.
بیوک Y-Job ساخت ۱۹۳۸
تولید خودروی مفهومی، با رونمایی از بیوک Y-Job در سال ۱۹۳۸ آغاز شد. قبل از این رویداد، خودروسازان فقط مدلهای تجاری یا آمادهی تولید انبوه را به مخاطبان نشان میدادند.
علاوهبر حالت کشیدهی بدنه با ساختار دودر و برجستگی روی گلگیرها، نصب چراغهای مخفیشونده نیز، جذابیت خاصی برای بیوک Y-Job فراهم میکرد. این خودرو الگوی بسیاری از مدلهای بیوک در سالهای دههی ۴۰ میلادی قرار گرفت و همراه پیشرانهی ۸ سیلندر خطی ۵/۲ لیتر، به مدت ۱۰ سال توسط هارلی ارل استفاده شد.
جنرال موتورز LeSabre ساخت ۱۹۵۱
مدل مفهومی لوسابر (LeSabre) به عنوان بهترین طراحی خودروی هارلی ارل در طول ۴۰ سال فعالیت او شناخته میشود. این نمونه، با الهام از بدنهی هواپیماهای جت جنگنده، ضمن توجه به آیرودینامیک، نمایی از یک خودروی دودر پهنپیکر و لوکس را نمایش میداد. حتی نام سابر از نخستین هواپیمای جت مافوق صوت امریکا (F-100 Super Sabre)، گرفته شد.
لو سابر جنرال موتورز، اولین خودروی جهان است که بدنهی سبکوزن با ادوات آلومینیوم، مگنزیوم و فایبرگلس داشت. حالت خمیده در شیشهی جلوی این خودرو، طی سالهای بعد توسط برندهای مختلف الگوبرداری شد. البته ابتکار هارلی ارل برای تک چراغ مخفیشونده در وسط نمای اصلی، مورد پسند خودروسازان قرار نگرفت.
لو سابر نیز مشابه بیوک Y-Job، سالها مورد استفادهی شخصی هارلی ارل قرار گرفت. حتی پیشرانهی ۳/۵ لیتر سوپرشارژ لوسابر، مخصوص این خودرو ساخته شده بود.
شورولت کوروت C1 ساخت ۱۹۵۳
بدون شک، هارلی ارل خالق کوروت محسوب میشود. اوایل دههی ۵۰ میلادی و سالهای ابتدایی بعد از پایان جنگ جهانی دوم، تفاوت بسیار زیادی در ظاهر خودروهای اروپایی و امریکایی وجود داشت. در ایالات متحده، میانگین درآمد عامهی مردم بالا رفته بود و سوخت ارزان، ظهور مدلهای پرمصرف و پهنپیکر را افزایش داد. این شرایط برای اروپا شکل دیگری داشت و اوضاع اقتصادی حتی برای کشورهای انگلیس و فرانسه، نابسامان بود. به همین دلیل، عمدهی خودروهای اروپایی در ابتدای دههی ۵۰ میلادی، کوچک و سبکوزن بودند.
باوجود مشکلات مختلف در اروپای پس از جنگ جهانی دوم، پورشه، جگوار، مرسدس بنز، فراری، لامبورگینی و چند برند دیگر توانسته بودند خودروهای باکیفیت، پرسرعت و پرفروش تولید کنند. این مدلها در پیست، برتری واضحی نسبت به تولیدات امریکایی داشتند و بهآرامی مشتریان را از بازار ایالات متحده نیز جذب کردند. چنین شرایطی، مدیران برندهای مطرح مثل فورد و جنرال موتورز و کرایسلر را به رقابت با اروپاییها سوق داد.
هارلی ارل، در سال ۱۹۵۱ مدیر ارشد دپارتمان طراحی جنرال موتورز بود. او طی اقامت در اروپا، تعدادی جگوار، آلفارومئو و امجی (MG) را به امریکا آورد. ارل ایدهی تولید خودروی اسپرت سبکوزن با قابلیتهای نزدیک به مدلهای اروپایی را به مدیران جنرال موتورز ارائه کرد و رسما یکی از پیشگامان طراحی خودروی اسپرت در امریکا لقب گرفت.
پروژهی هارلی ارل در ابتدا نام غیررسمی اوپل (Project Opel) داشت. این نامگذاری احتمالا با هدف محرمانه باقی ماندن محصول نهایی شرکت برای رقابت با جگوار و مرسدس بنز انتخاب شده بود. نسخهی اولیه با کد EX-122 سال ۱۹۵۳ به نمایشگاه نیویورک رسید و ۶ ماه بعد با نام کوروت راهی بازار امریکا شد. قیمت این خودرو ۳۵۰۰ دلار معادل ۳۵ هزار دلار امروزی بود.
اولین کوروت، علاوهبر طراحی جذاب و قیمت مناسب، پیشرانهی ۳/۸۵ لیتر ۶ سیلندر با قدرت ۱۵۰ اسب بخار داشت. کوروت C1 در زمان ۱۱/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسید. این مدل با دو نوع بدنهی کوپه و رودستر (سقف پارچهای) تولید شد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ مهر ۱۴۰۱با سلام خدمت همراهان عزیز در سایت پدال
باتوجه به استقبال شما عزیزان از مطالب مرتبط با خودروهای کلاسیک، تصمیم دارم سری مقالاتی با عنوان مشاهیر طراحی خودرو خدمت شما ارائه بدم
بدون شک، پیشنهادات شما عزیزان در این زمینه راهگشا و بسیار مفید خواهد بود
لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
۹۱۱
۴ مهر ۱۴۰۱ممنون از شما و بقیه دوستان پدال. فقط من یه سوال داشتم که کار دوبله ها در چه حاله؟واقعا دوبله های عالی بود.
و از این که به نظر کاربران سایت اهمیت میدید، خیلی ممنونم.
واقعا بهترین سایت درباره ماشین هست.
و درمورد مسابقات و درگ هم لطفا بیشتر کار کنید.
ممنون از سایت خوبتون.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ مهر ۱۴۰۱ممنون از توجه شما
فرایند دوبله فیلم، شامل ترجمه، صدابرداری و تدوین نهایی خودم تنها انجام می دادم و حدود ۲ روز وقت می گرفت، در نهایت به همین دلیل مجبور شدیم دوبله فیلم متوقف کنیم
۹۱۱
۴ مهر ۱۴۰۱بله درک میکنم خیلی وقت گیر هست. ممنون از شما
Reza Waffen SS
۴ مهر ۱۴۰۱بازم بینهایت سپاسگذاریم از اینهمه تلاش خستگی ناپذیر تون
فورد
۴ مهر ۱۴۰۱عالی بود میشه گفت اینا اثر هنری هستن توجه به جزییات و زیبایشون واقعاشگفت انگیز هست
viper2
۴ مهر ۱۴۰۱واقعا عالی بود . به نظرم خوب خودرو های کلاسیکی مثل دوج چارجر فورد موستانگ شورلت شول شورلت پیکاپ های قدیمی بنز های قدیمی پاگودا فکر کنم و دوج چلنجر پلیموث باراکودا گزینه خوبی هستن . در کل ماشینای کلاسیک امریکایی خیلی جذابن
arshia
۴ مهر ۱۴۰۱سلام
به نظرم مارچلو گاندینی رو یه مقاله کار کنید خیلی خوب میشه
یا سرجیو پنین فارینا
Taha Malek
۵ مهر ۱۴۰۱تصمیم خیلی خوبی بود برونو ساکو افسانه ای هم فراموش نشه
SLR _ 722
۵ مهر ۱۴۰۱سلام و وقت بخیر جناب آقای اشتری
یک سوال بی ربط به مطلب داشتم ، ممنون میشم جواب بدین
اخیرا با کسی صحبت می کردم که میگفت شرکتی به نام سیروان موتور بوده که خیلی عالی بوده و مافیا خودرو نابودش کردند .
با جست و جو در گوگل دیدم ظاهراً شرکتی بوده که ادعای سوپر اسپرت سازی داشته و شما هم با مدیر عامل مصاحبه کردید .
با دیدن جمیع جهات بنظرم کلاهبرداری بیش نبوده و با قیمت هفتصد هزار دلاری ماشینشون اصلا رقیبی برای خودرو سازان نبوده
چون چیز دیگری در گوگل پیدا نکردم خواستم از خدمت شما بپرسم آیا از عاقبت این شرکت خبری دارید ؟
( صرفا از روی کنجکاوی )
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ مهر ۱۴۰۱سلام اتفاقا خود من چند سال پیش با سیروان موتور مصاحبه کردم، البته به صورت اینترنتی، چون نمی خواستن حضوری باشه و مثلا شرایط محرمانه داشتن
https://www.zoomit.ir/car-articles/192326-sirvan-motors-iranian-super-car-interview/
الان بیشتر از ۲ ساله در اینستاگرام فعالیت ندارن
از نظر من، داستان سیروان موتور مشابه سجاد غریبی و هالک ایرانی بود، یا کلاهبردار بودن یا متوهم
از این دو حالت خارج نیست
مثل اینکه من یهو تصمیم بگیرم قهرمان المپیک بشم
یا دیوانه ام یا قصدم کلاهبرداری و جذب فالوئر هست
SLR _ 722
۵ مهر ۱۴۰۱تشکر از پاسخ تان . 🙏
من یادم نمیاد AMG موتور ۹۰۰ اسبی برای خودش استفاده کرده باشه بعد می خواست بده به دوستان 😅
امیر
۵ مهر ۱۴۰۱باعرض سلام
یک مقاله از فورد موستانگ مک وان 1969
بنویسید و عکس هایی قرار بدید قطعا خیلی ها خوششون میاد
Reza Waffen SS
۱۴ مهر ۱۴۰۱سلام جناب اشتری فکر کنم واسه من محدودیتی ایجاد شده
نمیتونم کامنت با متن زیاد بزارم میشه مشکل منو حل کنید لطفاً
deanwinchester
۴ مهر ۱۴۰۱از نظر من فیس لیفت کروت 1958 یکی از زیبا ترین خودرو های کلاسیکه
࿗
۴ مهر ۱۴۰۱۱۹۵۸ به نظر من همین الان از طراحی جلو پنجره و زبان طراحیش استفاده بشه توی الکتریکی ها بی رقیب میشه
MASOUD 0099
۴ مهر ۱۴۰۱فقط جنرالموتورز
viper2
۴ مهر ۱۴۰۱فقط به فقط .
GM for ever✈✈✈✈✈✈✈✈😴😴😴😴😴😴
hitman
۴ مهر ۱۴۰۱ینی من میمیرم برا همچین مقالههایی دمتون گرم آقای اشتری
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ مهر ۱۴۰۱لطف دارین :)
hitman
۴ مهر ۱۴۰۱لطفاً از این مقاله ها بیشتر بزارین🙏
soulsmaster
۴ مهر ۱۴۰۱بعضی از این ماشین ها اینقدر خوشگلن که انگار از فضا به زمین امده اند.
corvette
۴ مهر ۱۴۰۱کوروت ۵۸❤❤❤❤❤
OM.01
۴ مهر ۱۴۰۱این ماشین ها بر اساس مد در دوران خود طراحی نشدن بلکه این ماشین ها براساس المان های زیباشناختی طراحی شدن تا در هردوره ای زیبا به نظر بیان.
به شخصه بین تمام نسل الدورادو مدل 1959 و بین تمام نسل های شورلت کوروت مدل 1959 رو زیباترین میدونم. البته بقیه نسل ها هم زیبا هستن.
arshia
۴ مهر ۱۴۰۱اون بیوک XP300 حرففففف نداره طراحیش خصوصا با در نظر گرفتن سال طراحیش
بی خیال اسم
۴ مهر ۱۴۰۱همشون فوق العاده و عالی
بیشتر از همشون کادیلاک الدورادو ۱۹۵۸
به نظر بنده
بی خیال اسم
۴ مهر ۱۴۰۱هیچ شرکت آمریکایی
افتخاراتش اندازه جنرال موتورز نیست
نه فورد نه کرایسلر
جنرال موتورز فوق العاده هست
R@min
۴ مهر ۱۴۰۱اسطوره بود واقعا روحش شاد.
mostang
۵ مهر ۱۴۰۱فقط کوروت c1 طراحی بی نظیری داره
ارش
۵ مهر ۱۴۰۱عجب مخی بوده ۷۰ سال پیش چه طرحی زدن ؟