جنرال موتورز

نگاهی به تاریخچه الدزمبیل و دلایل تعطیلی یکی از موفق‌ترین خودروسازان آمریکا

هرچند امروز خیلی‌ها الدزمبیل را فراموش کرده‌اند ولی این برند در قرن گذشته یکی از موفق‌ترین خودروسازان آمریکایی محسوب می‌شد. در ادامه به تاریخچهٔ این شرکت، نوآوری‌هایی که به جهان خودرو هدیه کرد و دلایل تعطیلی آن خواهیم پرداخت.

تاریخچهٔ الدزمبیل

الدزمبیل در سال ۱۸۹۷ توسط «رنسوم الدز» با نام الدز موتور کمپانی تأسیس شد. مدت کوتاهی بعد، این شرکت یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ خودروسازی یعنی ایجاد اولین خط تولید انبوه را رقم زد. هرچند معمولاً از فورد به‌عنوان مبدع اولین خط تولید انبوه خودرو یاد می‌شود ولی در اصل الدزمبیل مدل R یا Curved Dash که در سال ۱۹۰۱ معرفی شد اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب می‌شود. در سال ۱۹۰۸، الدزمبیل توسط جنرال موتورز خریداری شد و تا پایان عمر یکی از برندهای پرشمار این غول آمریکایی بود. هرچند نام اصلی این شرکت الدز بود اما مردم خودروهای آن را با نام الدزمبیل می‌شناختند و درنهایت در دههٔ ۴۰ نام شرکت رسماً به الدزمبیل تغییر پیدا کرد.

آغاز عصر ماسل کارها با راکت ۸۸

در سال ۱۹۴۹ الدزمبیل خودرویی را به بازار فرستاد که صنعت خودروسازی آمریکا را تغییر داد. راکت ۸۸ اولین خودرویی بود که مطابق با فرمول ماسل کارها ساخته شده بود یعنی یک خودروی جمع‌وجور با ظاهر تهاجمی و پیشرانهٔ V8 بزرگ و قدرتمند. نام این مدل از پیشرانهٔ V8 راکت گرفته شده بود که زیر کاپوتش قرار داشت. در نسل اول راکت ۸۸، این موتور ۵ لیتر حجم داشت اما بعداً به‌تدریج این رقم افزایش پیدا کرد. راکت ۸۸ راهی را آغاز کرد که پانزده سال بعد منجر به ساخت مشهورترین خودروهای عضلانی تاریخ یعنی پونتیاک GTO و فورد موستانگ شد.

اولین خودروی توربوشارژ

در دههٔ ۶۰ پیشرفت سریعی در زمینه‌های مختلفی از تولید گرفته تا مهندسی صورت گرفت و جهان خودرو هم از این قاعده مستثنی نبود. در همان دوران، الدزمبیل بار دیگر یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های تاریخ خودروسازی را ارائه کرد. این شرکت در سال ۱۹۶۲ مدلی با نام جت‌فایر را معرفی کرد که اولین خودروی توربوشارژ جهان بود. البته این خودرو که نسخه‌ای ویژه از کاتلاس کوپه محسوب می‌شد، به دلیل مشکلات موتور توربو، با استقبال مواجه نشد و پس از تنها دو سال کنار رفت ولی جت‌فایر آغازگر فناوری‌ای بود که حدود دو دهه بعد بسیار در صنعت خودروسازی بسیار فراگیر شد.

اولین خودروی دیفرانسیل جلوی مدرن آمریکا

در سال ۱۹۶۶ الدزمبیل با معرفی مدل تورنادو نقطهٔ عطف دیگری را رقم زد. این اولین خودروی مدرن دیفرانسیل جلوی آمریکایی و یکی از اولین خودروهای دیفرانسیل جلوی جهان با گیربکس اتوماتیک بود. بعداً کادیلاک هم از همین ترکیب تورنادو در الدورادو استفاده کرد.

دوران طلایی الدزمبیل در دهه‌های ۷۰ و ۸۰

دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بهترین دوران الدزمبیل بودند و خودروهای شرکت در طول این سال‌ها فروش بالایی را تجربه می‌کردند. کاتلاس که در سال ۱۹۶۱ معرفی شد، طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به پرفروش‌ترین خودروی الدزمبیل تبدیل شد و حتی چند بار توانست عنوان پرفروش‌ترین خودروی آمریکا را از آن خود کند. فروش الدزمبیل در اواخر دههٔ ۷۰ آن‌قدر بالا رفته بود که به یک چالش برای شرکت تبدیل شد. در سال ۱۹۷۷ زمانی که تقاضا برای موتور V8 راکت از ظرفیت تولید شرکت فراتر رفت، الدزمبیل در برخی مدل‌های خود از پیشرانه‌های شورلت استفاده کرد اما این کار اعتراض خریداران را به دنبال داشت زیرا آن‌ها زیر کاپوت الدزمبیل خود موتور راکت را می‌خواستند. درنتیجه، جنرال موتورز جلوی استفاده برندهای خود از پیشرانه‌های یکدیگر را گرفت.

نابودی الدزمبیل

با نزدیک شدن به پایان دههٔ ۸۰، دوران شکوه الدزمبیل فروکش کرد. افزایش همپوشانی بین برندهای مختلف جنرال موتورز از یک سو و رشد سریع برندهای ژاپنی در بازار خودروی آمریکا از سوی دیگر، فروش الدزمبیل را بشدت کاهش داد و در اوایل دههٔ ۹۰ نفس‌های این برند قدیمی به شماره افتاد. الدزمبیل در آن سال‌ها فاقد هویت منحصربه‌فردی بود که در دهه‌های گذشته داشت و جنرال موتورز آن را به شرکتی با خودروهای ری‌بج شده از دیگر برندهای خود تبدیل کرد. علاوه بر این، خودروهای الدزمبیل برای جوانان هم جذابیتی نداشتند.

هرچند این شرکت در طول دههٔ ۹۰ چندین مدل جدید را به بازار فرستاد ولی این خودروها عمدتاً نسخه‌های ری‌بج شدهٔ محصولات دیگر برندهای جنرال موتورز بودند. همهٔ این عوامل باعث شدند زمانی که جنرال موتورز تصمیم به کاهش برندهای خود گرفت، در اولین گام سراغ الدزمبیل برود. در پایان سال ۲۰۰۰، جنرال موتورز رسماً خبر از تعطیلی الدزمبیل داد. آخرین خودروهایی که هنوز توسط این برند تولید می‌شدند به‌تدریج طی چهار سال بعد کنار رفتند و آخرین خودروی این شرکت که یک سدان آلرو بود در آوریل ۲۰۰۴ از خط تولید خارج شد تا پروندهٔ الدزمبیل برای همیشه بسته شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (705 ديدگاه)

    ممنون امیر جان
    مثل همیشه عالی بود🙏🙏❤️❤️❤️
    حییف که منحل شد…

    موافقم 17
    مخالفم 7
    1. علی Shelby

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (590 ديدگاه)

      راکت ۸۸ اولین ماسل کار🤤🤤
      چقدر زیباست 🤤🤤

      موافقم 9
      مخالفم 3
    2. RR

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      یکی از دلایل نابودیش، اسم مسخره ش بوده

      موافقم 1
      مخالفم 9
  2. amir

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3703 ديدگاه)

    امان از مهندسی برند جنرال که کلی رو نابود کرد
    من خودم اولدزموبیل تورنادو پسندمه با 442 شما چی؟

    موافقم 18
    مخالفم 12
    1. JJ

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (282 ديدگاه)

      کاتلاسو خیلی دوست دارم

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. Taha Ayoobi

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4755 ديدگاه)

      همه اونایی که گفتی به علاوه 98

      موافقم 3
      مخالفم 3
    3. سوشیانت

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3629 ديدگاه)

      چه ربطی به مهندسی داره؟! نتونستن تعادل بین برند ها برقرار کنن

      موافقم 4
      مخالفم 2
  3. 718

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    تولید غیربهینه ( نقطه مقابل ژاپنیا ) ، بازار محدود به امریکا ، همپوشانی و نزدیکی با برندهای دیگه ، ریبج کردن و از دست دادن هویت قبلی همگی باعث شد کمپانی که به اولین ها شهرت داشت و جزو قدیمی ترین خودروسازان امریکا بود ( اگه نگیم قدیمی ترین ) نابود بشه

    موافقم 21
    مخالفم 0
    1. Taha Ayoobi

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4755 ديدگاه)

      قدیمی ترین بود

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. Mosafer

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (237 ديدگاه)

    یادش بخیر و نامش گرامی باد

    موافقم 10
    مخالفم 1
  5. یوسف

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1065 ديدگاه)

    اما علت شکست این جور برندها به نظر من نبود نسل بعدی مناسب هست. به طور مثال خودردی هوب تورنادو نسل مناسب نداشت در واقع شرکت فقط به تولید امروز فکر میکرد و به فکر فردا های دیگه نبود

  6. مهدی

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1754 ديدگاه)

    همون طور که توی متن هم اشاره شد همپوشانی برندهای جنرال موتورز واقعا زیاد و بیهوده بود! بهترین راه حل جدا شدن و مستقل شدن پونتیاک و الدزمبیل بود که بتونن هویت خودشون رو داشته باشن اما این اتفاق نیفتاد و محکوم به نابودی شدن

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. Saeed Jame

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    خودروهای درون مقاله همه زیبا و منحصر بفردن من خودم تجربه دیدن و بررسی مدل دلتا ۸۸کاستوم داشتم در یک کلمه واقعا عالی و دلچسب بود حیف شد واقعا مثل خیلی دیگر از برندهای جنرال موتورز این شرکت منحل شد

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1754 ديدگاه)

      سوار چه مدل از اولدز ۸ شدین ؟

      1. Saeed Jame

        ۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (60 ديدگاه)

        مدل 1967 cui v8 425

        1. مهدی

          ۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1754 ديدگاه)

          مدل ۱۹۶۷ آبی رنگ ؟

  8. Taha Ayoobi

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4755 ديدگاه)

    حیف که الدزمبیل ورشکست شد
    این همپوشانی برند های جنرال موتورز زیادی بود واقعا
    واقعا حیف شد، نمیدونم میشه یا نه ولی ایکاش احیا شه.
    برند کمی نبود، قدیمی ترین آمریکا با کلی اختراع

    موافقم 5
    مخالفم 3
  9. Cert

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    الدزموبیل موش آزمایشگاهی جنرال موتورز

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. nima.jdm

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (340 ديدگاه)

    راکت ۸۸ آدمو یاد دکتر هادسن میندازه
    یادش بخیر مک کویین عجب دورانی بود و چه زود گذشت دوران کودکی

    موافقم 6
    مخالفم 2
  11. hosen

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (929 ديدگاه)

    حیف از اولدزموبیل و پونتیاک واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا