در دههٔ ۶۰، پونتیاک برای حل مشکل شلوغی صفحه آمپر GTO، ایدهٔ جالبی را به کار گرفت که نصب دورسنج موتور روی کاپوت بود.
یکی از نوآوریهای متعدد پونتیاک در دههٔ ۶۰، نصب دورسنج موتور روی کاپوت بود. این ایده توسط طراح جنرال موتورز «ران هیل» بهعنوان راهحلی جذاب برای صفحه آمپر بسیار شلوغ خودروهای اسپرت پونتیاک بود. وی دراینباره گفته است:
وقتی در استودیوی پونتیاک بودم، به این فکر افتادم که دورسنج را بیرون از خودرو روی کاپوت قرار دهم و شکل آن را طراحی کردم. این اختراع در جنرال موتور بنام من ثبت شد
در آن سالها، دیدن دور موتور در خودرو، مثل دیدن بوست توربو در خودروهای امروزی بود یعنی یک ویژگی جذاب اما غیرضروری. به همین دلیل، در مدلهای اولیهٔ پونتیاک GTO، دورسنج موتور بهصورت سفارشی ارائه میشد. پونتیاک ابتدا دورسنج را در سمت راست صفحه آمپر قرار داد اما اصلاً خوانا نبود.
یک راهحل برای این مشکل، نصب دورسنج داخل غلافی روی ستون فرمان بود یعنی چیزی که آن زمان بهصورت افترمارکت در بازار ارائه میشد. بااینحال، در این صورت راننده برای دیدن دور موتور باید خیلی به پایین نگاه میکرد. ران هیل اما با ارائهٔ ایدهٔ نصب دورسنج روی کاپوت، راهحل عجیبی برای این مشکل مطرح کرد. دورسنج روی کاپوت در سال ۱۹۶۷ ابتدا در قالب یک لوازم جانبی که توسط نمایندگیها نصب میشد ارائه شد اما بعداً به آپشنی کارخانهای تبدیل شد. این دورسنج با ارتفاع ۷.۵ سانتیمتر، روی کاپوت مقابل راننده قرار میگرفت و عقربهای داشت که تا ۱۸۰ درجه حرکت میکرد. روی دورسنج هم ردلاین موتور از ۵ هزار rpm شروع شده و تا ۸ هزار rpm ادامه داشت.
اصلیترین مزیت نوآوری جالب پونتیاک این بود که دورسنج درست در خط دید راننده قرار میگرفت و بنابراین برای خواندن آن به حرکت چشم زیادی نیاز نبود. علاوه بر این، دورسنج پونتیاک نمای خیلی جالبی هم داشت. بااینحال، این طراحی عجیب مشکلاتی را هم به دنبال داشت. در GTO هر بار که کاپوت باز و بسته میشد، ضربهٔ وارده به دورسنج میتوانست تنظیمات آن را به هم بزند. مشکل دیگر هم سرقت بود که پونتیاک با استفاده از پرچ برای نصب دورسنج، سعی کرده بود کار سارقان را سخت کند.
علاوه بر این، هرچند پونتیاک این دورسنج را کاملاً آببندی کرده بود اما بازهم بخار میگرفت. به همین دلیل، در سال ۱۹۷۰ لولهای از بخاری خودرو به دورسنج کشیده شد که شیشهٔ آن را از بخار پاک میکرد. از سال ۱۹۶۸ به بعد، پونتیاک دورسنج روی کاپوت را به دو لامپ مجهز کرد که خواندن آن را در شب راحتتر میکرد. با وجود این مشکلات، این آپشن آنقدر جذاب به نظر میرسید که نظر دیگر برندهای جنرال موتورز را هم جلب کرد و بیوک هم مدل GSX خود را به دورسنج روی کاپوت مجهز کرد. حتی دیگر خودروسازان هم نیمنگاهی به نوآوری جالب پونتیاک داشتند و روی کاپوت ربل The Machine ساخت AMC هم دورسنج دیده میشد.
دورسنج روی کاپوت تا سال ۱۹۷۲ توسط پونتیاک ارائه شد و بعداً به تاریخ پیوست. بااینحال، برداشت منحصربهفرد پونتیاک از طراحی و محل نصب این دورسنج، به ارتقاء تصویر پرفورمنس آن کمک کرد و به یکی از آپشنهای جالب ماسل کارها تبدیل شد. همچنین این دورسنج را میشد نمونهٔ اولیهٔ هدآپ دیسپلی دانست زیرا امکان دیدن دور موتور را بدون نیاز به تغییر جهت نگاه راننده فراهم میکرد.
𝐀𝐥𝐢
۵ بهمن ۱۴۰۲خیلی جالبه. کاش دوباره پوناتیک برگرده واقعا حیف شد
NAVID۰۰۹۸
۵ بهمن ۱۴۰۲دورانی که همهچیز مکانیکی بود !
وقتایی که با تمام وجود با همین یه کار ساده اما جالب ، عشق دنیا رو میکردی وقتی میروندیش !
ما که نه از نزدیک دیدیمش نه روندیمش ولی فکر هم در موردش به آدم حال میده !
البته اگر کلمهی حال مُنکراتی نباشه و سانسورش نکنند !
علی
۶ بهمن ۱۴۰۲دقیقا
خورخه
۶ بهمن ۱۴۰۲شما به دلیل به کار بردن واژه منکراتی “حال” به اعدام در برابر دیدگان مردم محکوم میشوید! حکم قطعی است و لازم الاجرا
H2
۵ بهمن ۱۴۰۲خیلی جالب بود 👍👍
زیزیگولو
۵ بهمن ۱۴۰۲اصلاً ایده جالبی نبوده👎👎👎👎
NAVID۰۰۹۸
۵ بهمن ۱۴۰۲به نظر منم ایده جالبی نبودِ ، درسته ، اما جالب بوده و حسی باحالی منتقل میکرده !!!
پیکانا قدیم رو کی سوار شده ، من که عاشق صداشون بودم وقتی گازشون میدادیم راه نمیرفت اما صداش با جونِ آدم بازی میکرد من که غش میکردم باس همون صدا پیکان قدیمیها !!!
زیزیگولو
۵ بهمن ۱۴۰۲آره صدای اگزوز پیکانای دهه چهل و پنجاه و شصت
حسین فرحزادی
۵ بهمن ۱۴۰۲تهران ۲۸ یادش بخیر
morteza
۵ بهمن ۱۴۰۲موقع بارندگی هم کاربرد نداشت فک کنم.
MatriX
۵ بهمن ۱۴۰۲یادمه تو تاپ گیر مسخره ش کردن این ایده رو .
سعید
۵ بهمن ۱۴۰۲ولی کلا یه قشری تو ایران داریم که هیچوقت از محصول خارجی ایراد نمیگیرن! هرچی که باشه فقط تعریف میکنن!!!
سوشیانت
۵ بهمن ۱۴۰۲میدونی داریم راجب پونتیاک صحبت میکنیم؟! اصن تا حالا اسمش رو شنیدی؟! هیچوقت با آشغال سازانی مثل ایران خودرو و سایپا مقایسه ش نکن
جرمی کلارکسون
۵ بهمن ۱۴۰۲پونتیاک جی تی او خیلی خوشگله مخصوصا رنگ سبزش
حسین فرحزادی
۵ بهمن ۱۴۰۲سلام دوستان من کامارو ۷۶ داشتم ۶ بود خودم ۸ کرده بودمش دوستان کسانی که امریکایی باز باشن میدونن ۸ سیلندر یعنی چی حالا پونتیاک باشه اونم ترنزام اصلا قابل مقایسه با ماشین های هالا نیستن به هیچ عنوان به نظرمن پونتیاک ترنزام ۷۸ زیبا ترین ماشین دنیاست .
امیر
۶ بهمن ۱۴۰۲یاد کارتون هواپیماها افتادم .
BMW
۶ بهمن ۱۴۰۲چه جالب😊🥲
ناجی
۶ بهمن ۱۴۰۲حیف که دیگه پونتیاک تبدیل به خاطره شد و کم کم اسمش فراموش میشه
Engineer esrafili
۶ بهمن ۱۴۰۲هر طرحی در بازه زمانی خودش قابل نقد هستش…
مسلما همچین طرحی در زمان حال با وجود سیستم های همچون هد آپ دسپلی ممکنه خنده دار بنظر بیاد ولی در آن زمان نوعی نوآوری محسوب میشود.
مهدی
۶ بهمن ۱۴۰۲من طرفدار برند المانی و انگلیسی هستم در خودرو ولی ایمان اوردم ژاپنی ها بهترین خودروهارو درست میکنند میدونین چرا؟؟ اونا با دو تن وزن شیش یا هشت سیلندر و کلی گذاشتن مسطحکمات خودرو خوب میسازن ولی تویوتا نیسان هوندا مزدا با حداقل استفاده مقاوم ترین انجین. گرقدرترین موتور با سه سیلندر153 اسب بخار. قیمت عالی خودرو میسازن اگه اندازه المانا سنگینش کنن حالا چی میشه؟؟؟ نداریم مثل تویوتا