این خودرو بر اساس الدزمبیل ۱۹۸۴ ساخته شد و با وجود تغییرات بزرگی که تجربه کرد، امکان تردد در جادهها را داشت.
شرکت هرست پرفورمنس که در سال ۱۹۵۸ تأسیس شده بود و در اوایل دههٔ ۶۰ به یک تولیدکنندهٔ قطعات افترمارکت تبدیل شد، در سال ۱۹۶۸ از طریق همکاری با الدزمبیل، باعث خلق اولین مدل هرست/الدز شد. الدزمبیل از این طریق توانست ممنوعیت جنرال موتورز مبنی بر استفاده از پیشرانههای بزرگتر از ۶.۵ لیتری در خودروهای میان سایز را دور بزند و مدل ۴۴۲ را به موتور ۷.۵ لیتری V8 راکت مجهز کند. اولین هرست/الدز آنقدر موفق عمل کرد که الدزمبیل تصمیم گرفت در سال ۱۹۶۹ هم به تولید آن ادامه دهد.
در سال ۱۹۷۰ اما ممنوعیت حجم موتور جنرال موتورز برداشته شد و الدزمبیل توانست بهصورت کارخانهای موتور ۷.۵ لیتری راکت را زیر کاپوت ۴۴۲ قرار دهد و درنتیجه، تولید هرست/الدز خاتمه پیدا کرد. بااینحال، این نسخهٔ ویژه طی چند نوبت از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵، سپس ۱۹۷۹ و درنهایت در سالهای ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ به سبد محصولات الدزمبیل بازگشت. آخرین سری هرست/الدز اما که بر اساس کاتلاس G-Body ساخته شده بود، با سری اولیهٔ دههٔ ۶۰ بسیار فاصله داشت. هرست/الدز ۱۹۸۳ در ابتدا یک نسخهٔ ویژهٔ پانزدهسالگی بود که در بیرون از رنگ منحصربهفرد مشکی و نقرهای با خطوط قرمز بهره میبرد.
زیر کاپوت این مدل یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 ارتقاءیافته قرار داشت که هرچند به میل بادامک تهاجمیتر، فنرهای سوپاپ سفتتر، کاربراتور روچستر چهار دهنهٔ بزرگتر و منیفولد هوای آلومینیومی جدید مجهز شده بود ولی تنها ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. البته این قدرت برای آن سالها رقم قابلاحترامی بود و هرست/الدز آنقدر خوب فروخت که الدزمبیل در سال ۱۹۸۴ هم به تولید آن ادامه داد ولی در این سال رنگ مشکی و خاکستری بدنه برعکس شد.
عطش قدرت
پسازاین مقدمهٔ نسبتاً طولانی، به داستان اصلی میرسیم. شخصی بنام «راد شیگفری» که عاشق هرست/الدز دههٔ ۸۰ بود، یک نمونه از آن را خرید ولی مثل بسیاری از مالکین هرست/الدز مدل ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴، از قدرت استاندارد کارخانه راضی نبود و درنتیجه شروع به اصلاح و تقویت خودروی موردعلاقهٔ خود کرد. اصلاحات وی در ابتدا روی افزایش پرفورمنس متمرکز بودند و بخش عمدهای از شاسی و بدنه دستنخورده باقی ماند ولی با گذشت سالها، شیگفری جاهطلبتر شد و هرست/الدز را به هیولایی حماسی تبدیل کرد که سورسرس (Sorceress به معنای جادوگر) نام گرفت.
تغییرات دیوانهوار
شیگفری درنهایت تصمیم گرفت هرست/الدز خود را به خودرویی بسیار سریع به سبک پرو مود (نوع خاصی از خودروهای مسابقهای درگ که با بدنهای مشابه خودروهای جادهای ساخته میشوند) تبدیل کند ولی میخواست درعینحال بتواند با این خودرو در جادههای عمومی هم رانندگی کند. بدین منظور، وی از یک شاسی لولهای دستساز استفاده کرد و بدنه نیز کاملاً اصلاح شد تا بتواند شاسی و پیشرانهٔ جدید را در خود جای دهد. برای کاهش وزن، این بدنهٔ جدید کاملاً از فیبر کربن ساخته شد. هرچند نتیجهٔ نهایی شبیه یک پرو مود مخصوص پیست به نظر میرسید ولی ازآنجاییکه راد میخواست خودرو امکان تردد در جادههای عمومی را داشته باشد، این هرست/الدز دیوانهوار خود را به داشبورد اختصاصی، درهای کاربردی، دوربین دید عقب و دیگر ملزومات خودروهای جادهای مجهز کرد.
از ۱۸۰ تا ۵۰۰۰ اسب بخار
راد بجای اینکه وقت خود را صرف ارتقاء موتور استاندارد ۱۸۰ اسب بخاری هرست/الدز کند، اقدام به تعویض موتور کرد. وی ابتدا در نظر داشت هر بار که میخواهد از خودرو در جادههای عمومی استفاده کند، موتور مسابقهای را با موتوری جادهایتر تعویض کند اما انجام این کار پرهزینه و زمانبر بود و به همین دلیل، تصمیم به ساخت موتوری گرفته شد که بتواند هردو وظیفه را انجام دهد. این یک پیشرانهٔ سفارشی ۱۰.۵ لیتری V8 بود که به دو توربوشارژر ۹۸ میلیمتری مجهز شد و در حالت مسابقهای حدود ۵ هزار اسب بخار قدرت تولید میکرد. البته این موتور عظیم را میشد روی حالتی بسیار ضعیفتر هم تنظیم کرد. این موتور همچنین میتوانست هم با بنزین معمولی و هم سوخت مسابقهای کار کند.
هیولای درگ
همانطور که انتظار میرود، رانندگی با این هیولای نیرومند در خیابانهای شهری کار سادهای نبود ولی به لطف ویژگیهای مخصوص جاده و لاستیکهای خیابانی، راد میتوانست سورسرس را از طریق خیابانهای معمولی به پیست ببرد. این ماشین حتی در حالت جادهای هم میتوانست پرفورمنس دیوانهواری داشته باشد و سوپرکارها را تحقیر کند اما این هرست/الدز دیوانهوار، پتانسیل کامل خود را در پیست درگ نشان میداد یعنی جایی که مسافت ۴۰۰ متر را زیر ۶ ثانیه و با سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت طی میکرد.
nissan skyline
۱۶ اسفند ۱۴۰۳لاستیکای عقبشو💀
Titanium
۱۶ اسفند ۱۴۰۳انقد سنگین بود صفحه گوشیم شکست
Siyavash
۱۶ اسفند ۱۴۰۳هیولا..
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۳اووووف🤯
عجب چیزیه
nima.jdm
۱۶ اسفند ۱۴۰۳الان یکی میگه با ۴۰۵ بهش نور بالا میدم
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۳😂
𝐀𝐥𝐢
۱۶ اسفند ۱۴۰۳دیوونه کنندس!!!!!
BMW is GOD
۱۶ اسفند ۱۴۰۳۵۰۰۰ اسب بخار 😐😐😐🤯🤯🤯
مسافت ۴۰۰ متر زیر ۶ ثانیه و با سرعت بالای ۴۰۰ تا 😐😐😐🤯🤯🤯
احتمالاً تاپ اسپیدش به بالای ۷۰۰ ۸۰۰ تا برسه که این یعنی…
واقعا وقتی میخواستن یه همچین خودرویی رو بسازن چی با خودشون فکر کردن که همچین ابر هیولایی رو ساختن البته نمیشه بهش گفت خودرو باید بهش گفت…
🇺🇲🇺🇲🇺🇲این خودش یه تنه قدرت آمریکا رو نشون میده 🇺🇲🇺🇲🇺🇲
لطفاً دیگه از این مقالهها نذارید چون وقتی از این مقالهها میذارید آدم کنجکاو میشه که بیاد مقاله رو بخونه و اگه یه بار دیگه من و هر کس دیگهای تو گوشی یه همچین مقالهای رو ببینه و بخونه گوشی منفجر میشه 🤣🤣🤣😂😂😂
nima.jdm
۱۶ اسفند ۱۴۰۳موشک زمینی که میگن اینه
Cadillac-V
۱۶ اسفند ۱۴۰۳یا پیغمبر صنعت خودروسازی امرکیا که میگن اینه💀
Khosrow
۱۶ اسفند ۱۴۰۳طبق محاسباتی که انجام دادم شتاب ایشون باید منفی ۲ ثانیه باشه / یعنی وقتی اینجاس بایـد اونجا باشه ..
OM.01
۱۶ اسفند ۱۴۰۳این ماشین رو قدیم پدال مطلب گذاشته بود
https://www.pedal.ir/american/1984-oldsmobile-5000-horsepower/
تو سبک “خودروهای درگ” به pro modها علاقه دارم و نسبت به فانی کارها و درگسترها بیشتر باهاشون حال میکنم. بالای 70 درصد pro mod ها هم جاده ای قانونی هستن اما…
اما بررسی شهری در یوتویب دیدم چند نمونه pro mod مختلف. روندنشون تو شهر فرقی با عذاب و جهنم نداره😂!
Titanium
۱۶ اسفند ۱۴۰۳اگه گذاشته بود چرا دوباره گذاشت؟؟؟
shetab-car
۱۶ اسفند ۱۴۰۳ولی فکر کنم هندلینگ نداره اصلا فقط برا مسیر مستقیم جوابه