درحالیکه خیلیها پونتیاک GTO و فورد موستانگ را بهعنوان اولین ماسل کارها میشناسند، پیشینهٔ این خودروها به سال ۱۹۴۹ و الدزمبیل راکت ۸۸ بازمیگردد.
خودروهای عضلانی بخشی نمادین از خودروسازی آمریکا هستند. بااینحال، درحالیکه اکثر مردم خودروهای عضلانی را با نامهایی مثل پونتیاک GTO و فورد موستانگ میشناسند، اولین ماسل کار تاریخ، الدزمبیل راکت ۸۸ است که در سال ۱۹۴۹ عرضه شد یعنی بیش از یک دهه قبل از آنکه ماسل کارها در بازار آمریکا مطرح شوند. ازاینرو، در ادامه قصد مرور تاریخچهٔ این خودرو را داریم تا بیشتر با آن آشنا شویم.
تعریف خودروی عضلانی
تعریف خودروی عضلانی موضوعی موردبحث است ولی اکثر علاقهمندان معتقدند ماسل کار به خودرویی نهچندان بزرگ دیفرانسیل عقب با پیشرانهٔ V8 بزرگ و قدرتمند و قیمت مناسب گفته میشود. به همین دلیل، معمولاً از پونتیاک GTO که در سال ۱۹۶۴ متولد شد بهعنوان اولین خودروی عضلانی واقعی یاد میشود ولی در ادامه خواهیم دید اولین خودرویی که فرمول ماسل کارها را استفاده کرد، الدزمبیل راکت ۸۸ بود.
داستان الدزمبیل راکت ۸۸
الدزمبیل ۸۸ که برای پر کردن فاصلهٔ بین مدلهای ۷۶ و ۹۸ در نظر گرفته شده بود، اولین بار در سال ۱۹۴۹ معرفی شد. این خودرو روی نسخهٔ اصلاحشدهای از پلتفرم A-Body جنرال موتورز ساخته شده بود که با خودروهایی مثل شورلت شول و پونتیاک تمپست مشترک بود. ۸۸ ابعاد یکسانی با ۷۶ داشت اما از ۹۸ حدود ۲۵ سانتیمتر کوچکتر بود؛ بنابراین، الدزمبیل در سال ۱۹۴۹ اساساً سه خودروی فول سایز ارائه میکرد اما ۸۸ کمی خاصتر بود. برخلاف مدل ۷۶ که با یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی عرضه میشد، ۸۸ به یک موتور V8 مجهز بود. هرچند همین موتور در مدل ۹۸ هم ارائه میشد اما ۸۸ کمی جمعوجورتر بود و وزن کمتری داشت. بهطور خلاصه، ۸۸ اولین خودروی آمریکایی بود که بدنهٔ نسبتاً کوچک و سبکوزنی را با پیشرانهٔ V8 قدرتمند ترکیب کرد.
اعداد و ارقام الدزمبیل راکت ۸۸
پیشرانهای هشت سیلندری که در سینهٔ ۸۸ قرار گرفت، یک موتور کاملاً جدید بود که راکت نام داست و جایگزین پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی الدزمبیل شد. به همین دلیل، این خودرو راکت ۸۸ نام گرفت. این موتور در نسخهٔ اول ۵ لیتر حجم داشت و به لیفترهای هیدرولیکی، میللنگ فورجکاری شده و پیستونهای آلومینیومی مجهز بود. همچنین قطر سیلندر این موتور هم از کورس پیستون بیشتر بود. این موتور با کاربراتور دو دهنه، ۱۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد که شاید امروز رقم اندکی به نظر برسد اما در سال ۱۹۴۹ موتور بسیار سرحالی محسوب میشد. برای مقایسه، موتور V8 محبوب سرتخت فورد در آن دوران تنها ۱۰۰ اسب بخار داشت. پیشرانهٔ راکت همچنین گشتاور قابلتوجه ۳۴۳ نیوتن متری تولید میکرد. به لطف این نیرو، راکت ۸۸ ظرف حدود ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو ۴۰۰ متر را هم در ۱۸ ثانیه طی میکرد.
چرا راکت ۸۸ اولین خودروی عضلانی محسوب میشود؟
همانطور که گفته شد، راکت ۸۸ اولین خودرویی بود که بدنهٔ کوچک و سبکوزنی را با پیشرانهٔ V8 قدرتمند ترکیب کرد. این دقیقاً همان فرمولی بود که خودروهای عضلانی بر پایهٔ آن شکل گرفتند. علاوه بر این، الدزمبیل با راکت ۸۸ وارد مسابقات نسکار هم شد. این خودرو در نسکار بسیار موفق عمل کرد و از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۱ در بیش از نیمی از مسابقات پیروز شد هرچند که بعداً زیر سایهٔ هادسون هورنت قرار گرفت. موفقیت راکت ۸۸ در پیست به فروش آن کمک شایانی کرد و ماسل کار الدزمبیل در اقتصاد رو به رشد آمریکا پس از جنگ، در بین نظامیهای سابق بسیار محبوب شد و فروش چشمگیری را تجربه کرد. نسل اول ۸۸ تا سال ۱۹۵۳ تولید شد و در سال ۱۹۵۲، الدزمبیل مدل سوپر ۸۸ را با کاربراتور چهار دهنه و ۱۶۰ اسب بخار قدرت معرفی کرد.
میراث ماندگار
۸۸ برای پنج دهه در سبد محصولات الدزمبیل ماندگار شد اما در سال ۱۹۸۵ در نسل نهم با حذف موتور V8 و تبدیل شدن به خودرویی دیفرانسیل جلو، بسیار از شکوه سابق خود فاصله گرفت. نسل دهم و آخر ۸۸ هم در طول دههٔ ۹۰ تولید شد اما هیچ نشانی از شکوه سابق نداشت تا اینکه الدزمبیل نهایتاً در سال ۱۹۹۹ به تولید آن پایان داد. پیشرانهٔ V8 راکت نیز در اشکال مختلف تا سال ۱۹۹۰ زنده ماند هرچند که در سال ۱۹۷۵ نام راکت از روی آن حذف شد. این موتور در اوایل دههٔ ۶۰ به توربوشارژ مجهز شد و اولین موتور توربوی تولیدی در صنعت خودروسازی لقب گفت. موتور راکت در سال ۱۹۶۴ نیز بازطراحی شد و در سینهٔ همهٔ محصولات الدزمبیل قرار گرفت و حتی به زیر کاپوت خودروهای بیوک، کادیلاک و پونتیاک هم راه پیدا کرد.
بهطورکلی، هرچند راکت ۸۸ بهعنوان یک خودروی پرفورمنس معرفی نشد اما پیشگام ایجاد فرمولی بود که منجر به تولید ماسل کارها شد. این خودرو باعث شد دیگر خودروسازان آمریکایی به نسکار بپیوندند. طی سالهای بعد نیز آمریکایی به لطف قیمت ارزان سوخت و هیجان بالای ناشی از پرفورمنس موتور V8، عاشق ماسل کارها شدند و اینگونه شد که دوران طلایی خودروهای عضلانی در سال ۱۹۶۴ با معرفی پونتیاک GTO و فورد موستانگ آغاز شد. محبوبیت این خودروها در اواخر دههٔ ۶۰ به اوج رسید و باعث خلق افسانههایی مثل دوج چارجر، پلیموث باراکودا و شورلت کامارو شد یعنی خودروهایی که بدون ساخت الدزمبیل راکت ۸۸ شاید هیچگاه تولید نمیشدند.
Mr wrong
۳۱ شهریور ۱۴۰۳علی نوا،برووو
SMS
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ماشین تمامش ابهته
آدم یاد فیلم مک کوین (ماشین ها) یک میوفته
Khatami
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اگر اتفاقاتی بیافته ایران میتونه پلتفرم و موتور گیربکس های جنرال موتورز رو بیاره ایران یه تغییراتی توش بده و با برند های اولدزمبیل و پونتیاک ارزه کنه
Galant.VR4(JDM)
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اون زمان ایران بهترین کشور در کنار آمریکا بود و هردو کشور یه سودی بهم داشتن و ایران به گمونم تنها کشوری بود که ماشینای آمریکایی رو مونتاژ میکرد
الان اون اتفاقات هم که میگی بیوفته آمریکا به هیچ کشوری اجازه تولید یا مونتاژ ماشیناشو نمیده
car lover
۳۱ شهریور ۱۴۰۳یه ماشین واقعی
amirkhanzadeh
۳۱ شهریور ۱۴۰۳موتور ماشین باهات حرف می زنه
car lover
۳۱ شهریور ۱۴۰۳در سال ۱۹۵۲، الدزمبیل مدل سوپر ۸۸ را با کاربراتور چهار دهنه و ۱۶۰ اسب بخار قدرت معرفی کرد.
میشه حدود 74 سال پیش دقت کن 74 سال پیش
توی سال 2023 قوی ترین خودروی داخلی ما دنا جوانان 160 اسب داره
یعنی صنعت خودرو ما با اونا 74 سال فاصله داره
Ali.d
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ای جانم ❤️
OM.01
۳۱ شهریور ۱۴۰۳وای خدا عاشق اینم 😍
فابریکش هم خوبه آدم داشته باشه اما یه رستوماد ازش رو خیلی دوست دارم داشته باشم یه چیزی مثل اینا
https://fuelcurve.com/1950-oldsmobile-futuramic-88/
https://fuelcurve.com/silvia-1951-oldsmobile-88/
آرش
۱ مهر ۱۴۰۳سلیقت خوبه
منم از این مدل ها خوشم میاد
18:45
۳۱ شهریور ۱۴۰۳مرسی امیر جان بابت این مطلب ناب.👏👏🌹
پدال همیشه بطور دقیق اولین ها رو مشخص میکنه مثل این مطلب تاریخی که الدزمبیل اولین عضلانی تاریخ بوده نه بقیه😎💪
من به شخصه خودم اول از همه عاشق برند الدزمبیل هستم تو آمریکایی ها و بعدش کادیلاک و امپریال که این آخری هم متاسفانه ورشکست شد خیلی وقته…
نوآوری های الدزمبیل تمومی نداشت و واقعا دست مریزاد❤️
علی Shelby
۳۱ شهریور ۱۴۰۳چقدر زییا و با وقار
یعنی الان ماسل کار ها موفقیتشون رو مدیون این ماشین زیبا هستند
مهدی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳فرمولی که الدزمبیل ۸۸ رو گذاشتن تو ماسل ها کلا اشتباهه. مشخصه ذاتی ماسل ها اسپرت بودنشون هست وگرنه ۸۸ صرفا نسخه ارزونتر و کوچیکتر ۹۸ هست که اتاق لاکچری و قول سایز الدزمبیل بود.با این معیار اتاق های قدیمی تر دیگه ای مثل کادیلاک سری ۶۲ که بیشتر شبیه خودروی اسپرت بود وجود داره
johnmarston
۳۱ شهریور ۱۴۰۳با تشکر از جنرال موتورز که اولین ماسل کار هارو ساخت
شاگرد استاد
۱ مهر ۱۴۰۳عههه اینکه استاد هاتسون خودمونه 😁🤩🤩
آرش
۱ مهر ۱۴۰۳اره دقیقا
arash
۱ مهر ۱۴۰۳به یاد دورانی که روسای جمهور سرخورده آمریکایی برای تجدید قوا استراحت سیاحت و بعضا زیارت راهی ایران می شدند و جوانان دانشجوی شرور چپی ایران معترض که چرا نماد امپریالیست کاپیتالیسم و … به ایران برای خوشگذرانی می آید … دیروز تلویزیون را روشن کردم دیدم زن و شوهری از شاخ آفریقا آمده اند و نام کشوری هم که آمده اند را آدم اصلا نشنیده بود موریتانی چاد یا … بعد مجری هم با افتخار عنوان می کرد که این آمدن این عزیزان از قلب آفریقا نشانه ای است از برتری ما … یاد مثلی افتادم نه به این شوری شور و نه به این بی نمکی …
Taha Ayoobi
۱ مهر ۱۴۰۳بهترین دوران ماشینی
آرش
۱ مهر ۱۴۰۳واقعا
یاد اون موقع بخیر
الان دیگه همه ی ماشین ها برقی شدن😔
سعید
۱ مهر ۱۴۰۳دکتر هادسون
BMW
۱ مهر ۱۴۰۳موتورش باحات کیف میکنه
امیر سالار
۲ مهر ۱۴۰۳از دنا سرعت تره🙂😐😐