الدزمبیل تورنادو که در سال ۱۹۶۸ به پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V8 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شد، قویترین خودروی دیفرانسیل جلوی تاریخ محسوب میشود.
هرچند خودروهای پرفورمنس عمدتاً دیفرانسیل عقب هستند ولی در طول تاریخ، خودروهای دیفرانسیل جلوی زیادی هم ساخته شدهاند که بسیار جذاب بودهاند. ازجملهٔ این خودروها میتوان به هاچبکهای داغی مثل فولکسواگن گلف GTI و هوندا سیویک تایپ R اشاره کرد که از لحاظ قدرت هم هرگز چیزی کم و کسر ندارند. بااینحال، هیچکدام از این هاچبکهای داغ قویترین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ نیستند زیرا این عنوان در اختیار خودرویی است که شاید خیلیها انتظارش را نداشته باشند.
الدزمبیل تورنادو ۱۹۶۸، قویترین خودروی دیفرانسیل جلوی تاریخ
هرچند هاچبکهای داغ دیفرانسیل جلوی امروزی به لطف دیفرانسیلهای پیشرفتهای که امکان کنترل دقیق حجم بالایی از قدرت را فراهم میکند، بسیار قوی شدهاند اما هنوز هم به پادشاه قدرت خودروهای دیفرانسیل جلو حتی نزدیک نشدهاند. این ماشین الدزمبیل تورنادو است که ابتدا در سال ۱۹۶۵ با موتور ۷ لیتری ۳۸۵ اسب بخاری معرفی شد و در سال ۱۹۶۸ الدزمبیل موتور عظیم ۷.۵ لیتری را برای آن ارائه کرد تا با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور، به قویترین خودروی دیفرانسیل جلوی تاریخ تبدیل شود، عنوانی که تا به امروز حفظ شده است. تورنادو اولین خودروی دیفرانسیل جلوی آمریکایی از دههٔ ۳۰ محسوب میشد. در دورانی که تمام خودروسازان آمریکایی از انتقال قدرت محرک عقب استفاده میکردند، الدزمبیل بهمنظور بهبود فضای داخلی و قابلیت رانندگی کوپهٔ فول سایز جدید خود، تصمیم گرفت در اقدامی نوآورانه سراغ انتقال قدرت محرک جلو برود.
افزایش فضای صندلیهای عقب، دلیل ساخت تورنادوی دیفرانسیل جلو
در خودروهای دیفرانسیل عقب موتور جلو، برای انتقال نیرو از گیربکس به چرخهای عقب باید از میلگاردان استفاده شود. این میلگاردان که در زیر کف خودرو نصب میشود اما فضای داخل کابین را اشغال میکند. با انتقال نیرو به چرخهای جلو اما میتوان این مشکل را حل کرد و به همین دلیل بود که الدزمبیل تصمیم گرفت در تورنادو از انتقال قدرت محرک جلو استفاده کند. بدین منظور، برای انتقال نیرو از مبدل گشتاور به گیربکس از یک زنجیر ضخیم پنج سانتیمتری استفاده شد و دو شافت با طول یکسان هم قدرت را به چرخهای جلو تحویل میدادند. به لطف این ترکیب، کف خودرو کاملاً مسطح شد و فضای کابین خصوصاً در قسمت صندلیهای عقب افزایش یافت. به همین دلیل، بعداً کادیلاک هم در نسل هشتم الدورادو از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو استفاده کرد.
چالش انتقال ۴۰۰ اسب بخار قدرت به چرخهای جلو
با توجه به اینکه حتی هاچبکهای داغ امروزی با زیر ۳۰۰ اسب بخار قدرت برای انتقال تمام نیرو به چرخهای جلو بدون هرزگردی و تأثیر گشتاور روی فرمان تلاش میکنند، مهندسان الدزمبیل برای کنترل چرخهای جلوی تورنادو با وجود قدرت عظیم ۴۰۰ اسب بخاری با چالش بزرگی مواجه بودند. بدون وجود دیفرانسیلهای لغزش محدود امروزی که مانع از هرزگردی چرخها میشود، برای انتقال ۴۰۰ اسب بخار قدرت به چرخهای جلوی تورنادو، مردان الدزمبیل باید از علم فیزیک استفاده میکردند. ازآنجاییکه در این خودرو پیشرانه، گیربکس سه سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل همگی در جلو قرار داشتند، ۶۰ درصد از وزن خودرو روی محور جلو قرار میگرفت و به همین دلیل، الدزمبیل امیدوار بود این وزن سنگین همیشه کشش کافی را برای چرخهای جلو فراهم و از هرزگردی جلوگیری کند. علاوه بر این، سیستم تعلیق جلو هم تقویت شد تا خودرو در هنگام شتاب گیری پایدار بماند و کشش چرخها از دست نرود. تعلیق جلو بهگونهای تنظیم شد که در هر شرایطی حداکثر چسبندگی را برای چرخهای جلو فراهم کند. هرچند این اقدامات تا حدودی کمککننده بودند ولی هنوز هم اگر کمی با پدال گاز تورنادو بیمبالاتی میکردید چرخهای جلو دچار هرزگردی میشدند.
ارزش امروز الدزمبیل تورنادو
امروز نمونههای باقیماندهٔ تورنادو قیمت چندان بالایی ندارند بهگونهای که یک تورنادو ۱۹۶۸ تمیز را میتوان با قیمت در حدود ۱۷ هزار دلار پیدا کرد هرچند که قیمت نمونههای کمکار و کلکسیونی میتواند به ۴۰ هزار دلار هم برسد. بااینحال، حتی این رقم هم برای یک کروزر کلاسیک آمریکایی که یکی از زیباترین کوپههای تاریخ محسوب میشود رقم بسیار معقول و مناسبی بهحساب میآید.
لینکلن MKZ، دومین خودروی دیفرانسیل جلوی قدرتمند تاریخ
درحالیکه الدزمبیل تورنادو متعلق به بیش از نیم قرن پیش است، همین چند سال قبل هم شاهد ساخت یک خودروی دیفرانسیل جلوی قدرتمند دیگر بودیم. این ماشین لینکلن MKZ مدل ۲۰۱۷ است که دومین خودروی دیفرانسیل جلوی قدرتمند تاریخ محسوب میشود. این سدان لوکس به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو مجهز بود که ۳۵۰ اسب بخار قدرت را به چرخهای جلو تحویل میداد. برای MKZ حتی نسخهٔ ۴۰۰ اسب بخاری این موتور هم ارائه شد که البته در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک قرار میگرفت. MKZ هم مثل تورنادو خودرویی برای لذت رانندگی نبود و سدانی راحت و آرام برای رانندگیهای روزمره محسوب میشد. بااینحال، این خودرو برخلاف الدزمبیل از سیستم کنترل گشتاور بُرداری بهره میبرد تا به کنترل چرخهای جلو کمک کند هرچند که هنوز هم از دیفرانسیل لغزش محدود بیبهره بود.
(Ali(chevynova
۶ آذر ۱۴۰۳فثط از آمریکا همچین شاهکاری برمیاد
صنعت خودروسازی امریکا مثل همیشه ثابت کردن که بی رقیبن و بی همتا
((الدزمبیل تورنادو ۱۹۶۸، قویترین خودروی دیفرانسیل جلوی تاریخ
هرچند هاچبکهای داغ دیفرانسیل جلوی امروزی به لطف دیفرانسیلهای پیشرفتهای که امکان کنترل دقیق حجم بالایی از قدرت را فراهم میکند، بسیار قوی شدهاند اما هنوز هم به پادشاه قدرت خودروهای دیفرانسیل جلو حتی نزدیک نشدهاند. این ماشین الدزمبیل تورنادو است که ابتدا در سال ۱۹۶۵ با موتور ۷ لیتری ۳۸۵ اسب بخاری معرفی شد و در سال ۱۹۶۸ الدزمبیل موتور عظیم ۷.۵ لیتری را برای آن ارائه کرد تا با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور، به قویترین خودروی دیفرانسیل جلوی تاریخ تبدیل شد))
Amirsh
۶ آذر ۱۴۰۳چقد زیبا چقد زیبا چقدر زیبا واقن
hosen
۶ آذر ۱۴۰۳یا خدا چه قدرتی داشته واسه اون سال ها اونم دف جلو!
🇰🇷
۶ آذر ۱۴۰۳کاش دف عقب بود
چند وقت پیش یه مقاله راجبش میخوندم که میگفت وزن خشک این ماشین حدود ۲.۲ تن بوده. همچنین با وجود ترمزهای دیسکی اما عملکرد جالبی نداشت طوریکه در صورت استفاده زیاد حتی با دود کردن مواجه میشد . همچنین فرمان پذیری خودرو نیاز به مراعات داشت وگرنه راننده موقع پیچیدن مکررا با صدای جیغ کشیدن لاستیک ها مواجه میشد . زمان خودش هم اونطور که باید ازش استقبال نشد چون تبلیغات و بازاریابی مناسبی از طرف الدزمبیل صورت نگرفت
Taha Ayoobi
۶ آذر ۱۴۰۳بی نظیر ترین طراحی
فنی هم که دیگه هیچ
من خودم اگه 200 هزارتا هم باشه حاضرم براش بدم
Taha Ayoobi
۶ آذر ۱۴۰۳عقب لینکلن MKZ رو ببینید خیلی شبیه همین ماشین شیائومیه.
AliMOPAR
۶ آذر ۱۴۰۳طراحیو ببین خدایا این آمریکاییا موقع طراحی یه چیز میزی میزننا تو حالت طبیعی نمیشه از این کارا کرد
mickeyy
۶ آذر ۱۴۰۳چه طراحی زیبا و خاصی داره
saeedfarshchian
۶ آذر ۱۴۰۳فوقالعاده زیبا
🥇M🏆 Bavaria///👑
۶ آذر ۱۴۰۳این افتخارات فقط از عهده الدزمبیل بر میومد👑👑
ساخت اولین ماسل کار تاریخ
ساخت قوی ترین خودروی دیفرانسیل جلوی تاریخ
ساخت اولین خودروی توربوشارژ تاریخ
و بسیاری از نوآوری های ریز و درشت دیگه…
ضمنا، ساخت اولین خودروهای دیفرانسیل جلوی تاریخ آمریکایی ها متعلق به شرکت آمریکایی cord بود که اونها موتورهای حجیم و با فرمت دیفرانسیل جلو ارائه میکردن و رکورد های عجیبی داشتن! (به مانند مدل cord 812 مدل 1937 سوپرشارژر که فرمت دیفرانسیل جلو داشت! امروزه هم یه موشک سوپر لوکس و کلکسیونی هست)
حتی شرکت cord اولین خودروهای تاریخ آمریکا با چراغ های جلوی مخفی رو میساخت! اما دهه ها طول کشید تا این چراغ ها توسط بقیه آمریکایی ها تولید انبوه بشن.
فرمت دیفرانسیل جلوی واقعی یک خودروی آمریکایی هم بعد از کورد، توسط الدزمبیل رواج یافت
بدرود…
👑🏆🥇😍
Ali.d
۶ آذر ۱۴۰۳ادم بعد از خواندن تبلیغات ماشین های چینی و ایرانی این پست ماشین های امریکایی رو میبینه تسمه تایم پاره میکنه
بدون ادعا آدم رو خیره میکنه با این مشخصات و طراحی
واقعا دمتون گرم ماشین های امریکایی،همه ازتون راضی هستن🧨🧨🧨🙏🙏🙏🥂🥂🥂
برای مقایسه ببینید کدوم ماشین ایرانی و چینی سراغ دارین که بیش از نیم قرن بعد وقتی میبینیش محو مشخصات و طراحیش بشی؟