پونتیاکجنرال موتورز

نگاهی به تاریخچه ماسل کارهای پونتیاک، بخشی مهم از تاریخ خودروسازی آمریکا

در این مطلب به خودروهای عضلانی تاریخ پونتیاک نگاهی خواهیم داشت که به بخش مهمی از تاریخ خودروسازی آمریکا تبدیل شدند.

عبارت ماسل کار یا خودروی عضلانی در ذهن هر علاقه‌مندی قدرت و ابهت را تداعی می‌کند. هرچند این روزها فورد موستانگ، شورلت کامارو و دوج چلنجر تنها ماسل کارهای باقیمانده در بازار هستند اما وقتی حرف از خودروی عضلانی می‌شود پونتیاک قطعاً یکی از پررنگ‌ترین و افسانه‌ای‌ترین نام‌ها خواهد بود. ممکن است نسل کنونی عشق ماشین‌ها خیلی با این نام آشنایی نداشته باشند اما کسانی که در دههٔ ۶۰ و ۷۰ زندگی می‌کردند هنوز هم پونتیاک و ماسل کارهایش را به یاد دارند که آسفالت‌ها را به آتش می‌کشیدند.

تاریخچهٔ ماسل کارهای پونتیاک

پونتیاک اولین خودروسازی نبود ک ایدهٔ خودروی عضلانی را مطرح کرد زیرا این عنوان به الدزمبیل راکت ۸۸ سال ۱۹۴۹ تعلق دارد. از نظر فنی، اولین ماسل کار پونتیاک را باید بونویل ۱۹۵۷ دانست. این یک کانورتیبل لوکس با پیشرانهٔ ۳۰۰ اسب بخاری V8 بود. این خودرو راه را برای ماسل کارهای واقعی پونتیاک که با GTO شروع شد هموار و این کلاس خودرویی را محبوب کرد. این باعث عرضهٔ مدل‌های عضلانی زیادی با نام‌های مختلف در اشکال و اندازه‌های گوناگون شد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

پونتیاک GTO

GTO که خیلی‌ها آن را اولین ماسل کار واقعی پونتیاک می‌دانند، نام خود را از عبارت ایتالیایی «گرن توریسمو اومولوگاتو» گرفته که در فراری ۲۵۰ GTO هم به کار رفته بود و نشان‌دهندهٔ قابلیت استفاده هم در پیست و هم در جاده است. اولین نسل پونتیاک GTO از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ با ۳۶۰ اسب بخار قدرت در نسخه‌های کوپه و کانورتیبل تولید شد. نسل دوم که از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ روی خط تولید بود، فرم فست‌بک و چراغ‌های جلوی افقی داشت و یک نیروگاه ۷.۵ لیتری V8 قوی‌تر برای آن قابل انتخاب بود.

نسل سوم GTO فقط در یک سال ۱۹۷۳ تولید شد و همچنان پیشرانه‌های V8 داشت اما این بار فقط به‌صورت کوپه و با حداکثر قدرت ۲۵۰ اسب بخار ارائه می‌شد. نسل چهارم هم مثل نسل قبلی فقط در یک سال ۱۹۷۴ ارائه شد و به خاطر بحران سوخت، تنها پیشرانهٔ آن یک ۵.۷ لیتری V8 بود. پونتیاک GTO بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ دوباره بازگشت اما این بار صرفاً نسخهٔ ری‌بج شدهٔ هولدن مونارو از استرالیا بود که با ۴۰۰ اسب بخار قدرت در امریکا عرضه شد.

پونتیاک فایربرد

اولین نسل فایبربرد که در اصل پاسخ پونتیاک به فورد موستانگ و مرکوری کوگار بود، از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ با سه پیشرانهٔ V8 مختلف ارائه شد که قوی‌ترین موتور در سال ۱۹۶۹ با رم ایر سفارشی تا ۳۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نسل دوم طولانی‌ترین عمر را داشت و از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ با دوازده پیشرانهٔ مختلف تولید شد. بیشترین فروش این نسل در سال ۱۹۷۹ با ۲۱۱,۴۵۳ دستگاه رقم خورد. در این نسل همچنین برای اولین بار پونتیاک پیشرانهٔ توربوشارژ را برای فایربرد ارائه کرد.

نسل سوم فایربرد که بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۲ تولید می‌شد، افزایش قیمت سوخت را در طراحی و مهندسی خود لحاظ کرده بود. بدین منظور، وزن خودرو کاهش یافت و تنها دو موتور از شش پیشرانهٔ آن هشت سیلندر بودند. چهارمین و آخرین نسل فایربرد هم در سال ۱۹۹۳ با طراحی مدرن‌تر به بازار آمد. این نسل با تجهیز به دو ایربگ و ترمز ABS به‌صورت استاندارد، به ایمنی بیشتر توجه کرده بود.

پونتیاک گرند پری

گرند پری اولین بار در سال ۱۹۶۲ به‌عنوان یک مدل پرفورمنس فول سایز متولد و طی هشت نسل و چهار دهه تولید شد. این خودرو به همراه GTO یکی از دو ماسل کار جنرال موتورز بود که با همکاری جان دلورین توسعه پیدا کرد. در سال ۱۹۶۹، گرند پری با پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 و ۳۹۰ اسب بخار قدرت به بازار عرضه شد. نسل چهارم که بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ تولید شد، بزرگ‌ترین گرند پری تاریخ بود. نسل پنجم با تولید از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۷، طولانی‌ترین عمر را در بین همهٔ نسل‌ها داشت و با شش موتور مختلف ازجمله یک V8 دیزلی به فروش می‌رسید. از نسل ششم که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، گرند پری به خودرویی محرک جلو تبدیل و به‌صورت سدان هم ارائه شد تا اینکه آخرین نسل آن در سال ۲۰۰۸ از روی خط تولید کنار رفت.

پونتیاک G8

G8 تنها ماسل کار پونتیاک بود که در آمریکا تولید نمی‌شد. این خودرو در اصل هولدن کومودور استرالیایی بود که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ با برند پونتیاک در ایالات‌متحده عرضه شد. G8 با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شد که دو نمونهٔ آن‌ها V8 بودند. قوی‌ترین پیشرانهٔ این خودرو یک ۶.۲ لیتری V8 با ۴۱۵ اسب بخا قدرت بود که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۵ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. بااین‌حال، متأسفانه به دلیل مشکلات مالی پونتیاک و جنرال موتورز، عرضهٔ G8 در سال ۲۰۰۹ خاتمه یافت و یک سال بعد برند پونتیاک تعطیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Amiro

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (397 ديدگاه)
  2. دیا

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    یه لحظه اولین عکس رو دیدم فکر کردم همون نیسان ابی خودمونه.

    موافقم 12
    مخالفم 49
    1. engmgh

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بلانسبت

  3. فرامرز

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    اون GTO با رنگ بژ طلایی و سقف چرمی چقدر دلبری میکنه 😍😍
    من که عاشقش شدم ❤❤

    موافقم 23
  4. R@min

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    این برند درس عبرتی هست برای هم پوشی محصولات که یکی قطعا قربانی میشه.

    موافقم 14
    مخالفم 7
  5. فرهاد

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    پونتیاک ترنس ام اگر اشتباه نکنم هم میشه باشه تو لیست

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۲۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1739 ديدگاه)

      اسپرینت، فرمولا و ترنز ام نسخه های از مدل فایربرد هستن . مثل z28 برای کامارو

      موافقم 11
      مخالفم 1
  6. مهرداد

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    نکوشی مارو از خنده😒😒😒

    موافقم 2
    مخالفم 18
  7. مهرداد

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون از شما بابت مقاله اما احساس میکنم خیلی سرسری از پونتیاک رد شدید، باید مقاله جامع تری جمع آوری میکردید. من شانس اینو داشتم هم Gto و هم ترنس م رو سوار شدم واقعا با هم دورهای خودش خیلی فرق میکنه مثله کامارو. من آمریکای باز نیستم و زیادام اطلاعات ندارم ولی فک کنم درحق پونتیاک کم لطفی شده با این مقاله ناقص

    موافقم 32
  8. Sergeant

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ماشالا آمریکن پونتیاک، ماشالا آمریکن جنرال موتور،ماشالا آمریکن فورد،ماشالا آمریکن شورلت،ماشالا آمریکن داج،ماشالا آمریکن شوی

    موافقم 35
    مخالفم 2
    1. حمیدرضا

      ۲۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      😂😂😂😂😂

      موافقم 10
    2. مهدی

      ۲۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1739 ديدگاه)

      دکتر… شوی همون شورلت هست

  9. همایون

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (782 ديدگاه)

    وقتشه پونتیاک با یه مدل برقی برگرده بی تعارف پونتیاک بزرگترین برند غایب تو آمریکاست

    موافقم 23
    مخالفم 3
  10. OM.01

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (546 ديدگاه)

    سال 1965 مجله car&driver یه تستی انجام داد بین فراری2+2 و پونتیاک کاتالینا 2+2

    طبق آمار رسمی پونتیاک catalina کوپه در ورژن 4 دنده مدل 1965 میتونه در 5.9 ثانیه به 100 برسه و 400 متر در 14.2 ثانیه طی کنه و جالبه 0 تا 170 در 16 ثانیه میره! و نسخه اتوماتیک در 7.2ثانیه به 100 میرسه و 400 متر در 14.9ثانیه میره و شتاب 0 تا 170 در 19.3ثانیه میره.
    نسخه دنده ای کلا 177 کیلومتر میره ولی اتوماتیک تاپ اسپیدش 200 کیلومتر میره و 0 تا 200 در 30 ثانیه هست.

    خب این آمار رسمی هست ولی car and driver سال 1965 با نسخه 4دنده در 3.9ثانیه به 60 مایل رسیده و 400 متر در 13.8ثانیه رفت با سرعت 170 کیلومتر!

    هنوز که هنوز سر این ماجرا بحث هست که آیا تایم car and driver واقعی هست یا نه.
    ولی چه واقعی باشه چه نباشه بر اساس همان آمار رسمی چه دنده ای چه اتومات جزو سریعترین خودروها هست بعد گذشته 58 سال. نسخه های بازسازی شده و تمیز سرحال 40 الی 70 هزار دلار قیمت داره.

    موافقم 18
    1. R/T

      ۲۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      توضیحات خوبی ممنون از شما

  11. *ALI*

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    چقدر ماشین های آمریکایی قدیمی به آدم صفا میدن مدل های قدیمیش ابهت ازش میباره زیبا و با اصالتن

    موافقم 25
  12. امیر

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    میدونستید سال ۲۰۰۸ در بحران اقتصادی جهانی پارس خودرو قصد خرید پونتیاک رو داشت و حتی چند جلسه هم با هم داشتن ولی در نهایت آمریکایی ها به واسطه پیچیدگی روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا از فروش پونتیاک به ایران منصرف شدند

    فقط فکر کنید اگه پونتیاک زیر مجموعه پارس خودرو میشد چه اتفاقات شگفت انگیزی می افتاد.

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. خخخ

      ۲۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (248 ديدگاه)

      گر بزرگان بمیرند ، بچه کوچه‌ییا شاخ شوند(بنز،bmw, Audi)

      موافقم 8
      مخالفم 9
  13. BMW

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    عجب عشق هایی اینجا هستند

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. رضا

    ۲۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    واقعا آمریکا حرف اول رو در طراحی میزنه، کل ماشینهاش از لحاظ تیپ بین ۱۹۷۲ الی ۱۹۹۰ از هر برندیش واقعا بی تکرار،دوست‌داشتنی و افسانه‌ای هستن.

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا