در دههٔ ۸۰، شرکتی بنام نادسن از طریق قراردادی با پونتیاک، خودرویی بنام توجان را بر اساس فایربرد تولید کرد که میتوانست تا ۸۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد.
پونتیاک فایربرد در دههٔ ۸۰ همچنان خودروی بسیار محبوب و مشهوری بود اما بر اساس این ماشین، مدلی بنام توجان ساخته شده که خیلیها تاکنون نامش را نشنیدهاند. توجان چیزی بین یک خودروی تولیدی رسمی و یک محصول مستقل بود و هرکسی آن را میبیند میپرسد این چیست؟ در ادامه داستان ساخت توجان را مرور خواهیم کرد.
در آغاز دههٔ ۸۰، پونتیاک به دنبال فرصتهایی بود تا خود را از دیگر برندهای جنرال موتورز متمایز کند و مدیران این برند میخواستند به سمت شعار «ما هیجان میسازیم» حرکت کنند. ازاینرو، پونتیاک با شرکتی بنام نادسن اتوموتیو در نبراسکا که خودروهایی با ظاهر نئو کلاسیک میساخت قراردادی منعقد کرد. هدف از این کار، ساخت خودرویی بر اساس فایربرد بود که از لحاظ پرفورمنس و خاص بودن در سطح بالاتری قرار داشته باشد. این خودرو توسط «هنری بردلی» طراحی شد یعنی کسی که بیشتر ماشینهای اسباببازی هاتویلز را طراحی میکرد.
با توجه به محدودیتهای کار روی بدنهٔ نسل سوم فایبربرد، بردلی خیلی خوب از پس انجام این کار برآمد تا جایی که به نظر میرسید طراحی توجان از بازی ویدئویی آیندهنگر سایبرپانک ۲۰۷۷ آمده است. در داخل نیز از صندلیهای ریکارو با حمایت مناسب از بدن و تریم چوبی استفاده شده بود. علاوه بر این، تمام ویژگیهای لوکس دههٔ ۸۰ از رادیو با سابووفر گرفته تا سیستم تهویه و کروز کنترل هم در اینجا وجود داشت.
طبق گزارشات، اولین پروتوتایپ پونتیاک توجان یک هیولای مطلق بود زیرا پیشرانهٔ V8 آن با تجهیز به دو توربوشارژر، حدود ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این نسخه توانست در آزمایشهای واقعی به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای آن زمان باورنکردنی بود. بااینحال، پونتیاک توربوشارژرها را یا حذف میکرد یا بوست آنها را بسیار کاهش میداد. به همین دلیل، توجانها که بهصورت کوپه و کانورتیبل ساخته میشدند، اکثراً به پیشرانههای استاندارد ۵ لیتری یا ۵.۷ لیتری V8 جنرال موتورز مجهز بودند اما امکان سفارش سوپرشارژر یا توربوشارژر هم وجود داشت.
از پونتیاک توجان تنها حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ دستگاه ساخته شده که تعداد بسیار کمی از آنها همچنان سالم باقی ماندهاند و حالا یکی از این خودروها برای حراج گذاشته شده است. این نمونهٔ مشکیرنگ، شرایط بسیار خوبی دارد و به پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 با ۲۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است. سیستم تعلیق پرفورمنس WS6، دیفرانسیل لغزش محدود و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ نیز از دیگر ویژگیهای این توجان هستند. این خودرو مدل ۱۹۸۷ است و تنها ۶۶ هزار کیلومتر کارکرد دارد. بالاترین قیمتی که تا این لحظه برای این توجان پیشنهاد شده ۲۰ هزار دلار است.
𝐀𝐥𝐢
۲۳ دی ۱۴۰۲به نظرم خیلی زیباست
Taha Ayoobi
۲۳ دی ۱۴۰۲ولی با اینکه مال دهه هشتاده ولی از زمان خودش یکم جلوتره به نظرم
NAVID@@98
۲۳ دی ۱۴۰۲دقیقا👍
علاوه بر زیبایی در دهه ۸۰ این هیولا ۸۰۰ اسب بخار قدرت داشته و اینهمه امکانات رادیو با سابووفر و سیستم تهویه و دنده اتوماتیک . کروز کنترل و… داشته یا خدا عجب چیزی بوده چطور ممکنه از زمان خودش خیلی جلوتر بوده🤯😱😍🥰
اصالت یعنی چین
۲۳ دی ۱۴۰۲هنر آمریکایی همین قدره از 5.7 فقط200 اسب
این نهایتا با فیدلیتی رقابت کنه🤣🤣🤣💪
Reza
۲۳ دی ۱۴۰۲دوستان اگر موافقین با کمک آقای اشتری این کامنت بزنیم سر در سایت، بالاش هم بنویسیم: بی عقل بودن کار سختی نیست فقط باید کاربر (اصالت یعنی چین )باشید .
باتشکر
Jdm& muscle
۲۳ دی ۱۴۰۲پروفسور ب دلیل محدودیت های اون موقع بود
بقیش رو نخوندی ک نسخه 800 اسبی توربوشارژ هم داشته؟؟؟؟؟؟؟|:
javad-bmw
۲۳ دی ۱۴۰۲این نسخه توانست در آزمایشهای واقعی به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای آن زمان باورنکردنی بود
اینو ندیدی ؟
معلوم الحال ، برو فیدلیتی بخر لذتش رو ببر ، یه زحمتی بکش اینجا چرت و پرت نگو؛ ۴ آدم با عقل و فنی میخوان مطلب هایی که در مورد خودرو هست بخونن و از داخل کامنت ها از بقیه یاد بگیرن.
حسین
۲۳ دی ۱۴۰۲هنر چین و کره بی اصالت چیه؟ هرچند چین قطعا چند سر و گردن بهتر و بالاتر از کره هست ولی بازم جفتشون تازه به دوران رسیده هستن. باید یه سایت جداگانه بزنن اخبار چین، کره مربا، وین فست ویتنام و تاتاموتورز هند اونجا منتشر بشه و فناشون هم اونجا بزنن تو سر و کله همدیگه. مثلا پیام بیاد از کانسپت مضحک و به یونجه رفته rn22e حرف بزنه و با سه تا اکانت دیگش (کارلاو،کیلر، امیرمحمد) ریپلای کنه و خودشو تایید کنه. بعد تو از سوپراسپرت بی وای دی بگی
علی
۲۳ دی ۱۴۰۲آره حسین به نظر من هم ریشه داران صنعت خودرو اروپا و ژاپن و آمریکا هستن و فقط از اینها میشه تعریف کنیم البته خیلی تعصبی نه.
ولی دیگه مثلا چینی ها بد شکست میخورند چین کیه که فقط زور زده در تا صادرات خودرو بزنه رو دست ژاپن تو فروش که این هم شکست میخورن کره هم آویزونه و چارتا ماشین معمولی میسازن که خیلی بد نیستن ولی نه مقابل اونها.
amir
۲۳ دی ۱۴۰۲زمانی که این بود چین حتی موتورهم بلد نبود درست کنه چه برسه به اینکه بخواد اصلا ۱۰۰ اسبم بده
محسن
۲۳ دی ۱۴۰۲ایشون نیز داره مثل کاربر تسلا دنبال حاشیه و معروفیت میگرده به حرفاش بها ندید.
Jeferson
۲۳ دی ۱۴۰۲اره کاملا مشخصه که داره ادا در میاره و یه مشکل روان شناسانه داره طرف
Saeed
۲۳ دی ۱۴۰۲پونتیاک کاش دوباره احیا شه
مهدی
۲۴ دی ۱۴۰۲فقط قیمت پیشنهادی رو نیگاه
حیف که نمیتونیم بخریمش
مجید
۲۴ دی ۱۴۰۲واقعا معنی رترو رو آدم وقتی میفهمه که چنین ماشینایی رو ببینه واقعا قبل از اینکه تیتر رو بخونم فک کردم یه ماشین برقی ۲۰۲۴ ه که تازه معرفی شده!
فرزاد افشار
۲۶ دی ۱۴۰۲با این همه امکانات فقط ۲۰ هزار دلار قیمتش مناسبه هر که بخره سود کرده. پونتیاک اسطوره اس به خصوص G T O