جنرال موتورز

داستان هرست هری الدز 1966، هیولایی با دو موتور V8 و 2400 اسب بخار!

در دوران شکوه خودروهای عضلانی، شرکت هرست پرفورمنس از طریق همکاری با الدزمبیل، یک از دیوانه‌وارترین خودروهای تبلیغاتی تاریخ را ساخت.

شرکت هرست پرفورمنس در سال ۱۹۵۸ توسط دو جوان علاقه‌مند به خودرو با نام‌های «جورج هرست» و «بیل کمپبل» تأسیس شد. این شرکت کار خود را به‌عنوان یک تعمیرکار خودرو آغاز کرد ولی در اوایل دههٔ ۶۰ به یک تولیدکنندهٔ قطعات افترمارکت تبدیل شد و به دلیل دسته‌دنده‌های نوآورانه‌اش بین علاقه‌مندان به خودرو شهرت یافت. طی سال‌های بعد، دسته‌دنده‌های هرست توسط خودروسازان بزرگ آمریکا مورداستفاده قرار گرفتند و مستقیماً از کارخانه روی بسیاری از خودروهای عضلانی نصب شدند. هرست اما به همین‌جا بسنده نکرد و علاوه بر شیفترهای معروف خود، به تولید دیگر قطعات مخصوص خودروهای عضلانی هم مشغول شد. این شرکت همچنین در سال ۱۹۶۸ برای ساخت نسخهٔ ویژه‌ای از الدزمبیل ۴۴۲، با این برند متعلق به جنرال موتورز همکاری کرد که منجر به خلق مدل افسانه‌ای هرست/الدز شد.

جنون تبلیغاتی

هرست قبل از اینکه برای ساخت خودروهای عضلانی افسانه‌ای با خودروسازان آمریکایی همکاری کند، برای تبلیغ محصولات خود اقدام به ساخت خودروهای هیولایی درگ کرد. این کار در سال ۱۹۶۵ با خودرویی بنام هرست همی آندر گلس آغاز شد. این یک خودروی فانی کار بود (فانی کار به نوع خاصی از خودروهای درگ گفته می‌شود که ظاهری شبیه خودروهای تولیدی دارند ولی از پیشرانه و شاسی کاملاً سفارشی استفاده می‌کنند) که از پیشرانهٔ ۷ لیتری همی کرایسلر با تغییرات فراوانی استفاده می‌کرد و به اسطورهٔ مسابقات درگ تبدیل شد. این خودرو که بر پایهٔ پلیموث باراکودا ساخته شده و عادت داشت دماغهٔ خود را به سمت آسمان بلند کند، چنان موفق عمل کرد که باعث می‌شد بلیط‌های تمام رویدادهایی که در آن حضور داشت به‌طور کامل فروخته شود. هرست اما پس‌ازاین موفقیت، یک گام جلوتر رفت و در سال ۱۹۶۶ اقدام به ساخت خودروی تبلیغاتی بسیار افراطی‌تری کرد.

تولد هرست هری الدز

هرست و الدزمبیل چند سال قبل از ساخت مدل ۴۴۲ هرست/الدز باهم همکاری می‌کردند و خودروساز آمریکایی از شیفترهای هرست در ۴۴۲ استفاده می‌کرد. در آن سال‌ها الدزمبیل مدل نوآورانهٔ تورنادو را با انتقال قدرت محرک جلو معرفی کرده بود و طبق گفته‌ها، مهندس ارشد این شرکت برای ساخت گیربکس اتوماتیک ترنس‌اکسل این خودرو از جورج هرست کمک گرفته بود. دیوانه‌وارترین همکاری این دو شرکت اما در پروژهٔ ساخت یک فانی کار جدید بنام هرست هری الدز (Hurst Hairy Olds) رقم خورد. هرچند مشخص نیست دقیقاً چه کسی ایدهٔ ساخت این خودرو را مطرح کرد اما کار هرکسی که بود، منجر به خلق یک هیولای دو موتوره با بدنهٔ الدزمبیل ۴۴۲ و دو گیربکس ترنس‌اکسل هایدراماتیک شد.

جنون ضرب‌در دو

برای ساخت این ماشین، الدزمبیل دو ساب‌فریم تورنادو، دو گیربکس توربو هایدراماتیک، دو پیشرانهٔ ۷ لیتری و یک بدنهٔ سفیدرنگ مدل ۴۴۲ را برای هرست فرستاد. سپس تیم کوچکی از مهندسان هرست دست‌به‌کار شدند و ساب‌فریم‌ها را با یک شاسی لوله‌ای سفارشی و یک رول کیج کامل به هم متصل کردند. سپس پیشرانه‌ها هم با سوپرشارژرهای ساخت موندلو و سیستم انژکتور هیلبورن که می‌توانست با مخلوط نیترومتان و الکل کار کند تقویت شدند. درنهایت، یکی از پیشرانه‌ها در جلو و دیگری در عقب نصب و هرکدام به یک گیربکس ترنس‌اکسل اختصاصی متصل شدند. این فانی کار از بدنهٔ الدزمبیل ۴۴۲ مدل ۱۹۶۶ استفاده می‌کرد و هری الدز لقب گرفت، خودرویی چهارچرخ محرک با دو پدال گاز و دو مجموعه آمپر بود. هرچند هیچ داینویی قادر به اندازه‌گیری قدرت واقعی این ماشین نبود ولی ظاهراً موتورهای V8 سوپرشارژ مجموعاً بین ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند.

رام کنندهٔ هیولا

هرچند ساخت این هیولای دیوانه‌وار واقعاً شاهکار بود اما رانندگی و کنترل آن‌هم به راننده‌ای افسانه‌ای نیاز داشت. به همین دلیل، هرست سراغ اسطورهٔ مسابقات درگ «جنتلمن جو» رفت. وی که خود را بازنشست کرده و به ادارهٔ یک شرکت مشغول شده بود، ابتدا مخالفت کرد ولی با اصرار جورج هرست، سرانجام پذیرفت که هدایت این هیولای چموش را بر عهده بگیرد. بااین‌حال، رام کردن این غول بی‌شاخ‌ودم اصلاً کار آسانی نبود. در طول آزمایش‌های اولیه، کنترل هیولای دو موتورهٔ هرست در حالت تخته‌گاز تقریباً غیرممکن بود زیرا گشتاور موتور می‌توانست مجموعهٔ تعلیق جلو را خرد کند. علاوه بر این، چرخ‌های جلو فرمان نمی‌پذیرفتند و ابر بزرگی از دود که توسط لاستیک‌ها تولید می‌شد دید جلو و عقب را کاملاً مسدود می‌کرد. در ادامه اما اکثر این مشکلات برطرف شدند و خودرو سرانجام در مارس ۱۹۶۶ در یک گردهمایی در کالیفرنیا برای اولین بار به نمایش درآمد. پس‌ازاین، هری الدز به سراسر آمریکا سفر کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، فوراً به یک افسانه تبدیل شد و هرجایی که حضور میافت جمعیت زیادی را جمع می‌کرد.

ساخت دومین نمونه

پس از جلب نظر کل جمعیت آمریکا در طول سال ۱۹۶۶، هری الدز بازنشست شد و خودروی جدیدی در اختیار جو قرار داده شد که بهبودهایی جزئی را تجربه کرده بود. بدین ترتیب، تور تبلیغاتی هرست در طول سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ هم با خودرو دوم ادامه پیدا کرد. آخرین حضور عمومی این خودرو در نیاگارا درگ‌وی در نیویورک رقم خورد یعنی جایی که هری الدز تصادف بدی کرد و هرچند خوشبختانه نه جو و نه هیچ‌کدام از افراد حاضر در مسابقه آسیبی ندیدند ولی خودرو غیرقابل تعمیر شد و نهایتاً به اوراقی فرستاده شد. خودرو اول که در سال ۱۹۶۶ ساخته شده بود نیز اوراق شد و قرار بود اسقاط شود اما خوشبختانه برخی قطعات آن جان سالم به دربردند. بعداً یکی از علاقه‌مندان به الدزمبیل، پروژهٔ بازسازی گستردهٔ این خودرو را آغاز کرد و هری الدز مدل ۱۹۶۶ اکنون سالم و سلامت است. این هیولای افسانه‌ای درگ در سال ۲۰۰۴ به باشگاه هرست/الدز آمریکا فروخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Mohsen68

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    ساچ اِ واو!

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. Hairy wrinkled saggy balls

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (687 ديدگاه)

      یه لحظه فکر کردم ترکمنی نوشتی مو داره

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. SMS

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (637 ديدگاه)

      من که سمتش نمی رم 💀

  2. حامد

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    تخیل همه چیز است؛ درواقع یک پیش نمایش از چیزهایی است که می‌توانید در آینده داشته باشید

    موافقم 32
    مخالفم 4
  3. Arshia m3csl

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    ۲۴۰۰ اسب بخار تو دهه ۶۰ میلادی!
    عالی بوده مهندسی و کیفیت این ماشین چیم هنوز به زور ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت داره اونم برقی بعد بگن ماشین چینی از اروپایی و ژاپنی و امریکایی بهتره😂😂😂😂😂

    موافقم 41
    مخالفم 8
  4. Yazdan

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    چه هیولایی بوده 🔥

    موافقم 26
    مخالفم 4
    1. مهردادکمال

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2013 ديدگاه)
  5. (Ali(chevynova

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7394 ديدگاه)

    افتخارات خودروسازی آمریکا رو بخواهیم کنار هم قرار بدیم یه کوه میشه از اورست بلند تر

    اون زمان شرکت هرست با اولدزموبیل همکاری خوبی داشت و مدل ۴۴۲ هم به عنوان نماد این شرکت استفاده میشد
    برای این پروژه شرکت از ۲ تا موتور ۴۲۵ استفاده کرد و یه محصول کاملا کاربردی ساخت

    موافقم 34
    مخالفم 19
  6. (Ali(chevynova

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7394 ديدگاه)

    💪💪💪
    🇺🇸🇺🇸🇺🇸

    موافقم 28
    مخالفم 20
    1. ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4996 ديدگاه)

      ماشالا

      موافقم 4
      مخالفم 2
  7. Kiarash

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    الدزمبیل و پونتیاک ای کاش ورشکست نمی شدن

    موافقم 27
    مخالفم 4
  8. Kiarash

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    ۲ تا موتور ۸ سیلندر و ۲۴۰۰ اسب بخار 😲
    وحشتناکه

    موافقم 29
    مخالفم 6
  9. JDM سابق

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (782 ديدگاه)

    نوبت به درگ ریسینگ می‌رسه هیچ جنبنده ای به پای فانی کارز ها نمی‌رسه ته و انتهای درگ ریسینگ تو تاپ فیول خلاصه میشه
    صنعت خودرو یک کشور وقتی قدرت میگیره که باقی صنایع هم قدرتمند باشن چیزی که الان داریم به الدزموبیل و جنرال‌موتورز و… نیست بلکه شرکتهایی هستن که پشت پرده قطعات افترمارکت(مثلhurst.carillo
    willwood.holley.CP.Manley.JE.wiesco.eagle.clevite.federal AEM.Precision.Bendix.wabco.Alcoaو…) با دقت کم نظیر تولید میکنن و در تاپ فیول و نسکار این موارد به میزان ۸۰ درصد در صنعت متالورژی آمریکا خلاصه میشه

    مثل اینکه مدیران محترم سایت کامنت هارو کاملاً و با دقت میخونن چند پست گذاشته به این نره غول اشاره کردم بقیه رفقا هم همراهی کردن و الان دارم دربارش مطلب میخونم

    موافقم 23
    مخالفم 5
    1. R@min

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2096 ديدگاه)

      مقالات فنی موتورترند خیلی جذابه درسته متمرکز رو محصولات آمریکایی هست اما مطالب خیلی مفید و آموزنده ای داره، پیشنهاد می کنم دوستان پدال ترجمه کنن میشه مباحث زیادی راجبش مطرح کرد.

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. OM.01

        ۲۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (564 ديدگاه)

        جای خالی مطالب فنی و تخصصی موتورترند و in the Garage Media و fuel curve و street machine au به شدت تو پدال حس میشه
        حتی آموزش های فنی قسمت بازسازی صافکاری داخل دوزی سایت fuel curve و یا نحوه سوار کردن مونتاژ شاسی های RS و AM برای کلاسیک ها

        واقعا اینجور مطالب به زبان فارسی کمبودش حس میشه. حالا من مجلات all chevy performance و hot rod Magazine رو pdf دانلود میکنم میخونم در دفترچه مربوطه یادداشت برداری میکنم(!) ولی احتمالا افرادی هستن که اینجور چیزا دوست دارن ولی اسماشو بلد نیستن نمیدونن چیکار کنن

        صنعت خودروسازی آمریکا بنظرم به دو دسته انبوه و معمولی و سفارشی تقسیم میشه. دسته اول که ماشین های معمولی هست مردم میرن می‌خرن دسته دوم شما 2 تا همایش goodguysrodandcustom برید ببینید اصلا میگید عجب دنیایی وجود داره. البته دست دوم هم میری نمایندگی مربوطه با شرایط اقساطی یا نقد میتونی بخری! یا اگه دستت به دهنت خیلی خوب میرسه سفارش میدی

        درخصوص فانی کارها و تاپ فیول ها باید بگم جدا ارتباط برقرار نمیکنن ولی باز pro mod مطلوب تر هست اونو بیشتر می‌پسندم البته هزینه ساخت به مراتب کمتری دارن.

        موافقم 6
        مخالفم 4
  10. hosen

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (922 ديدگاه)

    واقعا وحشتناکه این حجم از قدرت!
    باید دیوانه باشی همچین کاری کنی

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. MohammadPouria

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      آمریکایی ها به همین دیونه بازی شون مشهورن
      دیگه مشخصه دیگه از ماشین هاشون

      موافقم 8
      مخالفم 4
  11. مهردادکمال

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    دارم به مصرف سوختش فکر میکنم

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4653 ديدگاه)

      فک نکن

      موافقم 5
      مخالفم 2
  12. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (353 ديدگاه)

    حالا که صحبت از ماشین محبوب شد بگم از اواخر دهه۸۰ تا وسط‌های دهه ۹۰ خودمون که مسابقات درگ و دریفت تو ایران راه افتاد چندتا ماشین خیلی معروف و محبوب شدن.اولین درگ ایران سال ۸۸ تو فرودگاه سپهر در انتهای بزرگراه بابایی راه افتاد که به دلیل ناشناخته بودن و عدم اطلاع رسانی زیاد شلوغ نشد ولی دور دوم در تابستون سال ۸۹ در همون مرکز آغاز شد عجب روزی بود تمام رفیق‌هام رو بردم همراه آقا داداشم که خودش آمریکایی باز بود و یه نوای بکر و به دست خودمون تقویت شده داشتیم خلاصه اونجا مرکوری کوگار رو در لباس جدیدش دیدم قبلا تو فردیس زیاد میدیدمش ولی اینبار تا بن دندان مسلح شده بود.طولانی نکنم خیلی زود bmw سری ۳ با انجین وی۱۰ ام۵ شد رقیبش این دوتا محبوب ترین ماشینها شدن و هر کدوم طرفدار خودش رو داشت که حتی تو فرودگاه قلعه مرغی به درگیری لفظی هم رسید.کوگار استروک شده بود ۸.۸ لیتر دوتا کاربرات ۴ دهنه منیفولد بلند واتر پمپ برقی و موارد دیگه اون طرف بیمر هم به دوتا توربو و دیفرانسیل فورد مجهز شد ولی هیچ وقت کوگار رو شکست نداد.این وسط وایپر نسل ۳ و لنسر ایو آقای عیوضی هم معروف شدن و موستانگ نسل ۳ با انجین راش هم اضافه شد.یادش بخیر کوگار و سری ۳ با موتور وی۱۰ تویین توربو محبوب ترینها بودن.حیف حیف حیف عدم حمایت و نبود امکانات همه چی رو خراب کرد.

    موافقم 14
    مخالفم 3
  13. علی منصوری

    ۳۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (444 ديدگاه)

    ممنون از اقای دهقان بابت مقاله قشنگشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا